Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa

Juha Luoma, Harri Peltola

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Monissa tutkimuksissa on todettu ajonvakautusjärjestelmän (Electronic Stability Control, ESC) vähentävän huomattavasti liikenneonnettomuuksia, joissa kuljettaja menettää autonsa hallinnan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ajonvakautusjärjestelmän (1) yleisyys Suomessa henkilöautojen vakiovarusteena syksyllä 2014, (2) yleistymiskehitys vuosina 1998–2014 käyttöönotetuissa henkilöautoissa ja (3) edellä mainittu yleisyys automallikohtaisella ajosuoritteen keskiarvolla painotettuna. Ajonvakautusjärjestelmää koskeva aineisto kerättiin pääasiassa maahantuojilta ja täydentäviä tietoja hankittiin eri lähteistä. Liikenteessä syksyllä 2014 olleita henkilöautoja koskevat tiedot saatiin Trafin avoimesta datasta ja suoritetiedot arvioitiin vuosikatsastuksessa poimituista merkki- ja mallikohtaisista matkamittarilukemista. Lopullisessa aineistossa oli yhteensä lähes 2 000 000 henkilöautoa, joka oli 75 % henkilöautokannasta syksyllä 2014. Tulokset osoittavat, että ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena 40–46 %:ssa henkilöautoista. Ajonvakautusjärjestelmä yleistyi käyttöönotettujen autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998 ja se on viime vuosina ollut vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kun eri automallien keskimääräinen ajosuorite otetaan huomioon, ajonvakautusjärjestelmä oli vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa henkilöautojen ajokilometreistä. Päätulokset yhdessä ajonvakautusjärjestelmän liikenneturvallisuusvaikutusten kanssa antavat ymmärtää, että ajonvakautusjärjestelmä on Suomessa jo viime vuosina vähentänyt javähentää jatkossa yhä enemmän vakavia liikenneonnettomuuksia. Entistä tarkemman arvion saamiseksi liikenneturvallisuusvaikutuksista suositellaan tässä tutkimuksessa kerättyjen ajonvakautusjärjestelmän yleisyystietojen hyödyntämistä. Lisäksi suositellaan, että Suomessa ryhdytään rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja siitä, mitä kuljettajan tukijärjestelmiä on asennettu autoihin, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia voidaanarvioida tulevaisuudessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages15
ISBN (Electronic)978-952-311-115-8
Publication statusPublished - 25 Jan 2015
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesTrafin tutkimuksia
Number1

Fingerprint

Railroad cars
Highway accidents
Advanced driver assistance systems
Inspection

Cite this

Luoma, J., & Peltola, H. (2015). Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa. Helsinki. Trafin tutkimuksia, No. 1
Luoma, Juha ; Peltola, Harri. / Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa. Helsinki, 2015. 15 p. (Trafin tutkimuksia; No. 1).
@book{bb172a51b2a14f64a6be987bc4c278b6,
title = "Ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}n yleistyminen Suomessa",
abstract = "Monissa tutkimuksissa on todettu ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}n (Electronic Stability Control, ESC) v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n huomattavasti liikenneonnettomuuksia, joissa kuljettaja menett{\"a}{\"a} autonsa hallinnan. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}n (1) yleisyys Suomessa henkil{\"o}autojen vakiovarusteena syksyll{\"a} 2014, (2) yleistymiskehitys vuosina 1998–2014 k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notetuissa henkil{\"o}autoissa ja (3) edell{\"a} mainittu yleisyys automallikohtaisella ajosuoritteen keskiarvolla painotettuna. Ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} koskeva aineisto ker{\"a}ttiin p{\"a}{\"a}asiassa maahantuojilta ja t{\"a}ydent{\"a}vi{\"a} tietoja hankittiin eri l{\"a}hteist{\"a}. Liikenteess{\"a} syksyll{\"a} 2014 olleita henkil{\"o}autoja koskevat tiedot saatiin Trafin avoimesta datasta ja suoritetiedot arvioitiin vuosikatsastuksessa poimituista merkki- ja mallikohtaisista matkamittarilukemista. Lopullisessa aineistossa oli yhteens{\"a} l{\"a}hes 2 000 000 henkil{\"o}autoa, joka oli 75 {\%} henkil{\"o}autokannasta syksyll{\"a} 2014. Tulokset osoittavat, ett{\"a} ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a} oli syksyll{\"a} 2014 vakiovarusteena 40–46 {\%}:ssa henkil{\"o}autoista. Ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a} yleistyi k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notettujen autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998 ja se on viime vuosina ollut vakiovarusteena kaikissa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notetuissa autoissa. Kun eri automallien keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen ajosuorite otetaan huomioon, ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a} oli vakiovarusteena k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} 59–66 {\%}:ssa henkil{\"o}autojen ajokilometreist{\"a}. P{\"a}{\"a}tulokset yhdess{\"a} ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}n liikenneturvallisuusvaikutusten kanssa antavat ymm{\"a}rt{\"a}{\"a}, ett{\"a} ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a} on Suomessa jo viime vuosina v{\"a}hent{\"a}nyt jav{\"a}hent{\"a}{\"a} jatkossa yh{\"a} enemm{\"a}n vakavia liikenneonnettomuuksia. Entist{\"a} tarkemman arvion saamiseksi liikenneturvallisuusvaikutuksista suositellaan t{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa ker{\"a}ttyjen ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}n yleisyystietojen hy{\"o}dynt{\"a}mist{\"a}. Lis{\"a}ksi suositellaan, ett{\"a} Suomessa ryhdyt{\"a}{\"a}n rekister{\"o}im{\"a}{\"a}n j{\"a}rjestelm{\"a}llisesti tietoja siit{\"a}, mit{\"a} kuljettajan tukij{\"a}rjestelmi{\"a} on asennettu autoihin, jotta niiden turvallisuus-, ymp{\"a}rist{\"o}- ym. vaikutuksia voidaanarvioida tulevaisuudessa.",
author = "Juha Luoma and Harri Peltola",
year = "2015",
month = "1",
day = "25",
language = "Finnish",
series = "Trafin tutkimuksia",
number = "1",

}

Luoma, J & Peltola, H 2015, Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa. Trafin tutkimuksia, no. 1, Helsinki.

Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa. / Luoma, Juha; Peltola, Harri.

Helsinki, 2015. 15 p. (Trafin tutkimuksia; No. 1).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa

AU - Luoma, Juha

AU - Peltola, Harri

PY - 2015/1/25

Y1 - 2015/1/25

N2 - Monissa tutkimuksissa on todettu ajonvakautusjärjestelmän (Electronic Stability Control, ESC) vähentävän huomattavasti liikenneonnettomuuksia, joissa kuljettaja menettää autonsa hallinnan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ajonvakautusjärjestelmän (1) yleisyys Suomessa henkilöautojen vakiovarusteena syksyllä 2014, (2) yleistymiskehitys vuosina 1998–2014 käyttöönotetuissa henkilöautoissa ja (3) edellä mainittu yleisyys automallikohtaisella ajosuoritteen keskiarvolla painotettuna. Ajonvakautusjärjestelmää koskeva aineisto kerättiin pääasiassa maahantuojilta ja täydentäviä tietoja hankittiin eri lähteistä. Liikenteessä syksyllä 2014 olleita henkilöautoja koskevat tiedot saatiin Trafin avoimesta datasta ja suoritetiedot arvioitiin vuosikatsastuksessa poimituista merkki- ja mallikohtaisista matkamittarilukemista. Lopullisessa aineistossa oli yhteensä lähes 2 000 000 henkilöautoa, joka oli 75 % henkilöautokannasta syksyllä 2014. Tulokset osoittavat, että ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena 40–46 %:ssa henkilöautoista. Ajonvakautusjärjestelmä yleistyi käyttöönotettujen autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998 ja se on viime vuosina ollut vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kun eri automallien keskimääräinen ajosuorite otetaan huomioon, ajonvakautusjärjestelmä oli vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa henkilöautojen ajokilometreistä. Päätulokset yhdessä ajonvakautusjärjestelmän liikenneturvallisuusvaikutusten kanssa antavat ymmärtää, että ajonvakautusjärjestelmä on Suomessa jo viime vuosina vähentänyt javähentää jatkossa yhä enemmän vakavia liikenneonnettomuuksia. Entistä tarkemman arvion saamiseksi liikenneturvallisuusvaikutuksista suositellaan tässä tutkimuksessa kerättyjen ajonvakautusjärjestelmän yleisyystietojen hyödyntämistä. Lisäksi suositellaan, että Suomessa ryhdytään rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja siitä, mitä kuljettajan tukijärjestelmiä on asennettu autoihin, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia voidaanarvioida tulevaisuudessa.

AB - Monissa tutkimuksissa on todettu ajonvakautusjärjestelmän (Electronic Stability Control, ESC) vähentävän huomattavasti liikenneonnettomuuksia, joissa kuljettaja menettää autonsa hallinnan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ajonvakautusjärjestelmän (1) yleisyys Suomessa henkilöautojen vakiovarusteena syksyllä 2014, (2) yleistymiskehitys vuosina 1998–2014 käyttöönotetuissa henkilöautoissa ja (3) edellä mainittu yleisyys automallikohtaisella ajosuoritteen keskiarvolla painotettuna. Ajonvakautusjärjestelmää koskeva aineisto kerättiin pääasiassa maahantuojilta ja täydentäviä tietoja hankittiin eri lähteistä. Liikenteessä syksyllä 2014 olleita henkilöautoja koskevat tiedot saatiin Trafin avoimesta datasta ja suoritetiedot arvioitiin vuosikatsastuksessa poimituista merkki- ja mallikohtaisista matkamittarilukemista. Lopullisessa aineistossa oli yhteensä lähes 2 000 000 henkilöautoa, joka oli 75 % henkilöautokannasta syksyllä 2014. Tulokset osoittavat, että ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena 40–46 %:ssa henkilöautoista. Ajonvakautusjärjestelmä yleistyi käyttöönotettujen autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998 ja se on viime vuosina ollut vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kun eri automallien keskimääräinen ajosuorite otetaan huomioon, ajonvakautusjärjestelmä oli vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa henkilöautojen ajokilometreistä. Päätulokset yhdessä ajonvakautusjärjestelmän liikenneturvallisuusvaikutusten kanssa antavat ymmärtää, että ajonvakautusjärjestelmä on Suomessa jo viime vuosina vähentänyt javähentää jatkossa yhä enemmän vakavia liikenneonnettomuuksia. Entistä tarkemman arvion saamiseksi liikenneturvallisuusvaikutuksista suositellaan tässä tutkimuksessa kerättyjen ajonvakautusjärjestelmän yleisyystietojen hyödyntämistä. Lisäksi suositellaan, että Suomessa ryhdytään rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja siitä, mitä kuljettajan tukijärjestelmiä on asennettu autoihin, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia voidaanarvioida tulevaisuudessa.

M3 - Report

T3 - Trafin tutkimuksia

BT - Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa

CY - Helsinki

ER -

Luoma J, Peltola H. Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa. Helsinki, 2015. 15 p. (Trafin tutkimuksia; No. 1).