ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen: Esiselvitys

Anu Tuominen, Jutta Jantunen, Katja Rusila

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    ARITME-esiselvityksessä on perehdytty strategisen tason vaikutusarvioinnin rooliin ja kehittämistarpeisiin liikennepoliittisen päätöksenteon kentässä. Kirjallisen aineiston ana-lysoinnin ja monien keskustelujen perusteella on käynyt selväksi, että tarvetta päätöksen-tekoa tukevalle, systemaattiselle liikenteen vaikutusarviointikäytännölle strategisella ta-solla on olemassa. Hanketasolla arviointeja osataan tehdä, mutta suurille linjoille ei työkaluja ole olemassa. Jo eri liikennemuotojen nykytilan havainnollinen kuvaaminen sekä vertailu on vaikeaa. Liikennejärjestelmän kokonaisuuden kuvaamiseen kaivataan laaja-alaisempaa lähestymistapaa ja nykyistä parempia indikaattoreita. Indikaattoreiden rooli ja yhtenäisyys nähdään tärkeänä tavoitteiden, testattavien toimenpiteiden, vaiku-tusarviomenetelmien sekä järjestelmän tilan seurannan muodostaman kokonaisuuden hallinnassa. Määrällisten indikaattorien lisäksi laadullisia arvoja mittaavat kriteerit ovat tärkeitä. Vaikutusarvioinnin toimintakenttä strategisella tasolla liittyy läheisesti useisiin muihin liikennepoliittisen päätöksentekoprosessin vaiheisiin. Esiselvityksessä on kartoitettu ne prosessin ongelmakohdat, joiden vaikutuksesta strategisen tason vaikutusarviointeja ei nykyisin pystytä tehokkaasti hyödyntämään. Kokonaisuudessaan kenttä on hyvin laaja. Tämän vuoksi kehitystyössä on syytä keskittyä vain muutamiin osa-alueisiin kerrallaan ja vähitellen suunnata prosessia kokonaisuutena oikeaan suuntaan. Kokonaisuuden hah-mottamiseksi ja toiminnan suuntaamisen helpottamiseksi on tässä esiselvityksessä luotu puitteet kattavan päätöksentekoa tukevan vaikutusten arvioinnin työvälineen, ns. ARITME-toimintamallin, kehitystyölle. Esiselvityksessä esitettyjen ajatusten jatkoke-hityksen kannalta olennaisen tärkeää on niiden soveltaminen käytännön case-tutkimuksessa. Ajankohtaisimmalta kohteelta näyttäisi liikenteen peruspalvelutason määrittäminen. Ongelmaa olisi tässä tapauksessa mahdollista lähestyä indikaattoreiden kehitystyön kautta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages35
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    Volume3343

    Keywords

    • transport system
    • impact assessment
    • decision making
    • transport policy
    • strategic level

    Cite this

    Tuominen, A., Jantunen, J., & Rusila, K. (2003). ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen: Esiselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, Vol.. 3343
    Tuominen, Anu ; Jantunen, Jutta ; Rusila, Katja. / ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen : Esiselvitys. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 35 p. (VTT Tutkimusraportti, Vol. 3343).
    @book{c02d161b91ba40889a256ec659f81481,
    title = "ARITME, Arviointimenetelmien kehitt{\"a}minen: Esiselvitys",
    abstract = "ARITME-esiselvityksess{\"a} on perehdytty strategisen tason vaikutusarvioinnin rooliin ja kehitt{\"a}mistarpeisiin liikennepoliittisen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteon kent{\"a}ss{\"a}. Kirjallisen aineiston ana-lysoinnin ja monien keskustelujen perusteella on k{\"a}ynyt selv{\"a}ksi, ett{\"a} tarvetta p{\"a}{\"a}t{\"o}ksen-tekoa tukevalle, systemaattiselle liikenteen vaikutusarviointik{\"a}yt{\"a}nn{\"o}lle strategisella ta-solla on olemassa. Hanketasolla arviointeja osataan tehd{\"a}, mutta suurille linjoille ei ty{\"o}kaluja ole olemassa. Jo eri liikennemuotojen nykytilan havainnollinen kuvaaminen sek{\"a} vertailu on vaikeaa. Liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n kokonaisuuden kuvaamiseen kaivataan laaja-alaisempaa l{\"a}hestymistapaa ja nykyist{\"a} parempia indikaattoreita. Indikaattoreiden rooli ja yhten{\"a}isyys n{\"a}hd{\"a}{\"a}n t{\"a}rke{\"a}n{\"a} tavoitteiden, testattavien toimenpiteiden, vaiku-tusarviomenetelmien sek{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}n tilan seurannan muodostaman kokonaisuuden hallinnassa. M{\"a}{\"a}r{\"a}llisten indikaattorien lis{\"a}ksi laadullisia arvoja mittaavat kriteerit ovat t{\"a}rkeit{\"a}. Vaikutusarvioinnin toimintakentt{\"a} strategisella tasolla liittyy l{\"a}heisesti useisiin muihin liikennepoliittisen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoprosessin vaiheisiin. Esiselvityksess{\"a} on kartoitettu ne prosessin ongelmakohdat, joiden vaikutuksesta strategisen tason vaikutusarviointeja ei nykyisin pystyt{\"a} tehokkaasti hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}{\"a}n. Kokonaisuudessaan kentt{\"a} on hyvin laaja. T{\"a}m{\"a}n vuoksi kehitysty{\"o}ss{\"a} on syyt{\"a} keskitty{\"a} vain muutamiin osa-alueisiin kerrallaan ja v{\"a}hitellen suunnata prosessia kokonaisuutena oikeaan suuntaan. Kokonaisuuden hah-mottamiseksi ja toiminnan suuntaamisen helpottamiseksi on t{\"a}ss{\"a} esiselvityksess{\"a} luotu puitteet kattavan p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoa tukevan vaikutusten arvioinnin ty{\"o}v{\"a}lineen, ns. ARITME-toimintamallin, kehitysty{\"o}lle. Esiselvityksess{\"a} esitettyjen ajatusten jatkoke-hityksen kannalta olennaisen t{\"a}rke{\"a}{\"a} on niiden soveltaminen k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n case-tutkimuksessa. Ajankohtaisimmalta kohteelta n{\"a}ytt{\"a}isi liikenteen peruspalvelutason m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen. Ongelmaa olisi t{\"a}ss{\"a} tapauksessa mahdollista l{\"a}hesty{\"a} indikaattoreiden kehitysty{\"o}n kautta.",
    keywords = "transport system, impact assessment, decision making, transport policy, strategic level",
    author = "Anu Tuominen and Jutta Jantunen and Katja Rusila",
    year = "2003",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    address = "Finland",

    }

    Tuominen, A, Jantunen, J & Rusila, K 2003, ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen: Esiselvitys. VTT Tutkimusraportti, vol. 3343, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen : Esiselvitys. / Tuominen, Anu; Jantunen, Jutta; Rusila, Katja.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 35 p. (VTT Tutkimusraportti, Vol. 3343).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen

    T2 - Esiselvitys

    AU - Tuominen, Anu

    AU - Jantunen, Jutta

    AU - Rusila, Katja

    PY - 2003

    Y1 - 2003

    N2 - ARITME-esiselvityksessä on perehdytty strategisen tason vaikutusarvioinnin rooliin ja kehittämistarpeisiin liikennepoliittisen päätöksenteon kentässä. Kirjallisen aineiston ana-lysoinnin ja monien keskustelujen perusteella on käynyt selväksi, että tarvetta päätöksen-tekoa tukevalle, systemaattiselle liikenteen vaikutusarviointikäytännölle strategisella ta-solla on olemassa. Hanketasolla arviointeja osataan tehdä, mutta suurille linjoille ei työkaluja ole olemassa. Jo eri liikennemuotojen nykytilan havainnollinen kuvaaminen sekä vertailu on vaikeaa. Liikennejärjestelmän kokonaisuuden kuvaamiseen kaivataan laaja-alaisempaa lähestymistapaa ja nykyistä parempia indikaattoreita. Indikaattoreiden rooli ja yhtenäisyys nähdään tärkeänä tavoitteiden, testattavien toimenpiteiden, vaiku-tusarviomenetelmien sekä järjestelmän tilan seurannan muodostaman kokonaisuuden hallinnassa. Määrällisten indikaattorien lisäksi laadullisia arvoja mittaavat kriteerit ovat tärkeitä. Vaikutusarvioinnin toimintakenttä strategisella tasolla liittyy läheisesti useisiin muihin liikennepoliittisen päätöksentekoprosessin vaiheisiin. Esiselvityksessä on kartoitettu ne prosessin ongelmakohdat, joiden vaikutuksesta strategisen tason vaikutusarviointeja ei nykyisin pystytä tehokkaasti hyödyntämään. Kokonaisuudessaan kenttä on hyvin laaja. Tämän vuoksi kehitystyössä on syytä keskittyä vain muutamiin osa-alueisiin kerrallaan ja vähitellen suunnata prosessia kokonaisuutena oikeaan suuntaan. Kokonaisuuden hah-mottamiseksi ja toiminnan suuntaamisen helpottamiseksi on tässä esiselvityksessä luotu puitteet kattavan päätöksentekoa tukevan vaikutusten arvioinnin työvälineen, ns. ARITME-toimintamallin, kehitystyölle. Esiselvityksessä esitettyjen ajatusten jatkoke-hityksen kannalta olennaisen tärkeää on niiden soveltaminen käytännön case-tutkimuksessa. Ajankohtaisimmalta kohteelta näyttäisi liikenteen peruspalvelutason määrittäminen. Ongelmaa olisi tässä tapauksessa mahdollista lähestyä indikaattoreiden kehitystyön kautta.

    AB - ARITME-esiselvityksessä on perehdytty strategisen tason vaikutusarvioinnin rooliin ja kehittämistarpeisiin liikennepoliittisen päätöksenteon kentässä. Kirjallisen aineiston ana-lysoinnin ja monien keskustelujen perusteella on käynyt selväksi, että tarvetta päätöksen-tekoa tukevalle, systemaattiselle liikenteen vaikutusarviointikäytännölle strategisella ta-solla on olemassa. Hanketasolla arviointeja osataan tehdä, mutta suurille linjoille ei työkaluja ole olemassa. Jo eri liikennemuotojen nykytilan havainnollinen kuvaaminen sekä vertailu on vaikeaa. Liikennejärjestelmän kokonaisuuden kuvaamiseen kaivataan laaja-alaisempaa lähestymistapaa ja nykyistä parempia indikaattoreita. Indikaattoreiden rooli ja yhtenäisyys nähdään tärkeänä tavoitteiden, testattavien toimenpiteiden, vaiku-tusarviomenetelmien sekä järjestelmän tilan seurannan muodostaman kokonaisuuden hallinnassa. Määrällisten indikaattorien lisäksi laadullisia arvoja mittaavat kriteerit ovat tärkeitä. Vaikutusarvioinnin toimintakenttä strategisella tasolla liittyy läheisesti useisiin muihin liikennepoliittisen päätöksentekoprosessin vaiheisiin. Esiselvityksessä on kartoitettu ne prosessin ongelmakohdat, joiden vaikutuksesta strategisen tason vaikutusarviointeja ei nykyisin pystytä tehokkaasti hyödyntämään. Kokonaisuudessaan kenttä on hyvin laaja. Tämän vuoksi kehitystyössä on syytä keskittyä vain muutamiin osa-alueisiin kerrallaan ja vähitellen suunnata prosessia kokonaisuutena oikeaan suuntaan. Kokonaisuuden hah-mottamiseksi ja toiminnan suuntaamisen helpottamiseksi on tässä esiselvityksessä luotu puitteet kattavan päätöksentekoa tukevan vaikutusten arvioinnin työvälineen, ns. ARITME-toimintamallin, kehitystyölle. Esiselvityksessä esitettyjen ajatusten jatkoke-hityksen kannalta olennaisen tärkeää on niiden soveltaminen käytännön case-tutkimuksessa. Ajankohtaisimmalta kohteelta näyttäisi liikenteen peruspalvelutason määrittäminen. Ongelmaa olisi tässä tapauksessa mahdollista lähestyä indikaattoreiden kehitystyön kautta.

    KW - transport system

    KW - impact assessment

    KW - decision making

    KW - transport policy

    KW - strategic level

    M3 - Report

    T3 - VTT Tutkimusraportti

    BT - ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Tuominen A, Jantunen J, Rusila K. ARITME, Arviointimenetelmien kehittäminen: Esiselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 35 p. (VTT Tutkimusraportti, Vol. 3343).