Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti

Kyösti Laukkanen, Pekka Halonen, Erkko Pyy

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherLiikennevirasto
    ISBN (Electronic)978-952-255-162-7
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Number20/2012
    ISSN1798-6656

    Keywords

    • asphalt pavement
    • voids
    • indirect tensile strength
    • freeze-thaw
    • water sensitivity
    • degree of saturation

    Cite this