Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä

Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering

Virpi Ekholm, Hannu Kauranen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tämä tutkimushanke on osaprojekti Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering -hankekokonaisuudessa. Kehityshankkeen tavoitteena oli uudistaa suomalaisen rakennusliikkeen aliurakoitsijoilleen tarjoamaa koulutusta siten, että koulutusaineisto on sisällöllisesti oikein kohdistettu ja ajan tasalla, käytettävät opetusmenetelmät ovat moderneja ja opetuskokonaisuus on modulaarinen sekä helposti laajennettavissa. Tutkimushankkeessa koulutustoimintaa tarkasteltiin prosessina ja sitä pyrittiin uudistamaan radikaalilla tavalla. Lähtökohtana oli, että yritys on strategisten valintojensa ja tavoitteidensa perusteella todennut aliurakoitsijakoulutuksen kehittämisen tarpeelliseksi. Tässä tutkimushankkeessa ensimmäisenä tehtävänä oli nykyprosessin mallinnus ja analysointi sekä kyvykkyyden arviointi. Tämän jälkeen määriteltiin tavoitteet ja mittaristo uudistetulle koulutukselle. Asetettujen tavoitteiden pohjalta kehitettiin uusi koulutuskäytäntö, joka pilotoitiin huhtikuussa 2003. Kehitystyöhön sovelletulla re-engineering -menettelyllä voitiin osoittaa prosessin toimivuus, löytää siinä olevat puutteet tehokkaasti ja suunnata kehityspanosta tarkoituksenmukaisella tavalla. Uudistetussa koulutusprosessissa keskeisenä ajatuksena on koulutusta järjestävän rakennusliikkeen henkilöstön osallistuminen monella eri tasolla - suunnittelijana, kouluttajana ja osallistujana. Tärkeää uudistetussa koulutusprosessissa on myös koulutukseen osallistuvien aliurakoitsijoiden valinta siten, että urakoitsijat ovat rakennusliikkeen liiketoiminnan kannalta keskeisessä asemassa. Koulutuksen sisällön valinnassa ja tuottamisessa korostetaan vuorovaikutusta osapuolten välillä ja tilaisuuden järjestelyyn panostetaan aiempaa enemmän. Osallistujilta saadun palautteen pohjalta ja tuotannon tarpeiden mukaan koulutusprosessia kehitetään jatkuvasti. Tutkimushankkeen tuloksena esitetään koulutusprosessissa suoritettavat tehtävät ja menetelmät niiden toteutukselle. Esimerkkinä käydään läpi tutkimushankkeen puitteissa toteutettu pilottikoulutus ja analysoidaan se.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages85
ISBN (Electronic)951-38-6193-7
ISBN (Print)951-38-6192-9
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2218
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

engineering

Keywords

  • construction industry
  • re-engineering
  • contraction
  • subcontractors
  • training
  • knowledge management
  • process modelling
  • knowledge transfer
  • benchmarking

Cite this

Ekholm, V., & Kauranen, H. (2003). Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä: Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2218
Ekholm, Virpi ; Kauranen, Hannu. / Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä : Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 85 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2218).
@book{d4e30eac4ee44a31b7544d33e8718e08,
title = "Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksess{\"a}: Talonrakentamisen ty{\"o}maaprosessin re-engineering",
abstract = "T{\"a}m{\"a} tutkimushanke on osaprojekti Talonrakentamisen ty{\"o}maaprosessin re-engineering -hankekokonaisuudessa. Kehityshankkeen tavoitteena oli uudistaa suomalaisen rakennusliikkeen aliurakoitsijoilleen tarjoamaa koulutusta siten, ett{\"a} koulutusaineisto on sis{\"a}ll{\"o}llisesti oikein kohdistettu ja ajan tasalla, k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}t opetusmenetelm{\"a}t ovat moderneja ja opetuskokonaisuus on modulaarinen sek{\"a} helposti laajennettavissa. Tutkimushankkeessa koulutustoimintaa tarkasteltiin prosessina ja sit{\"a} pyrittiin uudistamaan radikaalilla tavalla. L{\"a}ht{\"o}kohtana oli, ett{\"a} yritys on strategisten valintojensa ja tavoitteidensa perusteella todennut aliurakoitsijakoulutuksen kehitt{\"a}misen tarpeelliseksi. T{\"a}ss{\"a} tutkimushankkeessa ensimm{\"a}isen{\"a} teht{\"a}v{\"a}n{\"a} oli nykyprosessin mallinnus ja analysointi sek{\"a} kyvykkyyden arviointi. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen m{\"a}{\"a}riteltiin tavoitteet ja mittaristo uudistetulle koulutukselle. Asetettujen tavoitteiden pohjalta kehitettiin uusi koulutusk{\"a}yt{\"a}nt{\"o}, joka pilotoitiin huhtikuussa 2003. Kehitysty{\"o}h{\"o}n sovelletulla re-engineering -menettelyll{\"a} voitiin osoittaa prosessin toimivuus, l{\"o}yt{\"a}{\"a} siin{\"a} olevat puutteet tehokkaasti ja suunnata kehityspanosta tarkoituksenmukaisella tavalla. Uudistetussa koulutusprosessissa keskeisen{\"a} ajatuksena on koulutusta j{\"a}rjest{\"a}v{\"a}n rakennusliikkeen henkil{\"o}st{\"o}n osallistuminen monella eri tasolla - suunnittelijana, kouluttajana ja osallistujana. T{\"a}rke{\"a}{\"a} uudistetussa koulutusprosessissa on my{\"o}s koulutukseen osallistuvien aliurakoitsijoiden valinta siten, ett{\"a} urakoitsijat ovat rakennusliikkeen liiketoiminnan kannalta keskeisess{\"a} asemassa. Koulutuksen sis{\"a}ll{\"o}n valinnassa ja tuottamisessa korostetaan vuorovaikutusta osapuolten v{\"a}lill{\"a} ja tilaisuuden j{\"a}rjestelyyn panostetaan aiempaa enemm{\"a}n. Osallistujilta saadun palautteen pohjalta ja tuotannon tarpeiden mukaan koulutusprosessia kehitet{\"a}{\"a}n jatkuvasti. Tutkimushankkeen tuloksena esitet{\"a}{\"a}n koulutusprosessissa suoritettavat teht{\"a}v{\"a}t ja menetelm{\"a}t niiden toteutukselle. Esimerkkin{\"a} k{\"a}yd{\"a}{\"a}n l{\"a}pi tutkimushankkeen puitteissa toteutettu pilottikoulutus ja analysoidaan se.",
keywords = "construction industry, re-engineering, contraction, subcontractors, training, knowledge management, process modelling, knowledge transfer, benchmarking",
author = "Virpi Ekholm and Hannu Kauranen",
note = "Project code: R2SU00334",
year = "2003",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6192-9",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2218",
address = "Finland",

}

Ekholm, V & Kauranen, H 2003, Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä: Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2218, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä : Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering. / Ekholm, Virpi; Kauranen, Hannu.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 85 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2218).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä

T2 - Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering

AU - Ekholm, Virpi

AU - Kauranen, Hannu

N1 - Project code: R2SU00334

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Tämä tutkimushanke on osaprojekti Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering -hankekokonaisuudessa. Kehityshankkeen tavoitteena oli uudistaa suomalaisen rakennusliikkeen aliurakoitsijoilleen tarjoamaa koulutusta siten, että koulutusaineisto on sisällöllisesti oikein kohdistettu ja ajan tasalla, käytettävät opetusmenetelmät ovat moderneja ja opetuskokonaisuus on modulaarinen sekä helposti laajennettavissa. Tutkimushankkeessa koulutustoimintaa tarkasteltiin prosessina ja sitä pyrittiin uudistamaan radikaalilla tavalla. Lähtökohtana oli, että yritys on strategisten valintojensa ja tavoitteidensa perusteella todennut aliurakoitsijakoulutuksen kehittämisen tarpeelliseksi. Tässä tutkimushankkeessa ensimmäisenä tehtävänä oli nykyprosessin mallinnus ja analysointi sekä kyvykkyyden arviointi. Tämän jälkeen määriteltiin tavoitteet ja mittaristo uudistetulle koulutukselle. Asetettujen tavoitteiden pohjalta kehitettiin uusi koulutuskäytäntö, joka pilotoitiin huhtikuussa 2003. Kehitystyöhön sovelletulla re-engineering -menettelyllä voitiin osoittaa prosessin toimivuus, löytää siinä olevat puutteet tehokkaasti ja suunnata kehityspanosta tarkoituksenmukaisella tavalla. Uudistetussa koulutusprosessissa keskeisenä ajatuksena on koulutusta järjestävän rakennusliikkeen henkilöstön osallistuminen monella eri tasolla - suunnittelijana, kouluttajana ja osallistujana. Tärkeää uudistetussa koulutusprosessissa on myös koulutukseen osallistuvien aliurakoitsijoiden valinta siten, että urakoitsijat ovat rakennusliikkeen liiketoiminnan kannalta keskeisessä asemassa. Koulutuksen sisällön valinnassa ja tuottamisessa korostetaan vuorovaikutusta osapuolten välillä ja tilaisuuden järjestelyyn panostetaan aiempaa enemmän. Osallistujilta saadun palautteen pohjalta ja tuotannon tarpeiden mukaan koulutusprosessia kehitetään jatkuvasti. Tutkimushankkeen tuloksena esitetään koulutusprosessissa suoritettavat tehtävät ja menetelmät niiden toteutukselle. Esimerkkinä käydään läpi tutkimushankkeen puitteissa toteutettu pilottikoulutus ja analysoidaan se.

AB - Tämä tutkimushanke on osaprojekti Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering -hankekokonaisuudessa. Kehityshankkeen tavoitteena oli uudistaa suomalaisen rakennusliikkeen aliurakoitsijoilleen tarjoamaa koulutusta siten, että koulutusaineisto on sisällöllisesti oikein kohdistettu ja ajan tasalla, käytettävät opetusmenetelmät ovat moderneja ja opetuskokonaisuus on modulaarinen sekä helposti laajennettavissa. Tutkimushankkeessa koulutustoimintaa tarkasteltiin prosessina ja sitä pyrittiin uudistamaan radikaalilla tavalla. Lähtökohtana oli, että yritys on strategisten valintojensa ja tavoitteidensa perusteella todennut aliurakoitsijakoulutuksen kehittämisen tarpeelliseksi. Tässä tutkimushankkeessa ensimmäisenä tehtävänä oli nykyprosessin mallinnus ja analysointi sekä kyvykkyyden arviointi. Tämän jälkeen määriteltiin tavoitteet ja mittaristo uudistetulle koulutukselle. Asetettujen tavoitteiden pohjalta kehitettiin uusi koulutuskäytäntö, joka pilotoitiin huhtikuussa 2003. Kehitystyöhön sovelletulla re-engineering -menettelyllä voitiin osoittaa prosessin toimivuus, löytää siinä olevat puutteet tehokkaasti ja suunnata kehityspanosta tarkoituksenmukaisella tavalla. Uudistetussa koulutusprosessissa keskeisenä ajatuksena on koulutusta järjestävän rakennusliikkeen henkilöstön osallistuminen monella eri tasolla - suunnittelijana, kouluttajana ja osallistujana. Tärkeää uudistetussa koulutusprosessissa on myös koulutukseen osallistuvien aliurakoitsijoiden valinta siten, että urakoitsijat ovat rakennusliikkeen liiketoiminnan kannalta keskeisessä asemassa. Koulutuksen sisällön valinnassa ja tuottamisessa korostetaan vuorovaikutusta osapuolten välillä ja tilaisuuden järjestelyyn panostetaan aiempaa enemmän. Osallistujilta saadun palautteen pohjalta ja tuotannon tarpeiden mukaan koulutusprosessia kehitetään jatkuvasti. Tutkimushankkeen tuloksena esitetään koulutusprosessissa suoritettavat tehtävät ja menetelmät niiden toteutukselle. Esimerkkinä käydään läpi tutkimushankkeen puitteissa toteutettu pilottikoulutus ja analysoidaan se.

KW - construction industry

KW - re-engineering

KW - contraction

KW - subcontractors

KW - training

KW - knowledge management

KW - process modelling

KW - knowledge transfer

KW - benchmarking

M3 - Report

SN - 951-38-6192-9

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Ekholm V, Kauranen H. Aliurakoitsijakoulutus ja osaamisen siirto rakennusyrityksessä: Talonrakentamisen työmaaprosessin re-engineering. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 85 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2218).