@book{733da3a5b8fe48f88a55c8b68aa3ce55,
title = "Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin kahden h{\"a}vitt{\"a}j{\"a}tyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa s{\"a}teilem{\"a} akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siit{\"a} kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja s{\"a}{\"a}olosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. N{\"a}in selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan {\"a}{\"a}ni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirty{\"a} akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyv{\"a}n energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysill{\"a} ja elementtimenetelmill{\"a}. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi eritt{\"a}in voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet v{\"a}r{\"a}htely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriski{\"a}, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.",
keywords = "aeroplanes, acoustics, noise, building, vibration",
author = "Panu Maijala and Velipekka Mellin and E. Nousiainen and K. Saarinen",
year = "2003",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "TUO56-033409",
address = "Finland",
}