Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)

Translated title of the contribution: A strategic methodology for transport policy appraisal in Finland (LIPOVA)

Anu Tuominen, Veli Himanen, Harri Kallberg

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti. Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista. Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä, jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages84
    ISBN (Electronic)952-201-365-X
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
    Volume32
    ISSN1457-7488

    Fingerprint

    Finland
    methodology

    Keywords

    • transport policy appraisal
    • transport system
    • policy targets
    • methodology

    Cite this

    Tuominen, A., Himanen, V., & Kallberg, H. (2005). Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). Helsinki. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol.. 32
    Tuominen, Anu ; Himanen, Veli ; Kallberg, Harri. / Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). Helsinki, 2005. 84 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol. 32).
    @book{9141742e764d40b0824a138a978026b1,
    title = "Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehitt{\"a}minen (LIPOVA)",
    abstract = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta m{\"a}{\"a}rittelem{\"a}ll{\"a} liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan s{\"a}{\"a}nn{\"o}llisesti. Toimintaymp{\"a}rist{\"o}mme nopeiden muutosten seurauksena liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n tilan seuranta sek{\"a} strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etuk{\"a}teis- ja j{\"a}lkiarviointi vaativat jatkuvaa kehitt{\"a}mist{\"a}. LIPOVA-ty{\"o}n yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehitt{\"a}minen. Ty{\"o}n lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelm{\"a} liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. T{\"a}m{\"a} raportti k{\"a}sittelee ty{\"o}n ensimm{\"a}ist{\"a} osaa. Ty{\"o}ss{\"a} luotiin teoreettinen viitekehys liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}jist{\"a} ja tuottajista sek{\"a} n{\"a}iden v{\"a}lisist{\"a} vuorovaikutuksista. P{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelm{\"a}, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} yleens{\"a}kin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Ty{\"o}ss{\"a} havaittiin, ett{\"a} jos liikennepoliittisten tavoitteiden v{\"a}lill{\"a} on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden v{\"a}lill{\"a} on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleens{\"a} heikkoja ja my{\"o}s synergia on heikko. Henkil{\"o}liikenteen loppuk{\"a}ytt{\"a}jien tarpeita ja toiveita on t{\"a}h{\"a}n menness{\"a} l{\"a}hestytty l{\"a}hinn{\"a} liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a}. Olisi t{\"a}rke{\"a}{\"a} tutkia my{\"o}s, miten nykyinen liikennej{\"a}rjestelm{\"a} ja liikennetarjonta tukevat erilaisten v{\"a}est{\"o}segmenttien liikkumistarpeita ja mit{\"a} toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n ja -tarjonnan parantamiseksi. Ty{\"o}n ensimm{\"a}isen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} systemaattista toimintatapaa liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n tilan seurantaan ja liikennej{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksik{\"o}t toimivat kukin omasta n{\"a}k{\"o}kulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain t{\"a}m{\"a}n seurauksena my{\"o}s liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eik{\"a} niiden voida katsoa tukevan riitt{\"a}v{\"a}sti yhteisen vision saavuttamista. Ty{\"o}n toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen p{\"a}{\"a}t{\"o}svalmistelun tueksi liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteon valmistelijoiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n saataisiin liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n tilaa kest{\"a}v{\"a}n kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmist{\"a}, menetelmien k{\"a}ytett{\"a}vyydest{\"a} ja niill{\"a} saatavista tuloksista.",
    keywords = "transport policy appraisal, transport system, policy targets, methodology",
    author = "Anu Tuominen and Veli Himanen and Harri Kallberg",
    year = "2005",
    language = "Finnish",
    isbn = "952-201-364-1",
    series = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n julkaisuja",

    }

    Tuominen, A, Himanen, V & Kallberg, H 2005, Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, vol. 32, Helsinki.

    Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). / Tuominen, Anu; Himanen, Veli; Kallberg, Harri.

    Helsinki, 2005. 84 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol. 32).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)

    AU - Tuominen, Anu

    AU - Himanen, Veli

    AU - Kallberg, Harri

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti. Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista. Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä, jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.

    AB - Liikenne- ja viestintäministeriön Liikennepolitiikan osasto vastaa liikenteen strategisesta suunnittelusta määrittelemällä liikenteelle vision, tavoitteet ja toimintalinjat, joita tarkistetaan säännöllisesti. Toimintaympäristömme nopeiden muutosten seurauksena liikennejärjestelmän tilan seuranta sekä strategisessa suunnittelussa asetettuja tavoitteita tukevien toimenpidekokonaisuuksien etukäteis- ja jälkiarviointi vaativat jatkuvaa kehittämistä. LIPOVA-työn yleistavoitteena oli liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen. Työn lopputuloksena saadaan systemaattinen menetelmä liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tämä raportti käsittelee työn ensimmäistä osaa. Työssä luotiin teoreettinen viitekehys liikennejärjestelmän käyttäjistä ja tuottajista sekä näiden välisistä vuorovaikutuksista. Päätöksenteon valmistelun tukitarpeita selvitettiin haastatteluilla. Liikennepoliittisten tavoitteiden tarkastelua varten kehitettiin menetelmä, jota voidaan käyttää yleensäkin tavoiteasettelujen luomiseen ja arviointiin. Työssä havaittiin, että jos liikennepoliittisten tavoitteiden välillä on vuorovaikutusta, ne useimmiten tukevat toisiaan eli niiden välillä on synergiaa. Toisaalta vuorovaikutukset ovat yleensä heikkoja ja myös synergia on heikko. Henkilöliikenteen loppukäyttäjien tarpeita ja toiveita on tähän mennessä lähestytty lähinnä liikennetutkimuksilla, joissa tarkastellaan jo toteutunutta käyttäytymistä. Olisi tärkeää tutkia myös, miten nykyinen liikennejärjestelmä ja liikennetarjonta tukevat erilaisten väestösegmenttien liikkumistarpeita ja mitä toiveita kansalaisilla on nykyisen liikennejärjestelmän ja -tarjonnan parantamiseksi. Työn ensimmäisen vaiheen tulokset osoittivat, ettei liikennepolitiikan osastolla ole käytössä systemaattista toimintatapaa liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja liikennejärjestelmään kohdistettavien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Osaston yksiköt toimivat kukin omasta näkökulmastaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Osittain tämän seurauksena myös liikennepoliittiset tavoitteet ovat muotoutuneet hajanaisiksi eikä niiden voida katsoa tukevan riittävästi yhteisen vision saavuttamista. Työn toisen vaiheen tavoitteena on koota systemaattinen toimintamalli liikennepoliittisen päätösvalmistelun tueksi liikennejärjestelmän tilan seurantaan ja siihen kohdistuvien toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. LVM:n liikennepolitiikan osaston päätöksenteon valmistelijoiden käyttöön saataisiin liikennejärjestelmän tilaa kestävän kehityksen kannalta kuvaavat mittarit ja tieto strategisen tason vaikutusarviointiin eri tilanteissa soveltuvista menetelmistä, menetelmien käytettävyydestä ja niillä saatavista tuloksista.

    KW - transport policy appraisal

    KW - transport system

    KW - policy targets

    KW - methodology

    M3 - Report

    SN - 952-201-364-1

    T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja

    BT - Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA)

    CY - Helsinki

    ER -

    Tuominen A, Himanen V, Kallberg H. Liikennepolitiikan vaikutusarvioinnin kehittäminen (LIPOVA). Helsinki, 2005. 84 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol. 32).