Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus

Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000

Kyösti Laukkanen, Timo Unhola

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Suomessa on 28 ajoharjoittelurataa ajokorttiin tähtäävän koulutuksen käytössä. VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka suoritti v. 1999-2000 Liikenne- ja viestintäministeriön, Ajoneuvohallintokeskuksen, Liikenneturvallisuuden edistämissäätiön ja liukaspintamateriaalien edustajien rahoittaman, ajoharjoitteluratojen liukasalueisiin kohdistuneen tutkimuksen. Tutkimus sisälsi esiselvityksen, laboratoriokokeet ja kenttäkokeet. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää olemassa olevien ratojen nykytila ja tuoda esiin erilaiset ratkaisut liukaspintojen kunnostamiseksi. Tutkimuksen esiselvitysraportissa esitetään yhteenveto ratojen teknisistä ominaisuuksista, kustannuksista, käytöstä, kunnosta ja korjaustarpeesta, turvallisuudesta, ympäristövaikutuksista ja ratoja koskevien ohjeiden muutostarpeista. Lisäksi jokaisesta radasta on erillinen ratakohtainen kuvaus. Esiselvityksen keskeisiä tuloksia on käsitelty tämän raportin kohdassa "Yhteenveto". Laboratoriokokeissa tutkittiin liukaspintamateriaalien kitkaa, nastarengaskulumiskestävyyttä, ohuiden pinnoitteiden tartuntalujuus asfaltti- ja teräsalustaan, kemiallinen yhteensopivuus asfaltin kanssa ja UV-kestävyys. Laboratoriossa tutkittiin kolme erilaista polyuretaania, grafiitti, valuasfaltti, komposiitti Densifalt, graniittikivilaatat ja kaksi teräslaatua. Lähes kaikkien näiden materiaalien sekä betonin ja tiemerkintämassan kitkaa tutkittiin lisäksi koekentällä ja/tai käytössä olevalla ajoharjoitteluradalla. Raportissa esitetään vertailu eri pintamateriaalien kitkatasoista sekä muista tutkituista toiminnallisista ominaisuuksia sekä esimerkkitapauksia erilaisista liukasalueiden korjaustapavaihtoehdoista ja korjauskustannuksista. Liukasalueiden ohjeelliseksi kitkakerroinsuositukseksi esitetään 0,20-0,30 mitattuna VTT:n kitkanmittausautolla märältä pinnalta hyväkuntoisilla kesärenkailla. Liukaspintojen tutkimusyhteistyötä esitetään jatkettavaksi projektissa, johon osallistuisivat liikenne- ja viestintäministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, Suomen Autokoululiitto, ajoharjoitteluratojen edustaja sekä VTT. Jatkotoimenpide-ehdotukset sisältävät sisältävät useita liukasalueiden materiaaleihin, niiden vaurioihin, korjauksiin ja ympäristönsuojeluun kohdistuvia tutkimuksia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages70
ISBN (Electronic)951-38-5792-1
ISBN (Print)951-38-5791-3
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.2079
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • drivers
  • drivers training
  • driving licence
  • skid training
  • training tracks
  • low friction area
  • vehicles
  • surface properties
  • oil
  • wax
  • adhesion
  • measurement

Cite this

Laukkanen, K., & Unhola, T. (2001). Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus: Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2079
Laukkanen, Kyösti ; Unhola, Timo. / Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus : Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2079).
@book{88079946cfac442d8391f50de6ae33a0,
title = "Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus: Laboratorio- ja kentt{\"a}kokeet 2000",
abstract = "Suomessa on 28 ajoharjoittelurataa ajokorttiin t{\"a}ht{\"a}{\"a}v{\"a}n koulutuksen k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka suoritti v. 1999-2000 Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n, Ajoneuvohallintokeskuksen, Liikenneturvallisuuden edist{\"a}miss{\"a}{\"a}ti{\"o}n ja liukaspintamateriaalien edustajien rahoittaman, ajoharjoitteluratojen liukasalueisiin kohdistuneen tutkimuksen. Tutkimus sis{\"a}lsi esiselvityksen, laboratoriokokeet ja kentt{\"a}kokeet. Tutkimusten tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} olemassa olevien ratojen nykytila ja tuoda esiin erilaiset ratkaisut liukaspintojen kunnostamiseksi. Tutkimuksen esiselvitysraportissa esitet{\"a}{\"a}n yhteenveto ratojen teknisist{\"a} ominaisuuksista, kustannuksista, k{\"a}yt{\"o}st{\"a}, kunnosta ja korjaustarpeesta, turvallisuudesta, ymp{\"a}rist{\"o}vaikutuksista ja ratoja koskevien ohjeiden muutostarpeista. Lis{\"a}ksi jokaisesta radasta on erillinen ratakohtainen kuvaus. Esiselvityksen keskeisi{\"a} tuloksia on k{\"a}sitelty t{\"a}m{\"a}n raportin kohdassa {"}Yhteenveto{"}. Laboratoriokokeissa tutkittiin liukaspintamateriaalien kitkaa, nastarengaskulumiskest{\"a}vyytt{\"a}, ohuiden pinnoitteiden tartuntalujuus asfaltti- ja ter{\"a}salustaan, kemiallinen yhteensopivuus asfaltin kanssa ja UV-kest{\"a}vyys. Laboratoriossa tutkittiin kolme erilaista polyuretaania, grafiitti, valuasfaltti, komposiitti Densifalt, graniittikivilaatat ja kaksi ter{\"a}slaatua. L{\"a}hes kaikkien n{\"a}iden materiaalien sek{\"a} betonin ja tiemerkint{\"a}massan kitkaa tutkittiin lis{\"a}ksi koekent{\"a}ll{\"a} ja/tai k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevalla ajoharjoitteluradalla. Raportissa esitet{\"a}{\"a}n vertailu eri pintamateriaalien kitkatasoista sek{\"a} muista tutkituista toiminnallisista ominaisuuksia sek{\"a} esimerkkitapauksia erilaisista liukasalueiden korjaustapavaihtoehdoista ja korjauskustannuksista. Liukasalueiden ohjeelliseksi kitkakerroinsuositukseksi esitet{\"a}{\"a}n 0,20-0,30 mitattuna VTT:n kitkanmittausautolla m{\"a}r{\"a}lt{\"a} pinnalta hyv{\"a}kuntoisilla kes{\"a}renkailla. Liukaspintojen tutkimusyhteisty{\"o}t{\"a} esitet{\"a}{\"a}n jatkettavaksi projektissa, johon osallistuisivat liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}, Ajoneuvohallintokeskus, Suomen Autokoululiitto, ajoharjoitteluratojen edustaja sek{\"a} VTT. Jatkotoimenpide-ehdotukset sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t useita liukasalueiden materiaaleihin, niiden vaurioihin, korjauksiin ja ymp{\"a}rist{\"o}nsuojeluun kohdistuvia tutkimuksia.",
keywords = "drivers, drivers training, driving licence, skid training, training tracks, low friction area, vehicles, surface properties, oil, wax, adhesion, measurement",
author = "Ky{\"o}sti Laukkanen and Timo Unhola",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5791-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2079",
address = "Finland",

}

Laukkanen, K & Unhola, T 2001, Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus: Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2079, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus : Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000. / Laukkanen, Kyösti; Unhola, Timo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2079).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus

T2 - Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000

AU - Laukkanen, Kyösti

AU - Unhola, Timo

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Suomessa on 28 ajoharjoittelurataa ajokorttiin tähtäävän koulutuksen käytössä. VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka suoritti v. 1999-2000 Liikenne- ja viestintäministeriön, Ajoneuvohallintokeskuksen, Liikenneturvallisuuden edistämissäätiön ja liukaspintamateriaalien edustajien rahoittaman, ajoharjoitteluratojen liukasalueisiin kohdistuneen tutkimuksen. Tutkimus sisälsi esiselvityksen, laboratoriokokeet ja kenttäkokeet. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää olemassa olevien ratojen nykytila ja tuoda esiin erilaiset ratkaisut liukaspintojen kunnostamiseksi. Tutkimuksen esiselvitysraportissa esitetään yhteenveto ratojen teknisistä ominaisuuksista, kustannuksista, käytöstä, kunnosta ja korjaustarpeesta, turvallisuudesta, ympäristövaikutuksista ja ratoja koskevien ohjeiden muutostarpeista. Lisäksi jokaisesta radasta on erillinen ratakohtainen kuvaus. Esiselvityksen keskeisiä tuloksia on käsitelty tämän raportin kohdassa "Yhteenveto". Laboratoriokokeissa tutkittiin liukaspintamateriaalien kitkaa, nastarengaskulumiskestävyyttä, ohuiden pinnoitteiden tartuntalujuus asfaltti- ja teräsalustaan, kemiallinen yhteensopivuus asfaltin kanssa ja UV-kestävyys. Laboratoriossa tutkittiin kolme erilaista polyuretaania, grafiitti, valuasfaltti, komposiitti Densifalt, graniittikivilaatat ja kaksi teräslaatua. Lähes kaikkien näiden materiaalien sekä betonin ja tiemerkintämassan kitkaa tutkittiin lisäksi koekentällä ja/tai käytössä olevalla ajoharjoitteluradalla. Raportissa esitetään vertailu eri pintamateriaalien kitkatasoista sekä muista tutkituista toiminnallisista ominaisuuksia sekä esimerkkitapauksia erilaisista liukasalueiden korjaustapavaihtoehdoista ja korjauskustannuksista. Liukasalueiden ohjeelliseksi kitkakerroinsuositukseksi esitetään 0,20-0,30 mitattuna VTT:n kitkanmittausautolla märältä pinnalta hyväkuntoisilla kesärenkailla. Liukaspintojen tutkimusyhteistyötä esitetään jatkettavaksi projektissa, johon osallistuisivat liikenne- ja viestintäministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, Suomen Autokoululiitto, ajoharjoitteluratojen edustaja sekä VTT. Jatkotoimenpide-ehdotukset sisältävät sisältävät useita liukasalueiden materiaaleihin, niiden vaurioihin, korjauksiin ja ympäristönsuojeluun kohdistuvia tutkimuksia.

AB - Suomessa on 28 ajoharjoittelurataa ajokorttiin tähtäävän koulutuksen käytössä. VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka suoritti v. 1999-2000 Liikenne- ja viestintäministeriön, Ajoneuvohallintokeskuksen, Liikenneturvallisuuden edistämissäätiön ja liukaspintamateriaalien edustajien rahoittaman, ajoharjoitteluratojen liukasalueisiin kohdistuneen tutkimuksen. Tutkimus sisälsi esiselvityksen, laboratoriokokeet ja kenttäkokeet. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää olemassa olevien ratojen nykytila ja tuoda esiin erilaiset ratkaisut liukaspintojen kunnostamiseksi. Tutkimuksen esiselvitysraportissa esitetään yhteenveto ratojen teknisistä ominaisuuksista, kustannuksista, käytöstä, kunnosta ja korjaustarpeesta, turvallisuudesta, ympäristövaikutuksista ja ratoja koskevien ohjeiden muutostarpeista. Lisäksi jokaisesta radasta on erillinen ratakohtainen kuvaus. Esiselvityksen keskeisiä tuloksia on käsitelty tämän raportin kohdassa "Yhteenveto". Laboratoriokokeissa tutkittiin liukaspintamateriaalien kitkaa, nastarengaskulumiskestävyyttä, ohuiden pinnoitteiden tartuntalujuus asfaltti- ja teräsalustaan, kemiallinen yhteensopivuus asfaltin kanssa ja UV-kestävyys. Laboratoriossa tutkittiin kolme erilaista polyuretaania, grafiitti, valuasfaltti, komposiitti Densifalt, graniittikivilaatat ja kaksi teräslaatua. Lähes kaikkien näiden materiaalien sekä betonin ja tiemerkintämassan kitkaa tutkittiin lisäksi koekentällä ja/tai käytössä olevalla ajoharjoitteluradalla. Raportissa esitetään vertailu eri pintamateriaalien kitkatasoista sekä muista tutkituista toiminnallisista ominaisuuksia sekä esimerkkitapauksia erilaisista liukasalueiden korjaustapavaihtoehdoista ja korjauskustannuksista. Liukasalueiden ohjeelliseksi kitkakerroinsuositukseksi esitetään 0,20-0,30 mitattuna VTT:n kitkanmittausautolla märältä pinnalta hyväkuntoisilla kesärenkailla. Liukaspintojen tutkimusyhteistyötä esitetään jatkettavaksi projektissa, johon osallistuisivat liikenne- ja viestintäministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, Suomen Autokoululiitto, ajoharjoitteluratojen edustaja sekä VTT. Jatkotoimenpide-ehdotukset sisältävät sisältävät useita liukasalueiden materiaaleihin, niiden vaurioihin, korjauksiin ja ympäristönsuojeluun kohdistuvia tutkimuksia.

KW - drivers

KW - drivers training

KW - driving licence

KW - skid training

KW - training tracks

KW - low friction area

KW - vehicles

KW - surface properties

KW - oil

KW - wax

KW - adhesion

KW - measurement

M3 - Report

SN - 951-38-5791-3

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Laukkanen K, Unhola T. Ajoharjoitteluratojen liukasaluetutkimus: Laboratorio- ja kenttäkokeet 2000. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2079).