@book{5f61c858056846499969398805c655ab,
title = "{\"A}lykk{\"a}{\"a}n liikenteen kansainv{\"a}listen markkinoiden trendej{\"a}",
abstract = "{\"A}lykk{\"a}{\"a}n liikenteen markkinat kehittyv{\"a}t jatkuvasti autoteollisuuden kehitt{\"a}ess{\"a} kumppaniensa kanssa uusia ratkaisuja turvallisuuden parantamiseksi ja kuljettajan tueksi, sek{\"a} tieto- ja viestint{\"a}teollisuuden kehitt{\"a}ess{\"a} uusia tiedonsiirtoverkkoja ja mobiililaitteita liikkumista palvelevine sovelluksineen. {\"A}lykk{\"a}{\"a}n liikenteen eniten kasvava palvelu viime vuonna oli navigointi ja palvelutyyppi paikkaperusteiset palvelut. Kilpailu eri navigointiratkaisujen v{\"a}lill{\"a} on kiristynyt. Henkil{\"o}kohtaiset navigointilaitteet (PND) ja matkapuhelinten navigointiohjelmat ovat muutamassa vuodessa saaneet hallitsevan aseman markkinoilla. Perinteisten kiinteiden autonavigaattoreiden sek{\"a} niiden valmistajien asema on samalla muuttunut ep{\"a}varmaksi. Kartta on kuitenkin osa autoteollisuuden kehitt{\"a}mi{\"a} kuljettajan tukij{\"a}rjestelmi{\"a} ja my{\"o}s tuleva eCall-j{\"a}rjestelm{\"a} voi olla telemaattisten palveluiden katalyytti: eCallin my{\"o}t{\"a} voivat yleisty{\"a} samaa laitteistoa hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}t palvelut kuten varastettujen ajoneuvojen seuranta ja ajotietoon perustuvat vakuutuspalvelut sek{\"a} et{\"a}diagnostiikka. Isojen karttayritysten ostotarjoukset, Nokia-NAVTEQ ja TomTom-Tele Atlas, ovat merkkej{\"a} siit{\"a} ett{\"a} navigointipalvelujen arvoketjut ovat murrosvaiheessa. Ostohankkeet viestiv{\"a}t, ett{\"a} laitevalmistajat haluavat toimia my{\"o}s palveluntarjoajina ja sis{\"a}ll{\"o}ntuottajina. Isot kansainv{\"a}liset yritykset kuten Google ja Microsoft ovat my{\"o}s aktiivisia liikenteen paikkaperusteisten palveluiden kehitt{\"a}ji{\"a} ja niiden my{\"o}t{\"a} mainosrahoitteiset liiketoimintamallit tulevat t{\"a}rke{\"a}mm{\"a}ksi. Suuret puolijohdeyritykset ovat ostaneet GPS-siruja valmistavia yrityksi{\"a} ja ovat lis{\"a}{\"a}m{\"a}ss{\"a} tuotteisiinsa paikannusominaisuuksia. T{\"a}m{\"a} edesauttaa paikannuksen sulauttamista kuluttajatuotteisiin kuten puhelimiin. T{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} PND-markkinoilla kolmen suurimman valmistajan osuus on yhteens{\"a} yli 80 %. Etel{\"a}korealaiset ja taiwanilaiset valmistajat ovat tuomassa markkinoille halpoja kilpailevia tuotteita. PND-valmistajat kehitt{\"a}v{\"a}t tuotteidensa internet-ominaisuuksia mahdollistaen ajantasaisen liikennetiedon vastaanoton ja toimintojen kehittyneemm{\"a}n personoinnin. Kuljettajat voivat my{\"o}s l{\"a}hett{\"a}{\"a} taustaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n esimerkiksi kohdepisteit{\"a}, ajonopeuksia tai karttojen korjaustietoja. Ajantasainen ja ennustava liikennetieto helpottaa optimaalisten reittien suunnittelua. Kiinteiden mittausasemien lis{\"a}ksi liikennetiedon keruu tapahtuu entist{\"a} enemm{\"a}n mobiililaitteiden avulla, anturiajoneuvoilla tai matkapuhelinverkon tiedoista. My{\"o}s PND-valmistajat ja karttayritykset ovat nyt aktiivisia liikennetiedon ker{\"a}{\"a}ji{\"a}.",
keywords = "intelligent transport systems and services (ITS), transport telematics, navigation, traffic information",
author = "Johan Scholliers and Sami Koskinen and Risto {\"O}{\"o}rni",
year = "2008",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-5565-09-2",
series = "ITS Finland julkaisu",
number = "10/2008",
}