@book{255ec8d5c77e41d38875cf9f91768f48,
title = "Ajonopeuksien seurantaj{\"a}rjestlm{\"a} NOPSEURA",
abstract = "Ajonopeuden seurantaj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}mist{\"a} jatkettiin vuosina 2002–2003 toteutetusta kentt{\"a}kokeesta saatujen kokemusten perusteella. Kehitysty{\"o}t{\"a} tehtiin yhdess{\"a} taksiyrityksen ja Helsingin kaupungin kanssa. Kaupungin mukaan saaminen kehitysty{\"o}h{\"o}n oli ensimm{\"a}inen askel pyrkimyksiss{\"a} saada nopeudenseurantaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} my{\"o}s yhteis{\"o}k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} t{\"a}m{\"a} tarkoitti yhden kaupungin ty{\"o}ntekij{\"o}iden k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevan henkil{\"o}auton nopeuksien seurantaa seitsem{\"a}n taksin seurannan ohella. Raportissa esitet{\"a}{\"a}n jatkokehittelyn tuloksena syntynyt Internetin kautta k{\"a}ytett{\"a}v{\"a} nopeudenseurantaj{\"a}rjestelm{\"a}. Lis{\"a}ksi esitet{\"a}{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}jien kokemuksia ja mielipiteit{\"a} seurantaj{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} Helsingin kaupungin kokeiluk{\"a}yt{\"o}ss{\"a} sek{\"a} arvioidaan nopeudenseurantaj{\"a}rjestelm{\"a}n soveltuvuutta laatuj{\"a}rjestelm{\"a}n ja/tai palkitsemisj{\"a}rjestelm{\"a}n osaksi. Viisi kuudesta kokeiluun osallistuneesta kaupungin ty{\"o}ntekij{\"a}st{\"a} arvioi noudattaneensa nopeusrajoituksia kokeilun aikana aikaisempaa paremmin. He vastasivat seuranneensa nopeusmittaria aikaisempaa useammin. Suurin osa vastaajista arvioi kuitenkin, ettei se vaikuttanut muun liikenteen, liikennemerkkien tai liikennevalojen seuraamiseen eik{\"a} ajoneuvon muiden hallintalaitteiden / mittareiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Kaksi vastaajaa kuudesta arvioi nopeusmittarin tarkkailun vaikuttaneen muun liikenteen seuraamiseen. Kokeilun kohteena olleessa pieness{\"a} kuuden hengen ty{\"o}ryhm{\"a}ss{\"a} seurantaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} ei pidetty niin hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}n{\"a} kuin aikaisemmissa Suomessa toteutetuissa kokeiluissa. Kuitenkin kaksi kuljettajaa kuudesta piti sopivana, ett{\"a} ty{\"o}nantaja seuraa heid{\"a}n ajonopeuksiaan ty{\"o}aikana. My{\"o}s muissa maissa ns. {\"a}lykk{\"a}it{\"a} nopeudens{\"a}{\"a}telyj{\"a}rjestelmi{\"a} k{\"a}ytt{\"a}neet kuljettajat ovat suhtautuneet niihin nyt havaittua my{\"o}nteisemmin. Aiemmissa kokeiluissa pidempi seuranta-aika ja sen my{\"o}t{\"a} kertyneet kokemukset ovat mahdollisesti v{\"a}hent{\"a}neet j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} kohtaan tunnettuja ennakkoluuloja. My{\"o}s kohderyhm{\"a}n pienuus ja mahdolliset erot ty{\"o}paikkojen toimintakulttuureissa voivat synnytt{\"a}{\"a} eroja suhtautumisessa. Yritysten ja yhteis{\"o}jen tulisikin nykyist{\"a} enemm{\"a}n tukeutua Valtioneuvoston periaatep{\"a}{\"a}t{\"o}kseen tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Se antaa hyv{\"a}n perustan toimintakulttuurin muuttamiseksi nopeusrajoitusten noudattamista ja siten liikenneturvallisuutta suosivaan suuntaan. Nopeudenseurantaj{\"a}rjestelm{\"a} soveltuu hyvin osaksi yrityksiss{\"a} yleisesti k{\"a}ytetty{\"a} ISO 9000:2000 -laadunseurantaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. Laatuj{\"a}rjestelm{\"a}n olemassaolo ei kuitenkaan yksin takaa nopeusrajoitusten noudattamista, vaan aloite nopeusrajoitusten noudattamisesta olisi hyv{\"a} tulla kuljetusyritysten asiakkailta. T{\"a}ll{\"o}in laatuj{\"a}rjestelm{\"a}n mukaan toimivan yrityksen tulee pyrki{\"a} t{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n asiakkaansa toiveet. Nopeudenseurantaj{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}yt{\"o}lle tulospalkkioj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} on my{\"o}s hyv{\"a}t edellytykset. J{\"a}rjestelm{\"a}n mittaamat ajok{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} kuvaavat suureet sopivat sellaisenaan asetettavaksi ty{\"o}ntekij{\"o}iden tai ty{\"o}ryhmien toimintaa ohjaaviksi tulostavoitteiksi.",
keywords = "traffic safety, traffic speeds, quality assurance, road transport",
author = "Juha Tapio and Harri Peltola and Riikka Rajam{\"a}ki",
year = "2004",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "RTE1852/04",
address = "Finland",
}