Älykäs tietyömaa: Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus

Pekka Kilpeläinen, Kalervo Nevala, Pirkka Tukeva, Leila Rannanjärvi, Tuomo Näyhä, Tommi Parkkila

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tämä Tiedote käsittelee tienrakennuskoneiden automatisointiin liittyviä menetelmiä ja teknisiä ratkaisuja, joita on tutkittu MODU-projektissa (Modulaarisen ohjausjärjestelmän kehittäminen tienrakennuskoneiden automaatiosovelluksiin). MODU-projekti kuuluu osana Tekesin Infra-teknologiaohjelmaan ja Älykäs tietyömaa -projektikokonaisuuteen. Tiedotteessa esitellään lyhyesti myös Älykäs tietyömaa -kokonaisuuteen kuuluvan LATO-projektin (Langaton tietyömaan ohjaustiedon hallinta) tuloksia. LATO-projektissa on tutkittu langattomien tiedonsiirtotekniikoiden mahdollisuuksia tietyömaan toimintojen hallinnassa sekä pilotoitu työmaan materiaalin kuljetusten hallintaan kehitettyä langatonta hallintajärjestelmää. MODU-projektissa on tutkittu erityisesti automaatiojärjestelmiä, jotka hyödyntävät 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa koneen työsuorituksen automaattisessa ohjauksessa. Projektissa on tutkittu yleiskäyttöisiä menetelmiä suunnittelujärjestelmien, työkoneiden ohjausjärjestelmien ja laadunvalvontajärjestelmien väliseen tiedonsiirtoon. Eri järjestelmien välisiin yhteensopivuusongelmiin ratkaisu on XML-pohjaisen avoimen tiedonsiirtoformaatin kehittäminen ja käyttöönotto. MODU-projektissa on myös tutkittu erilaisten tienrakennuksessa käytettäviin työkoneisiin soveltuvia laitteisto- ja ohjelmistoratkaisuja. Projektissa kehitetty HW-ratkaisu perustuu PC/104-pohjaiseen Rt-Linux -käyttöjärjestelmällä varustettuun ohjainmoduuliin, jota voidaan sovelluskohtaisesti laajentaa sekä anturi- ja toimilaiteliitäntöjen että käyttöliittymätoimintojen osalta. Projektissa kehitettyjen menetelmien ja automaatioratkaisujen verifiointia varten valittiin case-kohteeksi teiden pohjarakenteiden vahvistamisessa käytettävän stabilointijyrsimen ohjaus. Case-kohteesta saatujen tuloksien perusteella projektissa kehitetyt ohjausalgoritmit ja -menetelmät sekä HW- ja SW-ratkaisut ovat laajasti sovellettavissa 2D-tai 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa hyödyntävissä tienrakennuskoneiden automaattiohjauksissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages121
ISBN (Electronic)951-38-6487-1
ISBN (Print)951-38-6486-3
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2255
ISSN1235-0605

Fingerprint

road construction

Keywords

  • road building
  • machine automation
  • wireless communication
  • positioning systems
  • xml

Cite this

Kilpeläinen, P., Nevala, K., Tukeva, P., Rannanjärvi, L., Näyhä, T., & Parkkila, T. (2004). Älykäs tietyömaa: Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2255
Kilpeläinen, Pekka ; Nevala, Kalervo ; Tukeva, Pirkka ; Rannanjärvi, Leila ; Näyhä, Tuomo ; Parkkila, Tommi. / Älykäs tietyömaa : Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 121 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2255).
@book{bf5c5066d76441ca89c1a5e9c74c2fe6,
title = "{\"A}lyk{\"a}s tiety{\"o}maa: Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus",
abstract = "T{\"a}m{\"a} Tiedote k{\"a}sittelee tienrakennuskoneiden automatisointiin liittyvi{\"a} menetelmi{\"a} ja teknisi{\"a} ratkaisuja, joita on tutkittu MODU-projektissa (Modulaarisen ohjausj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}minen tienrakennuskoneiden automaatiosovelluksiin). MODU-projekti kuuluu osana Tekesin Infra-teknologiaohjelmaan ja {\"A}lyk{\"a}s tiety{\"o}maa -projektikokonaisuuteen. Tiedotteessa esitell{\"a}{\"a}n lyhyesti my{\"o}s {\"A}lyk{\"a}s tiety{\"o}maa -kokonaisuuteen kuuluvan LATO-projektin (Langaton tiety{\"o}maan ohjaustiedon hallinta) tuloksia. LATO-projektissa on tutkittu langattomien tiedonsiirtotekniikoiden mahdollisuuksia tiety{\"o}maan toimintojen hallinnassa sek{\"a} pilotoitu ty{\"o}maan materiaalin kuljetusten hallintaan kehitetty{\"a} langatonta hallintaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. MODU-projektissa on tutkittu erityisesti automaatioj{\"a}rjestelmi{\"a}, jotka hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}t 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa koneen ty{\"o}suorituksen automaattisessa ohjauksessa. Projektissa on tutkittu yleisk{\"a}ytt{\"o}isi{\"a} menetelmi{\"a} suunnitteluj{\"a}rjestelmien, ty{\"o}koneiden ohjausj{\"a}rjestelmien ja laadunvalvontaj{\"a}rjestelmien v{\"a}liseen tiedonsiirtoon. Eri j{\"a}rjestelmien v{\"a}lisiin yhteensopivuusongelmiin ratkaisu on XML-pohjaisen avoimen tiedonsiirtoformaatin kehitt{\"a}minen ja k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto. MODU-projektissa on my{\"o}s tutkittu erilaisten tienrakennuksessa k{\"a}ytett{\"a}viin ty{\"o}koneisiin soveltuvia laitteisto- ja ohjelmistoratkaisuja. Projektissa kehitetty HW-ratkaisu perustuu PC/104-pohjaiseen Rt-Linux -k{\"a}ytt{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} varustettuun ohjainmoduuliin, jota voidaan sovelluskohtaisesti laajentaa sek{\"a} anturi- ja toimilaiteliit{\"a}nt{\"o}jen ett{\"a} k{\"a}ytt{\"o}liittym{\"a}toimintojen osalta. Projektissa kehitettyjen menetelmien ja automaatioratkaisujen verifiointia varten valittiin case-kohteeksi teiden pohjarakenteiden vahvistamisessa k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n stabilointijyrsimen ohjaus. Case-kohteesta saatujen tuloksien perusteella projektissa kehitetyt ohjausalgoritmit ja -menetelm{\"a}t sek{\"a} HW- ja SW-ratkaisut ovat laajasti sovellettavissa 2D-tai 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa hy{\"o}dynt{\"a}viss{\"a} tienrakennuskoneiden automaattiohjauksissa.",
keywords = "road building, machine automation, wireless communication, positioning systems, xml",
author = "Pekka Kilpel{\"a}inen and Kalervo Nevala and Pirkka Tukeva and Leila Rannanj{\"a}rvi and Tuomo N{\"a}yh{\"a} and Tommi Parkkila",
note = "Project code: E3SU00169",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6486-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2255",
address = "Finland",

}

Kilpeläinen, P, Nevala, K, Tukeva, P, Rannanjärvi, L, Näyhä, T & Parkkila, T 2004, Älykäs tietyömaa: Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2255, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Älykäs tietyömaa : Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus. / Kilpeläinen, Pekka; Nevala, Kalervo; Tukeva, Pirkka; Rannanjärvi, Leila; Näyhä, Tuomo; Parkkila, Tommi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 121 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2255).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Älykäs tietyömaa

T2 - Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus

AU - Kilpeläinen, Pekka

AU - Nevala, Kalervo

AU - Tukeva, Pirkka

AU - Rannanjärvi, Leila

AU - Näyhä, Tuomo

AU - Parkkila, Tommi

N1 - Project code: E3SU00169

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Tämä Tiedote käsittelee tienrakennuskoneiden automatisointiin liittyviä menetelmiä ja teknisiä ratkaisuja, joita on tutkittu MODU-projektissa (Modulaarisen ohjausjärjestelmän kehittäminen tienrakennuskoneiden automaatiosovelluksiin). MODU-projekti kuuluu osana Tekesin Infra-teknologiaohjelmaan ja Älykäs tietyömaa -projektikokonaisuuteen. Tiedotteessa esitellään lyhyesti myös Älykäs tietyömaa -kokonaisuuteen kuuluvan LATO-projektin (Langaton tietyömaan ohjaustiedon hallinta) tuloksia. LATO-projektissa on tutkittu langattomien tiedonsiirtotekniikoiden mahdollisuuksia tietyömaan toimintojen hallinnassa sekä pilotoitu työmaan materiaalin kuljetusten hallintaan kehitettyä langatonta hallintajärjestelmää. MODU-projektissa on tutkittu erityisesti automaatiojärjestelmiä, jotka hyödyntävät 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa koneen työsuorituksen automaattisessa ohjauksessa. Projektissa on tutkittu yleiskäyttöisiä menetelmiä suunnittelujärjestelmien, työkoneiden ohjausjärjestelmien ja laadunvalvontajärjestelmien väliseen tiedonsiirtoon. Eri järjestelmien välisiin yhteensopivuusongelmiin ratkaisu on XML-pohjaisen avoimen tiedonsiirtoformaatin kehittäminen ja käyttöönotto. MODU-projektissa on myös tutkittu erilaisten tienrakennuksessa käytettäviin työkoneisiin soveltuvia laitteisto- ja ohjelmistoratkaisuja. Projektissa kehitetty HW-ratkaisu perustuu PC/104-pohjaiseen Rt-Linux -käyttöjärjestelmällä varustettuun ohjainmoduuliin, jota voidaan sovelluskohtaisesti laajentaa sekä anturi- ja toimilaiteliitäntöjen että käyttöliittymätoimintojen osalta. Projektissa kehitettyjen menetelmien ja automaatioratkaisujen verifiointia varten valittiin case-kohteeksi teiden pohjarakenteiden vahvistamisessa käytettävän stabilointijyrsimen ohjaus. Case-kohteesta saatujen tuloksien perusteella projektissa kehitetyt ohjausalgoritmit ja -menetelmät sekä HW- ja SW-ratkaisut ovat laajasti sovellettavissa 2D-tai 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa hyödyntävissä tienrakennuskoneiden automaattiohjauksissa.

AB - Tämä Tiedote käsittelee tienrakennuskoneiden automatisointiin liittyviä menetelmiä ja teknisiä ratkaisuja, joita on tutkittu MODU-projektissa (Modulaarisen ohjausjärjestelmän kehittäminen tienrakennuskoneiden automaatiosovelluksiin). MODU-projekti kuuluu osana Tekesin Infra-teknologiaohjelmaan ja Älykäs tietyömaa -projektikokonaisuuteen. Tiedotteessa esitellään lyhyesti myös Älykäs tietyömaa -kokonaisuuteen kuuluvan LATO-projektin (Langaton tietyömaan ohjaustiedon hallinta) tuloksia. LATO-projektissa on tutkittu langattomien tiedonsiirtotekniikoiden mahdollisuuksia tietyömaan toimintojen hallinnassa sekä pilotoitu työmaan materiaalin kuljetusten hallintaan kehitettyä langatonta hallintajärjestelmää. MODU-projektissa on tutkittu erityisesti automaatiojärjestelmiä, jotka hyödyntävät 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa koneen työsuorituksen automaattisessa ohjauksessa. Projektissa on tutkittu yleiskäyttöisiä menetelmiä suunnittelujärjestelmien, työkoneiden ohjausjärjestelmien ja laadunvalvontajärjestelmien väliseen tiedonsiirtoon. Eri järjestelmien välisiin yhteensopivuusongelmiin ratkaisu on XML-pohjaisen avoimen tiedonsiirtoformaatin kehittäminen ja käyttöönotto. MODU-projektissa on myös tutkittu erilaisten tienrakennuksessa käytettäviin työkoneisiin soveltuvia laitteisto- ja ohjelmistoratkaisuja. Projektissa kehitetty HW-ratkaisu perustuu PC/104-pohjaiseen Rt-Linux -käyttöjärjestelmällä varustettuun ohjainmoduuliin, jota voidaan sovelluskohtaisesti laajentaa sekä anturi- ja toimilaiteliitäntöjen että käyttöliittymätoimintojen osalta. Projektissa kehitettyjen menetelmien ja automaatioratkaisujen verifiointia varten valittiin case-kohteeksi teiden pohjarakenteiden vahvistamisessa käytettävän stabilointijyrsimen ohjaus. Case-kohteesta saatujen tuloksien perusteella projektissa kehitetyt ohjausalgoritmit ja -menetelmät sekä HW- ja SW-ratkaisut ovat laajasti sovellettavissa 2D-tai 3D-suunnittelu- ja mittaustietoa hyödyntävissä tienrakennuskoneiden automaattiohjauksissa.

KW - road building

KW - machine automation

KW - wireless communication

KW - positioning systems

KW - xml

M3 - Report

SN - 951-38-6486-3

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Älykäs tietyömaa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kilpeläinen P, Nevala K, Tukeva P, Rannanjärvi L, Näyhä T, Parkkila T. Älykäs tietyömaa: Tienrakennuskoneiden modulaarinen ohjaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 121 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2255).