Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö

Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Matala käyttölämpötila lisää ajoneuvomoottorien kulumista ja polttoaineenkulutusta. Voiteluaineen tyyppi (mineraaliöljy, osasynteettinen ja synteettinen öljy) vaikuttaa moottorin ja myös voitelun käynnistymiseen. Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat lähinnä lämpötila, moottorin tyyppi ja käyttötapa sekä voiteluaineen viskositeetti. Erikoisrakenteisessa, tehokkailla jäähdytyslaitteilla varustetussa moottorikoetilassa tehtiin kokeita kolmella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Koemoottoreita kuormitettiin moottoridynamometrin avulla. Yhtä bensiinimoottoria käytettiin myös mekaanisen etuvetovaihteiston yhteydessä. Moottorin voitelun käynnistymistä ja polttoaineenkulutusta tutkittiin tekemällä kokeita lämpötila-alueella +20 - -30 °C erilaisilla voiteluaineilla. Kokeiden pituus oli 30 minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiosuuruisella että jaksottain vaihtelevalla kuormalla. Myös sähköisten esilämmittimien (lohkolämmitin, öljylämmitin) vaikutuksia tutkittiin. Vaikka kaikkien koeöljyjen viskositeettiluokitus oli SAE 10W30 tai SAE 10W40, lyheni sylinterikannessa sijaitsevalta nokka-akselilta mitattu öljynpaineen nousuaika jopa 50 %, kun siirryttiin mineraaliöljystä synteettiseen öljyyn. Dieselmoottorien käynnistyvyys parani synteettisellä öljyllä, joskaan öljyn tyyppi ei vaikuttanut käynnistimen antamaan pyörintänopeuteen. Synteettisellä öljyllä saatiin kuitenkin mineraaliöljyyn verrattuna suurempi puristus- ja pienempi kitkatyö. Lohkolämmittimen käyttö helpotti moottorien käynnistymistä tuntuvasti. Moottoriöljyn juoksevuusominaisuuksien huomioon ottaminen on tärkeää myös lohkolämmitintä käytettäessä, sillä lohkolämmitin ei lämmitä öljypohjassa olevaa öljyä. Koelämpötilan lasku +20 °C:sta alimpaan kaikille moottoreille yhteiseen koelämpötilaan -25 °C:seen lisäsi polttoaineenkulutusta dieselmoottoreissa 4 - 9 % ja bensiinimoottoreissa 5 - 22 % 30 minuutin pituisissa kokeissa. Öljyn tyyppi ei vaikuttanut mainittavasti polttoaineenkulutukseen, vaikka synteettinen öljy vähensikin mineraaliöljyyn verrattuna kitkahäviöitä selvästi mekaanisessa vaihteistossa. Sekä bensiini- että dieselmoottoreissa lohkolämmittimen käyttö helpottaa käynnistymistä; nopeuttaa voitelun käynnistymistä ja pienentää polttoaineenkulutusta, keskimäärin 3 - 5 %. Öljynlämmittimen käyttö puolestaan vähentää vaurioriskejä kylmäkäynnistyksessä, nopeuttaa voitelun käynnistymistä ja säästää hieman myös polttoainetta, keskimäärin 2 - 3 %.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages56
ISBN (Print)951-38-3275-9
Publication statusPublished - 1988
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.907
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • automobile engines
  • low temperature tests
  • starting
  • lubrication
  • lubrications oils
  • fuel consumption

Cite this

Nylund, N-O., Kytö, M., & Laurikko, J. (1988). Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö: Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 907
Nylund, Nils-Olof ; Kytö, Matti ; Laurikko, Juhani. / Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö : Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 56 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 907).
@book{baadd9da295442b397b895565b133d27,
title = "Ajoneuvomoottorien kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}: K{\"a}ynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus",
abstract = "Matala k{\"a}ytt{\"o}l{\"a}mp{\"o}tila lis{\"a}{\"a} ajoneuvomoottorien kulumista ja polttoaineenkulutusta. Voiteluaineen tyyppi (mineraali{\"o}ljy, osasynteettinen ja synteettinen {\"o}ljy) vaikuttaa moottorin ja my{\"o}s voitelun k{\"a}ynnistymiseen. Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat l{\"a}hinn{\"a} l{\"a}mp{\"o}tila, moottorin tyyppi ja k{\"a}ytt{\"o}tapa sek{\"a} voiteluaineen viskositeetti. Erikoisrakenteisessa, tehokkailla j{\"a}{\"a}hdytyslaitteilla varustetussa moottorikoetilassa tehtiin kokeita kolmella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Koemoottoreita kuormitettiin moottoridynamometrin avulla. Yht{\"a} bensiinimoottoria k{\"a}ytettiin my{\"o}s mekaanisen etuvetovaihteiston yhteydess{\"a}. Moottorin voitelun k{\"a}ynnistymist{\"a} ja polttoaineenkulutusta tutkittiin tekem{\"a}ll{\"a} kokeita l{\"a}mp{\"o}tila-alueella +20 - -30 °C erilaisilla voiteluaineilla. Kokeiden pituus oli 30 minuuttia. Moottoreita k{\"a}ytettiin sek{\"a} vakiosuuruisella ett{\"a} jaksottain vaihtelevalla kuormalla. My{\"o}s s{\"a}hk{\"o}isten esil{\"a}mmittimien (lohkol{\"a}mmitin, {\"o}ljyl{\"a}mmitin) vaikutuksia tutkittiin. Vaikka kaikkien koe{\"o}ljyjen viskositeettiluokitus oli SAE 10W30 tai SAE 10W40, lyheni sylinterikannessa sijaitsevalta nokka-akselilta mitattu {\"o}ljynpaineen nousuaika jopa 50 {\%}, kun siirryttiin mineraali{\"o}ljyst{\"a} synteettiseen {\"o}ljyyn. Dieselmoottorien k{\"a}ynnistyvyys parani synteettisell{\"a} {\"o}ljyll{\"a}, joskaan {\"o}ljyn tyyppi ei vaikuttanut k{\"a}ynnistimen antamaan py{\"o}rint{\"a}nopeuteen. Synteettisell{\"a} {\"o}ljyll{\"a} saatiin kuitenkin mineraali{\"o}ljyyn verrattuna suurempi puristus- ja pienempi kitkaty{\"o}. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} helpotti moottorien k{\"a}ynnistymist{\"a} tuntuvasti. Moottori{\"o}ljyn juoksevuusominaisuuksien huomioon ottaminen on t{\"a}rke{\"a}{\"a} my{\"o}s lohkol{\"a}mmitint{\"a} k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}, sill{\"a} lohkol{\"a}mmitin ei l{\"a}mmit{\"a} {\"o}ljypohjassa olevaa {\"o}ljy{\"a}. Koel{\"a}mp{\"o}tilan lasku +20 °C:sta alimpaan kaikille moottoreille yhteiseen koel{\"a}mp{\"o}tilaan -25 °C:seen lis{\"a}si polttoaineenkulutusta dieselmoottoreissa 4 - 9 {\%} ja bensiinimoottoreissa 5 - 22 {\%} 30 minuutin pituisissa kokeissa. {\"O}ljyn tyyppi ei vaikuttanut mainittavasti polttoaineenkulutukseen, vaikka synteettinen {\"o}ljy v{\"a}hensikin mineraali{\"o}ljyyn verrattuna kitkah{\"a}vi{\"o}it{\"a} selv{\"a}sti mekaanisessa vaihteistossa. Sek{\"a} bensiini- ett{\"a} dieselmoottoreissa lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} helpottaa k{\"a}ynnistymist{\"a}; nopeuttaa voitelun k{\"a}ynnistymist{\"a} ja pienent{\"a}{\"a} polttoaineenkulutusta, keskim{\"a}{\"a}rin 3 - 5 {\%}. {\"O}ljynl{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} puolestaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} vaurioriskej{\"a} kylm{\"a}k{\"a}ynnistyksess{\"a}, nopeuttaa voitelun k{\"a}ynnistymist{\"a} ja s{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a} hieman my{\"o}s polttoainetta, keskim{\"a}{\"a}rin 2 - 3 {\%}.",
keywords = "automobile engines, low temperature tests, starting, lubrication, lubrications oils, fuel consumption",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Juhani Laurikko",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3275-9",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "907",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O, Kytö, M & Laurikko, J 1988, Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö: Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 907, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö : Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus. / Nylund, Nils-Olof; Kytö, Matti; Laurikko, Juhani.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 56 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 907).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö

T2 - Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Kytö, Matti

AU - Laurikko, Juhani

PY - 1988

Y1 - 1988

N2 - Matala käyttölämpötila lisää ajoneuvomoottorien kulumista ja polttoaineenkulutusta. Voiteluaineen tyyppi (mineraaliöljy, osasynteettinen ja synteettinen öljy) vaikuttaa moottorin ja myös voitelun käynnistymiseen. Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat lähinnä lämpötila, moottorin tyyppi ja käyttötapa sekä voiteluaineen viskositeetti. Erikoisrakenteisessa, tehokkailla jäähdytyslaitteilla varustetussa moottorikoetilassa tehtiin kokeita kolmella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Koemoottoreita kuormitettiin moottoridynamometrin avulla. Yhtä bensiinimoottoria käytettiin myös mekaanisen etuvetovaihteiston yhteydessä. Moottorin voitelun käynnistymistä ja polttoaineenkulutusta tutkittiin tekemällä kokeita lämpötila-alueella +20 - -30 °C erilaisilla voiteluaineilla. Kokeiden pituus oli 30 minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiosuuruisella että jaksottain vaihtelevalla kuormalla. Myös sähköisten esilämmittimien (lohkolämmitin, öljylämmitin) vaikutuksia tutkittiin. Vaikka kaikkien koeöljyjen viskositeettiluokitus oli SAE 10W30 tai SAE 10W40, lyheni sylinterikannessa sijaitsevalta nokka-akselilta mitattu öljynpaineen nousuaika jopa 50 %, kun siirryttiin mineraaliöljystä synteettiseen öljyyn. Dieselmoottorien käynnistyvyys parani synteettisellä öljyllä, joskaan öljyn tyyppi ei vaikuttanut käynnistimen antamaan pyörintänopeuteen. Synteettisellä öljyllä saatiin kuitenkin mineraaliöljyyn verrattuna suurempi puristus- ja pienempi kitkatyö. Lohkolämmittimen käyttö helpotti moottorien käynnistymistä tuntuvasti. Moottoriöljyn juoksevuusominaisuuksien huomioon ottaminen on tärkeää myös lohkolämmitintä käytettäessä, sillä lohkolämmitin ei lämmitä öljypohjassa olevaa öljyä. Koelämpötilan lasku +20 °C:sta alimpaan kaikille moottoreille yhteiseen koelämpötilaan -25 °C:seen lisäsi polttoaineenkulutusta dieselmoottoreissa 4 - 9 % ja bensiinimoottoreissa 5 - 22 % 30 minuutin pituisissa kokeissa. Öljyn tyyppi ei vaikuttanut mainittavasti polttoaineenkulutukseen, vaikka synteettinen öljy vähensikin mineraaliöljyyn verrattuna kitkahäviöitä selvästi mekaanisessa vaihteistossa. Sekä bensiini- että dieselmoottoreissa lohkolämmittimen käyttö helpottaa käynnistymistä; nopeuttaa voitelun käynnistymistä ja pienentää polttoaineenkulutusta, keskimäärin 3 - 5 %. Öljynlämmittimen käyttö puolestaan vähentää vaurioriskejä kylmäkäynnistyksessä, nopeuttaa voitelun käynnistymistä ja säästää hieman myös polttoainetta, keskimäärin 2 - 3 %.

AB - Matala käyttölämpötila lisää ajoneuvomoottorien kulumista ja polttoaineenkulutusta. Voiteluaineen tyyppi (mineraaliöljy, osasynteettinen ja synteettinen öljy) vaikuttaa moottorin ja myös voitelun käynnistymiseen. Polttoaineenkulutukseen vaikuttavat lähinnä lämpötila, moottorin tyyppi ja käyttötapa sekä voiteluaineen viskositeetti. Erikoisrakenteisessa, tehokkailla jäähdytyslaitteilla varustetussa moottorikoetilassa tehtiin kokeita kolmella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Koemoottoreita kuormitettiin moottoridynamometrin avulla. Yhtä bensiinimoottoria käytettiin myös mekaanisen etuvetovaihteiston yhteydessä. Moottorin voitelun käynnistymistä ja polttoaineenkulutusta tutkittiin tekemällä kokeita lämpötila-alueella +20 - -30 °C erilaisilla voiteluaineilla. Kokeiden pituus oli 30 minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiosuuruisella että jaksottain vaihtelevalla kuormalla. Myös sähköisten esilämmittimien (lohkolämmitin, öljylämmitin) vaikutuksia tutkittiin. Vaikka kaikkien koeöljyjen viskositeettiluokitus oli SAE 10W30 tai SAE 10W40, lyheni sylinterikannessa sijaitsevalta nokka-akselilta mitattu öljynpaineen nousuaika jopa 50 %, kun siirryttiin mineraaliöljystä synteettiseen öljyyn. Dieselmoottorien käynnistyvyys parani synteettisellä öljyllä, joskaan öljyn tyyppi ei vaikuttanut käynnistimen antamaan pyörintänopeuteen. Synteettisellä öljyllä saatiin kuitenkin mineraaliöljyyn verrattuna suurempi puristus- ja pienempi kitkatyö. Lohkolämmittimen käyttö helpotti moottorien käynnistymistä tuntuvasti. Moottoriöljyn juoksevuusominaisuuksien huomioon ottaminen on tärkeää myös lohkolämmitintä käytettäessä, sillä lohkolämmitin ei lämmitä öljypohjassa olevaa öljyä. Koelämpötilan lasku +20 °C:sta alimpaan kaikille moottoreille yhteiseen koelämpötilaan -25 °C:seen lisäsi polttoaineenkulutusta dieselmoottoreissa 4 - 9 % ja bensiinimoottoreissa 5 - 22 % 30 minuutin pituisissa kokeissa. Öljyn tyyppi ei vaikuttanut mainittavasti polttoaineenkulutukseen, vaikka synteettinen öljy vähensikin mineraaliöljyyn verrattuna kitkahäviöitä selvästi mekaanisessa vaihteistossa. Sekä bensiini- että dieselmoottoreissa lohkolämmittimen käyttö helpottaa käynnistymistä; nopeuttaa voitelun käynnistymistä ja pienentää polttoaineenkulutusta, keskimäärin 3 - 5 %. Öljynlämmittimen käyttö puolestaan vähentää vaurioriskejä kylmäkäynnistyksessä, nopeuttaa voitelun käynnistymistä ja säästää hieman myös polttoainetta, keskimäärin 2 - 3 %.

KW - automobile engines

KW - low temperature tests

KW - starting

KW - lubrication

KW - lubrications oils

KW - fuel consumption

M3 - Report

SN - 951-38-3275-9

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Kytö M, Laurikko J. Ajoneuvomoottorien kylmäkäyttö: Käynnistyminen, voitelu ja polttoaineenkulutus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 56 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 907).