Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät: Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus

Juha Tapio, Harri Peltola, Arja Wuolijoki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien kehittämisen nykytilaa eri maissa, tutkimuksin todettuja vaikutuksia liikenteeseen sekä arvioitiin järjestelmien yleistymistä tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin perinteistä kirjallisuustutkimusta sekä hyödynnettiin eri maissa toteutettuja kenttäkokeita esitteleviä kotisivuja Internetissä. Tulevaisuuden kehitystä kartoitettiin asiantuntijapaneelilla. Eri maissa toteutettujen kenttäkokeiden tulosten mukaan älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hyödyt tutkimuksissa saavutettiin ns. dynaamisella pakottavalla järjestelmällä, joka estää nopeusrajoitusten ylittämisen ja vähentää säänvaihteluista yms. tekijöistä johtuvia vääriä tilannenopeuksia. Järjestelmän arvioitiin vähentävän loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 36 %, kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 48 % ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 %. Järjestelmien hyväksyttävyys parani käytön myötä, noin 60–75 % järjestelmiä käyttäneistä kuljettajista hyväksyisi niiden käyttöön oton. Nyt toteutetun asiantuntijapaneelin (Delfoi-kysely) mielipiteet tukivat em. kenttäkokeiden tuloksia. Autoihin asennettavien järjestelmien lisäksi liikuteltavaa automaattista kameravalvontaa pidettiin liikenneturvallisuuden kannalta merkittävänä menetelmänä. Tehokkaasti toteutettu liikkuva, automaattinen kameravalvonta voisi asiantuntijoiden mukaan vähentää onnettomuuksia miltei yhtä paljon kuin pakottava nopeudensäätelyjärjestelmä. Asiantuntijat arvioivat informoivien ja varoittavien järjestelmien yleistyvän nopeimmin. Viiden vuoden kuluttua informoivan järjestelmän arvioitiin olevan keskimäärin n. 9 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua 31 % autokannasta. Varoittavan järjestelmän arvioitiin olevan viiden vuoden kuluttua 7 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua n. 30 % autokannasta. Rekisteröivän ja pakottavan järjestelmän arvioitiin yleistyvän hitaimmin. Viiden vuoden kuluttua rekisteröivä järjestelmä olisi arviolta 4 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 14 % autokannasta. Pakottava järjestelmä olisi viiden vuoden kuluttua arvioilta 3 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 15 % autokannasta. Hajonnat arvioissa olivat suuria, varsinkin 15 vuoden päähän tehty arvio osoittautui vaikeaksi. Referoiduissa tutkimuksissa esitettiin myös strategioita älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien käyttöön saamiseksi. Englannissa kehitetyssä strategiassa tavoitteena on uusiin autoihin jo tehtaalla asennettava järjestelmä, joka mahdollistaisi minkä tahansa järjestelmän myöhemmän käyttöön oton. Kukin maa saisi itse päättää mitä järjestelmää maassa käytetään, päämääränä tulisi kuitenkin pitää dynaamista pakottavaa järjestelmää. Ruotsissa tavoitteena on kuljettajaa nopeusrajoitusten noudattamiseen opastava ja avustava järjestelmä, joka varoittaisi kuljettajaa, kun ajonopeus ylittää sallitun nopeuden. Myös Ruotsin strategiassa järjestelmä asennettaisiin uusiin autoihin jo tehtaalla, mutta niitä olisi saatavilla myös jälkiasennuksina käytettyihin autoihin.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages58
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
Number3906

Fingerprint

Mink

Keywords

  • Speeding
  • speed control
  • traffic safety

Cite this

Tapio, J., Peltola, H., & Wuolijoki, A. (2003). Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät: Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. 3906
Tapio, Juha ; Peltola, Harri ; Wuolijoki, Arja. / Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät : Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 58 p. (VTT Tutkimusraportti; No. 3906).
@book{588731c5d63f46b284cfc810dab7ac35,
title = "{\"A}lykk{\"a}{\"a}n nopeudens{\"a}{\"a}telyn nykytila ja kehitysn{\"a}kym{\"a}t: Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin {\"a}lykk{\"a}iden nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelmien kehitt{\"a}misen nykytilaa eri maissa, tutkimuksin todettuja vaikutuksia liikenteeseen sek{\"a} arvioitiin j{\"a}rjestelmien yleistymist{\"a} tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelmin{\"a} k{\"a}ytettiin perinteist{\"a} kirjallisuustutkimusta sek{\"a} hy{\"o}dynnettiin eri maissa toteutettuja kentt{\"a}kokeita esittelevi{\"a} kotisivuja Internetiss{\"a}. Tulevaisuuden kehityst{\"a} kartoitettiin asiantuntijapaneelilla. Eri maissa toteutettujen kentt{\"a}kokeiden tulosten mukaan {\"a}lykk{\"a}{\"a}t nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelm{\"a}t parantavat liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hy{\"o}dyt tutkimuksissa saavutettiin ns. dynaamisella pakottavalla j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a}, joka est{\"a}{\"a} nopeusrajoitusten ylitt{\"a}misen ja v{\"a}hent{\"a}{\"a} s{\"a}{\"a}nvaihteluista yms. tekij{\"o}ist{\"a} johtuvia v{\"a}{\"a}ri{\"a} tilannenopeuksia. J{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 36 {\%}, kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 48 {\%} ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 {\%}. J{\"a}rjestelmien hyv{\"a}ksytt{\"a}vyys parani k{\"a}yt{\"o}n my{\"o}t{\"a}, noin 60–75 {\%} j{\"a}rjestelmi{\"a} k{\"a}ytt{\"a}neist{\"a} kuljettajista hyv{\"a}ksyisi niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n oton. Nyt toteutetun asiantuntijapaneelin (Delfoi-kysely) mielipiteet tukivat em. kentt{\"a}kokeiden tuloksia. Autoihin asennettavien j{\"a}rjestelmien lis{\"a}ksi liikuteltavaa automaattista kameravalvontaa pidettiin liikenneturvallisuuden kannalta merkitt{\"a}v{\"a}n{\"a} menetelm{\"a}n{\"a}. Tehokkaasti toteutettu liikkuva, automaattinen kameravalvonta voisi asiantuntijoiden mukaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} onnettomuuksia miltei yht{\"a} paljon kuin pakottava nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelm{\"a}. Asiantuntijat arvioivat informoivien ja varoittavien j{\"a}rjestelmien yleistyv{\"a}n nopeimmin. Viiden vuoden kuluttua informoivan j{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin olevan keskim{\"a}{\"a}rin n. 9 {\%} autokannasta ja 15 vuoden kuluttua 31 {\%} autokannasta. Varoittavan j{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin olevan viiden vuoden kuluttua 7 {\%} autokannasta ja 15 vuoden kuluttua n. 30 {\%} autokannasta. Rekister{\"o}iv{\"a}n ja pakottavan j{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin yleistyv{\"a}n hitaimmin. Viiden vuoden kuluttua rekister{\"o}iv{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} olisi arviolta 4 {\%} autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 14 {\%} autokannasta. Pakottava j{\"a}rjestelm{\"a} olisi viiden vuoden kuluttua arvioilta 3 {\%} autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 15 {\%} autokannasta. Hajonnat arvioissa olivat suuria, varsinkin 15 vuoden p{\"a}{\"a}h{\"a}n tehty arvio osoittautui vaikeaksi. Referoiduissa tutkimuksissa esitettiin my{\"o}s strategioita {\"a}lykk{\"a}iden nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelmien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n saamiseksi. Englannissa kehitetyss{\"a} strategiassa tavoitteena on uusiin autoihin jo tehtaalla asennettava j{\"a}rjestelm{\"a}, joka mahdollistaisi mink{\"a} tahansa j{\"a}rjestelm{\"a}n my{\"o}hemm{\"a}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n oton. Kukin maa saisi itse p{\"a}{\"a}tt{\"a}{\"a} mit{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} maassa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n, p{\"a}{\"a}m{\"a}{\"a}r{\"a}n{\"a} tulisi kuitenkin pit{\"a}{\"a} dynaamista pakottavaa j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. Ruotsissa tavoitteena on kuljettajaa nopeusrajoitusten noudattamiseen opastava ja avustava j{\"a}rjestelm{\"a}, joka varoittaisi kuljettajaa, kun ajonopeus ylitt{\"a}{\"a} sallitun nopeuden. My{\"o}s Ruotsin strategiassa j{\"a}rjestelm{\"a} asennettaisiin uusiin autoihin jo tehtaalla, mutta niit{\"a} olisi saatavilla my{\"o}s j{\"a}lkiasennuksina k{\"a}ytettyihin autoihin.",
keywords = "Speeding, speed control, traffic safety",
author = "Juha Tapio and Harri Peltola and Arja Wuolijoki",
year = "2003",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "3906",
address = "Finland",

}

Tapio, J, Peltola, H & Wuolijoki, A 2003, Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät: Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus. VTT Tutkimusraportti, no. 3906, VTT Technical Research Centre of Finland.

Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät : Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus. / Tapio, Juha; Peltola, Harri; Wuolijoki, Arja.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 58 p. (VTT Tutkimusraportti; No. 3906).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät

T2 - Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus

AU - Tapio, Juha

AU - Peltola, Harri

AU - Wuolijoki, Arja

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien kehittämisen nykytilaa eri maissa, tutkimuksin todettuja vaikutuksia liikenteeseen sekä arvioitiin järjestelmien yleistymistä tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin perinteistä kirjallisuustutkimusta sekä hyödynnettiin eri maissa toteutettuja kenttäkokeita esitteleviä kotisivuja Internetissä. Tulevaisuuden kehitystä kartoitettiin asiantuntijapaneelilla. Eri maissa toteutettujen kenttäkokeiden tulosten mukaan älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hyödyt tutkimuksissa saavutettiin ns. dynaamisella pakottavalla järjestelmällä, joka estää nopeusrajoitusten ylittämisen ja vähentää säänvaihteluista yms. tekijöistä johtuvia vääriä tilannenopeuksia. Järjestelmän arvioitiin vähentävän loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 36 %, kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 48 % ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 %. Järjestelmien hyväksyttävyys parani käytön myötä, noin 60–75 % järjestelmiä käyttäneistä kuljettajista hyväksyisi niiden käyttöön oton. Nyt toteutetun asiantuntijapaneelin (Delfoi-kysely) mielipiteet tukivat em. kenttäkokeiden tuloksia. Autoihin asennettavien järjestelmien lisäksi liikuteltavaa automaattista kameravalvontaa pidettiin liikenneturvallisuuden kannalta merkittävänä menetelmänä. Tehokkaasti toteutettu liikkuva, automaattinen kameravalvonta voisi asiantuntijoiden mukaan vähentää onnettomuuksia miltei yhtä paljon kuin pakottava nopeudensäätelyjärjestelmä. Asiantuntijat arvioivat informoivien ja varoittavien järjestelmien yleistyvän nopeimmin. Viiden vuoden kuluttua informoivan järjestelmän arvioitiin olevan keskimäärin n. 9 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua 31 % autokannasta. Varoittavan järjestelmän arvioitiin olevan viiden vuoden kuluttua 7 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua n. 30 % autokannasta. Rekisteröivän ja pakottavan järjestelmän arvioitiin yleistyvän hitaimmin. Viiden vuoden kuluttua rekisteröivä järjestelmä olisi arviolta 4 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 14 % autokannasta. Pakottava järjestelmä olisi viiden vuoden kuluttua arvioilta 3 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 15 % autokannasta. Hajonnat arvioissa olivat suuria, varsinkin 15 vuoden päähän tehty arvio osoittautui vaikeaksi. Referoiduissa tutkimuksissa esitettiin myös strategioita älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien käyttöön saamiseksi. Englannissa kehitetyssä strategiassa tavoitteena on uusiin autoihin jo tehtaalla asennettava järjestelmä, joka mahdollistaisi minkä tahansa järjestelmän myöhemmän käyttöön oton. Kukin maa saisi itse päättää mitä järjestelmää maassa käytetään, päämääränä tulisi kuitenkin pitää dynaamista pakottavaa järjestelmää. Ruotsissa tavoitteena on kuljettajaa nopeusrajoitusten noudattamiseen opastava ja avustava järjestelmä, joka varoittaisi kuljettajaa, kun ajonopeus ylittää sallitun nopeuden. Myös Ruotsin strategiassa järjestelmä asennettaisiin uusiin autoihin jo tehtaalla, mutta niitä olisi saatavilla myös jälkiasennuksina käytettyihin autoihin.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien kehittämisen nykytilaa eri maissa, tutkimuksin todettuja vaikutuksia liikenteeseen sekä arvioitiin järjestelmien yleistymistä tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin perinteistä kirjallisuustutkimusta sekä hyödynnettiin eri maissa toteutettuja kenttäkokeita esitteleviä kotisivuja Internetissä. Tulevaisuuden kehitystä kartoitettiin asiantuntijapaneelilla. Eri maissa toteutettujen kenttäkokeiden tulosten mukaan älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta huomattavasti. Suurimmat hyödyt tutkimuksissa saavutettiin ns. dynaamisella pakottavalla järjestelmällä, joka estää nopeusrajoitusten ylittämisen ja vähentää säänvaihteluista yms. tekijöistä johtuvia vääriä tilannenopeuksia. Järjestelmän arvioitiin vähentävän loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 36 %, kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia 48 % ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 %. Järjestelmien hyväksyttävyys parani käytön myötä, noin 60–75 % järjestelmiä käyttäneistä kuljettajista hyväksyisi niiden käyttöön oton. Nyt toteutetun asiantuntijapaneelin (Delfoi-kysely) mielipiteet tukivat em. kenttäkokeiden tuloksia. Autoihin asennettavien järjestelmien lisäksi liikuteltavaa automaattista kameravalvontaa pidettiin liikenneturvallisuuden kannalta merkittävänä menetelmänä. Tehokkaasti toteutettu liikkuva, automaattinen kameravalvonta voisi asiantuntijoiden mukaan vähentää onnettomuuksia miltei yhtä paljon kuin pakottava nopeudensäätelyjärjestelmä. Asiantuntijat arvioivat informoivien ja varoittavien järjestelmien yleistyvän nopeimmin. Viiden vuoden kuluttua informoivan järjestelmän arvioitiin olevan keskimäärin n. 9 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua 31 % autokannasta. Varoittavan järjestelmän arvioitiin olevan viiden vuoden kuluttua 7 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua n. 30 % autokannasta. Rekisteröivän ja pakottavan järjestelmän arvioitiin yleistyvän hitaimmin. Viiden vuoden kuluttua rekisteröivä järjestelmä olisi arviolta 4 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 14 % autokannasta. Pakottava järjestelmä olisi viiden vuoden kuluttua arvioilta 3 % autokannasta ja 15 vuoden kuluttua arviolta 15 % autokannasta. Hajonnat arvioissa olivat suuria, varsinkin 15 vuoden päähän tehty arvio osoittautui vaikeaksi. Referoiduissa tutkimuksissa esitettiin myös strategioita älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien käyttöön saamiseksi. Englannissa kehitetyssä strategiassa tavoitteena on uusiin autoihin jo tehtaalla asennettava järjestelmä, joka mahdollistaisi minkä tahansa järjestelmän myöhemmän käyttöön oton. Kukin maa saisi itse päättää mitä järjestelmää maassa käytetään, päämääränä tulisi kuitenkin pitää dynaamista pakottavaa järjestelmää. Ruotsissa tavoitteena on kuljettajaa nopeusrajoitusten noudattamiseen opastava ja avustava järjestelmä, joka varoittaisi kuljettajaa, kun ajonopeus ylittää sallitun nopeuden. Myös Ruotsin strategiassa järjestelmä asennettaisiin uusiin autoihin jo tehtaalla, mutta niitä olisi saatavilla myös jälkiasennuksina käytettyihin autoihin.

KW - Speeding

KW - speed control

KW - traffic safety

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Tapio J, Peltola H, Wuolijoki A. Älykkään nopeudensäätelyn nykytila ja kehitysnäkymät: Kirjallisuusselvitys ja Delfoi-tutkimus. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 58 p. (VTT Tutkimusraportti; No. 3906).