TY - BOOK
T1 - Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)
AU - Tuominen, Anu
AU - Himanen, Veli
AU - Kallberg, Harri
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa
liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision,
tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti.
Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan
seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien
toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa
kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan
vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen
menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien
toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn
ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän
käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista.
Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla.
Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä,
jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin.
Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on
vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on
synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia
on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän
mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo
toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen
liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien
liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen
liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen
tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä
systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja
liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin.
Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan
tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat
muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi
yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota
systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi
liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden
vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon
valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän
kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason
vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien
käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.
AB - Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa
liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision,
tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti.
Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan
seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien
toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa
kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan
vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen
menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien
toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn
ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän
käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista.
Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla.
Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä,
jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin.
Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on
vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on
synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia
on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän
mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo
toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen
liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien
liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen
liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen
tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä
systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja
liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin.
Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan
tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat
muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi
yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota
systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi
liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden
vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon
valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän
kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason
vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien
käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.
KW - transport policy appraisal
KW - transport system
KW - policy targets
KW - methodology
M3 - Report
SN - 952-201-364-1
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
BT - Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -