Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto

Panu Maijala, Velipekka Mellin, E. Nousiainen, K. Saarinen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa selvitettiin kahden hävittäjätyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa säteilemä akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siitä kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja sääolosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. Näin selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan ääni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirtyä akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyvän energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysillä ja elementtimenetelmillä. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi erittäin voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet värähtely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriskiä, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages27
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberTUO56-033409

    Keywords

    • aeroplanes
    • acoustics
    • noise
    • building
    • vibration

    Cite this