Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto

Panu Maijala, Velipekka Mellin, E. Nousiainen, K. Saarinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin kahden hävittäjätyypin, Boeing F-18 Hornet (HN) ja BAES Hawk Mk 51 (HW) eri toimintatiloissa säteilemä akustinen energia eri suuntiin ja arvioitiin, kuinka paljon siitä kohdistuu eri lentokorkeuksilla ja sääolosuhteissa maanpinnalla oleviin rakennuksiin. Näin selvitetyn, rakennuksiin kohdistuvan ääni-intensiteetin perusteella arvioitiin, kuinka paljon erilaisiin rakenteisiin voi siirtyä akustista energiaa. Rakenteisiin kytkeytyvän energian suuruusluokkaa arvioitiin mittauksin, tilastollisella energia-analyysillä ja elementtimenetelmillä. Mallinnuksen keinoin haettiin ns. worst-case-tilanteita, joissa kytkeytyminen olisi erittäin voimakasta. Saatujen tulosten perusteella laskettiin muutamalle esimerkiksi valitulle betoni- ja lasirakenteelle niihin syntyneet värähtely- ja kiihtyvyysnopeustasot. Mittaus- ja laskentatulosten perusteella voidaan arvioida rakenteiden vaurioitumisriskiä, esimerkiksi vertaamalla tuloksia RMK:n vaatimuksiin.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages27
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberTUO56-033409

Keywords

  • aeroplanes
  • acoustics
  • noise
  • building
  • vibration

Cite this

Maijala, P., Mellin, V., Nousiainen, E., & Saarinen, K. (2003). Akustisen energian kytkeytyminen rakenteisiin: Yhteenveto. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. TUO56-033409