Alkolukko rattijuopumuksen ehkäisyssä: Esiselvitys

Otto Kärki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin ajonestolaitteen eli alkolukon käyttöönoton edellytyksiä rattijuopumuksen ehkäisemiseksi Suomessa. Lisäksi selvitettiin edellytyksiä kenttäkokeen järjestämiseen laitteen käytöstä. Ulkomaisissa tutkimuksissa alkolukon on todettu vähentävän tehokkaasti rattijuopumuksen toistumista, kun se on asennettuna autoon. Alkolukon poistamisen jälkeen taipumus rattijuopumuksen uusimiseen palautuu ennalleen. Kenttäkokeessa vapaaehtoinen alkolukon käyttömahdollisuus omalla kustannuksella annettaisiin kaikille rattijuopumuksen takia ajokieltoon määrätyille kuljettajille, jotka eivät ole riippuvaisia alkoholista tai huumausaineista. Kenttäkokeen tarkoituksena olisi alkolukon käytön käytännön ongelmien, kehittämistarpeiden, kustannustehokkuuden, mielipiteiden ja hyväksyttävyyden selvittäminen. Lisäksi olisi pohdittava, tulisiko alkolukon käytön olla rattijuopumuksen uusijoille ajo-oikeuden takaisin saamisen edellytys ja tulisiko kenttäkoetta seurata pitkäkestoinen valtakunnallinen alkolukko-ohjelma. Kolmivuotisen kenttäkokeen, johon osallistuisi kerrallaan 50 rattijuopumuksen uusijaa, arvioitiin vähentävän ajomäärää vähintään 0,5 promillen humalassa lähes 20 000 kilometriä. Liikenneonnettomuuksissa vammautuneiden määrä vähenisi todennäköisesti enintään yhdellä. Jos 12 000 vuosittaisen rattijuopumuksen uusijan autoihin asennettaisiin alkolukko 6 kuukauden ajaksi, estettäisiin vuodessa vähintään yksi liikennekuolema ja 12 vammautumista. Kenttäkoetta varten tulisi laatia määräaikainen laki ehdollisesta ajo-oikeudesta, joka antaisi kenttäkokeeseen osallistuvalle oikeuden tietyn alkolukolla varustetun auton kuljettamiseen. Kenttäkokeessa alkolukko tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pian ajokieltoon määräämisen jälkeen ja sitä käytettäisiin vastaava aika kuin ajokielto olisi voimassa ilman alkolukkoa. Tutkimuksessa arvioitiin, että rattijuopumuksen uusijoista ja ensi kertaa törkeästä rattijuopumuksesta kiinni jääneistä alle 10 % osallistuisi kenttäkokeeseen. Eniten hyötyä alkolukosta olisi rattijuopumuksen uusijoille. Teknisenä ratkaisuna suositellaan polttokennoteknologiaan perustuvaa alkolukkoa, joka toimii luotettavasti myös talviaikaan. Alkolukon käyttöön liittyvät ongelmat ovat enemmän hallinnollisia kuin teknisiä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages95
ISBN (Electronic)951-38-5933-9
ISBN (Print)951-38-5928-2
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2118
ISSN1235-0605

Keywords

  • breath alcohol ignition interlock device. BAIID
  • tests
  • Finland
  • drunken driving
  • driver behaviour
  • vehicles
  • cars
  • interlock
  • experimentation

Cite this