Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä

Tapani Mäkinen, Risto Kulmala

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin samaan suuntaan kulkevun ajoneuvojen aikavälien ja turvallisuuden riippuvuutta sekä kokeiltiin aikavälien automaattista mittausmenetelmää. Merituulentiellä, jossa liikennemäärä tarkkailusuuntaan oli noin 800 ajoneuvoa tunnissa, keskimääräinen aikaväli oli noin neljä sekuntia. Isokaarella ja Yhdyskunnantiellä liikennemäärä tarkkailusuuntaan oli runsaat 200 ajonevoa tunnissa ja aikavälien keskiarvo 16 sekuntia. Merituulentiellä sattuneissa poliisin tietoon tulleissa onnettomuuksissa olivat peräänajot toiseksi yleisin onnettomuustyyppi, kun taas muilla paikoilla ei poliisin raportoimia peräänajo-onnettomuuksia sattunut lainkaan. Vaaratilanteiden analyysi osoitti peräänajoriskin suurimmaksi Isokaarella. Kuitenkin Merituulentiellä rekisteröidyt konfliktit olivat pelkästään peräänajotilanteita. Aikavälien mittaamisen liikenneanalysaattoriin kytkettyjen valosähköisten anturien avulla todettiin sopivan taajamaliikenteeseen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages62
ISBN (Print)951-38-2460-8
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.800
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • traffic accidents
  • headways
  • traffic safety
  • urban areas
  • automatic control equipment
  • measuring device
  • traffic flow
  • detectors
  • conflict

Cite this

Mäkinen, T., & Kulmala, R. (1987). Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 800
Mäkinen, Tapani ; Kulmala, Risto. / Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 62 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 800).
@book{f62feb7563844f1da63cb4b855359369,
title = "Aikav{\"a}lien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteess{\"a}",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin samaan suuntaan kulkevun ajoneuvojen aikav{\"a}lien ja turvallisuuden riippuvuutta sek{\"a} kokeiltiin aikav{\"a}lien automaattista mittausmenetelm{\"a}{\"a}. Merituulentiell{\"a}, jossa liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} tarkkailusuuntaan oli noin 800 ajoneuvoa tunnissa, keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen aikav{\"a}li oli noin nelj{\"a} sekuntia. Isokaarella ja Yhdyskunnantiell{\"a} liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} tarkkailusuuntaan oli runsaat 200 ajonevoa tunnissa ja aikav{\"a}lien keskiarvo 16 sekuntia. Merituulentiell{\"a} sattuneissa poliisin tietoon tulleissa onnettomuuksissa olivat per{\"a}{\"a}najot toiseksi yleisin onnettomuustyyppi, kun taas muilla paikoilla ei poliisin raportoimia per{\"a}{\"a}najo-onnettomuuksia sattunut lainkaan. Vaaratilanteiden analyysi osoitti per{\"a}{\"a}najoriskin suurimmaksi Isokaarella. Kuitenkin Merituulentiell{\"a} rekister{\"o}idyt konfliktit olivat pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n per{\"a}{\"a}najotilanteita. Aikav{\"a}lien mittaamisen liikenneanalysaattoriin kytkettyjen valos{\"a}hk{\"o}isten anturien avulla todettiin sopivan taajamaliikenteeseen.",
keywords = "traffic accidents, headways, traffic safety, urban areas, automatic control equipment, measuring device, traffic flow, detectors, conflict",
author = "Tapani M{\"a}kinen and Risto Kulmala",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2460-8",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "800",
address = "Finland",

}

Mäkinen, T & Kulmala, R 1987, Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 800, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä. / Mäkinen, Tapani; Kulmala, Risto.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 62 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 800).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä

AU - Mäkinen, Tapani

AU - Kulmala, Risto

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Tutkimuksessa tarkasteltiin samaan suuntaan kulkevun ajoneuvojen aikavälien ja turvallisuuden riippuvuutta sekä kokeiltiin aikavälien automaattista mittausmenetelmää. Merituulentiellä, jossa liikennemäärä tarkkailusuuntaan oli noin 800 ajoneuvoa tunnissa, keskimääräinen aikaväli oli noin neljä sekuntia. Isokaarella ja Yhdyskunnantiellä liikennemäärä tarkkailusuuntaan oli runsaat 200 ajonevoa tunnissa ja aikavälien keskiarvo 16 sekuntia. Merituulentiellä sattuneissa poliisin tietoon tulleissa onnettomuuksissa olivat peräänajot toiseksi yleisin onnettomuustyyppi, kun taas muilla paikoilla ei poliisin raportoimia peräänajo-onnettomuuksia sattunut lainkaan. Vaaratilanteiden analyysi osoitti peräänajoriskin suurimmaksi Isokaarella. Kuitenkin Merituulentiellä rekisteröidyt konfliktit olivat pelkästään peräänajotilanteita. Aikavälien mittaamisen liikenneanalysaattoriin kytkettyjen valosähköisten anturien avulla todettiin sopivan taajamaliikenteeseen.

AB - Tutkimuksessa tarkasteltiin samaan suuntaan kulkevun ajoneuvojen aikavälien ja turvallisuuden riippuvuutta sekä kokeiltiin aikavälien automaattista mittausmenetelmää. Merituulentiellä, jossa liikennemäärä tarkkailusuuntaan oli noin 800 ajoneuvoa tunnissa, keskimääräinen aikaväli oli noin neljä sekuntia. Isokaarella ja Yhdyskunnantiellä liikennemäärä tarkkailusuuntaan oli runsaat 200 ajonevoa tunnissa ja aikavälien keskiarvo 16 sekuntia. Merituulentiellä sattuneissa poliisin tietoon tulleissa onnettomuuksissa olivat peräänajot toiseksi yleisin onnettomuustyyppi, kun taas muilla paikoilla ei poliisin raportoimia peräänajo-onnettomuuksia sattunut lainkaan. Vaaratilanteiden analyysi osoitti peräänajoriskin suurimmaksi Isokaarella. Kuitenkin Merituulentiellä rekisteröidyt konfliktit olivat pelkästään peräänajotilanteita. Aikavälien mittaamisen liikenneanalysaattoriin kytkettyjen valosähköisten anturien avulla todettiin sopivan taajamaliikenteeseen.

KW - traffic accidents

KW - headways

KW - traffic safety

KW - urban areas

KW - automatic control equipment

KW - measuring device

KW - traffic flow

KW - detectors

KW - conflict

M3 - Report

SN - 951-38-2460-8

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäkinen T, Kulmala R. Aikavälien yhteys turvallisuuteen taajamaliikenteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 62 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 800).