@book{aedd94e7a8dc4821972e943dd0a58825,
title = "Alkoholipolttoaineet ottomoottorissa: k{\"a}ytt{\"o}ominaisuudet ja moottorin kuluminen",
abstract = "Valtion teknillisess{\"a} tutkimuskeskuksessa (VTT) tehtiin varsin laaja koesarja alkoholipolttoaineilla vuosina 1981 - 1984. Kokeisiin osallistui 19 henkil{\"o}autoa. Autojen moottorit purettiin sek{\"a} ennen ett{\"a} j{\"a}lkeen kokeen. Moottoreiden kulumisen lis{\"a}ksi seurattiin autojen k{\"a}ytt{\"o}ominaisuuksia. Suomen kylm{\"a} ilmasto lis{\"a}{\"a} alkoholipolttoaineiden k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} esiintyvi{\"a} vaikeuksia. E15/M15-polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o} aiheuttaa vain v{\"a}h{\"a}ist{\"a} s{\"a}{\"a}t{\"o}tarvetta moottoreiden polttoainej{\"a}rjestelmiss{\"a}. E15-polttoainetta k{\"a}ytettiin sek{\"a} uusissa ett{\"a} vanhoissa koeautoissa eik{\"a} se aiheuttanut korroosio-ongelmia. M15 on sek{\"a} korroosion ett{\"a} polttoaineen pysyvyyden kannalta huonompi vaihtoehto. Koeautojen moottoreista ei tavattu merkkej{\"a} kulumisesta, joka olisi olennaisesti lyhent{\"a}nyt autojen k{\"a}ytt{\"o}ik{\"a}{\"a}. Seurantakohteita olivat mm. sylinterit, m{\"a}nn{\"a}nrenkaat, laakerit ja venttiilikoneisto. L{\"a}mp{\"o}tila vaikuttaa voimakkaasti puhdasalkoholiautojen kulumiseen ja k{\"a}ytett{\"a}vyyteen. N{\"a}ist{\"a} syist{\"a} VTT kehitti yhteisty{\"o}ss{\"a} Oy Saab-Valmet Ab:n kanssa bensiinill{\"a} ja alkoholilla toimivan kaksoispolttoaineauton. J{\"a}rjestelm{\"a} on t{\"a}ysin automaattinen, ja siirtyminen bensiinist{\"a} alkoholiin tapahtuu moottorin j{\"a}{\"a}hdytysnesteen saavutettua 70 °C:n l{\"a}mp{\"o}tilan. Kahdessa eri koesarjassa verrattiin yksinkertaisen alkoholiauton (bensiini k{\"a}ynnistysapuna) ja kaksoispolttoaineauton kulumista ja k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a}. Toisessa koesarjassa oli mukana 2 + 2 autoa. Ajomatka autoa kohti oli 50 000 km. Kaksoispolttoaineauton k{\"a}ytett{\"a}vyys oli bensiiniauton luokkaa. M90-p{\"a}{\"a}polttoaineeseen sis{\"a}ltyv{\"a} bensiiniosuus mukaan lukien bensiinin osuus kaksoispolttoaineautojen energiankulutuksesta oli 30 - 40 %. Nokkakoneisto havaittiin kulumisen kannalta kriittisimm{\"a}ksi osakokonaisuudeksi. Ankarimmissa mahdollisissa k{\"a}ytt{\"o}oloissa vain kaksoispolttoainej{\"a}rjestelm{\"a} takaa moottorille normaalink{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n. Kaikissa VTT:n puhdasalkoholiautoissa k{\"a}ytettiin eritt{\"a}in tehokasta imuilman l{\"a}mmityst{\"a}. Tehokas esil{\"a}mmitys pienent{\"a}{\"a} sylintereiden kulumista. Polttoainej{\"a}rjestelm{\"a}n tyypist{\"a} riippumatta sylintereiden kuluminen oli kaikissa VTT:n puhdasalkoholiautoissa varsin kohtuullista. Moottoreiden sis{\"a}osissa ei havaittu korroosiota.",
keywords = "automotive fuels, alcohols, combustion engines, properties, wear tests",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Tom Eklund and Kai Sipil{\"a}",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2643-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",
}