Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä

Esiselvitys

Otto Kärki

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin ajonestolaitteen eli alkolukon käyttöönoton edellytyksiä rattijuopumuksen ehkäisemiseksi Suomessa. Lisäksi selvitettiin edellytyksiä kenttäkokeen järjestämiseen laitteen käytöstä. Ulkomaisissa tutkimuksissa alkolukon on todettu vähentävän tehokkaasti rattijuopumuksen toistumista, kun se on asennettuna autoon. Alkolukon poistamisen jälkeen taipumus rattijuopumuksen uusimiseen palautuu ennalleen. Kenttäkokeessa vapaaehtoinen alkolukon käyttömahdollisuus omalla kustannuksella annettaisiin kaikille rattijuopumuksen takia ajokieltoon määrätyille kuljettajille, jotka eivät ole riippuvaisia alkoholista tai huumausaineista. Kenttäkokeen tarkoituksena olisi alkolukon käytön käytännön ongelmien, kehittämistarpeiden, kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyväksyttävyyden selvittäminen. Lisäksi olisi pohdittava, tulisiko alkolukon käytön olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen edellytys ja tulisiko kenttäkoetta seurata pitkäkestoinen valtakunnallinen alkolukko-ohjelma. Kolmivuotisen kenttäkokeen, johon osallistuisi kerrallaan 50 rattijuopumuksen uusijaa, arvioitiin vähentävän ajomäärää vähintään 0,5 promillen humalassa lähes 20 000 kilometriä. Liikenneonnettomuuksissa vammautuneiden määrä vähenisi todennäköisesti enintään yhdellä. Jos 12 000 vuosittaisen rattijuopumuksen uusijan autoihin asennettaisiin alkolukko 6 kuukauden ajaksi, estettäisiin vuodessa vähintään yksi liikennekuolema ja 12 vammautumista. Kenttäkoetta varten tulisi laatia määräaikainen laki ehdollisesta ajo-oikeudesta, joka antaisi kenttäkokeeseen osallistuvalle oikeuden tietyn alkolukolla varustetun auton kuljettamiseen. Kenttäkokeessa alkolukko tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pian ajokieltoon määräämisen jälkeen ja sitä käytettäisiin vastaava aika kuin ajokielto olisi voimassa ilman alkolukkoa. Tutkimuksessa arvioitiin, että rattijuopumuksen uusijoista ja ensi kertaa törkeästä rattijuopumuksesta kiinni jääneistä alle 10 % osallistuisi kenttäkokeeseen. Eniten hyötyä alkolukosta olisi rattijuopumuksen uusijoille. Teknisenä ratkaisuna suositellaan polttokennoteknologiaan perustuvaa alkolukkoa, joka toimii luotettavasti myös talviaikaan. Alkolukon käyttöön liittyvät ongelmat ovat enemmän hallinnollisia kuin teknisiä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages95
ISBN (Electronic)951-38-5933-9
ISBN (Print)951-38-5928-2
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.2118
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • breath alcohol ignition interlock device. BAIID
  • tests
  • Finland
  • drunken driving
  • driver behaviour
  • vehicles
  • cars
  • interlock
  • experimentation

Cite this

Kärki, O. (2001). Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä: Esiselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2118
Kärki, Otto. / Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä : Esiselvitys. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 95 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2118).
@book{c701c565b8da4c6bbcc1e1df7f52b4e5,
title = "Alkolukko rattijuopumuksen ehk{\"a}isyss{\"a}: Esiselvitys",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin ajonestolaitteen eli alkolukon k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton edellytyksi{\"a} rattijuopumuksen ehk{\"a}isemiseksi Suomessa. Lis{\"a}ksi selvitettiin edellytyksi{\"a} kentt{\"a}kokeen j{\"a}rjest{\"a}miseen laitteen k{\"a}yt{\"o}st{\"a}. Ulkomaisissa tutkimuksissa alkolukon on todettu v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n tehokkaasti rattijuopumuksen toistumista, kun se on asennettuna autoon. Alkolukon poistamisen j{\"a}lkeen taipumus rattijuopumuksen uusimiseen palautuu ennalleen. Kentt{\"a}kokeessa vapaaehtoinen alkolukon k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuus omalla kustannuksella annettaisiin kaikille rattijuopumuksen takia ajokieltoon m{\"a}{\"a}r{\"a}tyille kuljettajille, jotka eiv{\"a}t ole riippuvaisia alkoholista tai huumausaineista. Kentt{\"a}kokeen tarkoituksena olisi alkolukon k{\"a}yt{\"o}n k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n ongelmien, kehitt{\"a}mistarpeiden, kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyv{\"a}ksytt{\"a}vyyden selvitt{\"a}minen. Lis{\"a}ksi olisi pohdittava, tulisiko alkolukon k{\"a}yt{\"o}n olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen edellytys ja tulisiko kentt{\"a}koetta seurata pitk{\"a}kestoinen valtakunnallinen alkolukko-ohjelma. Kolmivuotisen kentt{\"a}kokeen, johon osallistuisi kerrallaan 50 rattijuopumuksen uusijaa, arvioitiin v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n ajom{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} v{\"a}hint{\"a}{\"a}n 0,5 promillen humalassa l{\"a}hes 20 000 kilometri{\"a}. Liikenneonnettomuuksissa vammautuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a} v{\"a}henisi todenn{\"a}k{\"o}isesti enint{\"a}{\"a}n yhdell{\"a}. Jos 12 000 vuosittaisen rattijuopumuksen uusijan autoihin asennettaisiin alkolukko 6 kuukauden ajaksi, estett{\"a}isiin vuodessa v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yksi liikennekuolema ja 12 vammautumista. Kentt{\"a}koetta varten tulisi laatia m{\"a}{\"a}r{\"a}aikainen laki ehdollisesta ajo-oikeudesta, joka antaisi kentt{\"a}kokeeseen osallistuvalle oikeuden tietyn alkolukolla varustetun auton kuljettamiseen. Kentt{\"a}kokeessa alkolukko tulisi ottaa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n mahdollisimman pian ajokieltoon m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}misen j{\"a}lkeen ja sit{\"a} k{\"a}ytett{\"a}isiin vastaava aika kuin ajokielto olisi voimassa ilman alkolukkoa. Tutkimuksessa arvioitiin, ett{\"a} rattijuopumuksen uusijoista ja ensi kertaa t{\"o}rke{\"a}st{\"a} rattijuopumuksesta kiinni j{\"a}{\"a}neist{\"a} alle 10 {\%} osallistuisi kentt{\"a}kokeeseen. Eniten hy{\"o}ty{\"a} alkolukosta olisi rattijuopumuksen uusijoille. Teknisen{\"a} ratkaisuna suositellaan polttokennoteknologiaan perustuvaa alkolukkoa, joka toimii luotettavasti my{\"o}s talviaikaan. Alkolukon k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyv{\"a}t ongelmat ovat enemm{\"a}n hallinnollisia kuin teknisi{\"a}.",
keywords = "breath alcohol ignition interlock device. BAIID, tests, Finland, drunken driving, driver behaviour, vehicles, cars, interlock, experimentation",
author = "Otto K{\"a}rki",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5928-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2118",
address = "Finland",

}

Kärki, O 2001, Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä: Esiselvitys. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2118, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä : Esiselvitys. / Kärki, Otto.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 95 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2118).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä

T2 - Esiselvitys

AU - Kärki, Otto

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin ajonestolaitteen eli alkolukon käyttöönoton edellytyksiä rattijuopumuksen ehkäisemiseksi Suomessa. Lisäksi selvitettiin edellytyksiä kenttäkokeen järjestämiseen laitteen käytöstä. Ulkomaisissa tutkimuksissa alkolukon on todettu vähentävän tehokkaasti rattijuopumuksen toistumista, kun se on asennettuna autoon. Alkolukon poistamisen jälkeen taipumus rattijuopumuksen uusimiseen palautuu ennalleen. Kenttäkokeessa vapaaehtoinen alkolukon käyttömahdollisuus omalla kustannuksella annettaisiin kaikille rattijuopumuksen takia ajokieltoon määrätyille kuljettajille, jotka eivät ole riippuvaisia alkoholista tai huumausaineista. Kenttäkokeen tarkoituksena olisi alkolukon käytön käytännön ongelmien, kehittämistarpeiden, kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyväksyttävyyden selvittäminen. Lisäksi olisi pohdittava, tulisiko alkolukon käytön olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen edellytys ja tulisiko kenttäkoetta seurata pitkäkestoinen valtakunnallinen alkolukko-ohjelma. Kolmivuotisen kenttäkokeen, johon osallistuisi kerrallaan 50 rattijuopumuksen uusijaa, arvioitiin vähentävän ajomäärää vähintään 0,5 promillen humalassa lähes 20 000 kilometriä. Liikenneonnettomuuksissa vammautuneiden määrä vähenisi todennäköisesti enintään yhdellä. Jos 12 000 vuosittaisen rattijuopumuksen uusijan autoihin asennettaisiin alkolukko 6 kuukauden ajaksi, estettäisiin vuodessa vähintään yksi liikennekuolema ja 12 vammautumista. Kenttäkoetta varten tulisi laatia määräaikainen laki ehdollisesta ajo-oikeudesta, joka antaisi kenttäkokeeseen osallistuvalle oikeuden tietyn alkolukolla varustetun auton kuljettamiseen. Kenttäkokeessa alkolukko tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pian ajokieltoon määräämisen jälkeen ja sitä käytettäisiin vastaava aika kuin ajokielto olisi voimassa ilman alkolukkoa. Tutkimuksessa arvioitiin, että rattijuopumuksen uusijoista ja ensi kertaa törkeästä rattijuopumuksesta kiinni jääneistä alle 10 % osallistuisi kenttäkokeeseen. Eniten hyötyä alkolukosta olisi rattijuopumuksen uusijoille. Teknisenä ratkaisuna suositellaan polttokennoteknologiaan perustuvaa alkolukkoa, joka toimii luotettavasti myös talviaikaan. Alkolukon käyttöön liittyvät ongelmat ovat enemmän hallinnollisia kuin teknisiä.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin ajonestolaitteen eli alkolukon käyttöönoton edellytyksiä rattijuopumuksen ehkäisemiseksi Suomessa. Lisäksi selvitettiin edellytyksiä kenttäkokeen järjestämiseen laitteen käytöstä. Ulkomaisissa tutkimuksissa alkolukon on todettu vähentävän tehokkaasti rattijuopumuksen toistumista, kun se on asennettuna autoon. Alkolukon poistamisen jälkeen taipumus rattijuopumuksen uusimiseen palautuu ennalleen. Kenttäkokeessa vapaaehtoinen alkolukon käyttömahdollisuus omalla kustannuksella annettaisiin kaikille rattijuopumuksen takia ajokieltoon määrätyille kuljettajille, jotka eivät ole riippuvaisia alkoholista tai huumausaineista. Kenttäkokeen tarkoituksena olisi alkolukon käytön käytännön ongelmien, kehittämistarpeiden, kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyväksyttävyyden selvittäminen. Lisäksi olisi pohdittava, tulisiko alkolukon käytön olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen edellytys ja tulisiko kenttäkoetta seurata pitkäkestoinen valtakunnallinen alkolukko-ohjelma. Kolmivuotisen kenttäkokeen, johon osallistuisi kerrallaan 50 rattijuopumuksen uusijaa, arvioitiin vähentävän ajomäärää vähintään 0,5 promillen humalassa lähes 20 000 kilometriä. Liikenneonnettomuuksissa vammautuneiden määrä vähenisi todennäköisesti enintään yhdellä. Jos 12 000 vuosittaisen rattijuopumuksen uusijan autoihin asennettaisiin alkolukko 6 kuukauden ajaksi, estettäisiin vuodessa vähintään yksi liikennekuolema ja 12 vammautumista. Kenttäkoetta varten tulisi laatia määräaikainen laki ehdollisesta ajo-oikeudesta, joka antaisi kenttäkokeeseen osallistuvalle oikeuden tietyn alkolukolla varustetun auton kuljettamiseen. Kenttäkokeessa alkolukko tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pian ajokieltoon määräämisen jälkeen ja sitä käytettäisiin vastaava aika kuin ajokielto olisi voimassa ilman alkolukkoa. Tutkimuksessa arvioitiin, että rattijuopumuksen uusijoista ja ensi kertaa törkeästä rattijuopumuksesta kiinni jääneistä alle 10 % osallistuisi kenttäkokeeseen. Eniten hyötyä alkolukosta olisi rattijuopumuksen uusijoille. Teknisenä ratkaisuna suositellaan polttokennoteknologiaan perustuvaa alkolukkoa, joka toimii luotettavasti myös talviaikaan. Alkolukon käyttöön liittyvät ongelmat ovat enemmän hallinnollisia kuin teknisiä.

KW - breath alcohol ignition interlock device. BAIID

KW - tests

KW - Finland

KW - drunken driving

KW - driver behaviour

KW - vehicles

KW - cars

KW - interlock

KW - experimentation

M3 - Report

SN - 951-38-5928-2

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kärki O. Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä: Esiselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 95 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2118).