Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen

Satu Innamaa, Harri Koskinen, Anna Schirokoff, Mikko Tarkiainen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Anturiajoneuvolla tarkoitetaan tieliikenteessä liikkuvaa autoa, joka kerää eri antureiltaan saatavaa mittaustietoa ja välittää sen eteenpäin keskitettyä tiedonjalostusta varten. Anturiajoneuvoissa on tyypillisesti mittaustiedon keräämiseen, käsittelyyn, tallennukseen ja tiedonsiirtoon tarvittavat laitteistot. Anturiajoneuvoihin perustuvan järjestelmän sovelluskohteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: liikenteen hallintaan liittyvät sovellukset, kalustonhallintasovellukset sekä säähän, tien kuntoon ja ympäristöön liittyvät sovellukset. Tämän työn tavoitteena oli tutkia anturiajoneuvoilla kerättävän tiedon hyödyntämismahdollisuuksia Suomessa sekä ajantasaisissa sovelluksissa että kerättyä aineistoa jälkikäteen analysoimalla (ns. historiatieto). Työssä selvitettiin nykytila anturiajoneuvotiedon tuottamisesta ja siihen liittyvistä standardeista. Lisäksi tutkittiin, kuinka anturiajoneuvotietoa on hyödynnetty maailmalla ja kuinka tietoa voisi soveltaa Suomessa. Lopuksi asiantuntijatyöpaja muodosti vision anturiajoneuvojen soveltamisesta Suomessa vuonna 2015 ja suosituksen askeleista, joilla tähän visioon edetään. Nopeus- ja paikkatietoon perustuvaa liikenteen sujuvuustietoa tuottavia anturiajoneuvojärjestelmiä on maailmalla tuotantokäytössä useita. Tietoa hyödynnetään sekä ajantasaisesti että historiatietoa käyttämällä. Monipuolisempaa anturiajoneuvotietoa hyödyntävät järjestelmät ovat vielä tutkimusvaiheessa. Ajoneuvoissa on jo riittävästi erilaisia antureita tuottamaan monipuolista tietoa sovelluksiin, mutta anturitietoa ei ole saatavana ajoneuvojen tiedonsiirtoväylistä. Tietojen saaminen ajoneuvon ulkopuolisiin sovelluksiin vaatisi tutkimus- ja kehitystyötä sekä standardointia. Visiotyöpajan näkemyksen mukaan anturiajoneuvotiedon tärkeimpiä hyödyntämissovelluksia ovat Suomessa vuonna 2015 liikenteen häiriö- ja kelitiedotus, teiden kunnossapidon ohjaus, liikennesuunnittelu ja tienkäyttömaksut. Esimerkiksi automaattisella hätäviestijärjestelmällä voi olla merkittävä rooli anturiajoneuvotiedon keruussa. Ajantasaista tietoa ja historiatietoa yhdistetään muiden mittausjärjestelmien tuottamaan tietoon. Anturiajoneuvojärjestelmän hyödyntäjiä ovat muun muassa liikennetiedon tarjoajat, muut palveluntarjoajat, tieviranomaiset, kunnossapitoyritykset, päättäjät, kuljetusyritykset, tutkijat ja tienkäyttäjät. Vuonna 2015 anturiajoneuvotiedon keräämisestä ja jalostamisesta on muodostunut merkittävää liiketoimintaa. Tiedon kerääjinä voivat toimia sekä yksityiset että ammattiautoilijat. Ajoneuvoista kerättävät tietosisällöt, tietojen ajantasaisuus, tiedonkeruualue, tiedonsiirto ja tiedonkeruun rakenne vaihtelevat ajoneuvolaitteistojen ja sovellusten mukaan. Suomessa häiriöiden ja kelin rooli yleisellä tieverkolla tulee merkittäväksi. Anturiajoneuvosovellukset keskittyvät liikenteen sujuvuuden osalta suurten kaupunkiseutujen ruuhkiin ja muun tieverkon osalta häiriösovelluksiin.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages75
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesAINO-julkaisuja
    Volume13

    Cite this

    Innamaa, S., Koskinen, H., Schirokoff, A., & Tarkiainen, M. (2005). Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen. Helsinki. AINO-julkaisuja, Vol.. 13
    Innamaa, Satu ; Koskinen, Harri ; Schirokoff, Anna ; Tarkiainen, Mikko. / Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen. Helsinki, 2005. 75 p. (AINO-julkaisuja, Vol. 13).
    @book{651a748ff48f43bd8e9ec0903a117d34,
    title = "Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hy{\"o}dynt{\"a}minen",
    abstract = "Anturiajoneuvolla tarkoitetaan tieliikenteess{\"a} liikkuvaa autoa, joka ker{\"a}{\"a} eri antureiltaan saatavaa mittaustietoa ja v{\"a}litt{\"a}{\"a} sen eteenp{\"a}in keskitetty{\"a} tiedonjalostusta varten. Anturiajoneuvoissa on tyypillisesti mittaustiedon ker{\"a}{\"a}miseen, k{\"a}sittelyyn, tallennukseen ja tiedonsiirtoon tarvittavat laitteistot. Anturiajoneuvoihin perustuvan j{\"a}rjestelm{\"a}n sovelluskohteet voidaan jakaa kolmeen ryhm{\"a}{\"a}n: liikenteen hallintaan liittyv{\"a}t sovellukset, kalustonhallintasovellukset sek{\"a} s{\"a}{\"a}h{\"a}n, tien kuntoon ja ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n liittyv{\"a}t sovellukset. T{\"a}m{\"a}n ty{\"o}n tavoitteena oli tutkia anturiajoneuvoilla ker{\"a}tt{\"a}v{\"a}n tiedon hy{\"o}dynt{\"a}mismahdollisuuksia Suomessa sek{\"a} ajantasaisissa sovelluksissa ett{\"a} ker{\"a}tty{\"a} aineistoa j{\"a}lkik{\"a}teen analysoimalla (ns. historiatieto). Ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin nykytila anturiajoneuvotiedon tuottamisesta ja siihen liittyvist{\"a} standardeista. Lis{\"a}ksi tutkittiin, kuinka anturiajoneuvotietoa on hy{\"o}dynnetty maailmalla ja kuinka tietoa voisi soveltaa Suomessa. Lopuksi asiantuntijaty{\"o}paja muodosti vision anturiajoneuvojen soveltamisesta Suomessa vuonna 2015 ja suosituksen askeleista, joilla t{\"a}h{\"a}n visioon edet{\"a}{\"a}n. Nopeus- ja paikkatietoon perustuvaa liikenteen sujuvuustietoa tuottavia anturiajoneuvoj{\"a}rjestelmi{\"a} on maailmalla tuotantok{\"a}yt{\"o}ss{\"a} useita. Tietoa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n sek{\"a} ajantasaisesti ett{\"a} historiatietoa k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a}. Monipuolisempaa anturiajoneuvotietoa hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}t j{\"a}rjestelm{\"a}t ovat viel{\"a} tutkimusvaiheessa. Ajoneuvoissa on jo riitt{\"a}v{\"a}sti erilaisia antureita tuottamaan monipuolista tietoa sovelluksiin, mutta anturitietoa ei ole saatavana ajoneuvojen tiedonsiirtov{\"a}ylist{\"a}. Tietojen saaminen ajoneuvon ulkopuolisiin sovelluksiin vaatisi tutkimus- ja kehitysty{\"o}t{\"a} sek{\"a} standardointia. Visioty{\"o}pajan n{\"a}kemyksen mukaan anturiajoneuvotiedon t{\"a}rkeimpi{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}missovelluksia ovat Suomessa vuonna 2015 liikenteen h{\"a}iri{\"o}- ja kelitiedotus, teiden kunnossapidon ohjaus, liikennesuunnittelu ja tienk{\"a}ytt{\"o}maksut. Esimerkiksi automaattisella h{\"a}t{\"a}viestij{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} voi olla merkitt{\"a}v{\"a} rooli anturiajoneuvotiedon keruussa. Ajantasaista tietoa ja historiatietoa yhdistet{\"a}{\"a}n muiden mittausj{\"a}rjestelmien tuottamaan tietoon. Anturiajoneuvoj{\"a}rjestelm{\"a}n hy{\"o}dynt{\"a}ji{\"a} ovat muun muassa liikennetiedon tarjoajat, muut palveluntarjoajat, tieviranomaiset, kunnossapitoyritykset, p{\"a}{\"a}tt{\"a}j{\"a}t, kuljetusyritykset, tutkijat ja tienk{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t. Vuonna 2015 anturiajoneuvotiedon ker{\"a}{\"a}misest{\"a} ja jalostamisesta on muodostunut merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} liiketoimintaa. Tiedon ker{\"a}{\"a}jin{\"a} voivat toimia sek{\"a} yksityiset ett{\"a} ammattiautoilijat. Ajoneuvoista ker{\"a}tt{\"a}v{\"a}t tietosis{\"a}ll{\"o}t, tietojen ajantasaisuus, tiedonkeruualue, tiedonsiirto ja tiedonkeruun rakenne vaihtelevat ajoneuvolaitteistojen ja sovellusten mukaan. Suomessa h{\"a}iri{\"o}iden ja kelin rooli yleisell{\"a} tieverkolla tulee merkitt{\"a}v{\"a}ksi. Anturiajoneuvosovellukset keskittyv{\"a}t liikenteen sujuvuuden osalta suurten kaupunkiseutujen ruuhkiin ja muun tieverkon osalta h{\"a}iri{\"o}sovelluksiin.",
    author = "Satu Innamaa and Harri Koskinen and Anna Schirokoff and Mikko Tarkiainen",
    year = "2005",
    language = "Finnish",
    isbn = "952-201-965-8",
    series = "AINO-julkaisuja",

    }

    Innamaa, S, Koskinen, H, Schirokoff, A & Tarkiainen, M 2005, Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen. AINO-julkaisuja, vol. 13, Helsinki.

    Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen. / Innamaa, Satu; Koskinen, Harri; Schirokoff, Anna; Tarkiainen, Mikko.

    Helsinki, 2005. 75 p. (AINO-julkaisuja, Vol. 13).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen

    AU - Innamaa, Satu

    AU - Koskinen, Harri

    AU - Schirokoff, Anna

    AU - Tarkiainen, Mikko

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Anturiajoneuvolla tarkoitetaan tieliikenteessä liikkuvaa autoa, joka kerää eri antureiltaan saatavaa mittaustietoa ja välittää sen eteenpäin keskitettyä tiedonjalostusta varten. Anturiajoneuvoissa on tyypillisesti mittaustiedon keräämiseen, käsittelyyn, tallennukseen ja tiedonsiirtoon tarvittavat laitteistot. Anturiajoneuvoihin perustuvan järjestelmän sovelluskohteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: liikenteen hallintaan liittyvät sovellukset, kalustonhallintasovellukset sekä säähän, tien kuntoon ja ympäristöön liittyvät sovellukset. Tämän työn tavoitteena oli tutkia anturiajoneuvoilla kerättävän tiedon hyödyntämismahdollisuuksia Suomessa sekä ajantasaisissa sovelluksissa että kerättyä aineistoa jälkikäteen analysoimalla (ns. historiatieto). Työssä selvitettiin nykytila anturiajoneuvotiedon tuottamisesta ja siihen liittyvistä standardeista. Lisäksi tutkittiin, kuinka anturiajoneuvotietoa on hyödynnetty maailmalla ja kuinka tietoa voisi soveltaa Suomessa. Lopuksi asiantuntijatyöpaja muodosti vision anturiajoneuvojen soveltamisesta Suomessa vuonna 2015 ja suosituksen askeleista, joilla tähän visioon edetään. Nopeus- ja paikkatietoon perustuvaa liikenteen sujuvuustietoa tuottavia anturiajoneuvojärjestelmiä on maailmalla tuotantokäytössä useita. Tietoa hyödynnetään sekä ajantasaisesti että historiatietoa käyttämällä. Monipuolisempaa anturiajoneuvotietoa hyödyntävät järjestelmät ovat vielä tutkimusvaiheessa. Ajoneuvoissa on jo riittävästi erilaisia antureita tuottamaan monipuolista tietoa sovelluksiin, mutta anturitietoa ei ole saatavana ajoneuvojen tiedonsiirtoväylistä. Tietojen saaminen ajoneuvon ulkopuolisiin sovelluksiin vaatisi tutkimus- ja kehitystyötä sekä standardointia. Visiotyöpajan näkemyksen mukaan anturiajoneuvotiedon tärkeimpiä hyödyntämissovelluksia ovat Suomessa vuonna 2015 liikenteen häiriö- ja kelitiedotus, teiden kunnossapidon ohjaus, liikennesuunnittelu ja tienkäyttömaksut. Esimerkiksi automaattisella hätäviestijärjestelmällä voi olla merkittävä rooli anturiajoneuvotiedon keruussa. Ajantasaista tietoa ja historiatietoa yhdistetään muiden mittausjärjestelmien tuottamaan tietoon. Anturiajoneuvojärjestelmän hyödyntäjiä ovat muun muassa liikennetiedon tarjoajat, muut palveluntarjoajat, tieviranomaiset, kunnossapitoyritykset, päättäjät, kuljetusyritykset, tutkijat ja tienkäyttäjät. Vuonna 2015 anturiajoneuvotiedon keräämisestä ja jalostamisesta on muodostunut merkittävää liiketoimintaa. Tiedon kerääjinä voivat toimia sekä yksityiset että ammattiautoilijat. Ajoneuvoista kerättävät tietosisällöt, tietojen ajantasaisuus, tiedonkeruualue, tiedonsiirto ja tiedonkeruun rakenne vaihtelevat ajoneuvolaitteistojen ja sovellusten mukaan. Suomessa häiriöiden ja kelin rooli yleisellä tieverkolla tulee merkittäväksi. Anturiajoneuvosovellukset keskittyvät liikenteen sujuvuuden osalta suurten kaupunkiseutujen ruuhkiin ja muun tieverkon osalta häiriösovelluksiin.

    AB - Anturiajoneuvolla tarkoitetaan tieliikenteessä liikkuvaa autoa, joka kerää eri antureiltaan saatavaa mittaustietoa ja välittää sen eteenpäin keskitettyä tiedonjalostusta varten. Anturiajoneuvoissa on tyypillisesti mittaustiedon keräämiseen, käsittelyyn, tallennukseen ja tiedonsiirtoon tarvittavat laitteistot. Anturiajoneuvoihin perustuvan järjestelmän sovelluskohteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: liikenteen hallintaan liittyvät sovellukset, kalustonhallintasovellukset sekä säähän, tien kuntoon ja ympäristöön liittyvät sovellukset. Tämän työn tavoitteena oli tutkia anturiajoneuvoilla kerättävän tiedon hyödyntämismahdollisuuksia Suomessa sekä ajantasaisissa sovelluksissa että kerättyä aineistoa jälkikäteen analysoimalla (ns. historiatieto). Työssä selvitettiin nykytila anturiajoneuvotiedon tuottamisesta ja siihen liittyvistä standardeista. Lisäksi tutkittiin, kuinka anturiajoneuvotietoa on hyödynnetty maailmalla ja kuinka tietoa voisi soveltaa Suomessa. Lopuksi asiantuntijatyöpaja muodosti vision anturiajoneuvojen soveltamisesta Suomessa vuonna 2015 ja suosituksen askeleista, joilla tähän visioon edetään. Nopeus- ja paikkatietoon perustuvaa liikenteen sujuvuustietoa tuottavia anturiajoneuvojärjestelmiä on maailmalla tuotantokäytössä useita. Tietoa hyödynnetään sekä ajantasaisesti että historiatietoa käyttämällä. Monipuolisempaa anturiajoneuvotietoa hyödyntävät järjestelmät ovat vielä tutkimusvaiheessa. Ajoneuvoissa on jo riittävästi erilaisia antureita tuottamaan monipuolista tietoa sovelluksiin, mutta anturitietoa ei ole saatavana ajoneuvojen tiedonsiirtoväylistä. Tietojen saaminen ajoneuvon ulkopuolisiin sovelluksiin vaatisi tutkimus- ja kehitystyötä sekä standardointia. Visiotyöpajan näkemyksen mukaan anturiajoneuvotiedon tärkeimpiä hyödyntämissovelluksia ovat Suomessa vuonna 2015 liikenteen häiriö- ja kelitiedotus, teiden kunnossapidon ohjaus, liikennesuunnittelu ja tienkäyttömaksut. Esimerkiksi automaattisella hätäviestijärjestelmällä voi olla merkittävä rooli anturiajoneuvotiedon keruussa. Ajantasaista tietoa ja historiatietoa yhdistetään muiden mittausjärjestelmien tuottamaan tietoon. Anturiajoneuvojärjestelmän hyödyntäjiä ovat muun muassa liikennetiedon tarjoajat, muut palveluntarjoajat, tieviranomaiset, kunnossapitoyritykset, päättäjät, kuljetusyritykset, tutkijat ja tienkäyttäjät. Vuonna 2015 anturiajoneuvotiedon keräämisestä ja jalostamisesta on muodostunut merkittävää liiketoimintaa. Tiedon kerääjinä voivat toimia sekä yksityiset että ammattiautoilijat. Ajoneuvoista kerättävät tietosisällöt, tietojen ajantasaisuus, tiedonkeruualue, tiedonsiirto ja tiedonkeruun rakenne vaihtelevat ajoneuvolaitteistojen ja sovellusten mukaan. Suomessa häiriöiden ja kelin rooli yleisellä tieverkolla tulee merkittäväksi. Anturiajoneuvosovellukset keskittyvät liikenteen sujuvuuden osalta suurten kaupunkiseutujen ruuhkiin ja muun tieverkon osalta häiriösovelluksiin.

    M3 - Report

    SN - 952-201-965-8

    T3 - AINO-julkaisuja

    BT - Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen

    CY - Helsinki

    ER -

    Innamaa S, Koskinen H, Schirokoff A, Tarkiainen M. Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen. Helsinki, 2005. 75 p. (AINO-julkaisuja, Vol. 13).