Abstract
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Helsinki |
Number of pages | 84 |
ISBN (Electronic) | 952-201-365-X |
Publication status | Published - 2005 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja |
---|---|
Volume | 32 |
ISSN | 1457-7488 |
Fingerprint
Keywords
- transport policy appraisal
- transport system
- policy targets
- methodology
Cite this
}
Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). / Tuominen, Anu; Himanen, Veli; Kallberg, Harri.
Helsinki, 2005. 84 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol. 32).Research output: Book/Report › Report
TY - BOOK
T1 - Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)
AU - Tuominen, Anu
AU - Himanen, Veli
AU - Kallberg, Harri
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti. Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista. Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä, jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.
AB - Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti. Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista. Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä, jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.
KW - transport policy appraisal
KW - transport system
KW - policy targets
KW - methodology
M3 - Report
SN - 952-201-364-1
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
BT - Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)
CY - Helsinki
ER -