136T Suomen kasvihuonepäästöjen taloudellinen rajoittaminen

Ilkka Savolainen, Antti Lehtilä, Sami Tuhkanen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    Abstract

    Työn tavoitteena oli selvittää taloudellisimmat keinot rajoittaa kasvihuonekaasupäästöjä Suomessa. Alan tutkimus on ennen painottunut lähinnä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, joten on ollut tarpeellista selvittää myös muiden kasvihuonekaasujen merkitys päästöjen vähentämisessä. Metaani- ja dityppioksidipäästöjen rajoittaminen hiilidioksidipäästöjen ohella voi lisätä taloudellisesti edullisen rajoituspotentiaalin määrää, mikä voisi jossakin määrin helpottaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistarvetta. Tällaiseen monen kasvihuonekaasun yhtäaikaiseen rajoittamiseen tähdätään myös joulukuussa 1997 solmitussa YK:n ilmastosopimuksen Kioton pöytäkirjassa, joka antaa sopijaosapuolivaltioille mahdollisuuden valita, mille kaasuille rajoitustoimenpiteet kannattaa kohdistaa. Tarkastelut tehtiin VTT Energiassa kehitetyllä Suomen energiajärjestelmän EFOM-ENV-mallilla, johon työn alkuvaiheessa lisättiin kuvaukset kaikista merkityksellisistä ja kohtalaisen hyvin tunnetuista hiilidioksidi-, metaani- ja dityppi-oksidilähteistä. Projektin loppuvaiheessa energiajärjestelmän päästönvähennysmahdollisuuksia tarkasteltiin hieman syvällisemmin, ja näiden tarkastelujen tulokset julkaistaan VTT Publications -sarjassa loppuvuoden 1998 aikana.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationSIHTI 2. Energia- ja ympäristöteknologia
    Subtitle of host publicationTutkimusohjelman vuosikirja 1998. Projektiesittelyt
    EditorsRabbe Thun, Maija Korhonen
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Pages35-46
    ISBN (Electronic)951–38–5266–0
    ISBN (Print)951–38–5265–2
    Publication statusPublished - 1999
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Publication series

    SeriesVTT Symposium
    Number191
    ISSN0357-9387

    Cite this