@book{72099d5253734fd1b7275350303ae811,
title = "{\"A}lykk{\"a}{\"a}n nopeudens{\"a}{\"a}telyn kehitys Suomessa: Yhteenvetoraportti",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin {\"a}lykk{\"a}iden nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelmien kehityksen nykytilaa, tulevaisuuden n{\"a}kymi{\"a} sek{\"a} toteutettiin kentt{\"a}koe ajonopeuksia rekister{\"o}iv{\"a}ll{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} sen liikenneturvallisuusvaikutusten arvioimiseksi ja k{\"a}ytt{\"a}jien kokemusten selville saamiseksi. Eri maissa toteutettujen tutkimusten perusteella {\"a}lykk{\"a}ill{\"a} nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelmill{\"a} voidaan parantaa liikenneturvallisuutta huomattavasti. My{\"o}s j{\"a}rjestelmien hyv{\"a}ksytt{\"a}vyys niit{\"a} k{\"a}ytt{\"a}neiden keskuudessa oli korkea. Delfoi-menetelm{\"a}ll{\"a} toteutetun asiantuntijapaneelin mielipiteet tukivat em. tutkimusten tuloksia. Asiantuntijoiden arvion mukaan my{\"o}s tehokkaasti toteutettu liikuteltava, automaattinen kameravalvonta voisi v{\"a}hent{\"a}{\"a} onnettomuuksia miltei yht{\"a} paljon kuin pakottava nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelm{\"a}. Merkitt{\"a}vien turvallisuushy{\"o}tyjen ja edullisimman hy{\"o}ty–kustannus-suhteen vuoksi dynaaminen pakottava j{\"a}rjestelm{\"a} olisi hyv{\"a} asettaa pitk{\"a}n aikav{\"a}lin tavoitteeksi my{\"o}s Suomessa. Tavoitetta kohti edett{\"a}isiin v{\"a}livaiheiden kautta. Rekister{\"o}iv{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} ja varoittava j{\"a}rjestelm{\"a} voisivat toimia toisiaan t{\"a}ydent{\"a}en, vapaaehtoisuuteen perustuvina v{\"a}livaiheina dynaamista pakottavaa j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} kohden edett{\"a}ess{\"a}. My{\"o}s automaattinen liikuteltava kameravalvonta sopii hyvin n{\"a}iden j{\"a}rjestelmien rinnalle. V{\"a}livaiheen j{\"a}rjestelm{\"a}t eiv{\"a}t ole toisiaan pois sulkevia, vaan niit{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n eri kohderyhmille. Rekister{\"o}iv{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} soveltuu hyvin esimerkiksi yritysten ja kuljetusten tilaajien laatuj{\"a}rjestelmien osaksi, ty{\"o}suhdeautojen k{\"a}yt{\"o}n seurantaan, toistuvasti nopeusrikkomuksista kiinni j{\"a}{\"a}neiden seurantaan ja nuorten kuljettajien ajok{\"a}ytt{\"a}ytymisen ohjaamiseen. Ylinopeudesta varoittavat j{\"a}rjestelm{\"a}t puolestaan soveltuvat hyvin esimerkiksi yksityistalouksille vapaaehtoisesti hankittavaksi j{\"a}rjestelm{\"a}ksi. Kameravalvonta puolestaan kohdistuu niihin, jotka eiv{\"a}t halua k{\"a}ytt{\"a}{\"a} vapaaehtoisia nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelmi{\"a}. Vaiheittain eteneminen ja vapaaehtoisen k{\"a}yt{\"o}n edist{\"a}minen mahdollistavat kansainv{\"a}lisen kehityksen joustavan huomioimisen. Merkitt{\"a}v{\"a} edistysaskel olisi, mik{\"a}li autoteollisuus sis{\"a}llytt{\"a}isi {\"a}lykk{\"a}{\"a}n nopeudens{\"a}{\"a}telyn osaksi ”{\"a}lyk{\"a}s auto” -visiota. Uusiin autoihin vakiovarusteena asennettava j{\"a}rjestelm{\"a} olisi valmistuskustannuksiltaan edullinen ja siihen olisi mahdollista sis{\"a}llytt{\"a}{\"a} my{\"o}s muita telemaattisia palveluita. Vakiovarusteena oleva j{\"a}rjestelm{\"a} tulisi toteuttaa niin, ett{\"a} kukin maa saisi itse p{\"a}{\"a}tt{\"a}{\"a} mink{\"a} tasoinen nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelm{\"a} maassa otetaan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n.",
keywords = "Speeding,, speed enforcement, traffic safety, driving behaviour, intelligent speed adaptation, ISA",
author = "Juha Tapio and Harri Peltola",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-723-893-2",
series = "FITS-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
number = "32/2004",
address = "Finland",
}