Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto

Panu Maijala, Velipekka Mellin, E. Nousiainen, K. Saarinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin kahden hävittäjätyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa säteilemä akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siitä kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja sääolosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. Näin selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan ääni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirtyä akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyvän energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysillä ja elementtimenetelmillä. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi erittäin voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet värähtely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriskiä, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages27
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberTUO56-033409

Keywords

  • aeroplanes
  • acoustics
  • noise
  • building
  • vibration

Cite this

Maijala, P., Mellin, V., Nousiainen, E., & Saarinen, K. (2003). Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. TUO56-033409
Maijala, Panu ; Mellin, Velipekka ; Nousiainen, E. ; Saarinen, K. / Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin : Yhteenveto. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 27 p. (VTT Tutkimusraportti; No. TUO56-033409).
@book{733da3a5b8fe48f88a55c8b68aa3ce55,
title = "Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin kahden h{\"a}vitt{\"a}j{\"a}tyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa s{\"a}teilem{\"a} akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siit{\"a} kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja s{\"a}{\"a}olosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. N{\"a}in selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan {\"a}{\"a}ni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirty{\"a} akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyv{\"a}n energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysill{\"a} ja elementtimenetelmill{\"a}. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi eritt{\"a}in voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet v{\"a}r{\"a}htely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriski{\"a}, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.",
keywords = "aeroplanes, acoustics, noise, building, vibration",
author = "Panu Maijala and Velipekka Mellin and E. Nousiainen and K. Saarinen",
year = "2003",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "TUO56-033409",
address = "Finland",

}

Maijala, P, Mellin, V, Nousiainen, E & Saarinen, K 2003, Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto. VTT Tutkimusraportti, no. TUO56-033409, VTT Technical Research Centre of Finland.

Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin : Yhteenveto. / Maijala, Panu; Mellin, Velipekka; Nousiainen, E.; Saarinen, K.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 27 p. (VTT Tutkimusraportti; No. TUO56-033409).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin

T2 - Yhteenveto

AU - Maijala, Panu

AU - Mellin, Velipekka

AU - Nousiainen, E.

AU - Saarinen, K.

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin kahden hävittäjätyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa säteilemä akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siitä kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja sääolosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. Näin selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan ääni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirtyä akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyvän energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysillä ja elementtimenetelmillä. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi erittäin voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet värähtely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriskiä, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin kahden hävittäjätyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa säteilemä akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siitä kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja sääolosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. Näin selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan ääni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirtyä akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyvän energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysillä ja elementtimenetelmillä. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi erittäin voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet värähtely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriskiä, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.

KW - aeroplanes

KW - acoustics

KW - noise

KW - building

KW - vibration

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Maijala P, Mellin V, Nousiainen E, Saarinen K. Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 27 p. (VTT Tutkimusraportti; No. TUO56-033409).