Hankkeen aiheena oli vihreän siirtymän ja digitalisaation edistäminen Itämeren alueen liikennekäytävällä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sähköisten kuljetusasiakirjojen hyödyntämismahdollisuudet kuljetusten päästöjen laskennassa ja raportoinnissa. Lisäksi tavoitteena oli luoda kehitystiekartta logistiikan digitalisaation ja vihreän siirtymän edistämiseksi Itämeren alueen viranomaisten yhteistyöllä.
Hankkeessa tarkasteltiin toimintaympäristön keskeisiä päästölaskentaa ohjaavia säädöksiä, kuten yritysten kestävyysraportointia (CSRD), CountEmissionsEU-asetusta ja ISO 14083:2023 -standardia, sekä niiden vaikutusta kuljetusyrityksiin. Sähköisten rahtikirjojen käyttöä ja hyödyntämismahdollisuuksia tarkasteltiin multimodaalisten kuljetusketjujen (auto, raide, laiva) osalta painottuen maantiekuljetuksiin.
Hankkeen tuloksena saatiin malli, esimerkkilaskelmat ja ohjeet ISO-standardin käyttämisestä ja sähköisten rahtikirjojen tietojen hyödyntämisestä maantieliikenteen kuljetuksissa. Lisäksi laadittiin ehdotus logistiikan digitalisaation alueelliseksi työohjelmaksi, sisältäen myös päästövähennys- ja resilienssinäkökulmat, sekä tiekartta 2025-30 sisältäen priorisoidut toimenpiteet.
Hanke toteutettiin ulkoministeriön IBA-rahoituksella yhteistyössä Traficomin, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n, Vediafi Oy:n ja Northern Dimension Partnership on Transport and Logistics kanssa.
Status | Finished |
---|
Effective start/end date | 1/11/23 → 31/12/24 |
---|
In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):