TY - BOOK
T1 - Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö
T2 - Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus
AU - Nylund, Nils-Olof
AU - Kytö, Matti
AU - Laurikko, Juhani
PY - 1988
Y1 - 1988
N2 - Matala käyttölämpötila lisää ajoneuvomoottorien kulumista
ja polttoaineenkulutusta. Voiteluaineen tyyppi
(mineraaliöljy, osasynteettinen ja synteettinen öljy)
vaikuttaa moottorin ja myös voitelun käynnistymiseen.
Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat lähinnä lämpötila,
moottorin tyyppi ja käyttötapa sekä voiteluaineen
viskositeetti.
Erikoisrakenteisessa, tehokkailla jäähdytyslaitteilla
varustetussa moottorikoetilassa tehtiin kokeita kolmella
bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Koemoottoreita
kuormitettiin moottoridynamometrin avulla. Yhtä
bensiinimoottoria käytettiin myös mekaanisen
etuvetovaihteiston yhteydessä. Moottorin voitelun
käynnistymistä ja polttoaineenkulutusta tutkittiin
tekemällä kokeita lämpötila-alueella +20 - -30 °C
erilaisilla voiteluaineilla. Kokeiden pituus oli 30
minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiosuuruisella
että jaksottain vaihtelevalla kuormalla. Myös sähköisten
esilämmittimien (lohkolämmitin, öljylämmitin)
vaikutuksia tutkittiin.
Vaikka kaikkien koeöljyjen viskositeettiluokitus oli SAE
10W30 tai SAE 10W40, lyheni sylinterikannessa
sijaitsevalta nokka-akselilta mitattu öljynpaineen
nousuaika jopa 50 %, kun siirryttiin mineraaliöljystä
synteettiseen öljyyn. Dieselmoottorien käynnistyvyys
parani synteettisellä öljyllä, joskaan öljyn tyyppi ei
vaikuttanut käynnistimen antamaan pyörintänopeuteen.
Synteettisellä öljyllä saatiin kuitenkin mineraaliöljyyn
verrattuna suurempi puristus- ja pienempi kitkatyö.
Lohkolämmittimen käyttö helpotti moottorien
käynnistymistä tuntuvasti. Moottoriöljyn
juoksevuusominaisuuksien huomioon ottaminen on tärkeää
myös lohkolämmitintä käytettäessä, sillä lohkolämmitin ei
lämmitä öljypohjassa olevaa öljyä. Koelämpötilan lasku
+20 °C:sta alimpaan kaikille moottoreille yhteiseen
koelämpötilaan -25 °C:seen lisäsi polttoaineenkulutusta
dieselmoottoreissa 4 - 9 % ja bensiinimoottoreissa 5 - 22
% 30 minuutin pituisissa kokeissa. Öljyn tyyppi ei
vaikuttanut mainittavasti polttoaineenkulutukseen, vaikka
synteettinen öljy vähensikin mineraaliöljyyn verrattuna
kitkahäviöitä selvästi mekaanisessa vaihteistossa.
Sekä bensiini- että dieselmoottoreissa lohkolämmittimen
käyttö helpottaa käynnistymistä; nopeuttaa voitelun
käynnistymistä ja pienentää polttoaineenkulutusta,
keskimäärin 3 - 5 %. Öljynlämmittimen käyttö puolestaan
vähentää vaurioriskejä kylmäkäynnistyksessä, nopeuttaa
voitelun käynnistymistä ja säästää hieman myös
polttoainetta, keskimäärin 2 - 3 %.
AB - Matala käyttölämpötila lisää ajoneuvomoottorien kulumista
ja polttoaineenkulutusta. Voiteluaineen tyyppi
(mineraaliöljy, osasynteettinen ja synteettinen öljy)
vaikuttaa moottorin ja myös voitelun käynnistymiseen.
Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat lähinnä lämpötila,
moottorin tyyppi ja käyttötapa sekä voiteluaineen
viskositeetti.
Erikoisrakenteisessa, tehokkailla jäähdytyslaitteilla
varustetussa moottorikoetilassa tehtiin kokeita kolmella
bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Koemoottoreita
kuormitettiin moottoridynamometrin avulla. Yhtä
bensiinimoottoria käytettiin myös mekaanisen
etuvetovaihteiston yhteydessä. Moottorin voitelun
käynnistymistä ja polttoaineenkulutusta tutkittiin
tekemällä kokeita lämpötila-alueella +20 - -30 °C
erilaisilla voiteluaineilla. Kokeiden pituus oli 30
minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiosuuruisella
että jaksottain vaihtelevalla kuormalla. Myös sähköisten
esilämmittimien (lohkolämmitin, öljylämmitin)
vaikutuksia tutkittiin.
Vaikka kaikkien koeöljyjen viskositeettiluokitus oli SAE
10W30 tai SAE 10W40, lyheni sylinterikannessa
sijaitsevalta nokka-akselilta mitattu öljynpaineen
nousuaika jopa 50 %, kun siirryttiin mineraaliöljystä
synteettiseen öljyyn. Dieselmoottorien käynnistyvyys
parani synteettisellä öljyllä, joskaan öljyn tyyppi ei
vaikuttanut käynnistimen antamaan pyörintänopeuteen.
Synteettisellä öljyllä saatiin kuitenkin mineraaliöljyyn
verrattuna suurempi puristus- ja pienempi kitkatyö.
Lohkolämmittimen käyttö helpotti moottorien
käynnistymistä tuntuvasti. Moottoriöljyn
juoksevuusominaisuuksien huomioon ottaminen on tärkeää
myös lohkolämmitintä käytettäessä, sillä lohkolämmitin ei
lämmitä öljypohjassa olevaa öljyä. Koelämpötilan lasku
+20 °C:sta alimpaan kaikille moottoreille yhteiseen
koelämpötilaan -25 °C:seen lisäsi polttoaineenkulutusta
dieselmoottoreissa 4 - 9 % ja bensiinimoottoreissa 5 - 22
% 30 minuutin pituisissa kokeissa. Öljyn tyyppi ei
vaikuttanut mainittavasti polttoaineenkulutukseen, vaikka
synteettinen öljy vähensikin mineraaliöljyyn verrattuna
kitkahäviöitä selvästi mekaanisessa vaihteistossa.
Sekä bensiini- että dieselmoottoreissa lohkolämmittimen
käyttö helpottaa käynnistymistä; nopeuttaa voitelun
käynnistymistä ja pienentää polttoaineenkulutusta,
keskimäärin 3 - 5 %. Öljynlämmittimen käyttö puolestaan
vähentää vaurioriskejä kylmäkäynnistyksessä, nopeuttaa
voitelun käynnistymistä ja säästää hieman myös
polttoainetta, keskimäärin 2 - 3 %.
KW - automobile engines
KW - low temperature tests
KW - starting
KW - lubrication
KW - lubrications oils
KW - fuel consumption
M3 - Report
SN - 951-38-3275-9
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -