TY - BOOK
T1 - Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä
AU - Poutanen, Mikko
N1 - VTT-R-10530-06
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia vähäliikenteisten sorateiden
vartioimattomissa tasoristeyksissä, näkemien vaikutusta ajonopeuksiin sekä
mikä on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eivät ehdi pysähtyä ennen rataa.
Nopeuksia mitattiin neljässä tasoristeyksessä molemmissa lähestymissuunnissa
70, 40 ja 10 metrin päässä radasta. Näkemäolosuhteet tutkimuspaikkojen kesken
jakaantuivat siten, että viidessä lähestymissuunnassa näkemät aukeavat vasta
lähellä rataa ja kolmessa lähestymissuunnassa jo kauempana radasta.
Vähäliikenteisillä sorateillä ajetaan melko hiljaa tasoristeysten lähellä,
sillä keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteissä olivat alle 50 km/h. Radan
havaitseminen ei näytä olevan ongelma, sillä lähestyttäessä tasoristeystä
nopeutta hiljennetään jokaisessa tutkimuspaikassa yhtä paljon
näkemäolosuhteista riippumatta. Hiljentäminen on kuitenkin melko pientä kahden
kauimmaisen mittauspisteen välillä ja ajonopeuksissa tapahtuu selvä pudotus
vasta lähellä rataa. Radan lähellä keskinopeudet olivat näkemäolosuhteista
riippumatta noin 20 km/h.
Ajonopeudet olivat yhdessä tutkimuspaikassa pienempiä lähestymissuunnassa,
jossa näkemät radan suuntaan aukeavat vasta lähellä rataa. Muissa
tutkimuspaikoissa näkemäolosuhteet olivat samat molemmissa lähestymissuunnissa
eikä niiden välillä ollut keskinopeuksissa eroja.
Kun näkemät aukeavat lähellä rataa, 20–60 % ajoneuvoista ajoi lähinnä rataa
olevassa mittauspisteessä niin lujaa, ettei pysähtyminen ennen rataa olisi
ollut mahdollista. Pysähtymään ehtivien osuus riippuu hyvin vähän
tasoristeyksen näkemäolosuhteista, sillä prosenttiosuudet olivat lähes samat
myös lähestymissuunnissa, joissa näkemät aukeavat jo kauempana radasta.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksia vähäliikenteisten sorateiden
vartioimattomissa tasoristeyksissä, näkemien vaikutusta ajonopeuksiin sekä
mikä on niiden ajoneuvojen osuus, jotka eivät ehdi pysähtyä ennen rataa.
Nopeuksia mitattiin neljässä tasoristeyksessä molemmissa lähestymissuunnissa
70, 40 ja 10 metrin päässä radasta. Näkemäolosuhteet tutkimuspaikkojen kesken
jakaantuivat siten, että viidessä lähestymissuunnassa näkemät aukeavat vasta
lähellä rataa ja kolmessa lähestymissuunnassa jo kauempana radasta.
Vähäliikenteisillä sorateillä ajetaan melko hiljaa tasoristeysten lähellä,
sillä keskinopeudet kauimmaisissa mittauspisteissä olivat alle 50 km/h. Radan
havaitseminen ei näytä olevan ongelma, sillä lähestyttäessä tasoristeystä
nopeutta hiljennetään jokaisessa tutkimuspaikassa yhtä paljon
näkemäolosuhteista riippumatta. Hiljentäminen on kuitenkin melko pientä kahden
kauimmaisen mittauspisteen välillä ja ajonopeuksissa tapahtuu selvä pudotus
vasta lähellä rataa. Radan lähellä keskinopeudet olivat näkemäolosuhteista
riippumatta noin 20 km/h.
Ajonopeudet olivat yhdessä tutkimuspaikassa pienempiä lähestymissuunnassa,
jossa näkemät radan suuntaan aukeavat vasta lähellä rataa. Muissa
tutkimuspaikoissa näkemäolosuhteet olivat samat molemmissa lähestymissuunnissa
eikä niiden välillä ollut keskinopeuksissa eroja.
Kun näkemät aukeavat lähellä rataa, 20–60 % ajoneuvoista ajoi lähinnä rataa
olevassa mittauspisteessä niin lujaa, ettei pysähtyminen ennen rataa olisi
ollut mahdollista. Pysähtymään ehtivien osuus riippuu hyvin vähän
tasoristeyksen näkemäolosuhteista, sillä prosenttiosuudet olivat lähes samat
myös lähestymissuunnissa, joissa näkemät aukeavat jo kauempana radasta.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Ajonopeudet vähäliikenteisten teiden tasoristeyksissä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -