TY - BOOK
T1 - Airbags and their potential in Finnish motor crashes
AU - Sleet, David
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 1992
Y1 - 1992
N2 - Tarkoituksena on selvittää, miten liikennekuolemien ja
vakavien vammautumisten lukumäärät muuttuisivat, jos
henkilö ja
pakettiautoissa
alettaisiin turvavöiden lisäksi käyttää ilmatyynyjä.
Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien v. 1989 tutkimissa
393 moottoriajoneuvossa mukana olleessa kuolemaan
johtaneessa onnettomuudessa
kuoli 449 ja vammautui vaikeasti 130 henkilöä. Heidän
joukostaan poimittiin
henkilöt, joiden kuolema olisi voitu estää tai
vammautumista olennaisesti
lieventää ilmatyynyn avulla. Mukaan kelpuutettiin vain
henkilö tai
pakettiauton etupenkillä matkustaneet, edestä päin
kohdistuneessa
törmäyksessä mukana olleet henkilöt, joilla vakavin vamma
kohdistui
päähän, kaulaan, rintaan tai vatsaan ja aiheutui
törmäyksestä auton
sisätiloihin. Lisäksi aineistosta karsittiin tapaukset,
joissa auton
vauriot olivat niin suuria, ettei ilmatyynyistäkään
ilmeisesti olisi
ollut hyötyä. Jäljelle jäi 80 henkilöä, joille olisi
mahdollisesti
ollut hyötyä ilmatyynyistä. Heistä onnettomuuksissa kuoli
59 ja vammautui
vaikeasti 21; kuljettajia oli 56 ja matkustajia 24.
Henkilöistä, joita
ilmatyyny olisi hyödyttänyt, 48 % ei käyttänyt turvavyötä.
Kuolemantapausten väheneminen 59 hengellä vuodessa vastaa
suurinta mahdollista hyötyä, todennäköisesti säästö
vuonna 1989 olisi
ollut jonkin verran pienempi, ehkä 40-50 henkeä, jos
kaikissa
henkilö ja pakettiautoissa olisi ollut ilmatyynyt
etupenkeillä. Ilmatyynyjen
vaikutus arvioitiin tutkijalautakuntien vuoden 1989
aineistosta myös
kahdella muulla, Yhdysvalloissa tehtyihin
vaikutusarvioihin perustuvalla
menetelmällä. Niiden mukaan vuonna 1989 säästettyjen
ihmishenkien
määrä olisi ollut toisella menetelmällä laskien 35 henkeä
ja toisella
68 henkeä.
Tutkijalautakuntien aineiston analyysin perusteella
ilmatyynyt
voisivat vähentää henkilö ja pakettiautojen etupenkillä
matkustavien
kuolemantapauksia 15-18 % ja vaikeita vammautumisia 15- 22
%. Jos jälkimmäistä vaikutusarviota sovelletaan myös
lievempiin vammoihin,
ilmatyynyjen käytöllä olisi voitu vähentää virallisen
tilaston
liikenneonnettomuuksissa
v. 1989 vammautuneiden määrää noin 1 000:lla.
Jos kaikkiin uusiin henkilö ja pakettiautoihin
asennettaisiin
vuoden 1992 alusta alkaen ilmatyynyt kuljettajan ja
etupenkin matkustajan
paikalle, onnettomuuksissa kuolleiden määrä vähenisi
seuraavan 20
vuoden aikana noin 1000 hengellä. Vuonna 1992 vähenemä
olisi alle
10 henkeä ja 20 vuotisjakson lopulla noin 70 henkeä
vuodessa. Kun
liikenneonnettomuudessa kuolleen hintana käytetään
7465000:aa
markkaa, olisi kuljettajan ilmatyynyn hinnan laskettava
noin viidesosaan
nykyisestä (10 000-16 000 mk/kpl), ennen kuin hyödyt
tulisivat
kustannuksia suuremmiksi. Matkustajan ilmatyynyn hinnan
olisi vastaavasti
pudottava alle kymmenesosaan nykyisestä.
AB - Tarkoituksena on selvittää, miten liikennekuolemien ja
vakavien vammautumisten lukumäärät muuttuisivat, jos
henkilö ja
pakettiautoissa
alettaisiin turvavöiden lisäksi käyttää ilmatyynyjä.
Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien v. 1989 tutkimissa
393 moottoriajoneuvossa mukana olleessa kuolemaan
johtaneessa onnettomuudessa
kuoli 449 ja vammautui vaikeasti 130 henkilöä. Heidän
joukostaan poimittiin
henkilöt, joiden kuolema olisi voitu estää tai
vammautumista olennaisesti
lieventää ilmatyynyn avulla. Mukaan kelpuutettiin vain
henkilö tai
pakettiauton etupenkillä matkustaneet, edestä päin
kohdistuneessa
törmäyksessä mukana olleet henkilöt, joilla vakavin vamma
kohdistui
päähän, kaulaan, rintaan tai vatsaan ja aiheutui
törmäyksestä auton
sisätiloihin. Lisäksi aineistosta karsittiin tapaukset,
joissa auton
vauriot olivat niin suuria, ettei ilmatyynyistäkään
ilmeisesti olisi
ollut hyötyä. Jäljelle jäi 80 henkilöä, joille olisi
mahdollisesti
ollut hyötyä ilmatyynyistä. Heistä onnettomuuksissa kuoli
59 ja vammautui
vaikeasti 21; kuljettajia oli 56 ja matkustajia 24.
Henkilöistä, joita
ilmatyyny olisi hyödyttänyt, 48 % ei käyttänyt turvavyötä.
Kuolemantapausten väheneminen 59 hengellä vuodessa vastaa
suurinta mahdollista hyötyä, todennäköisesti säästö
vuonna 1989 olisi
ollut jonkin verran pienempi, ehkä 40-50 henkeä, jos
kaikissa
henkilö ja pakettiautoissa olisi ollut ilmatyynyt
etupenkeillä. Ilmatyynyjen
vaikutus arvioitiin tutkijalautakuntien vuoden 1989
aineistosta myös
kahdella muulla, Yhdysvalloissa tehtyihin
vaikutusarvioihin perustuvalla
menetelmällä. Niiden mukaan vuonna 1989 säästettyjen
ihmishenkien
määrä olisi ollut toisella menetelmällä laskien 35 henkeä
ja toisella
68 henkeä.
Tutkijalautakuntien aineiston analyysin perusteella
ilmatyynyt
voisivat vähentää henkilö ja pakettiautojen etupenkillä
matkustavien
kuolemantapauksia 15-18 % ja vaikeita vammautumisia 15- 22
%. Jos jälkimmäistä vaikutusarviota sovelletaan myös
lievempiin vammoihin,
ilmatyynyjen käytöllä olisi voitu vähentää virallisen
tilaston
liikenneonnettomuuksissa
v. 1989 vammautuneiden määrää noin 1 000:lla.
Jos kaikkiin uusiin henkilö ja pakettiautoihin
asennettaisiin
vuoden 1992 alusta alkaen ilmatyynyt kuljettajan ja
etupenkin matkustajan
paikalle, onnettomuuksissa kuolleiden määrä vähenisi
seuraavan 20
vuoden aikana noin 1000 hengellä. Vuonna 1992 vähenemä
olisi alle
10 henkeä ja 20 vuotisjakson lopulla noin 70 henkeä
vuodessa. Kun
liikenneonnettomuudessa kuolleen hintana käytetään
7465000:aa
markkaa, olisi kuljettajan ilmatyynyn hinnan laskettava
noin viidesosaan
nykyisestä (10 000-16 000 mk/kpl), ennen kuin hyödyt
tulisivat
kustannuksia suuremmiksi. Matkustajan ilmatyynyn hinnan
olisi vastaavasti
pudottava alle kymmenesosaan nykyisestä.
KW - air bags
KW - traffic accidents
KW - motor vehicle accidents
KW - safety devices
KW - protection
KW - injuries
KW - evaluation
KW - statistics
KW - calculations
KW - automobiles
KW - passenger vehicles
KW - effectiveness
KW - estimates
KW - collision research
KW - traffic safety
KW - Finland
M3 - Report
SN - 951-38-4056-5
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Airbags and their potential in Finnish motor crashes
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -