Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus

Tom Eklund, Nils-Olof Nylund, Kai Sipilä

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages86
ISBN (Print)951-38-2269-9
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number443
ISSN0358-5085

Fingerprint

alternative fuels
engines
methodology

Keywords

  • engines
  • fuels
  • fuel systems
  • vehicles
  • reviews

Cite this

Eklund, T., Nylund, N-O., & Sipilä, K. (1985). Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 443
Eklund, Tom ; Nylund, Nils-Olof ; Sipilä, Kai. / Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka : Kirjallisuuskatsaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 86 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 443).
@book{51596490f3534661b8928ae69814dcc2,
title = "Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}tekniikka: Kirjallisuuskatsaus",
abstract = "K{\"a}sitell{\"a}{\"a}n kulkuneuvoissa k{\"a}ytett{\"a}vien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}ratkaisuja. K{\"a}sittely jakautuu kolmeen ryhm{\"a}{\"a}n sen mukaan, k{\"a}ytet{\"a}{\"a}nk{\"o} yht{\"a} prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutost{\"o}it{\"a} korvaavan polttoaineen k{\"a}yt{\"o}n optimoimiseksi. Mit{\"a} suurempia muutost{\"o}it{\"a} moottoriin on tehty, sit{\"a} helpommin yleens{\"a} saavutetaan hyv{\"a}t tulokset tietyn korvaavan polttoaineen k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} moottorin toimivuuden ja hy{\"o}tysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} saadaan kaksoispolttoainej{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} paremmat kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}- ja kulumistulokset. T{\"a}t{\"a}kin parempaan hy{\"o}tysuhteeseen p{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a}n ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} se kipin{\"a}n avulla. T{\"a}llainen ratkaisu luo my{\"o}s autoille hyv{\"a}n monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipin{\"a}sytytyksell{\"a}. N{\"a}m{\"a} ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sek{\"a} alkoholeilla v{\"a}h{\"a}isin s{\"a}{\"a}t{\"o}muutoksin, hyv{\"a}ll{\"a} hy{\"o}tysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylm{\"a}k{\"a}ynnistys- ja kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}ominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei viel{\"a} ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan my{\"o}s luokitella jatkuvalla liekill{\"a} polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestem{\"a}iset ja kaasumaiset) k{\"a}ytt{\"o} vaatii v{\"a}h{\"a}isi{\"a} muutoksia, ja moottoreiden pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}- ja hy{\"o}tysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyv{\"a}t. N{\"a}idenk{\"a}{\"a}n moottoreiden autok{\"a}ytt{\"o}{\"o}n tarkoitetut versiot eiv{\"a}t viel{\"a} ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta k{\"a}vi ilmi selv{\"a} puute kylmiss{\"a} oloissa tehdyist{\"a} tutkimuksista.",
keywords = "engines, fuels, fuel systems, vehicles, reviews",
author = "Tom Eklund and Nils-Olof Nylund and Kai Sipil{\"a}",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2269-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "443",
address = "Finland",

}

Eklund, T, Nylund, N-O & Sipilä, K 1985, Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 443, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka : Kirjallisuuskatsaus. / Eklund, Tom; Nylund, Nils-Olof; Sipilä, Kai.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 86 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 443).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka

T2 - Kirjallisuuskatsaus

AU - Eklund, Tom

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Sipilä, Kai

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.

AB - Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.

KW - engines

KW - fuels

KW - fuel systems

KW - vehicles

KW - reviews

M3 - Report

SN - 951-38-2269-9

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Eklund T, Nylund N-O, Sipilä K. Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 86 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 443).