Älykkään nopeudensäätelyn kehitys Suomessa: Yhteenvetoraportti

Translated title of the contribution: Intelligent speed adaptation in Finland

Juha Tapio, Harri Peltola

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa selvitettiin älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien kehityksen nykytilaa, tulevaisuuden näkymiä sekä toteutettiin kenttäkoe ajonopeuksia rekisteröivällä järjestelmällä sen liikenneturvallisuusvaikutusten arvioimiseksi ja käyttäjien kokemusten selville saamiseksi. Eri maissa toteutettujen tutkimusten perusteella älykkäillä nopeudensäätelyjärjestelmillä voidaan parantaa liikenneturvallisuutta huomattavasti. Myös järjestelmien hyväksyttävyys niitä käyttäneiden keskuudessa oli korkea. Delfoi-menetelmällä toteutetun asiantuntijapaneelin mielipiteet tukivat em. tutkimusten tuloksia. Asiantuntijoiden arvion mukaan myös tehokkaasti toteutettu liikuteltava, automaattinen kameravalvonta voisi vähentää onnettomuuksia miltei yhtä paljon kuin pakottava nopeudensäätelyjärjestelmä. Merkittävien turvallisuushyötyjen ja edullisimman hyöty–kustannus-suhteen vuoksi dynaaminen pakottava järjestelmä olisi hyvä asettaa pitkän aikavälin tavoitteeksi myös Suomessa. Tavoitetta kohti edettäisiin välivaiheiden kautta. Rekisteröivä järjestelmä ja varoittava järjestelmä voisivat toimia toisiaan täydentäen, vapaaehtoisuuteen perustuvina välivaiheina dynaamista pakottavaa järjestelmää kohden edettäessä. Myös automaattinen liikuteltava kameravalvonta sopii hyvin näiden järjestelmien rinnalle. Välivaiheen järjestelmät eivät ole toisiaan pois sulkevia, vaan niitä käytetään eri kohderyhmille. Rekisteröivä järjestelmä soveltuu hyvin esimerkiksi yritysten ja kuljetusten tilaajien laatujärjestelmien osaksi, työsuhdeautojen käytön seurantaan, toistuvasti nopeusrikkomuksista kiinni jääneiden seurantaan ja nuorten kuljettajien ajokäyttäytymisen ohjaamiseen. Ylinopeudesta varoittavat järjestelmät puolestaan soveltuvat hyvin esimerkiksi yksityistalouksille vapaaehtoisesti hankittavaksi järjestelmäksi. Kameravalvonta puolestaan kohdistuu niihin, jotka eivät halua käyttää vapaaehtoisia nopeudensäätelyjärjestelmiä. Vaiheittain eteneminen ja vapaaehtoisen käytön edistäminen mahdollistavat kansainvälisen kehityksen joustavan huomioimisen. Merkittävä edistysaskel olisi, mikäli autoteollisuus sisällyttäisi älykkään nopeudensäätelyn osaksi ”älykäs auto” -visiota. Uusiin autoihin vakiovarusteena asennettava järjestelmä olisi valmistuskustannuksiltaan edullinen ja siihen olisi mahdollista sisällyttää myös muita telemaattisia palveluita. Vakiovarusteena oleva järjestelmä tulisi toteuttaa niin, että kukin maa saisi itse päättää minkä tasoinen nopeudensäätelyjärjestelmä maassa otetaan käyttöön.
    Translated title of the contributionIntelligent speed adaptation in Finland
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherLiikenne- ja viestintäministeriö
    Number of pages45
    ISBN (Print)951-723-893-2
    Publication statusPublished - 2004
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesFITS-julkaisuja
    Number32/2004

    Keywords

    • Speeding,
    • speed enforcement
    • traffic safety
    • driving behaviour
    • intelligent speed adaptation
    • ISA

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Intelligent speed adaptation in Finland: Yhteenvetoraportti'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this