Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä

Mikko Poutanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia vähäliikenteisten sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä, näkemien vaikutusta ajonopeuksiin sekä mikä on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eivät ehdi pysähtyä ennen rataa. Nopeuksia mitattiin neljässä tasoristeyksessä molemmissa lähestymissuunnissa 70, 40 ja 10 metrin päässä radasta. Näkemäolosuhteet tutkimuspaikkojen kesken jakaantuivat siten, että viidessä lähestymissuunnassa näkemät aukeavat vasta lähellä rataa ja kolmessa lähestymissuunnassa jo kauempana radasta. Vähäliikenteisillä sorateillä ajetaan melko hiljaa tasoristeysten lähellä, sillä keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteissä olivat alle 50 km/h. Radan havaitseminen ei näytä olevan ongelma, sillä lähestyttäessä tasoristeystä nopeutta hiljennetään jokaisessa tutkimuspaikassa yhtä paljon näkemäolosuhteista riippumatta. Hiljentäminen on kuitenkin melko pientä kahden kauimmaisen mittauspisteen välillä ja ajonopeuksissa tapahtuu selvä pudotus vasta lähellä rataa. Radan lähellä keskinopeudet olivat näkemäolosuhteista riippumatta noin 20 km/h. Ajonopeudet olivat yhdessä tutkimuspaikassa pienempiä lähestymissuunnassa, jossa näkemät radan suuntaan aukeavat vasta lähellä rataa. Muissa tutkimuspaikoissa näkemäolosuhteet olivat samat molemmissa lähestymissuunnissa eikä niiden välillä ollut keskinopeuksissa eroja. Kun näkemät aukeavat lähellä rataa, 20–60 % ajoneuvoista ajoi lähinnä rataa olevassa mittauspisteessä niin lujaa, ettei pysähtyminen ennen rataa olisi ollut mahdollista. Pysähtymään ehtivien osuus riippuu hyvin vähän tasoristeyksen näkemäolosuhteista, sillä prosenttiosuudet olivat lähes samat myös lähestymissuunnissa, joissa näkemät aukeavat jo kauempana radasta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages60
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberVTT-R-10530-06

Cite this

Poutanen, M. (2006). Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. VTT-R-10530-06
Poutanen, Mikko. / Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 60 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-10530-06).
@book{b49be52e2be74419a77a82a19aec3bd2,
title = "Ajonopeudet v{\"a}h{\"a}liikenteisten teiden tasoristeyksiss{\"a}",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia v{\"a}h{\"a}liikenteisten sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksiss{\"a}, n{\"a}kemien vaikutusta ajonopeuksiin sek{\"a} mik{\"a} on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eiv{\"a}t ehdi pys{\"a}hty{\"a} ennen rataa. Nopeuksia mitattiin nelj{\"a}ss{\"a} tasoristeyksess{\"a} molemmissa l{\"a}hestymissuunnissa 70, 40 ja 10 metrin p{\"a}{\"a}ss{\"a} radasta. N{\"a}kem{\"a}olosuhteet tutkimuspaikkojen kesken jakaantuivat siten, ett{\"a} viidess{\"a} l{\"a}hestymissuunnassa n{\"a}kem{\"a}t aukeavat vasta l{\"a}hell{\"a} rataa ja kolmessa l{\"a}hestymissuunnassa jo kauempana radasta. V{\"a}h{\"a}liikenteisill{\"a} sorateill{\"a} ajetaan melko hiljaa tasoristeysten l{\"a}hell{\"a}, sill{\"a} keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteiss{\"a} olivat alle 50 km/h. Radan havaitseminen ei n{\"a}yt{\"a} olevan ongelma, sill{\"a} l{\"a}hestytt{\"a}ess{\"a} tasoristeyst{\"a} nopeutta hiljennet{\"a}{\"a}n jokaisessa tutkimuspaikassa yht{\"a} paljon n{\"a}kem{\"a}olosuhteista riippumatta. Hiljent{\"a}minen on kuitenkin melko pient{\"a} kahden kauimmaisen mittauspisteen v{\"a}lill{\"a} ja ajonopeuksissa tapahtuu selv{\"a} pudotus vasta l{\"a}hell{\"a} rataa. Radan l{\"a}hell{\"a} keskinopeudet olivat n{\"a}kem{\"a}olosuhteista riippumatta noin 20 km/h. Ajonopeudet olivat yhdess{\"a} tutkimuspaikassa pienempi{\"a} l{\"a}hestymissuunnassa, jossa n{\"a}kem{\"a}t radan suuntaan aukeavat vasta l{\"a}hell{\"a} rataa. Muissa tutkimuspaikoissa n{\"a}kem{\"a}olosuhteet olivat samat molemmissa l{\"a}hestymissuunnissa eik{\"a} niiden v{\"a}lill{\"a} ollut keskinopeuksissa eroja. Kun n{\"a}kem{\"a}t aukeavat l{\"a}hell{\"a} rataa, 20–60 {\%} ajoneuvoista ajoi l{\"a}hinn{\"a} rataa olevassa mittauspisteess{\"a} niin lujaa, ettei pys{\"a}htyminen ennen rataa olisi ollut mahdollista. Pys{\"a}htym{\"a}{\"a}n ehtivien osuus riippuu hyvin v{\"a}h{\"a}n tasoristeyksen n{\"a}kem{\"a}olosuhteista, sill{\"a} prosenttiosuudet olivat l{\"a}hes samat my{\"o}s l{\"a}hestymissuunnissa, joissa n{\"a}kem{\"a}t aukeavat jo kauempana radasta.",
author = "Mikko Poutanen",
note = "VTT-R-10530-06",
year = "2006",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-R-10530-06",
address = "Finland",

}

Poutanen, M 2006, Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä. VTT Tutkimusraportti, no. VTT-R-10530-06, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä. / Poutanen, Mikko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 60 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-10530-06).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä

AU - Poutanen, Mikko

N1 - VTT-R-10530-06

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia vähäliikenteisten sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä, näkemien vaikutusta ajonopeuksiin sekä mikä on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eivät ehdi pysähtyä ennen rataa. Nopeuksia mitattiin neljässä tasoristeyksessä molemmissa lähestymissuunnissa 70, 40 ja 10 metrin päässä radasta. Näkemäolosuhteet tutkimuspaikkojen kesken jakaantuivat siten, että viidessä lähestymissuunnassa näkemät aukeavat vasta lähellä rataa ja kolmessa lähestymissuunnassa jo kauempana radasta. Vähäliikenteisillä sorateillä ajetaan melko hiljaa tasoristeysten lähellä, sillä keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteissä olivat alle 50 km/h. Radan havaitseminen ei näytä olevan ongelma, sillä lähestyttäessä tasoristeystä nopeutta hiljennetään jokaisessa tutkimuspaikassa yhtä paljon näkemäolosuhteista riippumatta. Hiljentäminen on kuitenkin melko pientä kahden kauimmaisen mittauspisteen välillä ja ajonopeuksissa tapahtuu selvä pudotus vasta lähellä rataa. Radan lähellä keskinopeudet olivat näkemäolosuhteista riippumatta noin 20 km/h. Ajonopeudet olivat yhdessä tutkimuspaikassa pienempiä lähestymissuunnassa, jossa näkemät radan suuntaan aukeavat vasta lähellä rataa. Muissa tutkimuspaikoissa näkemäolosuhteet olivat samat molemmissa lähestymissuunnissa eikä niiden välillä ollut keskinopeuksissa eroja. Kun näkemät aukeavat lähellä rataa, 20–60 % ajoneuvoista ajoi lähinnä rataa olevassa mittauspisteessä niin lujaa, ettei pysähtyminen ennen rataa olisi ollut mahdollista. Pysähtymään ehtivien osuus riippuu hyvin vähän tasoristeyksen näkemäolosuhteista, sillä prosenttiosuudet olivat lähes samat myös lähestymissuunnissa, joissa näkemät aukeavat jo kauempana radasta.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia vähäliikenteisten sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä, näkemien vaikutusta ajonopeuksiin sekä mikä on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eivät ehdi pysähtyä ennen rataa. Nopeuksia mitattiin neljässä tasoristeyksessä molemmissa lähestymissuunnissa 70, 40 ja 10 metrin päässä radasta. Näkemäolosuhteet tutkimuspaikkojen kesken jakaantuivat siten, että viidessä lähestymissuunnassa näkemät aukeavat vasta lähellä rataa ja kolmessa lähestymissuunnassa jo kauempana radasta. Vähäliikenteisillä sorateillä ajetaan melko hiljaa tasoristeysten lähellä, sillä keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteissä olivat alle 50 km/h. Radan havaitseminen ei näytä olevan ongelma, sillä lähestyttäessä tasoristeystä nopeutta hiljennetään jokaisessa tutkimuspaikassa yhtä paljon näkemäolosuhteista riippumatta. Hiljentäminen on kuitenkin melko pientä kahden kauimmaisen mittauspisteen välillä ja ajonopeuksissa tapahtuu selvä pudotus vasta lähellä rataa. Radan lähellä keskinopeudet olivat näkemäolosuhteista riippumatta noin 20 km/h. Ajonopeudet olivat yhdessä tutkimuspaikassa pienempiä lähestymissuunnassa, jossa näkemät radan suuntaan aukeavat vasta lähellä rataa. Muissa tutkimuspaikoissa näkemäolosuhteet olivat samat molemmissa lähestymissuunnissa eikä niiden välillä ollut keskinopeuksissa eroja. Kun näkemät aukeavat lähellä rataa, 20–60 % ajoneuvoista ajoi lähinnä rataa olevassa mittauspisteessä niin lujaa, ettei pysähtyminen ennen rataa olisi ollut mahdollista. Pysähtymään ehtivien osuus riippuu hyvin vähän tasoristeyksen näkemäolosuhteista, sillä prosenttiosuudet olivat lähes samat myös lähestymissuunnissa, joissa näkemät aukeavat jo kauempana radasta.

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Poutanen M. Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 60 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-10530-06).