Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi. Keinoja stressin paremman puolen löytämiseksi

Päivi Heikkilä, Kati Tikkamäki, Sanna Rytövuori, Mari Ainasoja, Virpi Oksman

Research output: Book/ReportBook (author)

Abstract

Stressillä on kaksi puolta - voimavaroja kuluttava ja pahimmillaan uupumuksen johtava huono stressi (distressi) sekä voimavaroja lisäävä ja potkua antava hyvä stressi (eustressi). Parhaimmillaan stressi antaa boostia ja iloa tekemiseen paineen tunteesta huolimatta - tai ehkäpä juuri sen vuoksi. Stressistä on kirjoitettu paljon, ja pääpaino on ollut stressin kielteisissä vaikutuksissa. Nykyään stressiä on alettu tarkastella myös voimavaralähtöisestä näkökulmasta käsin, ja tätä näkökulmaa myös me haluamme oppaallamme vahvistaa. Tämä opas on suunniteltu auttamaan sinua stressin myönteisen puolen tunnistamisessa ja ruokkimisessa, juuri sinulle sopivassa määrin. Opas on koostettu pääosin yrittäjien työhön liittyvien kokemuksien pohjalta, ja se perustuu stressin myönteistä puolta kartoittaneen Eustress-tutkimushankkeen tuloksiin. Uskomme oppaan hyödyttävän kaikkia niitä, jotka haluavat löytää itsestään uusia voimavaroja, erityisesti työelämän haasteiden kohtaamisessa. Löydät oppaasta ensin tietoa stressistä ja työelämästä, ja sen jälkeen osuuden, joka haastaa sinut tehtävien ja yrittäjien kokemusten avulla pohtimaan hyvän stressin edellytyksiä omassa elämässäsi. Pääset myös kokeilemaan uusia ajattelu- ja työtapoja arjessasi.
Original languageFinnish
Number of pages76
Publication statusPublished - 2016
MoE publication typeD5 Text book, professional manual or guide or a dictionary

Keywords

  • Eustress
  • positive stress
  • well-being

Cite this

@book{0bbe877963074322a9cb307f10458582,
title = "{\"A}l{\"a} tule paha stressi, tule hyv{\"a} stressi. Keinoja stressin paremman puolen l{\"o}yt{\"a}miseksi",
abstract = "Stressill{\"a} on kaksi puolta - voimavaroja kuluttava ja pahimmillaan uupumuksen johtava huono stressi (distressi) sek{\"a} voimavaroja lis{\"a}{\"a}v{\"a} ja potkua antava hyv{\"a} stressi (eustressi). Parhaimmillaan stressi antaa boostia ja iloa tekemiseen paineen tunteesta huolimatta - tai ehk{\"a}p{\"a} juuri sen vuoksi. Stressist{\"a} on kirjoitettu paljon, ja p{\"a}{\"a}paino on ollut stressin kielteisiss{\"a} vaikutuksissa. Nyky{\"a}{\"a}n stressi{\"a} on alettu tarkastella my{\"o}s voimavaral{\"a}ht{\"o}isest{\"a} n{\"a}k{\"o}kulmasta k{\"a}sin, ja t{\"a}t{\"a} n{\"a}k{\"o}kulmaa my{\"o}s me haluamme oppaallamme vahvistaa. T{\"a}m{\"a} opas on suunniteltu auttamaan sinua stressin my{\"o}nteisen puolen tunnistamisessa ja ruokkimisessa, juuri sinulle sopivassa m{\"a}{\"a}rin. Opas on koostettu p{\"a}{\"a}osin yritt{\"a}jien ty{\"o}h{\"o}n liittyvien kokemuksien pohjalta, ja se perustuu stressin my{\"o}nteist{\"a} puolta kartoittaneen Eustress-tutkimushankkeen tuloksiin. Uskomme oppaan hy{\"o}dytt{\"a}v{\"a}n kaikkia niit{\"a}, jotka haluavat l{\"o}yt{\"a}{\"a} itsest{\"a}{\"a}n uusia voimavaroja, erityisesti ty{\"o}el{\"a}m{\"a}n haasteiden kohtaamisessa. L{\"o}yd{\"a}t oppaasta ensin tietoa stressist{\"a} ja ty{\"o}el{\"a}m{\"a}st{\"a}, ja sen j{\"a}lkeen osuuden, joka haastaa sinut teht{\"a}vien ja yritt{\"a}jien kokemusten avulla pohtimaan hyv{\"a}n stressin edellytyksi{\"a} omassa el{\"a}m{\"a}ss{\"a}si. P{\"a}{\"a}set my{\"o}s kokeilemaan uusia ajattelu- ja ty{\"o}tapoja arjessasi.",
keywords = "Eustress, positive stress, well-being",
author = "P{\"a}ivi Heikkil{\"a} and Kati Tikkam{\"a}ki and Sanna Ryt{\"o}vuori and Mari Ainasoja and Virpi Oksman",
year = "2016",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-8428-4",

}

Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi. Keinoja stressin paremman puolen löytämiseksi. / Heikkilä, Päivi; Tikkamäki, Kati; Rytövuori, Sanna; Ainasoja, Mari; Oksman, Virpi.

2016. 76 p.

Research output: Book/ReportBook (author)

TY - BOOK

T1 - Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi. Keinoja stressin paremman puolen löytämiseksi

AU - Heikkilä, Päivi

AU - Tikkamäki, Kati

AU - Rytövuori, Sanna

AU - Ainasoja, Mari

AU - Oksman, Virpi

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Stressillä on kaksi puolta - voimavaroja kuluttava ja pahimmillaan uupumuksen johtava huono stressi (distressi) sekä voimavaroja lisäävä ja potkua antava hyvä stressi (eustressi). Parhaimmillaan stressi antaa boostia ja iloa tekemiseen paineen tunteesta huolimatta - tai ehkäpä juuri sen vuoksi. Stressistä on kirjoitettu paljon, ja pääpaino on ollut stressin kielteisissä vaikutuksissa. Nykyään stressiä on alettu tarkastella myös voimavaralähtöisestä näkökulmasta käsin, ja tätä näkökulmaa myös me haluamme oppaallamme vahvistaa. Tämä opas on suunniteltu auttamaan sinua stressin myönteisen puolen tunnistamisessa ja ruokkimisessa, juuri sinulle sopivassa määrin. Opas on koostettu pääosin yrittäjien työhön liittyvien kokemuksien pohjalta, ja se perustuu stressin myönteistä puolta kartoittaneen Eustress-tutkimushankkeen tuloksiin. Uskomme oppaan hyödyttävän kaikkia niitä, jotka haluavat löytää itsestään uusia voimavaroja, erityisesti työelämän haasteiden kohtaamisessa. Löydät oppaasta ensin tietoa stressistä ja työelämästä, ja sen jälkeen osuuden, joka haastaa sinut tehtävien ja yrittäjien kokemusten avulla pohtimaan hyvän stressin edellytyksiä omassa elämässäsi. Pääset myös kokeilemaan uusia ajattelu- ja työtapoja arjessasi.

AB - Stressillä on kaksi puolta - voimavaroja kuluttava ja pahimmillaan uupumuksen johtava huono stressi (distressi) sekä voimavaroja lisäävä ja potkua antava hyvä stressi (eustressi). Parhaimmillaan stressi antaa boostia ja iloa tekemiseen paineen tunteesta huolimatta - tai ehkäpä juuri sen vuoksi. Stressistä on kirjoitettu paljon, ja pääpaino on ollut stressin kielteisissä vaikutuksissa. Nykyään stressiä on alettu tarkastella myös voimavaralähtöisestä näkökulmasta käsin, ja tätä näkökulmaa myös me haluamme oppaallamme vahvistaa. Tämä opas on suunniteltu auttamaan sinua stressin myönteisen puolen tunnistamisessa ja ruokkimisessa, juuri sinulle sopivassa määrin. Opas on koostettu pääosin yrittäjien työhön liittyvien kokemuksien pohjalta, ja se perustuu stressin myönteistä puolta kartoittaneen Eustress-tutkimushankkeen tuloksiin. Uskomme oppaan hyödyttävän kaikkia niitä, jotka haluavat löytää itsestään uusia voimavaroja, erityisesti työelämän haasteiden kohtaamisessa. Löydät oppaasta ensin tietoa stressistä ja työelämästä, ja sen jälkeen osuuden, joka haastaa sinut tehtävien ja yrittäjien kokemusten avulla pohtimaan hyvän stressin edellytyksiä omassa elämässäsi. Pääset myös kokeilemaan uusia ajattelu- ja työtapoja arjessasi.

KW - Eustress

KW - positive stress

KW - well-being

M3 - Book (author)

SN - 978-951-38-8428-4

SN - 978-951-38-8429-1

BT - Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi. Keinoja stressin paremman puolen löytämiseksi

ER -