Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä

Mikko Poutanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia vähäliikenteisten sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä, näkemien vaikutusta ajonopeuksiin sekä mikä on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eivät ehdi pysähtyä ennen rataa. Nopeuksia mitattiin neljässä tasoristeyksessä molemmissa lähestymissuunnissa 70, 40 ja 10 metrin päässä radasta. Näkemäolosuhteet tutkimuspaikkojen kesken jakaantuivat siten, että viidessä lähestymissuunnassa näkemät aukeavat vasta lähellä rataa ja kolmessa lähestymissuunnassa jo kauempana radasta. Vähäliikenteisillä sorateillä ajetaan melko hiljaa tasoristeysten lähellä, sillä keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteissä olivat alle 50 km/h. Radan havaitseminen ei näytä olevan ongelma, sillä lähestyttäessä tasoristeystä nopeutta hiljennetään jokaisessa tutkimuspaikassa yhtä paljon näkemäolosuhteista riippumatta. Hiljentäminen on kuitenkin melko pientä kahden kauimmaisen mittauspisteen välillä ja ajonopeuksissa tapahtuu selvä pudotus vasta lähellä rataa. Radan lähellä keskinopeudet olivat näkemäolosuhteista riippumatta noin 20 km/h. Ajonopeudet olivat yhdessä tutkimuspaikassa pienempiä lähestymissuunnassa, jossa näkemät radan suuntaan aukeavat vasta lähellä rataa. Muissa tutkimuspaikoissa näkemäolosuhteet olivat samat molemmissa lähestymissuunnissa eikä niiden välillä ollut keskinopeuksissa eroja. Kun näkemät aukeavat lähellä rataa, 20–60 % ajoneuvoista ajoi lähinnä rataa olevassa mittauspisteessä niin lujaa, ettei pysähtyminen ennen rataa olisi ollut mahdollista. Pysähtymään ehtivien osuus riippuu hyvin vähän tasoristeyksen näkemäolosuhteista, sillä prosenttiosuudet olivat lähes samat myös lähestymissuunnissa, joissa näkemät aukeavat jo kauempana radasta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages60
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberVTT-R-10530-06

Cite this