TY - BOOK
T1 - Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen
AU - Innamaa, Satu
AU - Koskinen, Harri
AU - Schirokoff, Anna
AU - Tarkiainen, Mikko
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Anturiajoneuvolla tarkoitetaan tieliikenteessä liikkuvaa autoa, joka
kerää eri antureiltaan saatavaa mittaustietoa ja välittää sen eteenpäin
keskitettyä tiedonjalostusta varten. Anturiajoneuvoissa on tyypillisesti
mittaustiedon keräämiseen, käsittelyyn, tallennukseen ja tiedonsiirtoon
tarvittavat laitteistot. Anturiajoneuvoihin perustuvan järjestelmän
sovelluskohteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: liikenteen hallintaan liittyvät
sovellukset, kalustonhallintasovellukset sekä säähän, tien kuntoon ja
ympäristöön liittyvät sovellukset. Tämän työn tavoitteena oli tutkia
anturiajoneuvoilla kerättävän tiedon hyödyntämismahdollisuuksia Suomessa sekä
ajantasaisissa sovelluksissa että kerättyä aineistoa jälkikäteen analysoimalla
(ns. historiatieto). Työssä selvitettiin nykytila anturiajoneuvotiedon
tuottamisesta ja siihen liittyvistä standardeista. Lisäksi tutkittiin, kuinka
anturiajoneuvotietoa on hyödynnetty maailmalla ja kuinka tietoa voisi soveltaa
Suomessa. Lopuksi asiantuntijatyöpaja muodosti vision anturiajoneuvojen
soveltamisesta Suomessa vuonna 2015 ja suosituksen askeleista, joilla tähän
visioon edetään. Nopeus- ja paikkatietoon perustuvaa liikenteen sujuvuustietoa
tuottavia anturiajoneuvojärjestelmiä on maailmalla tuotantokäytössä useita.
Tietoa hyödynnetään sekä ajantasaisesti että historiatietoa käyttämällä.
Monipuolisempaa anturiajoneuvotietoa hyödyntävät järjestelmät ovat vielä
tutkimusvaiheessa. Ajoneuvoissa on jo riittävästi erilaisia antureita
tuottamaan monipuolista tietoa sovelluksiin, mutta anturitietoa ei ole
saatavana ajoneuvojen tiedonsiirtoväylistä. Tietojen saaminen ajoneuvon
ulkopuolisiin sovelluksiin vaatisi tutkimus- ja kehitystyötä sekä
standardointia. Visiotyöpajan näkemyksen mukaan anturiajoneuvotiedon
tärkeimpiä hyödyntämissovelluksia ovat Suomessa vuonna 2015 liikenteen häiriö-
ja kelitiedotus, teiden kunnossapidon ohjaus, liikennesuunnittelu ja
tienkäyttömaksut. Esimerkiksi automaattisella hätäviestijärjestelmällä voi
olla merkittävä rooli anturiajoneuvotiedon keruussa. Ajantasaista tietoa ja
historiatietoa yhdistetään muiden mittausjärjestelmien tuottamaan tietoon.
Anturiajoneuvojärjestelmän hyödyntäjiä ovat muun muassa liikennetiedon
tarjoajat, muut palveluntarjoajat, tieviranomaiset, kunnossapitoyritykset,
päättäjät, kuljetusyritykset, tutkijat ja tienkäyttäjät. Vuonna 2015
anturiajoneuvotiedon keräämisestä ja jalostamisesta on muodostunut merkittävää
liiketoimintaa. Tiedon kerääjinä voivat toimia sekä yksityiset että
ammattiautoilijat. Ajoneuvoista kerättävät tietosisällöt, tietojen
ajantasaisuus, tiedonkeruualue, tiedonsiirto ja tiedonkeruun rakenne
vaihtelevat ajoneuvolaitteistojen ja sovellusten mukaan. Suomessa häiriöiden
ja kelin rooli yleisellä tieverkolla tulee merkittäväksi.
Anturiajoneuvosovellukset keskittyvät liikenteen sujuvuuden osalta suurten
kaupunkiseutujen ruuhkiin ja muun tieverkon osalta häiriösovelluksiin.
AB - Anturiajoneuvolla tarkoitetaan tieliikenteessä liikkuvaa autoa, joka
kerää eri antureiltaan saatavaa mittaustietoa ja välittää sen eteenpäin
keskitettyä tiedonjalostusta varten. Anturiajoneuvoissa on tyypillisesti
mittaustiedon keräämiseen, käsittelyyn, tallennukseen ja tiedonsiirtoon
tarvittavat laitteistot. Anturiajoneuvoihin perustuvan järjestelmän
sovelluskohteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: liikenteen hallintaan liittyvät
sovellukset, kalustonhallintasovellukset sekä säähän, tien kuntoon ja
ympäristöön liittyvät sovellukset. Tämän työn tavoitteena oli tutkia
anturiajoneuvoilla kerättävän tiedon hyödyntämismahdollisuuksia Suomessa sekä
ajantasaisissa sovelluksissa että kerättyä aineistoa jälkikäteen analysoimalla
(ns. historiatieto). Työssä selvitettiin nykytila anturiajoneuvotiedon
tuottamisesta ja siihen liittyvistä standardeista. Lisäksi tutkittiin, kuinka
anturiajoneuvotietoa on hyödynnetty maailmalla ja kuinka tietoa voisi soveltaa
Suomessa. Lopuksi asiantuntijatyöpaja muodosti vision anturiajoneuvojen
soveltamisesta Suomessa vuonna 2015 ja suosituksen askeleista, joilla tähän
visioon edetään. Nopeus- ja paikkatietoon perustuvaa liikenteen sujuvuustietoa
tuottavia anturiajoneuvojärjestelmiä on maailmalla tuotantokäytössä useita.
Tietoa hyödynnetään sekä ajantasaisesti että historiatietoa käyttämällä.
Monipuolisempaa anturiajoneuvotietoa hyödyntävät järjestelmät ovat vielä
tutkimusvaiheessa. Ajoneuvoissa on jo riittävästi erilaisia antureita
tuottamaan monipuolista tietoa sovelluksiin, mutta anturitietoa ei ole
saatavana ajoneuvojen tiedonsiirtoväylistä. Tietojen saaminen ajoneuvon
ulkopuolisiin sovelluksiin vaatisi tutkimus- ja kehitystyötä sekä
standardointia. Visiotyöpajan näkemyksen mukaan anturiajoneuvotiedon
tärkeimpiä hyödyntämissovelluksia ovat Suomessa vuonna 2015 liikenteen häiriö-
ja kelitiedotus, teiden kunnossapidon ohjaus, liikennesuunnittelu ja
tienkäyttömaksut. Esimerkiksi automaattisella hätäviestijärjestelmällä voi
olla merkittävä rooli anturiajoneuvotiedon keruussa. Ajantasaista tietoa ja
historiatietoa yhdistetään muiden mittausjärjestelmien tuottamaan tietoon.
Anturiajoneuvojärjestelmän hyödyntäjiä ovat muun muassa liikennetiedon
tarjoajat, muut palveluntarjoajat, tieviranomaiset, kunnossapitoyritykset,
päättäjät, kuljetusyritykset, tutkijat ja tienkäyttäjät. Vuonna 2015
anturiajoneuvotiedon keräämisestä ja jalostamisesta on muodostunut merkittävää
liiketoimintaa. Tiedon kerääjinä voivat toimia sekä yksityiset että
ammattiautoilijat. Ajoneuvoista kerättävät tietosisällöt, tietojen
ajantasaisuus, tiedonkeruualue, tiedonsiirto ja tiedonkeruun rakenne
vaihtelevat ajoneuvolaitteistojen ja sovellusten mukaan. Suomessa häiriöiden
ja kelin rooli yleisellä tieverkolla tulee merkittäväksi.
Anturiajoneuvosovellukset keskittyvät liikenteen sujuvuuden osalta suurten
kaupunkiseutujen ruuhkiin ja muun tieverkon osalta häiriösovelluksiin.
M3 - Report
SN - 952-201-965-8
T3 - AINO-julkaisuja
BT - Anturiajoneuvoilla saatavan tiedon hyödyntäminen
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -