TY - BOOK
T1 - Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät
T2 - Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus
AU - Tapio, Juha
AU - Peltola, Harri
AU - Wuolijoki, Arja
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien
kehittämisen nykytilaa eri
maissa, tutkimuksin todettuja vaikutuksia liikenteeseen sekä arvioitiin
järjestelmien yleistymistä
tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin perinteistä
kirjallisuustutkimusta sekä hyödynnettiin
eri maissa toteutettuja kenttäkokeita esitteleviä kotisivuja Internetissä.
Tulevaisuuden
kehitystä kartoitettiin asiantuntijapaneelilla.
Eri maissa toteutettujen kenttäkokeiden tulosten mukaan älykkäät
nopeudensäätelyjärjestelmät
parantavat liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hyödyt
tutkimuksissa saavutettiin
ns. dynaamisella pakottavalla järjestelmällä, joka estää nopeusrajoitusten
ylittämisen ja vähentää
säänvaihteluista yms. tekijöistä johtuvia vääriä tilannenopeuksia.
Järjestelmän arvioitiin
vähentävän loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 36 %, kuolemaan tai
vakavaan loukkaantumiseen
johtaneita onnettomuuksia 48 % ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 %.
Järjestelmien hyväksyttävyys parani käytön myötä, noin 60–75 % järjestelmiä
käyttäneistä kuljettajista
hyväksyisi niiden käyttöön oton.
Nyt toteutetun asiantuntijapaneelin (Delfoi-kysely) mielipiteet tukivat em.
kenttäkokeiden tuloksia.
Autoihin asennettavien järjestelmien lisäksi liikuteltavaa automaattista
kameravalvontaa
pidettiin liikenneturvallisuuden kannalta merkittävänä menetelmänä.
Tehokkaasti toteutettu
liikkuva, automaattinen kameravalvonta voisi asiantuntijoiden mukaan vähentää
onnettomuuksia
miltei yhtä paljon kuin pakottava nopeudensäätelyjärjestelmä.
Asiantuntijat arvioivat informoivien ja varoittavien järjestelmien yleistyvän
nopeimmin. Viiden
vuoden kuluttua informoivan järjestelmän arvioitiin olevan keskimäärin n. 9 %
autokannasta ja
15 vuoden kuluttua 31 % autokannasta. Varoittavan järjestelmän arvioitiin
olevan viiden vuoden
kuluttua 7 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua n. 30 % autokannasta.
Rekisteröivän ja
pakottavan järjestelmän arvioitiin yleistyvän hitaimmin. Viiden vuoden
kuluttua rekisteröivä
järjestelmä olisi arviolta 4 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 14
% autokannasta.
Pakottava järjestelmä olisi viiden vuoden kuluttua arvioilta 3 % autokannasta
ja 15 vuoden kuluttua
arviolta 15 % autokannasta. Hajonnat arvioissa olivat suuria, varsinkin 15
vuoden päähän
tehty arvio osoittautui vaikeaksi.
Referoiduissa tutkimuksissa esitettiin myös strategioita älykkäiden
nopeudensäätelyjärjestelmien
käyttöön saamiseksi. Englannissa kehitetyssä strategiassa tavoitteena on
uusiin autoihin jo
tehtaalla asennettava järjestelmä, joka mahdollistaisi minkä tahansa
järjestelmän myöhemmän
käyttöön oton. Kukin maa saisi itse päättää mitä järjestelmää maassa
käytetään, päämääränä
tulisi kuitenkin pitää dynaamista pakottavaa järjestelmää. Ruotsissa
tavoitteena on kuljettajaa
nopeusrajoitusten noudattamiseen opastava ja avustava järjestelmä, joka
varoittaisi kuljettajaa,
kun ajonopeus ylittää sallitun nopeuden. Myös Ruotsin strategiassa järjestelmä
asennettaisiin
uusiin autoihin jo tehtaalla, mutta niitä olisi saatavilla myös
jälkiasennuksina käytettyihin autoihin.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien
kehittämisen nykytilaa eri
maissa, tutkimuksin todettuja vaikutuksia liikenteeseen sekä arvioitiin
järjestelmien yleistymistä
tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin perinteistä
kirjallisuustutkimusta sekä hyödynnettiin
eri maissa toteutettuja kenttäkokeita esitteleviä kotisivuja Internetissä.
Tulevaisuuden
kehitystä kartoitettiin asiantuntijapaneelilla.
Eri maissa toteutettujen kenttäkokeiden tulosten mukaan älykkäät
nopeudensäätelyjärjestelmät
parantavat liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hyödyt
tutkimuksissa saavutettiin
ns. dynaamisella pakottavalla järjestelmällä, joka estää nopeusrajoitusten
ylittämisen ja vähentää
säänvaihteluista yms. tekijöistä johtuvia vääriä tilannenopeuksia.
Järjestelmän arvioitiin
vähentävän loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 36 %, kuolemaan tai
vakavaan loukkaantumiseen
johtaneita onnettomuuksia 48 % ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 %.
Järjestelmien hyväksyttävyys parani käytön myötä, noin 60–75 % järjestelmiä
käyttäneistä kuljettajista
hyväksyisi niiden käyttöön oton.
Nyt toteutetun asiantuntijapaneelin (Delfoi-kysely) mielipiteet tukivat em.
kenttäkokeiden tuloksia.
Autoihin asennettavien järjestelmien lisäksi liikuteltavaa automaattista
kameravalvontaa
pidettiin liikenneturvallisuuden kannalta merkittävänä menetelmänä.
Tehokkaasti toteutettu
liikkuva, automaattinen kameravalvonta voisi asiantuntijoiden mukaan vähentää
onnettomuuksia
miltei yhtä paljon kuin pakottava nopeudensäätelyjärjestelmä.
Asiantuntijat arvioivat informoivien ja varoittavien järjestelmien yleistyvän
nopeimmin. Viiden
vuoden kuluttua informoivan järjestelmän arvioitiin olevan keskimäärin n. 9 %
autokannasta ja
15 vuoden kuluttua 31 % autokannasta. Varoittavan järjestelmän arvioitiin
olevan viiden vuoden
kuluttua 7 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua n. 30 % autokannasta.
Rekisteröivän ja
pakottavan järjestelmän arvioitiin yleistyvän hitaimmin. Viiden vuoden
kuluttua rekisteröivä
järjestelmä olisi arviolta 4 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 14
% autokannasta.
Pakottava järjestelmä olisi viiden vuoden kuluttua arvioilta 3 % autokannasta
ja 15 vuoden kuluttua
arviolta 15 % autokannasta. Hajonnat arvioissa olivat suuria, varsinkin 15
vuoden päähän
tehty arvio osoittautui vaikeaksi.
Referoiduissa tutkimuksissa esitettiin myös strategioita älykkäiden
nopeudensäätelyjärjestelmien
käyttöön saamiseksi. Englannissa kehitetyssä strategiassa tavoitteena on
uusiin autoihin jo
tehtaalla asennettava järjestelmä, joka mahdollistaisi minkä tahansa
järjestelmän myöhemmän
käyttöön oton. Kukin maa saisi itse päättää mitä järjestelmää maassa
käytetään, päämääränä
tulisi kuitenkin pitää dynaamista pakottavaa järjestelmää. Ruotsissa
tavoitteena on kuljettajaa
nopeusrajoitusten noudattamiseen opastava ja avustava järjestelmä, joka
varoittaisi kuljettajaa,
kun ajonopeus ylittää sallitun nopeuden. Myös Ruotsin strategiassa järjestelmä
asennettaisiin
uusiin autoihin jo tehtaalla, mutta niitä olisi saatavilla myös
jälkiasennuksina käytettyihin autoihin.
KW - Speeding
KW - speed control
KW - traffic safety
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -