TY - BOOK
T1 - Ajoneuvoliikenteen määräpaikkatutkimusten pilottitutkimus
AU - Järvi, Tuuli
N1 - VTT-M-05336-08
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Pilottitutkimuksen tarkoitus oli testata rekisteritunnusmenetelmän
toimivuutta sekä teknisten tekijöiden kuten itse kuvauslaitteiston toimivuuden
ja rekisteritunnusten havaittavuuden ja tulkinnan kannalta että myös koko
tutkimusprosessin toimivuuden ja tehokkuuden kannalta. Muita selvitettäviä
tekijöitä olivat mm. vastausaktiivisuus, mahdolliset vinoumat, otoskoko ja
lähetyskirjeluokan merkitys. Rekisteritunnusmenetelmän yksi merkittävä tekijä
onkin koko postitus-, poiminta- ja otosprosessin nopeus eli aika
kuvaushetkestä kyselylomakkeen saamiseen. Uutena tekijänä testattiin lisäksi
kyselyyn vastaamista internetin välityksellä perinteisen postissa
palautettavan lomakkeen sijasta.
Pilottitutkimus toteutettiin kolmessa tutkimuspisteessä klo 06–20. Näistä
kaksi sijaitsi pääkaupunkiseudun sisääntuloteillä Hämeenlinnanväylällä ja
Länsiväylällä ja yksi Helsingissä poikittaislinjalla Helsinginkadulla.
Tutkimuksessa kuvattiin vain oikeanpuoleinen kaista. Otokseen valittiin kaikki
tavara-autot ja henkilöauto-ja satunnaisotoksena siten, että kussakin
kuvauspaikassa otokseen tuli yhteensä 5 000 ajoneuvoa. Kyselylomakkeet
lähetettiin postissa saatekirjeen ja palautuskuoren kera. Puolet
kyselylomakkeista lähetettiin priority-kirjeenä ja puolet käyttäen hitaampaa,
mutta edullisempaa joukkopostitusta. Ajoneuvolaji ja haltijan osoitetiedot
saatiin AKE:n (Ajoneuvohallintakeskus) ajoneuvorekisteristä.
Teknisesti kevytasennuksena toteutettu kuvauslaitteisto toimi moitteettomasti
paitsi kovan rankkasateen aikana, jolloin kuvauksiin tuli muutama lyhyt katko.
Rekisteritunnuksista tunnistettiin 83–93 % kuvauspaikasta riippuen. Itse
käsittelyprosessi kuvauksesta vastaajalle toimitettuun kyselylomakkeeseen
kesti nopeimmillaan neljä vuorokautta, joten vain maanantaina kuvattujen
autojen priority-kirjeenä lähetetyt kyselylomakkeet olivat perillä samalla
viikolla. Rutiinin lisääntyessä ajan voinee supistaa kolmeen päivään.
Vastausaktiivisuus oli yllättävän korkea, henkilöautoilla 50 % ja
tavara-autoilla 36 %. Internetin välityksellä sen sijaan vastasi odotettua
harvempi. Yksilönsuojakysymykset, jotka valmisteluvaiheessa oli erityisen
huolella otettu huomioon, eivät tuottaneet ongelmia tutkimuksessa.
AB - Pilottitutkimuksen tarkoitus oli testata rekisteritunnusmenetelmän
toimivuutta sekä teknisten tekijöiden kuten itse kuvauslaitteiston toimivuuden
ja rekisteritunnusten havaittavuuden ja tulkinnan kannalta että myös koko
tutkimusprosessin toimivuuden ja tehokkuuden kannalta. Muita selvitettäviä
tekijöitä olivat mm. vastausaktiivisuus, mahdolliset vinoumat, otoskoko ja
lähetyskirjeluokan merkitys. Rekisteritunnusmenetelmän yksi merkittävä tekijä
onkin koko postitus-, poiminta- ja otosprosessin nopeus eli aika
kuvaushetkestä kyselylomakkeen saamiseen. Uutena tekijänä testattiin lisäksi
kyselyyn vastaamista internetin välityksellä perinteisen postissa
palautettavan lomakkeen sijasta.
Pilottitutkimus toteutettiin kolmessa tutkimuspisteessä klo 06–20. Näistä
kaksi sijaitsi pääkaupunkiseudun sisääntuloteillä Hämeenlinnanväylällä ja
Länsiväylällä ja yksi Helsingissä poikittaislinjalla Helsinginkadulla.
Tutkimuksessa kuvattiin vain oikeanpuoleinen kaista. Otokseen valittiin kaikki
tavara-autot ja henkilöauto-ja satunnaisotoksena siten, että kussakin
kuvauspaikassa otokseen tuli yhteensä 5 000 ajoneuvoa. Kyselylomakkeet
lähetettiin postissa saatekirjeen ja palautuskuoren kera. Puolet
kyselylomakkeista lähetettiin priority-kirjeenä ja puolet käyttäen hitaampaa,
mutta edullisempaa joukkopostitusta. Ajoneuvolaji ja haltijan osoitetiedot
saatiin AKE:n (Ajoneuvohallintakeskus) ajoneuvorekisteristä.
Teknisesti kevytasennuksena toteutettu kuvauslaitteisto toimi moitteettomasti
paitsi kovan rankkasateen aikana, jolloin kuvauksiin tuli muutama lyhyt katko.
Rekisteritunnuksista tunnistettiin 83–93 % kuvauspaikasta riippuen. Itse
käsittelyprosessi kuvauksesta vastaajalle toimitettuun kyselylomakkeeseen
kesti nopeimmillaan neljä vuorokautta, joten vain maanantaina kuvattujen
autojen priority-kirjeenä lähetetyt kyselylomakkeet olivat perillä samalla
viikolla. Rutiinin lisääntyessä ajan voinee supistaa kolmeen päivään.
Vastausaktiivisuus oli yllättävän korkea, henkilöautoilla 50 % ja
tavara-autoilla 36 %. Internetin välityksellä sen sijaan vastasi odotettua
harvempi. Yksilönsuojakysymykset, jotka valmisteluvaiheessa oli erityisen
huolella otettu huomioon, eivät tuottaneet ongelmia tutkimuksessa.
M3 - Report
T3 - VTT Muistio
BT - Ajoneuvoliikenteen määräpaikkatutkimusten pilottitutkimus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -