TY - BOOK
T1 - Aluerakentamissopimukset ja kaavoitus Espoossa ja Vantaalla
T2 - Stadsbyggdens utvecklingsdynamik -projektin osaraportti 6
AU - Rönkä, Kimmo
PY - 1989
Y1 - 1989
N2 - Työssä tutkitaan Espoossa ja Vantaalla laadittuja
aluerakentamissopimuksia ja verrataan niitä tehtyihin
asemakaavoihin ja asemakaavamuutoksiin. Aluksi
tarkastellaan aluerakentamisen historiallisia taustoja ja
pohditaan aluerakentamiseen johtaneita tekijöitä.
Väkiluvun, asuntorakentamisen, suunnitteluhenkilökunnan,
puoluepoliittisen rakenteen ja kaupunkien maanhankinnan
kehitys Espoossa ja Vantaalla selvitettiin 1960-luvulta
lähtien. Aluerakentamissopimusalueet ryhmiteltiin
sopimuskumppanien, maanomistuksen, sopimusten
laatimisajankohtien, pinta-alojen, rakennusoikeuksien ja
aluetehokkuuksien mukaan. Espoossa on laadittu 27 ja
Vantaalla 33 aluerakentamissopimusta vuosina 1966-1988.
Aluerakentamista ei voida pitää pelkästään 1960 ja
1970-lukujen ilmiönä, koska yhä nykyään laaditaan
aluerakentamissopimuksia. Aluerakentamissopimukset ovat
asunto-
ja työpaikkaalueiden jyrkän alueellisen eron takia
osaltaan vaikuttaneet pääkaupunkiseudun
yhdyskuntarakenteen segregoitumiseen. Asemakaavoituksessa
yleisten rakennusten tontit ovat olleet alisteisia
asuntorakentamiseen painottuvalle aluerakentamiselle.
Asemakaavamuutosten merkittävimpänä aloitteentekijänä
olivat rakentajat, jolloin taustalle tuli esiin
erityisesti rakentajien pyrkimys voiton maksimointiin.
Sopimusten mukaiset rakennusoikeudet on yleensä ylitetty
asemakaavoissa. Jos
rakennusoikeus on jäänyt alle sovitun, puuttuva määrä
rakennusoikeutta on luovutettu joko rakentajan
omistamalta lisäalueelta tai kaupungin omistamilta
mailta. Juridisesti aluerakentamissopimusta on pidetty
yksityisoikoudellisena sopimuksena, jossa
kohtuullisuusharkinta ja yhteistyövelvollisuus ovat
latistaneet kaupunkien vaikutusmahdollisuudet
rakentamisen ohjailussa. 1960-luvulla
aluerakentamissopimuksia tehtiin jopa ilman
maankäyttösuunnitelmia.
Aluerakentamissopimusjärjestelmässä eniten suunnittelua
ovat ohjanneet aluerakentamissopimukset, sitten
asemakaavoitus ja vähiten yleiskaavoitus.
Aluerakentamisessa on muodostunut ns. rakentajien
kaavamonipoli. Uusista mahdollisista maapolitiikan
tehostamiskeinoista huolimatta aluerakentamiselle on
vaihtoehtoja (esim. lunastus), sillä jo nykyisellä
lainsäädännöllä olisi mahdollista muuttaa
perustajaurakointiin perustuvaa rakentamiskäytäntöä.
AB - Työssä tutkitaan Espoossa ja Vantaalla laadittuja
aluerakentamissopimuksia ja verrataan niitä tehtyihin
asemakaavoihin ja asemakaavamuutoksiin. Aluksi
tarkastellaan aluerakentamisen historiallisia taustoja ja
pohditaan aluerakentamiseen johtaneita tekijöitä.
Väkiluvun, asuntorakentamisen, suunnitteluhenkilökunnan,
puoluepoliittisen rakenteen ja kaupunkien maanhankinnan
kehitys Espoossa ja Vantaalla selvitettiin 1960-luvulta
lähtien. Aluerakentamissopimusalueet ryhmiteltiin
sopimuskumppanien, maanomistuksen, sopimusten
laatimisajankohtien, pinta-alojen, rakennusoikeuksien ja
aluetehokkuuksien mukaan. Espoossa on laadittu 27 ja
Vantaalla 33 aluerakentamissopimusta vuosina 1966-1988.
Aluerakentamista ei voida pitää pelkästään 1960 ja
1970-lukujen ilmiönä, koska yhä nykyään laaditaan
aluerakentamissopimuksia. Aluerakentamissopimukset ovat
asunto-
ja työpaikkaalueiden jyrkän alueellisen eron takia
osaltaan vaikuttaneet pääkaupunkiseudun
yhdyskuntarakenteen segregoitumiseen. Asemakaavoituksessa
yleisten rakennusten tontit ovat olleet alisteisia
asuntorakentamiseen painottuvalle aluerakentamiselle.
Asemakaavamuutosten merkittävimpänä aloitteentekijänä
olivat rakentajat, jolloin taustalle tuli esiin
erityisesti rakentajien pyrkimys voiton maksimointiin.
Sopimusten mukaiset rakennusoikeudet on yleensä ylitetty
asemakaavoissa. Jos
rakennusoikeus on jäänyt alle sovitun, puuttuva määrä
rakennusoikeutta on luovutettu joko rakentajan
omistamalta lisäalueelta tai kaupungin omistamilta
mailta. Juridisesti aluerakentamissopimusta on pidetty
yksityisoikoudellisena sopimuksena, jossa
kohtuullisuusharkinta ja yhteistyövelvollisuus ovat
latistaneet kaupunkien vaikutusmahdollisuudet
rakentamisen ohjailussa. 1960-luvulla
aluerakentamissopimuksia tehtiin jopa ilman
maankäyttösuunnitelmia.
Aluerakentamissopimusjärjestelmässä eniten suunnittelua
ovat ohjanneet aluerakentamissopimukset, sitten
asemakaavoitus ja vähiten yleiskaavoitus.
Aluerakentamisessa on muodostunut ns. rakentajien
kaavamonipoli. Uusista mahdollisista maapolitiikan
tehostamiskeinoista huolimatta aluerakentamiselle on
vaihtoehtoja (esim. lunastus), sillä jo nykyisellä
lainsäädännöllä olisi mahdollista muuttaa
perustajaurakointiin perustuvaa rakentamiskäytäntöä.
KW - urban planning
KW - land use
KW - urban areas
M3 - Report
SN - 951-38-3456-5
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Aluerakentamissopimukset ja kaavoitus Espoossa ja Vantaalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -