@book{c701c565b8da4c6bbcc1e1df7f52b4e5,
title = "Alkolukko rattijuopumuksen ehk{\"a}isyss{\"a}: Esiselvitys",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin ajonestolaitteen eli alkolukon k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton edellytyksi{\"a} rattijuopumuksen ehk{\"a}isemiseksi Suomessa. Lis{\"a}ksi selvitettiin edellytyksi{\"a} kentt{\"a}kokeen j{\"a}rjest{\"a}miseen laitteen k{\"a}yt{\"o}st{\"a}. Ulkomaisissa tutkimuksissa alkolukon on todettu v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n tehokkaasti rattijuopumuksen toistumista, kun se on asennettuna autoon. Alkolukon poistamisen j{\"a}lkeen taipumus rattijuopumuksen uusimiseen palautuu ennalleen. Kentt{\"a}kokeessa vapaaehtoinen alkolukon k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuus omalla kustannuksella annettaisiin kaikille rattijuopumuksen takia ajokieltoon m{\"a}{\"a}r{\"a}tyille kuljettajille, jotka eiv{\"a}t ole riippuvaisia alkoholista tai huumausaineista. Kentt{\"a}kokeen tarkoituksena olisi alkolukon k{\"a}yt{\"o}n k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n ongelmien, kehitt{\"a}mistarpeiden, kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyv{\"a}ksytt{\"a}vyyden selvitt{\"a}minen. Lis{\"a}ksi olisi pohdittava, tulisiko alkolukon k{\"a}yt{\"o}n olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen edellytys ja tulisiko kentt{\"a}koetta seurata pitk{\"a}kestoinen valtakunnallinen alkolukko-ohjelma. Kolmivuotisen kentt{\"a}kokeen, johon osallistuisi kerrallaan 50 rattijuopumuksen uusijaa, arvioitiin v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n ajom{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} v{\"a}hint{\"a}{\"a}n 0,5 promillen humalassa l{\"a}hes 20 000 kilometri{\"a}. Liikenneonnettomuuksissa vammautuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a} v{\"a}henisi todenn{\"a}k{\"o}isesti enint{\"a}{\"a}n yhdell{\"a}. Jos 12 000 vuosittaisen rattijuopumuksen uusijan autoihin asennettaisiin alkolukko 6 kuukauden ajaksi, estett{\"a}isiin vuodessa v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yksi liikennekuolema ja 12 vammautumista. Kentt{\"a}koetta varten tulisi laatia m{\"a}{\"a}r{\"a}aikainen laki ehdollisesta ajo-oikeudesta, joka antaisi kentt{\"a}kokeeseen osallistuvalle oikeuden tietyn alkolukolla varustetun auton kuljettamiseen. Kentt{\"a}kokeessa alkolukko tulisi ottaa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n mahdollisimman pian ajokieltoon m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}misen j{\"a}lkeen ja sit{\"a} k{\"a}ytett{\"a}isiin vastaava aika kuin ajokielto olisi voimassa ilman alkolukkoa. Tutkimuksessa arvioitiin, ett{\"a} rattijuopumuksen uusijoista ja ensi kertaa t{\"o}rke{\"a}st{\"a} rattijuopumuksesta kiinni j{\"a}{\"a}neist{\"a} alle 10 % osallistuisi kentt{\"a}kokeeseen. Eniten hy{\"o}ty{\"a} alkolukosta olisi rattijuopumuksen uusijoille. Teknisen{\"a} ratkaisuna suositellaan polttokennoteknologiaan perustuvaa alkolukkoa, joka toimii luotettavasti my{\"o}s talviaikaan. Alkolukon k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyv{\"a}t ongelmat ovat enemm{\"a}n hallinnollisia kuin teknisi{\"a}.",
keywords = "breath alcohol ignition interlock device. BAIID, tests, Finland, drunken driving, driver behaviour, vehicles, cars, interlock, experimentation",
author = "Otto K{\"a}rki",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5928-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2118",
address = "Finland",
}