Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti

Kyösti Laukkanen, Pekka Halonen, Erkko Pyy

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    ISBN (Electronic)978-952-255-162-7
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Number20/2012
    ISSN1798-6656

    Keywords

    • asphalt pavement
    • voids
    • indirect tensile strength
    • freeze-thaw
    • water sensitivity
    • degree of saturation

    Cite this

    Laukkanen, K., Halonen, P., & Pyy, E. (2012). Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti. Helsinki. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 20/2012
    Laukkanen, Kyösti ; Halonen, Pekka ; Pyy, Erkko. / Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan : Asfadur-projektin loppuraportti. Helsinki, 2012. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 20/2012).
    @book{de80e3882f03408ba8858eda6c952573,
    title = "Asfalttimassan kest{\"a}vyys j{\"a}{\"a}tymis-sulamista sek{\"a} veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti",
    abstract = "Vedell{\"a} kyll{\"a}stysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella eritt{\"a}in merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki n{\"a}ytett{\"a} lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden t{\"a}ytt{\"a}m{\"a}n huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lis{\"a}{\"a}v{\"a} vaikutus antoi virheellist{\"a} tietoa asfaltin lujuudesta k{\"a}ytt{\"o}tilassa, jossa vedell{\"a} kyll{\"a}stysaste vaihtelee s{\"a}{\"a}olosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkest{\"a}vyyden m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen k{\"a}ytett{\"a}v{\"a} eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelm{\"a} B sis{\"a}lt{\"a}{\"a} systemaattisen virheen eik{\"a} anna siksi luotettavaa tietoa vedenkest{\"a}vyydest{\"a}. Systemaattinen virhe johtuu vedenkest{\"a}vyyskokeen vesis{\"a}ilytyksess{\"a} olleiden n{\"a}ytteiden ja vertailun{\"a}ytteiden erilaisista vedell{\"a} kyll{\"a}stysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkest{\"a}vyyden menetelm{\"a}standardin virhe tulisi korjata siten, ett{\"a} molempien n{\"a}ytesarjojen kaikkia n{\"a}ytteit{\"a} k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n vesis{\"a}ilytyksen j{\"a}lkeen siten, ett{\"a} niill{\"a} on yht{\"a} suuri vedell{\"a} kyll{\"a}stysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelm{\"a}n sis{\"a}lt{\"o}{\"a} muutetaan, tulee tarkistaa my{\"o}s asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkest{\"a}vyyden vaatimusarvot.",
    keywords = "asphalt pavement, voids, indirect tensile strength, freeze-thaw, water sensitivity, degree of saturation",
    author = "Ky{\"o}sti Laukkanen and Pekka Halonen and Erkko Pyy",
    note = "Project code: 29912 Project code: 28689",
    year = "2012",
    language = "Finnish",
    series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
    number = "20/2012",

    }

    Laukkanen, K, Halonen, P & Pyy, E 2012, Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, no. 20/2012, Helsinki.

    Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan : Asfadur-projektin loppuraportti. / Laukkanen, Kyösti; Halonen, Pekka; Pyy, Erkko.

    Helsinki, 2012. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 20/2012).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan

    T2 - Asfadur-projektin loppuraportti

    AU - Laukkanen, Kyösti

    AU - Halonen, Pekka

    AU - Pyy, Erkko

    N1 - Project code: 29912 Project code: 28689

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.

    AB - Vedellä kyllästysasteella oli Asfadur-projektin tulosten perusteella erittäin merkittävä vaikutus asfaltin halkaisuvetolujuuskokeen tulokseen. Huokosvesi tuki näytettä lyhytaikaisen kuormituksen aikana, koska vesi on kokoonpuristumatonta. Halkaisuvetolujuuskokeessa veden täyttämän huokostilan hetkellinen, lujuustulosta lisäävä vaikutus antoi virheellistä tietoa asfaltin lujuudesta käyttötilassa, jossa vedellä kyllästysaste vaihtelee sääolosuhteiden mukaan. Asfalttimassan vedenkestävyyden määrittämiseen käytettävä eurooppalainen standardi SFS-EN 12697-12, menetelmä B sisältää systemaattisen virheen eikä anna siksi luotettavaa tietoa vedenkestävyydestä. Systemaattinen virhe johtuu vedenkestävyyskokeen vesisäilytyksessä olleiden näytteiden ja vertailunäytteiden erilaisista vedellä kyllästysasteista halkaisuvetolujuuskokeen aikana. Vedenkestävyyden menetelmästandardin virhe tulisi korjata siten, että molempien näytesarjojen kaikkia näytteitä käsitellään vesisäilytyksen jälkeen siten, että niillä on yhtä suuri vedellä kyllästysaste halkaisuvetolujuuskokeessa. Samalla kun menetelmän sisältöä muutetaan, tulee tarkistaa myös asfalttinormeissa olevat asfalttimassan vedenkestävyyden vaatimusarvot.

    KW - asphalt pavement

    KW - voids

    KW - indirect tensile strength

    KW - freeze-thaw

    KW - water sensitivity

    KW - degree of saturation

    M3 - Report

    T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

    BT - Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan

    CY - Helsinki

    ER -

    Laukkanen K, Halonen P, Pyy E. Asfalttimassan kestävyys jäätymis-sulamista sekä veden ja kuormitusten yhteisvaikutusta vastaan: Asfadur-projektin loppuraportti. Helsinki, 2012. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 20/2012).