TY - BOOK
T1 - Allianssiurakan taloudellisuus
T2 - Infrahankkeen toteutusmuotojen innovaatiokyvykkyyksien vertailua
AU - Koski, Hannu
AU - Lahdenperä, Pertti
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Projektiallianssi on rakennushankkeen toteutustapa, jossa
tilaaja ja palveluntuottajat muodostavat yhteisen
organisaation ja laativat monen toimijan sopimuksen
hankkeen toteuttamisesta sekä kantavat hankkeen riskejä
yhteisesti. Yhteistyömuotoisessa toimintatavassa
palveluntuottajien valinnassa korostuu tarjoajien
allianssikyvykkyys, ja hintatekijöiden osalta
valintakriteeristö saattaa rajautua vain esim.
palveluntuottajien
palkkioon.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää allianssiurakan
kyvykkyyttä tuottaa rakennushanke taloudellisesti
verrattuna ns. perinteisten toteutusmuotojen luomiin
edellytyksiin. Näitä perinteisiä muotoja ovat
kokonaisurakka, suunnittele ja toteuta -urakka ja
projektinjohtopalvelu. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhden
allianssihankkeen kehitysvaiheessa syntyneitä ideoita ja
niiden jalostumista kustannussäästöjä ja lisäarvoa
tuoviksi innovaatioiksi. Tarkastelu tehtiin
esimerkkikohteen, allianssimallilla toteutettavan
Tampereen Rantatunneli -hankkeen avulla, koska hankkeesta
oli saatavissa tiedot kehitysvaiheen innovaatioista sekä
laskelmat ja arviot niillä saavutettavista
kustannussäästöistä ja muista vaikutuksista.
Keskeneräisen hankkeen kyseessä ollen toteutusvaiheen
innovaatiot eivät ole mukana vertailussa. Innovaatioiden
lisäksi myöskään muita toteutusmuotojen
taloudellisuuseroja mahdollisesti aiheuttavia tekijöitä
ei tarkasteltu.
Vertailu allianssiurakan ja perinteisten toteutusmuotojen
välillä tehtiin asiantuntijaarvioihin perustuen.
Asiantuntijat arvioivat ensisijaisesti sitä, millaiset
edellytykset perinteisillä toteutusmuodoilla on uusien
ideoiden syntymiselle, esittämiselle ja käyttöönotolle ja
millaisiin hyötyvaikutuksiin niillä voidaan
parhaimmillaan päästä. Näiden arvioiden perusteella
työssä oli edellytykset vertailla eri toteutusmuotojen
suhteellisia kustannuksia. Arvontuoton osalta tarkastelu
oli yleisluonteinen ja perustui lähinnä tilaajan arvioon.
Allianssimallissa näyttää olevan useita piirteitä, jotka
edistävät ideoiden ja innovaatioiden syntymistä, kuten
monialainen osaaminen (joka yhdistyy yhdessä ja
yhteisissä toimitiloissa työskenneltäessä), innovointiin
motivoivat sopimus- ja riskienjakamismenettelyt sekä
innovaatioiden kehittämisen ja käyttöönoton mahdollistava
pitkähkö kehitysvaihe. Perinteisissä toteutusmuodoissa on
sen sijaan tunnistettavissa monia tekijöitä, joiden
vuoksi ideoita syntyy, esitetään ja otetaan käyttöön
vähemmän kuin allianssimallissa. Lisäksi mm.
sopimusneuvotteluista johtuen innovaatioiden käyttöönotto
saattaa viivästyä, mikä usein pienentää saatavaa hyötyä
perinteisillä toteutusmuodoilla toimittaessa.
Vaihtoehtoisia toteutusmuotoja käyttämällä ei uskota
yllettävän vastaaviin kustannussäästöihin kuin
allianssilla, vaan niillä päädyttäisiin hintatasolle,
joka olisi 4...6 prosenttia allianssilla saavutettavaa
korkeampi ilman että saavutettaisiin mitään varsinaista
arvontuottoetua. Asiantuntija-arvioiden mukaan
vertailtavista toteutusmuodoista suunnittele ja toteuta
-urakassa innovaatioista saataisiin suurimmat ja
kokonaisurakassa pienimmät hyödyt allianssin hyötyihin
verrattuna.
AB - Projektiallianssi on rakennushankkeen toteutustapa, jossa
tilaaja ja palveluntuottajat muodostavat yhteisen
organisaation ja laativat monen toimijan sopimuksen
hankkeen toteuttamisesta sekä kantavat hankkeen riskejä
yhteisesti. Yhteistyömuotoisessa toimintatavassa
palveluntuottajien valinnassa korostuu tarjoajien
allianssikyvykkyys, ja hintatekijöiden osalta
valintakriteeristö saattaa rajautua vain esim.
palveluntuottajien
palkkioon.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää allianssiurakan
kyvykkyyttä tuottaa rakennushanke taloudellisesti
verrattuna ns. perinteisten toteutusmuotojen luomiin
edellytyksiin. Näitä perinteisiä muotoja ovat
kokonaisurakka, suunnittele ja toteuta -urakka ja
projektinjohtopalvelu. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhden
allianssihankkeen kehitysvaiheessa syntyneitä ideoita ja
niiden jalostumista kustannussäästöjä ja lisäarvoa
tuoviksi innovaatioiksi. Tarkastelu tehtiin
esimerkkikohteen, allianssimallilla toteutettavan
Tampereen Rantatunneli -hankkeen avulla, koska hankkeesta
oli saatavissa tiedot kehitysvaiheen innovaatioista sekä
laskelmat ja arviot niillä saavutettavista
kustannussäästöistä ja muista vaikutuksista.
Keskeneräisen hankkeen kyseessä ollen toteutusvaiheen
innovaatiot eivät ole mukana vertailussa. Innovaatioiden
lisäksi myöskään muita toteutusmuotojen
taloudellisuuseroja mahdollisesti aiheuttavia tekijöitä
ei tarkasteltu.
Vertailu allianssiurakan ja perinteisten toteutusmuotojen
välillä tehtiin asiantuntijaarvioihin perustuen.
Asiantuntijat arvioivat ensisijaisesti sitä, millaiset
edellytykset perinteisillä toteutusmuodoilla on uusien
ideoiden syntymiselle, esittämiselle ja käyttöönotolle ja
millaisiin hyötyvaikutuksiin niillä voidaan
parhaimmillaan päästä. Näiden arvioiden perusteella
työssä oli edellytykset vertailla eri toteutusmuotojen
suhteellisia kustannuksia. Arvontuoton osalta tarkastelu
oli yleisluonteinen ja perustui lähinnä tilaajan arvioon.
Allianssimallissa näyttää olevan useita piirteitä, jotka
edistävät ideoiden ja innovaatioiden syntymistä, kuten
monialainen osaaminen (joka yhdistyy yhdessä ja
yhteisissä toimitiloissa työskenneltäessä), innovointiin
motivoivat sopimus- ja riskienjakamismenettelyt sekä
innovaatioiden kehittämisen ja käyttöönoton mahdollistava
pitkähkö kehitysvaihe. Perinteisissä toteutusmuodoissa on
sen sijaan tunnistettavissa monia tekijöitä, joiden
vuoksi ideoita syntyy, esitetään ja otetaan käyttöön
vähemmän kuin allianssimallissa. Lisäksi mm.
sopimusneuvotteluista johtuen innovaatioiden käyttöönotto
saattaa viivästyä, mikä usein pienentää saatavaa hyötyä
perinteisillä toteutusmuodoilla toimittaessa.
Vaihtoehtoisia toteutusmuotoja käyttämällä ei uskota
yllettävän vastaaviin kustannussäästöihin kuin
allianssilla, vaan niillä päädyttäisiin hintatasolle,
joka olisi 4...6 prosenttia allianssilla saavutettavaa
korkeampi ilman että saavutettaisiin mitään varsinaista
arvontuottoetua. Asiantuntija-arvioiden mukaan
vertailtavista toteutusmuodoista suunnittele ja toteuta
-urakassa innovaatioista saataisiin suurimmat ja
kokonaisurakassa pienimmät hyödyt allianssin hyötyihin
verrattuna.
KW - project alliance
KW - alliancing
KW - project delivery systems
KW - comparison
KW - innovation
KW - economic efficiency
KW - transport infrastructure
KW - construction project
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Allianssiurakan taloudellisuus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -