Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)

Translated title of the contribution: A strategic methodology for transport policy appraisal in Finland (LIPOVA)

Anu Tuominen, Veli Himanen, Harri Kallberg

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti. Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista. Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä, jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages84
    ISBN (Electronic)952-201-365-X
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
    Volume32
    ISSN1457-7488

      Fingerprint

    Keywords

    • transport policy appraisal
    • transport system
    • policy targets
    • methodology

    Cite this

    Tuominen, A., Himanen, V., & Kallberg, H. (2005). Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol.. 32 http://urn.fi/URN:ISBN:952-201-364-1