TY - BOOK
T1 - Allianssiurakka
T2 - Kilpailullinen yhden tavoitekustannuksen menettely
AU - Lahdenperä, Pertti
N1 - Project code: 8388
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Tämä julkaisu raportoi kehitystyötä, joka keskittyi
aikaisen, kilpailullisen toteuttajan valinnan ja
osapuolten yhteisen riskien kantamisen yhdistävän
rakennushankkeen toteutusmuodon toimintatapoihin. Malli,
jossa avainosapuolet kantavat riskiä yhteisesti ja
palveluntuottajat saavat palkkion koko hankkeen
onnistumisen perusteella, kannustaa toimijoita ottamaan
toistensa näkemykset huomioon ja toimimaan tehokkaasti
yhteistyössä. Osaamisen yhdistymisen kautta syntyvät
edellytykset innovaatioille ja erinomaiselle
suoritukselle. Tämä korostuu paljon epävarmuutta
sisältävissä hankkeissa.
Kyse on allianssiurakasta, jossa kilpailullinen valinta
yhdistetään uudella tavalla yhteistoiminnalliseen ja
suunnitteluun nähden aikaisin toteutettuun
palveluntuottajien valintaan. Julkaisussa kuvataan
toimintamalli, jossa valinta tapahtuu ehdokkaiden
karsinnan ja sittemmin kaksivaiheisen tarjousprosessin
avulla: laadullinen tarjous edeltää arviointiin
sisällytettäviä työpajoja, joiden jälkeen toimitetaan
tarjouksen hintatiedot. Hinta koostuu yksikköhinnoista ja
yleiskustannusosuuksista, ja vertailulaskelmien
tekemiseksi käytetään valituilta osin myös kaikille
kilpailijoille yhteisiä hinta- ja laajuusarvioita.
Kehitetyssä toimintamallissa valitut palveluntuottajat,
suunnittelijat ja rakentajat, kehittävät hanketta ja sen
suunnitelmia yhteistyössä tilaajan kanssa ennen
varsinaisen tavoitekustannuksen määrittämistä.
Tarkistettu tarjoushinta ja tavoitekustannus yhdessä
ennalta määrättyjen kustannusylitysten ja -alitusten
jako-osuuksien kanssa määrittävät sen, millaisiksi
palveluntuottajien palkkiot erilaisilla suoritustasoilla
muotoutuvat. Ajatuksena on kannustaa toimijoita
panostamaan erityisesti toteutusta edeltävään
kehitysvaiheeseen, mikä konkretisoituu myös urakan
kannustinjärjestelmässä. Järjestelmään tulee pyrkiä
sisällyttämään myös tärkeimpien laadullisten
tavoitealueiden toteutumavaikutus.
Muita julkaisussa tarkasteltavia asioita ovat
allianssiurakan tunnusmerkit, potentiaaliset edut ja
mahdolliset ongelmakohdat, allianssin soveltuvuuden
arviointi ja käytön edellytykset sekä osapuolten
yhteisesti muodostaman organisaation hallintorakenne.
Julkaisussa esitettävää, ns. kilpailullista yhden
tavoitekustannuksen allianssiurakkaa on kehitetty
tiiviissä yhteistyössä laajan käytännön toimijoista
koostuvan asiantuntijaverkoston kanssa. Kyseisten
toimijoiden esiin tuoma näkemys on, että työn tuloksena
syntynyt allianssiurakan malli on käyttökelpoinen ja
hyödyllinen ensisijaisena sovelluskohteena olleiden
vaativien väylähankkeiden, lähinnä tie- ja
rataprojektien, toteutuksessa.
AB - Tämä julkaisu raportoi kehitystyötä, joka keskittyi
aikaisen, kilpailullisen toteuttajan valinnan ja
osapuolten yhteisen riskien kantamisen yhdistävän
rakennushankkeen toteutusmuodon toimintatapoihin. Malli,
jossa avainosapuolet kantavat riskiä yhteisesti ja
palveluntuottajat saavat palkkion koko hankkeen
onnistumisen perusteella, kannustaa toimijoita ottamaan
toistensa näkemykset huomioon ja toimimaan tehokkaasti
yhteistyössä. Osaamisen yhdistymisen kautta syntyvät
edellytykset innovaatioille ja erinomaiselle
suoritukselle. Tämä korostuu paljon epävarmuutta
sisältävissä hankkeissa.
Kyse on allianssiurakasta, jossa kilpailullinen valinta
yhdistetään uudella tavalla yhteistoiminnalliseen ja
suunnitteluun nähden aikaisin toteutettuun
palveluntuottajien valintaan. Julkaisussa kuvataan
toimintamalli, jossa valinta tapahtuu ehdokkaiden
karsinnan ja sittemmin kaksivaiheisen tarjousprosessin
avulla: laadullinen tarjous edeltää arviointiin
sisällytettäviä työpajoja, joiden jälkeen toimitetaan
tarjouksen hintatiedot. Hinta koostuu yksikköhinnoista ja
yleiskustannusosuuksista, ja vertailulaskelmien
tekemiseksi käytetään valituilta osin myös kaikille
kilpailijoille yhteisiä hinta- ja laajuusarvioita.
Kehitetyssä toimintamallissa valitut palveluntuottajat,
suunnittelijat ja rakentajat, kehittävät hanketta ja sen
suunnitelmia yhteistyössä tilaajan kanssa ennen
varsinaisen tavoitekustannuksen määrittämistä.
Tarkistettu tarjoushinta ja tavoitekustannus yhdessä
ennalta määrättyjen kustannusylitysten ja -alitusten
jako-osuuksien kanssa määrittävät sen, millaisiksi
palveluntuottajien palkkiot erilaisilla suoritustasoilla
muotoutuvat. Ajatuksena on kannustaa toimijoita
panostamaan erityisesti toteutusta edeltävään
kehitysvaiheeseen, mikä konkretisoituu myös urakan
kannustinjärjestelmässä. Järjestelmään tulee pyrkiä
sisällyttämään myös tärkeimpien laadullisten
tavoitealueiden toteutumavaikutus.
Muita julkaisussa tarkasteltavia asioita ovat
allianssiurakan tunnusmerkit, potentiaaliset edut ja
mahdolliset ongelmakohdat, allianssin soveltuvuuden
arviointi ja käytön edellytykset sekä osapuolten
yhteisesti muodostaman organisaation hallintorakenne.
Julkaisussa esitettävää, ns. kilpailullista yhden
tavoitekustannuksen allianssiurakkaa on kehitetty
tiiviissä yhteistyössä laajan käytännön toimijoista
koostuvan asiantuntijaverkoston kanssa. Kyseisten
toimijoiden esiin tuoma näkemys on, että työn tuloksena
syntynyt allianssiurakan malli on käyttökelpoinen ja
hyödyllinen ensisijaisena sovelluskohteena olleiden
vaativien väylähankkeiden, lähinnä tie- ja
rataprojektien, toteutuksessa.
KW - project alliance
KW - alliance contracting
KW - integrated project delivery
KW - procurement systems
KW - cooperation
KW - incentive contract
KW - target cost contracting
KW - construction project
M3 - Report
SN - 978-951-38-7285-4
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Allianssiurakka
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -