TY - BOOK
T1 - Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus
T2 - Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000
AU - Laukkanen, Kyösti
AU - Unhola, Timo
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Suomessa on 28 ajoharjoittelurataa ajokorttiin tähtäävän
koulutuksen käytössä. VTT Rakennus- ja
yhdyskuntatekniikka suoritti v. 1999-2000 Liikenne- ja
viestintäministeriön, Ajoneuvohallintokeskuksen,
Liikenneturvallisuuden edistämissäätiön ja
liukaspintamateriaalien edustajien rahoittaman,
ajoharjoitteluratojen liukasalueisiin kohdistuneen
tutkimuksen. Tutkimus sisälsi esiselvityksen,
laboratoriokokeet ja kenttäkokeet. Tutkimusten
tavoitteena oli selvittää olemassa olevien ratojen
nykytila ja tuoda esiin erilaiset ratkaisut
liukaspintojen kunnostamiseksi.
Tutkimuksen esiselvitysraportissa esitetään yhteenveto
ratojen teknisistä ominaisuuksista, kustannuksista,
käytöstä, kunnosta ja korjaustarpeesta, turvallisuudesta,
ympäristövaikutuksista ja ratoja koskevien ohjeiden
muutostarpeista. Lisäksi jokaisesta radasta on erillinen
ratakohtainen kuvaus. Esiselvityksen keskeisiä tuloksia
on käsitelty tämän raportin kohdassa "Yhteenveto".
Laboratoriokokeissa tutkittiin liukaspintamateriaalien
kitkaa, nastarengaskulumiskestävyyttä, ohuiden
pinnoitteiden tartuntalujuus asfaltti- ja teräsalustaan,
kemiallinen yhteensopivuus asfaltin kanssa ja
UV-kestävyys. Laboratoriossa tutkittiin kolme erilaista
polyuretaania, grafiitti, valuasfaltti, komposiitti
Densifalt, graniittikivilaatat ja kaksi teräslaatua.
Lähes kaikkien näiden materiaalien sekä betonin ja
tiemerkintämassan kitkaa tutkittiin lisäksi koekentällä
ja/tai käytössä olevalla ajoharjoitteluradalla.
Raportissa esitetään vertailu eri pintamateriaalien
kitkatasoista sekä muista tutkituista toiminnallisista
ominaisuuksia sekä esimerkkitapauksia erilaisista
liukasalueiden korjaustapavaihtoehdoista ja
korjauskustannuksista. Liukasalueiden ohjeelliseksi
kitkakerroinsuositukseksi esitetään 0,20-0,30 mitattuna
VTT:n kitkanmittausautolla märältä pinnalta
hyväkuntoisilla kesärenkailla. Liukaspintojen
tutkimusyhteistyötä esitetään jatkettavaksi projektissa,
johon osallistuisivat liikenne- ja viestintäministeriö,
Ajoneuvohallintokeskus, Suomen Autokoululiitto,
ajoharjoitteluratojen edustaja sekä VTT.
Jatkotoimenpide-ehdotukset sisältävät sisältävät useita
liukasalueiden materiaaleihin, niiden vaurioihin,
korjauksiin ja ympäristönsuojeluun kohdistuvia
tutkimuksia.
AB - Suomessa on 28 ajoharjoittelurataa ajokorttiin tähtäävän
koulutuksen käytössä. VTT Rakennus- ja
yhdyskuntatekniikka suoritti v. 1999-2000 Liikenne- ja
viestintäministeriön, Ajoneuvohallintokeskuksen,
Liikenneturvallisuuden edistämissäätiön ja
liukaspintamateriaalien edustajien rahoittaman,
ajoharjoitteluratojen liukasalueisiin kohdistuneen
tutkimuksen. Tutkimus sisälsi esiselvityksen,
laboratoriokokeet ja kenttäkokeet. Tutkimusten
tavoitteena oli selvittää olemassa olevien ratojen
nykytila ja tuoda esiin erilaiset ratkaisut
liukaspintojen kunnostamiseksi.
Tutkimuksen esiselvitysraportissa esitetään yhteenveto
ratojen teknisistä ominaisuuksista, kustannuksista,
käytöstä, kunnosta ja korjaustarpeesta, turvallisuudesta,
ympäristövaikutuksista ja ratoja koskevien ohjeiden
muutostarpeista. Lisäksi jokaisesta radasta on erillinen
ratakohtainen kuvaus. Esiselvityksen keskeisiä tuloksia
on käsitelty tämän raportin kohdassa "Yhteenveto".
Laboratoriokokeissa tutkittiin liukaspintamateriaalien
kitkaa, nastarengaskulumiskestävyyttä, ohuiden
pinnoitteiden tartuntalujuus asfaltti- ja teräsalustaan,
kemiallinen yhteensopivuus asfaltin kanssa ja
UV-kestävyys. Laboratoriossa tutkittiin kolme erilaista
polyuretaania, grafiitti, valuasfaltti, komposiitti
Densifalt, graniittikivilaatat ja kaksi teräslaatua.
Lähes kaikkien näiden materiaalien sekä betonin ja
tiemerkintämassan kitkaa tutkittiin lisäksi koekentällä
ja/tai käytössä olevalla ajoharjoitteluradalla.
Raportissa esitetään vertailu eri pintamateriaalien
kitkatasoista sekä muista tutkituista toiminnallisista
ominaisuuksia sekä esimerkkitapauksia erilaisista
liukasalueiden korjaustapavaihtoehdoista ja
korjauskustannuksista. Liukasalueiden ohjeelliseksi
kitkakerroinsuositukseksi esitetään 0,20-0,30 mitattuna
VTT:n kitkanmittausautolla märältä pinnalta
hyväkuntoisilla kesärenkailla. Liukaspintojen
tutkimusyhteistyötä esitetään jatkettavaksi projektissa,
johon osallistuisivat liikenne- ja viestintäministeriö,
Ajoneuvohallintokeskus, Suomen Autokoululiitto,
ajoharjoitteluratojen edustaja sekä VTT.
Jatkotoimenpide-ehdotukset sisältävät sisältävät useita
liukasalueiden materiaaleihin, niiden vaurioihin,
korjauksiin ja ympäristönsuojeluun kohdistuvia
tutkimuksia.
KW - drivers
KW - drivers training
KW - driving licence
KW - skid training
KW - training tracks
KW - low friction area
KW - vehicles
KW - surface properties
KW - oil
KW - wax
KW - adhesion
KW - measurement
M3 - Report
SN - 951-38-5791-3
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -