Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus

Tom Eklund, Nils-Olof Nylund, Kai Sipilä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages86
    ISBN (Print)951-38-2269-9
    Publication statusPublished - 1985
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number443
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • engines
    • fuels
    • fuel systems
    • vehicles
    • reviews

    Cite this