Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tämä julkaisu raportoi kehitystyötä, joka keskittyi aikaisen, kilpailullisen toteuttajan valinnan ja osapuolten yhteisen riskien kantamisen yhdistävän rakennushankkeen toteutusmuodon toimintatapoihin. Malli, jossa avainosapuolet kantavat riskiä yhteisesti ja palveluntuottajat saavat palkkion koko hankkeen onnistumisen perusteella, kannustaa toimijoita ottamaan toistensa näkemykset huomioon ja toimimaan tehokkaasti yhteistyössä. Osaamisen yhdistymisen kautta syntyvät edellytykset innovaatioille ja erinomaiselle suoritukselle. Tämä korostuu paljon epävarmuutta sisältävissä hankkeissa. Kyse on allianssiurakasta, jossa kilpailullinen valinta yhdistetään uudella tavalla yhteistoiminnalliseen ja suunnitteluun nähden aikaisin toteutettuun palveluntuottajien valintaan. Julkaisussa kuvataan toimintamalli, jossa valinta tapahtuu ehdokkaiden karsinnan ja sittemmin kaksivaiheisen tarjousprosessin avulla: laadullinen tarjous edeltää arviointiin sisällytettäviä työpajoja, joiden jälkeen toimitetaan tarjouksen hintatiedot. Hinta koostuu yksikköhinnoista ja yleiskustannusosuuksista, ja vertailulaskelmien tekemiseksi käytetään valituilta osin myös kaikille kilpailijoille yhteisiä hinta- ja laajuusarvioita. Kehitetyssä toimintamallissa valitut palveluntuottajat, suunnittelijat ja rakentajat, kehittävät hanketta ja sen suunnitelmia yhteistyössä tilaajan kanssa ennen varsinaisen tavoitekustannuksen määrittämistä. Tarkistettu tarjoushinta ja tavoitekustannus yhdessä ennalta määrättyjen kustannusylitysten ja -alitusten jako-osuuksien kanssa määrittävät sen, millaisiksi palveluntuottajien palkkiot erilaisilla suoritustasoilla muotoutuvat. Ajatuksena on kannustaa toimijoita panostamaan erityisesti toteutusta edeltävään kehitysvaiheeseen, mikä konkretisoituu myös urakan kannustinjärjestelmässä. Järjestelmään tulee pyrkiä sisällyttämään myös tärkeimpien laadullisten tavoitealueiden toteutumavaikutus. Muita julkaisussa tarkasteltavia asioita ovat allianssiurakan tunnusmerkit, potentiaaliset edut ja mahdolliset ongelmakohdat, allianssin soveltuvuuden arviointi ja käytön edellytykset sekä osapuolten yhteisesti muodostaman organisaation hallintorakenne. Julkaisussa esitettävää, ns. kilpailullista yhden tavoitekustannuksen allianssiurakkaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä laajan käytännön toimijoista koostuvan asiantuntijaverkoston kanssa. Kyseisten toimijoiden esiin tuoma näkemys on, että työn tuloksena syntynyt allianssiurakan malli on käyttökelpoinen ja hyödyllinen ensisijaisena sovelluskohteena olleiden vaativien väylähankkeiden, lähinnä tie- ja rataprojektien, toteutuksessa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages81
    ISBN (Electronic)978-951-38-7286-1
    ISBN (Print)978-951-38-7285-4
    Publication statusPublished - 2009
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2471
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • project alliance
    • alliance contracting
    • integrated project delivery
    • procurement systems
    • cooperation
    • incentive contract
    • target cost contracting
    • construction project

    Cite this

    Lahdenperä, P. (2009). Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2471
    Lahdenperä, Pertti. / Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 81 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2471).
    @book{e8ac1348e5d04f1a9ccd771671d670b7,
    title = "Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely",
    abstract = "T{\"a}m{\"a} julkaisu raportoi kehitysty{\"o}t{\"a}, joka keskittyi aikaisen, kilpailullisen toteuttajan valinnan ja osapuolten yhteisen riskien kantamisen yhdist{\"a}v{\"a}n rakennushankkeen toteutusmuodon toimintatapoihin. Malli, jossa avainosapuolet kantavat riski{\"a} yhteisesti ja palveluntuottajat saavat palkkion koko hankkeen onnistumisen perusteella, kannustaa toimijoita ottamaan toistensa n{\"a}kemykset huomioon ja toimimaan tehokkaasti yhteisty{\"o}ss{\"a}. Osaamisen yhdistymisen kautta syntyv{\"a}t edellytykset innovaatioille ja erinomaiselle suoritukselle. T{\"a}m{\"a} korostuu paljon ep{\"a}varmuutta sis{\"a}lt{\"a}viss{\"a} hankkeissa. Kyse on allianssiurakasta, jossa kilpailullinen valinta yhdistet{\"a}{\"a}n uudella tavalla yhteistoiminnalliseen ja suunnitteluun n{\"a}hden aikaisin toteutettuun palveluntuottajien valintaan. Julkaisussa kuvataan toimintamalli, jossa valinta tapahtuu ehdokkaiden karsinnan ja sittemmin kaksivaiheisen tarjousprosessin avulla: laadullinen tarjous edelt{\"a}{\"a} arviointiin sis{\"a}llytett{\"a}vi{\"a} ty{\"o}pajoja, joiden j{\"a}lkeen toimitetaan tarjouksen hintatiedot. Hinta koostuu yksikk{\"o}hinnoista ja yleiskustannusosuuksista, ja vertailulaskelmien tekemiseksi k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n valituilta osin my{\"o}s kaikille kilpailijoille yhteisi{\"a} hinta- ja laajuusarvioita. Kehitetyss{\"a} toimintamallissa valitut palveluntuottajat, suunnittelijat ja rakentajat, kehitt{\"a}v{\"a}t hanketta ja sen suunnitelmia yhteisty{\"o}ss{\"a} tilaajan kanssa ennen varsinaisen tavoitekustannuksen m{\"a}{\"a}ritt{\"a}mist{\"a}. Tarkistettu tarjoushinta ja tavoitekustannus yhdess{\"a} ennalta m{\"a}{\"a}r{\"a}ttyjen kustannusylitysten ja -alitusten jako-osuuksien kanssa m{\"a}{\"a}ritt{\"a}v{\"a}t sen, millaisiksi palveluntuottajien palkkiot erilaisilla suoritustasoilla muotoutuvat. Ajatuksena on kannustaa toimijoita panostamaan erityisesti toteutusta edelt{\"a}v{\"a}{\"a}n kehitysvaiheeseen, mik{\"a} konkretisoituu my{\"o}s urakan kannustinj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a}. J{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n tulee pyrki{\"a} sis{\"a}llytt{\"a}m{\"a}{\"a}n my{\"o}s t{\"a}rkeimpien laadullisten tavoitealueiden toteutumavaikutus. Muita julkaisussa tarkasteltavia asioita ovat allianssiurakan tunnusmerkit, potentiaaliset edut ja mahdolliset ongelmakohdat, allianssin soveltuvuuden arviointi ja k{\"a}yt{\"o}n edellytykset sek{\"a} osapuolten yhteisesti muodostaman organisaation hallintorakenne. Julkaisussa esitett{\"a}v{\"a}{\"a}, ns. kilpailullista yhden tavoitekustannuksen allianssiurakkaa on kehitetty tiiviiss{\"a} yhteisty{\"o}ss{\"a} laajan k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toimijoista koostuvan asiantuntijaverkoston kanssa. Kyseisten toimijoiden esiin tuoma n{\"a}kemys on, ett{\"a} ty{\"o}n tuloksena syntynyt allianssiurakan malli on k{\"a}ytt{\"o}kelpoinen ja hy{\"o}dyllinen ensisijaisena sovelluskohteena olleiden vaativien v{\"a}yl{\"a}hankkeiden, l{\"a}hinn{\"a} tie- ja rataprojektien, toteutuksessa.",
    keywords = "project alliance, alliance contracting, integrated project delivery, procurement systems, cooperation, incentive contract, target cost contracting, construction project",
    author = "Pertti Lahdenper{\"a}",
    note = "Project code: 8388",
    year = "2009",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-7285-4",
    series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2471",
    address = "Finland",

    }

    Lahdenperä, P 2009, Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2471, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely. / Lahdenperä, Pertti.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 81 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2471).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely

    AU - Lahdenperä, Pertti

    N1 - Project code: 8388

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Tämä julkaisu raportoi kehitystyötä, joka keskittyi aikaisen, kilpailullisen toteuttajan valinnan ja osapuolten yhteisen riskien kantamisen yhdistävän rakennushankkeen toteutusmuodon toimintatapoihin. Malli, jossa avainosapuolet kantavat riskiä yhteisesti ja palveluntuottajat saavat palkkion koko hankkeen onnistumisen perusteella, kannustaa toimijoita ottamaan toistensa näkemykset huomioon ja toimimaan tehokkaasti yhteistyössä. Osaamisen yhdistymisen kautta syntyvät edellytykset innovaatioille ja erinomaiselle suoritukselle. Tämä korostuu paljon epävarmuutta sisältävissä hankkeissa. Kyse on allianssiurakasta, jossa kilpailullinen valinta yhdistetään uudella tavalla yhteistoiminnalliseen ja suunnitteluun nähden aikaisin toteutettuun palveluntuottajien valintaan. Julkaisussa kuvataan toimintamalli, jossa valinta tapahtuu ehdokkaiden karsinnan ja sittemmin kaksivaiheisen tarjousprosessin avulla: laadullinen tarjous edeltää arviointiin sisällytettäviä työpajoja, joiden jälkeen toimitetaan tarjouksen hintatiedot. Hinta koostuu yksikköhinnoista ja yleiskustannusosuuksista, ja vertailulaskelmien tekemiseksi käytetään valituilta osin myös kaikille kilpailijoille yhteisiä hinta- ja laajuusarvioita. Kehitetyssä toimintamallissa valitut palveluntuottajat, suunnittelijat ja rakentajat, kehittävät hanketta ja sen suunnitelmia yhteistyössä tilaajan kanssa ennen varsinaisen tavoitekustannuksen määrittämistä. Tarkistettu tarjoushinta ja tavoitekustannus yhdessä ennalta määrättyjen kustannusylitysten ja -alitusten jako-osuuksien kanssa määrittävät sen, millaisiksi palveluntuottajien palkkiot erilaisilla suoritustasoilla muotoutuvat. Ajatuksena on kannustaa toimijoita panostamaan erityisesti toteutusta edeltävään kehitysvaiheeseen, mikä konkretisoituu myös urakan kannustinjärjestelmässä. Järjestelmään tulee pyrkiä sisällyttämään myös tärkeimpien laadullisten tavoitealueiden toteutumavaikutus. Muita julkaisussa tarkasteltavia asioita ovat allianssiurakan tunnusmerkit, potentiaaliset edut ja mahdolliset ongelmakohdat, allianssin soveltuvuuden arviointi ja käytön edellytykset sekä osapuolten yhteisesti muodostaman organisaation hallintorakenne. Julkaisussa esitettävää, ns. kilpailullista yhden tavoitekustannuksen allianssiurakkaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä laajan käytännön toimijoista koostuvan asiantuntijaverkoston kanssa. Kyseisten toimijoiden esiin tuoma näkemys on, että työn tuloksena syntynyt allianssiurakan malli on käyttökelpoinen ja hyödyllinen ensisijaisena sovelluskohteena olleiden vaativien väylähankkeiden, lähinnä tie- ja rataprojektien, toteutuksessa.

    AB - Tämä julkaisu raportoi kehitystyötä, joka keskittyi aikaisen, kilpailullisen toteuttajan valinnan ja osapuolten yhteisen riskien kantamisen yhdistävän rakennushankkeen toteutusmuodon toimintatapoihin. Malli, jossa avainosapuolet kantavat riskiä yhteisesti ja palveluntuottajat saavat palkkion koko hankkeen onnistumisen perusteella, kannustaa toimijoita ottamaan toistensa näkemykset huomioon ja toimimaan tehokkaasti yhteistyössä. Osaamisen yhdistymisen kautta syntyvät edellytykset innovaatioille ja erinomaiselle suoritukselle. Tämä korostuu paljon epävarmuutta sisältävissä hankkeissa. Kyse on allianssiurakasta, jossa kilpailullinen valinta yhdistetään uudella tavalla yhteistoiminnalliseen ja suunnitteluun nähden aikaisin toteutettuun palveluntuottajien valintaan. Julkaisussa kuvataan toimintamalli, jossa valinta tapahtuu ehdokkaiden karsinnan ja sittemmin kaksivaiheisen tarjousprosessin avulla: laadullinen tarjous edeltää arviointiin sisällytettäviä työpajoja, joiden jälkeen toimitetaan tarjouksen hintatiedot. Hinta koostuu yksikköhinnoista ja yleiskustannusosuuksista, ja vertailulaskelmien tekemiseksi käytetään valituilta osin myös kaikille kilpailijoille yhteisiä hinta- ja laajuusarvioita. Kehitetyssä toimintamallissa valitut palveluntuottajat, suunnittelijat ja rakentajat, kehittävät hanketta ja sen suunnitelmia yhteistyössä tilaajan kanssa ennen varsinaisen tavoitekustannuksen määrittämistä. Tarkistettu tarjoushinta ja tavoitekustannus yhdessä ennalta määrättyjen kustannusylitysten ja -alitusten jako-osuuksien kanssa määrittävät sen, millaisiksi palveluntuottajien palkkiot erilaisilla suoritustasoilla muotoutuvat. Ajatuksena on kannustaa toimijoita panostamaan erityisesti toteutusta edeltävään kehitysvaiheeseen, mikä konkretisoituu myös urakan kannustinjärjestelmässä. Järjestelmään tulee pyrkiä sisällyttämään myös tärkeimpien laadullisten tavoitealueiden toteutumavaikutus. Muita julkaisussa tarkasteltavia asioita ovat allianssiurakan tunnusmerkit, potentiaaliset edut ja mahdolliset ongelmakohdat, allianssin soveltuvuuden arviointi ja käytön edellytykset sekä osapuolten yhteisesti muodostaman organisaation hallintorakenne. Julkaisussa esitettävää, ns. kilpailullista yhden tavoitekustannuksen allianssiurakkaa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä laajan käytännön toimijoista koostuvan asiantuntijaverkoston kanssa. Kyseisten toimijoiden esiin tuoma näkemys on, että työn tuloksena syntynyt allianssiurakan malli on käyttökelpoinen ja hyödyllinen ensisijaisena sovelluskohteena olleiden vaativien väylähankkeiden, lähinnä tie- ja rataprojektien, toteutuksessa.

    KW - project alliance

    KW - alliance contracting

    KW - integrated project delivery

    KW - procurement systems

    KW - cooperation

    KW - incentive contract

    KW - target cost contracting

    KW - construction project

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-7285-4

    T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

    BT - Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Lahdenperä P. Allianssiurakka. Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 81 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2471).