Arvonluonnin uudet muodot ja verkostot

Translated title of the contribution: New models for value creation and business networks

Tiina Apilo, Henri Hytönen, Katri Valkokari

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tulevaisuuden kilpailuetu syntyy johtamisesta, joka kykenee nykyistä strategista johtamista laajemmin muodostamaan ja jakamaan organisaation toimintaa ohjaavan dynaamisen vision. Menestymisen edellyttämä jatkuva uudistuminen on mahdollista vain sitoutuneen henkilöstön ja verkostokumppanien kanssa. Yritysjohtajien täytyy oppia tunnistamaan, ymmärtämään ja hyödyntämään lukuisia vastakohtaisuuksia ja näiden välistä kytkeytyneisyyttä. Teknologiaintensiivisyys johtaa siihen, ettei monikaan yritys voi hallita kaikkea itse. Lisäksi uudet liiketoimintamallit romuttavat vanhojen toimialojen ja teknologioiden rajoja eivätkä myöskään kunnioita yritysrajoja. Tulevaisuudessa osaamisen pirstaloituneisuus korostuu - kaikki viisaus ei siis ole yhden yrityksen sisällä. Toisaalta yrityksen sisällä on paljon tietoa ja osaamista, jota ei saada käyttöön, koska vuorovaikutusta toimintojen välillä ei ole riittävästi. Hierarkkisesta, kaikkea kontrolloivasta johtamistyylistä ja organisaatiorakenteesta on päästävä eroon. Sijalle tarvitaan kannustavia ja merkityksellisen vision ohjaamia organisaatioita, jotka hahmottavat jatkuvasti omaa rooliaan peilaamalla ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia organisaation kyvykkyyksiin. Rajapinnat ylittäville radikaaleille innovaatioille luodaan pohja organisaation sisäisen avoimuuden rakentamisen avulla.
    Translated title of the contributionNew models for value creation and business networks
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages100
    ISBN (Electronic)978-951-38-7304-2
    ISBN (Print)978-951-38-7303-5
    Publication statusPublished - 2009
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2490
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • business
    • strategy
    • innovation
    • networks

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'New models for value creation and business networks'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this