Arvosta!

Kuinka asiakasarvoa vaalitaan?

Jukka Hemilä (Editor), Erika Kallionpää (Editor), Marinka Lanne (Editor), Mervi Murtonen (Editor), Jarkko Rantala (Editor), Mariikka Ala-Maakala (Editor)

    Research output: Book/ReportReportProfessional

    Abstract

    Asiakasarvosta ja asiakasymmärryksestä puhutaan paljon. On kuitenkin vaikeaa todella tuntea, miten asiakasyrityksessä asiat koetaan. Mikä toiminnassamme saa asiakkaan iloiseksi tai poistaa taakkaa harteilta? Miten todella tuemme asiakasyrityksen liiketoimintaa tai poistamme esteitä asiakkaan tieltä? Entä miten toimintamme voi asiakasyritystämme - ja lopulta myös omaa yritystämme vahingoittaa? Tällä oppaalla haluamme nostaa valokeilaan asiakasarvon muodostumisen ja menettämisen kannalta kriittisiä kohtia. Näemme haavoittuvuutta kohdissa, joissa arvon muodostamisessa ei onnistuta. Toisaalta kolikon kääntöpuolella näemme suuria mahdollisuuksia oivaltaa oman toiminnan ja asiakkaan kokeman välinen yhteys. Opasta kirjoittaessamme suuntasimme katseemme tulevaisuuteen. Pohdimme, mitä asiakasarvon pitäisi olla ja mitä asiakas tulee vielä arvostamaan. Näimme, että tärkeää ei ole vain nykykäsityksemme, vaan myös se, miten asiakasarvoa jatkossa ymmärrämme. Samalla kun muutamme asiakkaan tulevaisuutta, asiakas muuttaa meidän tulevaisuutemme. Meille kirjoittajille asiakasarvo tarkoittaa asiakkaan kokemusta niistä hyödyistä ja kustannuksista, jotka liittyvät palveluun, tuotteeseen tai vuorovaikutukseen palveluntuottajien kanssa. Luonteeltaan asiakasarvo on yksilöllinen, muuttuva ja haavoittuva. Haavoittuvuuden näemme yritystoiminnan ominaisuutena, johon yritys voi itse toiminnallaan vaikuttaa. Arvon muodostuminen voi siis kukoistaa, estyä tai hidastua yrityksen toiminnan seurauksena. Haavoittuvia kohtia - näkyviä tai piileviä heikkouksia - lymyää palvelussa, tuotteessa tai vuorovaikutuksessa. Arvon muodostumisen elinvoima ja haavoittuvuuden hallinta piilee mielestämme etenkin yrityskulttuurissa, strategiavalinnoissa, operatiivisessa toiminnassa sekä henkilöstönhallinnassa. Siis siellä, missä arvoa louhitaan ja rikastetaan! Koimme, että asiakasarvoon liittyvä haavoittuvuuden hallinta kaipaa tuekseen jäsennettyä pohdintaa ja välineitä. Tämän oppaan asioita tarvitset menestykseen! Huomaa myös yrityskumppaniemme ääni tekstin sitaateissa. Oppaan lopussa on Arvosta! -testi arvonmuodostuksen kehittämistarpeista. Testin avulla voit tarkastella omaa liiketoimintaasi arvonmuodostuksen eri näkökulmista ja saat esille kehittämiskohteita. Jos löydät tarkistuslistan avulla liiketoimintasi kipupisteet, ota rohkeasti yhteyttä meihin kirjoittajiin, ja katsotaan, miten voisimme sinua auttaa näiden asioiden kehittämisessä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages55
    Publication statusPublished - 2016
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Cite this

    Hemilä, J., Kallionpää, E., Lanne, M., Murtonen, M., Rantala, J., & Ala-Maakala, M. (Eds.) (2016). Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan? Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland.
    Hemilä, Jukka (Editor) ; Kallionpää, Erika (Editor) ; Lanne, Marinka (Editor) ; Murtonen, Mervi (Editor) ; Rantala, Jarkko (Editor) ; Ala-Maakala, Mariikka (Editor). / Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan?. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 55 p.
    @book{8a438d51107743f48f5da7cdc4196bce,
    title = "Arvosta!: Kuinka asiakasarvoa vaalitaan?",
    abstract = "Asiakasarvosta ja asiakasymm{\"a}rryksest{\"a} puhutaan paljon. On kuitenkin vaikeaa todella tuntea, miten asiakasyrityksess{\"a} asiat koetaan. Mik{\"a} toiminnassamme saa asiakkaan iloiseksi tai poistaa taakkaa harteilta? Miten todella tuemme asiakasyrityksen liiketoimintaa tai poistamme esteit{\"a} asiakkaan tielt{\"a}? Ent{\"a} miten toimintamme voi asiakasyrityst{\"a}mme - ja lopulta my{\"o}s omaa yrityst{\"a}mme vahingoittaa? T{\"a}ll{\"a} oppaalla haluamme nostaa valokeilaan asiakasarvon muodostumisen ja menett{\"a}misen kannalta kriittisi{\"a} kohtia. N{\"a}emme haavoittuvuutta kohdissa, joissa arvon muodostamisessa ei onnistuta. Toisaalta kolikon k{\"a}{\"a}nt{\"o}puolella n{\"a}emme suuria mahdollisuuksia oivaltaa oman toiminnan ja asiakkaan kokeman v{\"a}linen yhteys. Opasta kirjoittaessamme suuntasimme katseemme tulevaisuuteen. Pohdimme, mit{\"a} asiakasarvon pit{\"a}isi olla ja mit{\"a} asiakas tulee viel{\"a} arvostamaan. N{\"a}imme, ett{\"a} t{\"a}rke{\"a}{\"a} ei ole vain nykyk{\"a}sityksemme, vaan my{\"o}s se, miten asiakasarvoa jatkossa ymm{\"a}rr{\"a}mme. Samalla kun muutamme asiakkaan tulevaisuutta, asiakas muuttaa meid{\"a}n tulevaisuutemme. Meille kirjoittajille asiakasarvo tarkoittaa asiakkaan kokemusta niist{\"a} hy{\"o}dyist{\"a} ja kustannuksista, jotka liittyv{\"a}t palveluun, tuotteeseen tai vuorovaikutukseen palveluntuottajien kanssa. Luonteeltaan asiakasarvo on yksil{\"o}llinen, muuttuva ja haavoittuva. Haavoittuvuuden n{\"a}emme yritystoiminnan ominaisuutena, johon yritys voi itse toiminnallaan vaikuttaa. Arvon muodostuminen voi siis kukoistaa, esty{\"a} tai hidastua yrityksen toiminnan seurauksena. Haavoittuvia kohtia - n{\"a}kyvi{\"a} tai piilevi{\"a} heikkouksia - lymy{\"a}{\"a} palvelussa, tuotteessa tai vuorovaikutuksessa. Arvon muodostumisen elinvoima ja haavoittuvuuden hallinta piilee mielest{\"a}mme etenkin yrityskulttuurissa, strategiavalinnoissa, operatiivisessa toiminnassa sek{\"a} henkil{\"o}st{\"o}nhallinnassa. Siis siell{\"a}, miss{\"a} arvoa louhitaan ja rikastetaan! Koimme, ett{\"a} asiakasarvoon liittyv{\"a} haavoittuvuuden hallinta kaipaa tuekseen j{\"a}sennetty{\"a} pohdintaa ja v{\"a}lineit{\"a}. T{\"a}m{\"a}n oppaan asioita tarvitset menestykseen! Huomaa my{\"o}s yrityskumppaniemme {\"a}{\"a}ni tekstin sitaateissa. Oppaan lopussa on Arvosta! -testi arvonmuodostuksen kehitt{\"a}mistarpeista. Testin avulla voit tarkastella omaa liiketoimintaasi arvonmuodostuksen eri n{\"a}k{\"o}kulmista ja saat esille kehitt{\"a}miskohteita. Jos l{\"o}yd{\"a}t tarkistuslistan avulla liiketoimintasi kipupisteet, ota rohkeasti yhteytt{\"a} meihin kirjoittajiin, ja katsotaan, miten voisimme sinua auttaa n{\"a}iden asioiden kehitt{\"a}misess{\"a}.",
    editor = "Jukka Hemil{\"a} and Erika Kallionp{\"a}{\"a} and Marinka Lanne and Mervi Murtonen and Jarkko Rantala and Mariikka Ala-Maakala",
    note = "LIS: Tekes Fiiliksest{\"a} fyrkkaa -ohjelma Project code: 100920",
    year = "2016",
    language = "Finnish",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    address = "Finland",

    }

    Hemilä, J, Kallionpää, E, Lanne, M, Murtonen, M, Rantala, J & Ala-Maakala, M (eds) 2016, Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan? VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan? / Hemilä, Jukka (Editor); Kallionpää, Erika (Editor); Lanne, Marinka (Editor); Murtonen, Mervi (Editor); Rantala, Jarkko (Editor); Ala-Maakala, Mariikka (Editor).

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 55 p.

    Research output: Book/ReportReportProfessional

    TY - BOOK

    T1 - Arvosta!

    T2 - Kuinka asiakasarvoa vaalitaan?

    A2 - Hemilä, Jukka

    A2 - Kallionpää, Erika

    A2 - Lanne, Marinka

    A2 - Murtonen, Mervi

    A2 - Rantala, Jarkko

    A2 - Ala-Maakala, Mariikka

    N1 - LIS: Tekes Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma Project code: 100920

    PY - 2016

    Y1 - 2016

    N2 - Asiakasarvosta ja asiakasymmärryksestä puhutaan paljon. On kuitenkin vaikeaa todella tuntea, miten asiakasyrityksessä asiat koetaan. Mikä toiminnassamme saa asiakkaan iloiseksi tai poistaa taakkaa harteilta? Miten todella tuemme asiakasyrityksen liiketoimintaa tai poistamme esteitä asiakkaan tieltä? Entä miten toimintamme voi asiakasyritystämme - ja lopulta myös omaa yritystämme vahingoittaa? Tällä oppaalla haluamme nostaa valokeilaan asiakasarvon muodostumisen ja menettämisen kannalta kriittisiä kohtia. Näemme haavoittuvuutta kohdissa, joissa arvon muodostamisessa ei onnistuta. Toisaalta kolikon kääntöpuolella näemme suuria mahdollisuuksia oivaltaa oman toiminnan ja asiakkaan kokeman välinen yhteys. Opasta kirjoittaessamme suuntasimme katseemme tulevaisuuteen. Pohdimme, mitä asiakasarvon pitäisi olla ja mitä asiakas tulee vielä arvostamaan. Näimme, että tärkeää ei ole vain nykykäsityksemme, vaan myös se, miten asiakasarvoa jatkossa ymmärrämme. Samalla kun muutamme asiakkaan tulevaisuutta, asiakas muuttaa meidän tulevaisuutemme. Meille kirjoittajille asiakasarvo tarkoittaa asiakkaan kokemusta niistä hyödyistä ja kustannuksista, jotka liittyvät palveluun, tuotteeseen tai vuorovaikutukseen palveluntuottajien kanssa. Luonteeltaan asiakasarvo on yksilöllinen, muuttuva ja haavoittuva. Haavoittuvuuden näemme yritystoiminnan ominaisuutena, johon yritys voi itse toiminnallaan vaikuttaa. Arvon muodostuminen voi siis kukoistaa, estyä tai hidastua yrityksen toiminnan seurauksena. Haavoittuvia kohtia - näkyviä tai piileviä heikkouksia - lymyää palvelussa, tuotteessa tai vuorovaikutuksessa. Arvon muodostumisen elinvoima ja haavoittuvuuden hallinta piilee mielestämme etenkin yrityskulttuurissa, strategiavalinnoissa, operatiivisessa toiminnassa sekä henkilöstönhallinnassa. Siis siellä, missä arvoa louhitaan ja rikastetaan! Koimme, että asiakasarvoon liittyvä haavoittuvuuden hallinta kaipaa tuekseen jäsennettyä pohdintaa ja välineitä. Tämän oppaan asioita tarvitset menestykseen! Huomaa myös yrityskumppaniemme ääni tekstin sitaateissa. Oppaan lopussa on Arvosta! -testi arvonmuodostuksen kehittämistarpeista. Testin avulla voit tarkastella omaa liiketoimintaasi arvonmuodostuksen eri näkökulmista ja saat esille kehittämiskohteita. Jos löydät tarkistuslistan avulla liiketoimintasi kipupisteet, ota rohkeasti yhteyttä meihin kirjoittajiin, ja katsotaan, miten voisimme sinua auttaa näiden asioiden kehittämisessä.

    AB - Asiakasarvosta ja asiakasymmärryksestä puhutaan paljon. On kuitenkin vaikeaa todella tuntea, miten asiakasyrityksessä asiat koetaan. Mikä toiminnassamme saa asiakkaan iloiseksi tai poistaa taakkaa harteilta? Miten todella tuemme asiakasyrityksen liiketoimintaa tai poistamme esteitä asiakkaan tieltä? Entä miten toimintamme voi asiakasyritystämme - ja lopulta myös omaa yritystämme vahingoittaa? Tällä oppaalla haluamme nostaa valokeilaan asiakasarvon muodostumisen ja menettämisen kannalta kriittisiä kohtia. Näemme haavoittuvuutta kohdissa, joissa arvon muodostamisessa ei onnistuta. Toisaalta kolikon kääntöpuolella näemme suuria mahdollisuuksia oivaltaa oman toiminnan ja asiakkaan kokeman välinen yhteys. Opasta kirjoittaessamme suuntasimme katseemme tulevaisuuteen. Pohdimme, mitä asiakasarvon pitäisi olla ja mitä asiakas tulee vielä arvostamaan. Näimme, että tärkeää ei ole vain nykykäsityksemme, vaan myös se, miten asiakasarvoa jatkossa ymmärrämme. Samalla kun muutamme asiakkaan tulevaisuutta, asiakas muuttaa meidän tulevaisuutemme. Meille kirjoittajille asiakasarvo tarkoittaa asiakkaan kokemusta niistä hyödyistä ja kustannuksista, jotka liittyvät palveluun, tuotteeseen tai vuorovaikutukseen palveluntuottajien kanssa. Luonteeltaan asiakasarvo on yksilöllinen, muuttuva ja haavoittuva. Haavoittuvuuden näemme yritystoiminnan ominaisuutena, johon yritys voi itse toiminnallaan vaikuttaa. Arvon muodostuminen voi siis kukoistaa, estyä tai hidastua yrityksen toiminnan seurauksena. Haavoittuvia kohtia - näkyviä tai piileviä heikkouksia - lymyää palvelussa, tuotteessa tai vuorovaikutuksessa. Arvon muodostumisen elinvoima ja haavoittuvuuden hallinta piilee mielestämme etenkin yrityskulttuurissa, strategiavalinnoissa, operatiivisessa toiminnassa sekä henkilöstönhallinnassa. Siis siellä, missä arvoa louhitaan ja rikastetaan! Koimme, että asiakasarvoon liittyvä haavoittuvuuden hallinta kaipaa tuekseen jäsennettyä pohdintaa ja välineitä. Tämän oppaan asioita tarvitset menestykseen! Huomaa myös yrityskumppaniemme ääni tekstin sitaateissa. Oppaan lopussa on Arvosta! -testi arvonmuodostuksen kehittämistarpeista. Testin avulla voit tarkastella omaa liiketoimintaasi arvonmuodostuksen eri näkökulmista ja saat esille kehittämiskohteita. Jos löydät tarkistuslistan avulla liiketoimintasi kipupisteet, ota rohkeasti yhteyttä meihin kirjoittajiin, ja katsotaan, miten voisimme sinua auttaa näiden asioiden kehittämisessä.

    M3 - Report

    BT - Arvosta!

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Hemilä J, (ed.), Kallionpää E, (ed.), Lanne M, (ed.), Murtonen M, (ed.), Rantala J, (ed.), Ala-Maakala M, (ed.). Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan? Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 55 p.