Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti

Kyösti Laukkanen, Pekka Halonen, Erkko Pyy

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
ISBN (Electronic)978-952-255-162-7
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
Number20/2012
ISSN1798-6656

Keywords

  • asphalt pavement
  • voids
  • indirect tensile strength
  • freeze-thaw
  • water sensitivity
  • degree of saturation

Cite this

Laukkanen, K., Halonen, P., & Pyy, E. (2012). Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti. Helsinki. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 20/2012
Laukkanen, Kyösti ; Halonen, Pekka ; Pyy, Erkko. / Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan : Asfadur-projektin loppuraportti. Helsinki, 2012. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 20/2012).
@book{de80e3882f03408ba8858eda6c952573,
title = "Asfalttimassan kest{\"a}vyys j{\"a}{\"a}tymis-sulamista sek{\"a} veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti",
abstract = "Vedell{\"a} kyll{\"a}stysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella eritt{\"a}in merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki n{\"a}ytett{\"a} lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden t{\"a}ytt{\"a}m{\"a}n huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lis{\"a}{\"a}v{\"a} vaikutus antoi virheellist{\"a} tietoa asfaltin lujuudesta k{\"a}ytt{\"o}tilassa, jossa vedell{\"a} kyll{\"a}stysaste vaihtelee s{\"a}{\"a}olosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkest{\"a}vyyden m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen k{\"a}ytett{\"a}v{\"a} eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelm{\"a} B sis{\"a}lt{\"a}{\"a} systemaattisen virheen eik{\"a} anna siksi luotettavaa tietoa vedenkest{\"a}vyydest{\"a}. Systemaattinen virhe johtuu vedenkest{\"a}vyyskokeen vesis{\"a}ilytyksess{\"a} olleiden n{\"a}ytteiden ja vertailun{\"a}ytteiden erilaisista vedell{\"a} kyll{\"a}stysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkest{\"a}vyyden menetelm{\"a}standardin virhe tulisi korjata siten, ett{\"a} molempien n{\"a}ytesarjojen kaikkia n{\"a}ytteit{\"a} k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n vesis{\"a}ilytyksen j{\"a}lkeen siten, ett{\"a} niill{\"a} on yht{\"a} suuri vedell{\"a} kyll{\"a}stysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelm{\"a}n sis{\"a}lt{\"o}{\"a} muutetaan, tulee tarkistaa my{\"o}s asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkest{\"a}vyyden vaatimusarvot.",
keywords = "asphalt pavement, voids, indirect tensile strength, freeze-thaw, water sensitivity, degree of saturation",
author = "Ky{\"o}sti Laukkanen and Pekka Halonen and Erkko Pyy",
note = "Project code: 29912 Project code: 28689",
year = "2012",
language = "Finnish",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
number = "20/2012",

}

Laukkanen, K, Halonen, P & Pyy, E 2012, Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, no. 20/2012, Helsinki.

Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan : Asfadur-projektin loppuraportti. / Laukkanen, Kyösti; Halonen, Pekka; Pyy, Erkko.

Helsinki, 2012. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 20/2012).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan

T2 - Asfadur-projektin loppuraportti

AU - Laukkanen, Kyösti

AU - Halonen, Pekka

AU - Pyy, Erkko

N1 - Project code: 29912 Project code: 28689

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.

AB - Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.

KW - asphalt pavement

KW - voids

KW - indirect tensile strength

KW - freeze-thaw

KW - water sensitivity

KW - degree of saturation

M3 - Report

T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

BT - Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan

CY - Helsinki

ER -

Laukkanen K, Halonen P, Pyy E. Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti. Helsinki, 2012. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 20/2012).