Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat

Translated title of the contribution: Approaches to road safety work

Matti Roine, Juha Luoma

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa käytiin läpi keskeiset onnettomuusteoriat ja tarkasteltiin liikenneturvallisuustyön paradigmoja. Päänäkökulmana oli kansainvälinen katsaus liikenneturvallisuustyön lähtökohdista ja malleista. Tarkastelu kohdistui seuraavien maiden strategisiin suunnitelmiin ja toimenpideohjelmiin: Englanti, Hollanti, Ruotsi, Ranska, Norja, Uusi-Seelanti, Australia, Kanada ja Yhdysvallat. Lisäksi tarkasteltiin OECD:n ja Euroopan komission suosituksia. Analyysien pohjalta järjestetyssä asiantuntijatyöpajassa arvioitiin lupaavimpia elementtejä, joita jatkossa kannattaa hyödyntää Suomen liikenneturvallisuustyössä. Liikenneturvallisuuden johtamisen ja hallinnan kannalta järjestelmäteoria on eniten hyödynnetty ja edelleen hyvin ajankohtainen teoria. Myös liikenneturvallisuustoiminnan paradigmoissa haasteena nähdään monimutkaisten liikennejärjestelmien hallinta. Johtavissa turvallisuusmaissa on selvästi eroteltu visio ja strategia sekä toimenpideohjelma toisistaan. Kunnianhimoinen visio ja strategia on määritelty pitkällä aikavälillä toiminnan pääperiaatteiksi. Toimenpideohjelmat koskevat yleensä lähivuosia ja sisältävät ohjelmoidun suunnitelmien toteuttamisen. Tavoitteena on liikennejärjestelmä, joka mahdollistaa turvalliset matkat liikenteessä. Johtavissa maissa on yksityiskohtaisesti arvioitu ongelmat sekä se, mihin ja miten voimat keskitetään turvallisuuden parantamiseksi. Tuloksellisuuden varmistamiseksi on määritelty päätavoitteet, yleensä liikennekuolemien ja vakavasti loukkaantuneiden määrän perusteella, ja lisäksi on asetettu käytännölliset ja mitattavat osatavoitteet. Hyvältä liikenneturvallisuusjohtamiselta edellytetään, että asiantuntijoiden ohella myös poliittinen johto on sitoutunut siihen vahvasti.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages66
    ISBN (Electronic)978-951-38-7284-7
    ISBN (Print)978-951-38-7283-0
    Publication statusPublished - 2009
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2477
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    roads

    Keywords

    • accident theories
    • paradigms
    • approach
    • road safety
    • international

    Cite this

    Roine, M., & Luoma, J. (2009). Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2477
    Roine, Matti ; Luoma, Juha. / Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 66 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2477).
    @book{2e4f0790b00946edaca23ae343171aea,
    title = "Liikenneturvallisuustoiminnan l{\"a}hestymistavat",
    abstract = "Tutkimuksessa k{\"a}ytiin l{\"a}pi keskeiset onnettomuusteoriat ja tarkasteltiin liikenneturvallisuusty{\"o}n paradigmoja. P{\"a}{\"a}n{\"a}k{\"o}kulmana oli kansainv{\"a}linen katsaus liikenneturvallisuusty{\"o}n l{\"a}ht{\"o}kohdista ja malleista. Tarkastelu kohdistui seuraavien maiden strategisiin suunnitelmiin ja toimenpideohjelmiin: Englanti, Hollanti, Ruotsi, Ranska, Norja, Uusi-Seelanti, Australia, Kanada ja Yhdysvallat. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin OECD:n ja Euroopan komission suosituksia. Analyysien pohjalta j{\"a}rjestetyss{\"a} asiantuntijaty{\"o}pajassa arvioitiin lupaavimpia elementtej{\"a}, joita jatkossa kannattaa hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} Suomen liikenneturvallisuusty{\"o}ss{\"a}. Liikenneturvallisuuden johtamisen ja hallinnan kannalta j{\"a}rjestelm{\"a}teoria on eniten hy{\"o}dynnetty ja edelleen hyvin ajankohtainen teoria. My{\"o}s liikenneturvallisuustoiminnan paradigmoissa haasteena n{\"a}hd{\"a}{\"a}n monimutkaisten liikennej{\"a}rjestelmien hallinta. Johtavissa turvallisuusmaissa on selv{\"a}sti eroteltu visio ja strategia sek{\"a} toimenpideohjelma toisistaan. Kunnianhimoinen visio ja strategia on m{\"a}{\"a}ritelty pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} toiminnan p{\"a}{\"a}periaatteiksi. Toimenpideohjelmat koskevat yleens{\"a} l{\"a}hivuosia ja sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t ohjelmoidun suunnitelmien toteuttamisen. Tavoitteena on liikennej{\"a}rjestelm{\"a}, joka mahdollistaa turvalliset matkat liikenteess{\"a}. Johtavissa maissa on yksityiskohtaisesti arvioitu ongelmat sek{\"a} se, mihin ja miten voimat keskitet{\"a}{\"a}n turvallisuuden parantamiseksi. Tuloksellisuuden varmistamiseksi on m{\"a}{\"a}ritelty p{\"a}{\"a}tavoitteet, yleens{\"a} liikennekuolemien ja vakavasti loukkaantuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a}n perusteella, ja lis{\"a}ksi on asetettu k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}lliset ja mitattavat osatavoitteet. Hyv{\"a}lt{\"a} liikenneturvallisuusjohtamiselta edellytet{\"a}{\"a}n, ett{\"a} asiantuntijoiden ohella my{\"o}s poliittinen johto on sitoutunut siihen vahvasti.",
    keywords = "accident theories, paradigms, approach, road safety, international",
    author = "Matti Roine and Juha Luoma",
    note = "Project code: 10404",
    year = "2009",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-7283-0",
    series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2477",
    address = "Finland",

    }

    Roine, M & Luoma, J 2009, Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2477, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat. / Roine, Matti; Luoma, Juha.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 66 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2477).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat

    AU - Roine, Matti

    AU - Luoma, Juha

    N1 - Project code: 10404

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Tutkimuksessa käytiin läpi keskeiset onnettomuusteoriat ja tarkasteltiin liikenneturvallisuustyön paradigmoja. Päänäkökulmana oli kansainvälinen katsaus liikenneturvallisuustyön lähtökohdista ja malleista. Tarkastelu kohdistui seuraavien maiden strategisiin suunnitelmiin ja toimenpideohjelmiin: Englanti, Hollanti, Ruotsi, Ranska, Norja, Uusi-Seelanti, Australia, Kanada ja Yhdysvallat. Lisäksi tarkasteltiin OECD:n ja Euroopan komission suosituksia. Analyysien pohjalta järjestetyssä asiantuntijatyöpajassa arvioitiin lupaavimpia elementtejä, joita jatkossa kannattaa hyödyntää Suomen liikenneturvallisuustyössä. Liikenneturvallisuuden johtamisen ja hallinnan kannalta järjestelmäteoria on eniten hyödynnetty ja edelleen hyvin ajankohtainen teoria. Myös liikenneturvallisuustoiminnan paradigmoissa haasteena nähdään monimutkaisten liikennejärjestelmien hallinta. Johtavissa turvallisuusmaissa on selvästi eroteltu visio ja strategia sekä toimenpideohjelma toisistaan. Kunnianhimoinen visio ja strategia on määritelty pitkällä aikavälillä toiminnan pääperiaatteiksi. Toimenpideohjelmat koskevat yleensä lähivuosia ja sisältävät ohjelmoidun suunnitelmien toteuttamisen. Tavoitteena on liikennejärjestelmä, joka mahdollistaa turvalliset matkat liikenteessä. Johtavissa maissa on yksityiskohtaisesti arvioitu ongelmat sekä se, mihin ja miten voimat keskitetään turvallisuuden parantamiseksi. Tuloksellisuuden varmistamiseksi on määritelty päätavoitteet, yleensä liikennekuolemien ja vakavasti loukkaantuneiden määrän perusteella, ja lisäksi on asetettu käytännölliset ja mitattavat osatavoitteet. Hyvältä liikenneturvallisuusjohtamiselta edellytetään, että asiantuntijoiden ohella myös poliittinen johto on sitoutunut siihen vahvasti.

    AB - Tutkimuksessa käytiin läpi keskeiset onnettomuusteoriat ja tarkasteltiin liikenneturvallisuustyön paradigmoja. Päänäkökulmana oli kansainvälinen katsaus liikenneturvallisuustyön lähtökohdista ja malleista. Tarkastelu kohdistui seuraavien maiden strategisiin suunnitelmiin ja toimenpideohjelmiin: Englanti, Hollanti, Ruotsi, Ranska, Norja, Uusi-Seelanti, Australia, Kanada ja Yhdysvallat. Lisäksi tarkasteltiin OECD:n ja Euroopan komission suosituksia. Analyysien pohjalta järjestetyssä asiantuntijatyöpajassa arvioitiin lupaavimpia elementtejä, joita jatkossa kannattaa hyödyntää Suomen liikenneturvallisuustyössä. Liikenneturvallisuuden johtamisen ja hallinnan kannalta järjestelmäteoria on eniten hyödynnetty ja edelleen hyvin ajankohtainen teoria. Myös liikenneturvallisuustoiminnan paradigmoissa haasteena nähdään monimutkaisten liikennejärjestelmien hallinta. Johtavissa turvallisuusmaissa on selvästi eroteltu visio ja strategia sekä toimenpideohjelma toisistaan. Kunnianhimoinen visio ja strategia on määritelty pitkällä aikavälillä toiminnan pääperiaatteiksi. Toimenpideohjelmat koskevat yleensä lähivuosia ja sisältävät ohjelmoidun suunnitelmien toteuttamisen. Tavoitteena on liikennejärjestelmä, joka mahdollistaa turvalliset matkat liikenteessä. Johtavissa maissa on yksityiskohtaisesti arvioitu ongelmat sekä se, mihin ja miten voimat keskitetään turvallisuuden parantamiseksi. Tuloksellisuuden varmistamiseksi on määritelty päätavoitteet, yleensä liikennekuolemien ja vakavasti loukkaantuneiden määrän perusteella, ja lisäksi on asetettu käytännölliset ja mitattavat osatavoitteet. Hyvältä liikenneturvallisuusjohtamiselta edellytetään, että asiantuntijoiden ohella myös poliittinen johto on sitoutunut siihen vahvasti.

    KW - accident theories

    KW - paradigms

    KW - approach

    KW - road safety

    KW - international

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-7283-0

    T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

    BT - Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Roine M, Luoma J. Liikenneturvallisuustoiminnan lähestymistavat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 66 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2477).