TY - BOOK
T1 - Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa
AU - Luoma, Juha
AU - Peltola, Harri
PY - 2015/1/25
Y1 - 2015/1/25
N2 - Monissa tutkimuksissa on todettu ajonvakautusjärjestelmän (Electronic Stability Control, ESC) vähentävän huomattavasti liikenneonnettomuuksia, joissa kuljettaja menettää autonsa hallinnan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ajonvakautusjärjestelmän (1) yleisyys Suomessa henkilöautojen vakiovarusteena syksyllä 2014, (2) yleistymiskehitys vuosina 1998–2014 käyttöönotetuissa henkilöautoissa ja (3) edellä mainittu yleisyys automallikohtaisella ajosuoritteen keskiarvolla painotettuna. Ajonvakautusjärjestelmää koskeva aineisto kerättiin pääasiassa maahantuojilta ja täydentäviä tietoja hankittiin eri lähteistä. Liikenteessä syksyllä 2014 olleita henkilöautoja koskevat tiedot saatiin Trafin avoimesta datasta ja suoritetiedot arvioitiin vuosikatsastuksessa poimituista merkki- ja mallikohtaisista matkamittarilukemista. Lopullisessa aineistossa oli yhteensä lähes 2 000 000 henkilöautoa, joka oli 75 % henkilöautokannasta syksyllä 2014. Tulokset osoittavat, että ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena 40–46 %:ssa henkilöautoista. Ajonvakautusjärjestelmä yleistyi käyttöönotettujen autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998 ja se on viime vuosina ollut vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kun eri automallien keskimääräinen ajosuorite otetaan huomioon, ajonvakautusjärjestelmä oli vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa henkilöautojen ajokilometreistä. Päätulokset yhdessä ajonvakautusjärjestelmän liikenneturvallisuusvaikutusten kanssa antavat ymmärtää, että ajonvakautusjärjestelmä on Suomessa jo viime vuosina vähentänyt javähentää jatkossa yhä enemmän vakavia liikenneonnettomuuksia. Entistä tarkemman arvion saamiseksi liikenneturvallisuusvaikutuksista suositellaan tässä tutkimuksessa kerättyjen ajonvakautusjärjestelmän yleisyystietojen hyödyntämistä. Lisäksi suositellaan, että Suomessa ryhdytään rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja siitä, mitä kuljettajan tukijärjestelmiä on asennettu autoihin, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia voidaanarvioida tulevaisuudessa.
AB - Monissa tutkimuksissa on todettu ajonvakautusjärjestelmän (Electronic Stability Control, ESC) vähentävän huomattavasti liikenneonnettomuuksia, joissa kuljettaja menettää autonsa hallinnan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ajonvakautusjärjestelmän (1) yleisyys Suomessa henkilöautojen vakiovarusteena syksyllä 2014, (2) yleistymiskehitys vuosina 1998–2014 käyttöönotetuissa henkilöautoissa ja (3) edellä mainittu yleisyys automallikohtaisella ajosuoritteen keskiarvolla painotettuna. Ajonvakautusjärjestelmää koskeva aineisto kerättiin pääasiassa maahantuojilta ja täydentäviä tietoja hankittiin eri lähteistä. Liikenteessä syksyllä 2014 olleita henkilöautoja koskevat tiedot saatiin Trafin avoimesta datasta ja suoritetiedot arvioitiin vuosikatsastuksessa poimituista merkki- ja mallikohtaisista matkamittarilukemista. Lopullisessa aineistossa oli yhteensä lähes 2 000 000 henkilöautoa, joka oli 75 % henkilöautokannasta syksyllä 2014. Tulokset osoittavat, että ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena 40–46 %:ssa henkilöautoista. Ajonvakautusjärjestelmä yleistyi käyttöönotettujen autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998 ja se on viime vuosina ollut vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kun eri automallien keskimääräinen ajosuorite otetaan huomioon, ajonvakautusjärjestelmä oli vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa henkilöautojen ajokilometreistä. Päätulokset yhdessä ajonvakautusjärjestelmän liikenneturvallisuusvaikutusten kanssa antavat ymmärtää, että ajonvakautusjärjestelmä on Suomessa jo viime vuosina vähentänyt javähentää jatkossa yhä enemmän vakavia liikenneonnettomuuksia. Entistä tarkemman arvion saamiseksi liikenneturvallisuusvaikutuksista suositellaan tässä tutkimuksessa kerättyjen ajonvakautusjärjestelmän yleisyystietojen hyödyntämistä. Lisäksi suositellaan, että Suomessa ryhdytään rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja siitä, mitä kuljettajan tukijärjestelmiä on asennettu autoihin, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia voidaanarvioida tulevaisuudessa.
M3 - Report
T3 - Trafin tutkimuksia
BT - Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa
CY - Helsinki
ER -