Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus

Tom Eklund, Nils-Olof Nylund, Kai Sipilä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages86
    ISBN (Print)951-38-2269-9
    Publication statusPublished - 1985
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number443
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    alternative fuels
    engines
    methodology

    Keywords

    • engines
    • fuels
    • fuel systems
    • vehicles
    • reviews

    Cite this

    Eklund, T., Nylund, N-O., & Sipilä, K. (1985). Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 443
    Eklund, Tom ; Nylund, Nils-Olof ; Sipilä, Kai. / Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka : Kirjallisuuskatsaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 86 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 443).
    @book{51596490f3534661b8928ae69814dcc2,
    title = "Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}tekniikka: Kirjallisuuskatsaus",
    abstract = "K{\"a}sitell{\"a}{\"a}n kulkuneuvoissa k{\"a}ytett{\"a}vien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}ratkaisuja. K{\"a}sittely jakautuu kolmeen ryhm{\"a}{\"a}n sen mukaan, k{\"a}ytet{\"a}{\"a}nk{\"o} yht{\"a} prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutost{\"o}it{\"a} korvaavan polttoaineen k{\"a}yt{\"o}n optimoimiseksi. Mit{\"a} suurempia muutost{\"o}it{\"a} moottoriin on tehty, sit{\"a} helpommin yleens{\"a} saavutetaan hyv{\"a}t tulokset tietyn korvaavan polttoaineen k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} moottorin toimivuuden ja hy{\"o}tysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} saadaan kaksoispolttoainej{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} paremmat kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}- ja kulumistulokset. T{\"a}t{\"a}kin parempaan hy{\"o}tysuhteeseen p{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a}n ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} se kipin{\"a}n avulla. T{\"a}llainen ratkaisu luo my{\"o}s autoille hyv{\"a}n monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipin{\"a}sytytyksell{\"a}. N{\"a}m{\"a} ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sek{\"a} alkoholeilla v{\"a}h{\"a}isin s{\"a}{\"a}t{\"o}muutoksin, hyv{\"a}ll{\"a} hy{\"o}tysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylm{\"a}k{\"a}ynnistys- ja kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}ominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei viel{\"a} ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan my{\"o}s luokitella jatkuvalla liekill{\"a} polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestem{\"a}iset ja kaasumaiset) k{\"a}ytt{\"o} vaatii v{\"a}h{\"a}isi{\"a} muutoksia, ja moottoreiden pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}- ja hy{\"o}tysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyv{\"a}t. N{\"a}idenk{\"a}{\"a}n moottoreiden autok{\"a}ytt{\"o}{\"o}n tarkoitetut versiot eiv{\"a}t viel{\"a} ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta k{\"a}vi ilmi selv{\"a} puute kylmiss{\"a} oloissa tehdyist{\"a} tutkimuksista.",
    keywords = "engines, fuels, fuel systems, vehicles, reviews",
    author = "Tom Eklund and Nils-Olof Nylund and Kai Sipil{\"a}",
    year = "1985",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-2269-9",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "443",
    address = "Finland",

    }

    Eklund, T, Nylund, N-O & Sipilä, K 1985, Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 443, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka : Kirjallisuuskatsaus. / Eklund, Tom; Nylund, Nils-Olof; Sipilä, Kai.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 86 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 443).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka

    T2 - Kirjallisuuskatsaus

    AU - Eklund, Tom

    AU - Nylund, Nils-Olof

    AU - Sipilä, Kai

    PY - 1985

    Y1 - 1985

    N2 - Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.

    AB - Käsitellään kulkuneuvoissa käytettävien moottoreiden eriasteisia korvaavien polttoaineiden käyttöratkaisuja. Käsittely jakautuu kolmeen ryhmään sen mukaan, käytetäänkö yhtä prosessiin soveltuvaa polttoainetta, kahta polttoainetta rinnan vai onko moottoriin tehty suurehkoja muutostöitä korvaavan polttoaineen käytön optimoimiseksi. Mitä suurempia muutostöitä moottoriin on tehty, sitä helpommin yleensä saavutetaan hyvät tulokset tietyn korvaavan polttoaineen käytössä moottorin toimivuuden ja hyötysuhteen osalta. Esimerkiksi puhdasta alkoholia käytettäessä saadaan kaksoispolttoainejärjestelmällä paremmat kylmäkäyttö- ja kulumistulokset. Tätäkin parempaan hyötysuhteeseen päästään ruiskuttamalla alkoholi suoraan palotilaan dieselmoottorin puristussuhteella ja sytyttämällä se kipinän avulla. Tällainen ratkaisu luo myös autoille hyvän monipolttoainevalmiuden. Varsinaisia monipolttomoottoreita on kehitetty dieselmoottoria alemmalla puristussuhteella, mutta suoraruiskutuksella ja kipinäsytytyksellä. Nämä ns. hybridimoottorit voivat toimia laajan tislausalueen omaavilla hiilivetypolttoaineilla sekä alkoholeilla vähäisin säätömuutoksin, hyvällä hyötysuhteella ja ottomoottoreita paremmin kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyttöominaisuuksin. Moottoreiden sarjavalmistusta ei vielä ole aloitettu. Monipolttoainemoottoreiksi voidaan myös luokitella jatkuvalla liekillä polttoainetta polttavat kaasuturbiinit ja stirling-moottorit. Eri polttoaineiden (nestemäiset ja kaasumaiset) käyttö vaatii vähäisiä muutoksia, ja moottoreiden pakokaasupäästö- ja hyötysuhdeominaisuudet ovat tutkimusten perusteella hyvät. Näidenkään moottoreiden autokäyttöön tarkoitetut versiot eivät vielä ole varsinaisessa sarjavalmistuksessa. Kirjallisuudesta kävi ilmi selvä puute kylmissä oloissa tehdyistä tutkimuksista.

    KW - engines

    KW - fuels

    KW - fuel systems

    KW - vehicles

    KW - reviews

    M3 - Report

    SN - 951-38-2269-9

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Eklund T, Nylund N-O, Sipilä K. Ajoneuvomoottoreiden korvaavien polttoaineiden käyttötekniikka: Kirjallisuuskatsaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 86 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 443).