TY - BOOK
T1 - Asiakaslähtöinen palvelujen uusiminen kuntajohtoisella innovaatiotoiminnalla
T2 - Julkisen talouden kestävyysnäkökulmasta julkisen sektorin innovaatiovajeen poistoon
AU - Sneck, Timo
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - 2010-luvulle asti kunnat ovat kyenneet tuottamaan
asukkaita tyydyttäviä palveluja verotuksen ja valtion
maksuosuuksien kautta. Itsehallintojärjestelmä on ollut
näin perusteltu. 2010-luvun alkaessa yhteiskunnan varat
eivät riitä tähän rahoitustapaan. Siksi kyetäkseen
tuottamaan asukkaita tyydyttäviä palveluja kunnat
joutuvat itse innovaatioita läpi viemällä varmistamaan
tarvittavan maksukyvyn. Muutoin kunnallinen itsehallinto
kuntakoon suurentamisesta tai palvelujärjestelmien
yhdistämisestä huolimatta jää sisällöltään tyhjäksi
verrattuna alkuperäiseen tarkoitukseensa. Tuottavuuden
kehittäminen palvelujärjestelmäinnovaatioiden avulla on
ainoa tapa, jolla kuntasektori voi omin voimin selviytyä
2010-luvun haasteista. Vain kunnat kykenevät viemään
lävitse tarvittavat innovaatiot riittävän halvalla ja
riskittömällä tavalla, muiden tuottamina niistä ei ole
kunnan taloudelle vastaavaa hyötyä.
Tämän saavuttamiseksi tutkimuskysymyksenä on siirtää
yksityisen sektorin innovaatioilla kannattavuutta ja
kasvua tavoittelevat käytännöt kuntasektorille kunnille
sopivilla verkostotalouden rakenteilla. Tärkein asia on
muuntaa kuntien hyödynnettäväksi veturiyrityksen rooli.
Verkottuneessa taloudessa veturiyritys vastaa
asiakasrajapintaa hallitsevien innovaatioiden teosta ja
teettää tätä tukevan kehitys- ja valmistustyön muilla
yrityksillä. Veturiyrityksen kate on innovaatiojohtajan
aseman takia oleellisesti muita suurempi. Tämän roolin
lisäksi halvemmalla toimivan verkoston työstäminen
ansaintalogiikkoineen kuntasektorille sopivaksi
edellyttää sellaisen käyttäjälähtöisyyden kehittämistä,
missä modulaarisesti kehitettävien palvelujen avulla
käyttäjät vertaisedustajineen saadaan mukaan
innovatiivisten uudisteiden kehittämistyöhön. Näin
voidaan laatia asukkaiden pohdittavaksi
tuo-temallinnukset tulevaisuuden toivottavista
modulaarisista palvelujärjestelmistä. Kunnallinen
itsehallinto voi perustua vain tietämysyhteiskunnan
työvälineistöön. Ellei kunta itse käytä välineistöä
palvelujärjestelmiensä tehostamisessa, tulevat muut
toimijat tilalle.
2010-luvulle tultaessa matalan tuottavuuden toimialana
kuntasektori ei voi saada innovaatioista omaa
kannattavuuttaan parantavaa hyötyä. Kuntien puutteellisen
innovaatiohakuisuuden takia syntyvät voitot menevät
innovaatiot kehittäneille yrityksille.
Kilpailuttamisvalmisteluissa kunta kuulostelee, millä
innovaatioilla yritykset kykenevät parantamaan
palvelujärjestelmien tuottavuutta. Varsinaisissa
tarjouksissaan yritykset hinnoittelevat myytävän palvelun
niin, että kunta ei yksityisen sektorin veturin eli
asiakasrajapinnan hallitsijan tavoin kykene nostamaan
tuottavuuttaan ja pitämään innovaatiohyödyillä
veroprosenttiaan kurissa. Veturiyritykset asettavat omien
innovaatioidensa varassa tietyn innovaatiopakotteen
alihankkijoilleen, mutta nykyisessä
public-private-liiketoiminnassa tilaajina toimivat kunnat
joutuvat ostamaan sitä, mitä niille on tarjolla.
Tasapuolisuuden vuoksi yksityisen sektorin käytäntöjen
mukainen innovaatiohakuisuus kuntasektorin
hankintatoimessa vaatii palvelujärjestelmien rakenteiden
muutoksia.
Kuntasektori Suomessa ajautuu tilanteeseen, jossa
työvoimapulan ja palvelu-tarpeen lisääntymisen takia
ainoa keino säilyttää nykyistä palvelutasoa olisi
tuottavuuden parantaminen. Mutta yllä kuvatun mukaan se
ei ole mahdollista. Siksi on venytettävä talousteoriaa
kuntia tukevaan muotoon. Vallitsevista kuntien
tuottavuutta alhaisena pitävistä mekanismeista päästään
eroon kytkemällä innovaatiopakotteisuus eli tuottajille
asetetut innovaatioehdot endogeenisen eli sisäsyntyisen
kasvun malliin. Näin muotoutuvassa strategisessa
palvelujen kehittämismallissa yritysten on helppo toimia,
vaikka kunta saa suurimman hyödyn tuottavuuden noususta.
Ellei näin tapahdu, innovatiivisten hankintojen
nykyideakin menettää merkityksensä kuntien kassan
tyhjentyessä ja niiden keskittyessä palvelujen
leikkauksiin. Innovaatiohakuisuuden tilalle tulee
hinnalla kilpailutus tai toiminnan alasajo kuntien
talouden liikkumavaran hävitessä olemattomiin. Tällöin
kato käy myös julkista sektoria tukevissa
palveluyrityksissä, jotka suuntautuvat uudessa
tilanteessa suoraan yksityisasiakkaiden palveluun.
Selvitäkseen kunnan on siis otettava innovaatioista
hyödyn saavan veturin rooli. Talousteoria tarjoaa
kuntasektorille yhden linjan innovaatiohakuiseen
endogeenista kasvua tavoittelevaan kuntakulttuuriin. Se
on määritteisestikin ainoa 2010-luvulla kuntasektorin
omin voimin käynnistettävissä oleva muutoksen hallinnan
malli. Innovaatioympäristöllisesti kunnan palvelujen
asiakas on jo valmiiksi rahastettu verotuksella. Näillä
varoilla tuotettavilla palveluilla esimerkiksi
perusturvan alalla on jatkuvasti kasvava palvelujen
kysyntä eivätkä palveluja tarvitsevat "karkaa" muille
markkinoille. Kuvaannollisesti kuntien käsissä on
murrostilanteessa on-off-kytkin. Nykyisessä asennossa
nykyisten hyvinvointipalvelujen leikkaukset ovat
pakollisia, innovaatiohakuisessa asennossa 2010-luvun
ajan yrityssektorin tuottavuusajattelua ja ennakoivaa
innovaatiotoimintaa hyödyntäen saadaan palvelujen
tuottavuus paranemaan ylimenokauden ajaksi.
Murroksen hallintaan tarvitaan uudet työvälineet. Kuntien
johtaminen murrostilan yli tapahtuu laatimalla
tuotemallinnukset tulevaisuuden toivottavista
modulaarisista palvelujärjestelmistä. Niiden avulla
syntyy uusia tapoja nopeuttaa käyttäjälähtöisten
innovaatioiden läpivientiä. Mallipelit sosiaalisessa
mediassa ovat tiedon luonnin ja nopeutetun julkisen
sektorin innovaatioprosessin läpiviennin
perustyövälineet. Murrosjohtaminen edellyttää kunnan
laskentajärjestelmään viittä dimensiota, jotka on
yhdistetty pysyvään tulevaisuussuuntautuneen aineiston
keräämiseen. Tätä välineistöä käyttäen asiantuntijat
kykenevät perustelemaan päättäjille strategiset
investointivaihtoehdot euroissa mitattavien,
saavutettavien tuottojen ja säästöjen muodossa. Näin
kehittyvät innovaatiohakuiset budjetit kunnan talouden
ohjauksen ytimeksi. Niiden avulla voidaan perustella
kunnan budjetin ulkopuolinen rahoitus itk-hankkeille.
Vasta edellä kuvattujen innovaatiohakuisen
kuntakulttuurin kehittämien jälkeen hankinnoissa osataan
asettaa innovatiivisia palvelumoduuleja lisääviä ehtoja
kunnan strategiselle hankintatiekartalle. Oheisessa
työssä tarkastellaan perusturvan ja teknisen toimialan
piirissä hankintatekniikkaa kehittäviä malleja.
Perusturvan alalla ajetaan sisään modulaarista
palvelujärjestelmää innovaatioiden kerääjänä, teknisellä
toimialalla pitkän aikavälin ympäristönhallinnan
edellyttämiin säädöksiin perustuva kehitystyötä, mikä on
varsin samankaltaista kaikkialla maailmassa. Kokeilla
havainnollistetaan, miten hankinnoissa voidaan erilaisten
innovaatioehtojen avulla saada aikaan tuottavuuden
nostoa.
AB - 2010-luvulle asti kunnat ovat kyenneet tuottamaan
asukkaita tyydyttäviä palveluja verotuksen ja valtion
maksuosuuksien kautta. Itsehallintojärjestelmä on ollut
näin perusteltu. 2010-luvun alkaessa yhteiskunnan varat
eivät riitä tähän rahoitustapaan. Siksi kyetäkseen
tuottamaan asukkaita tyydyttäviä palveluja kunnat
joutuvat itse innovaatioita läpi viemällä varmistamaan
tarvittavan maksukyvyn. Muutoin kunnallinen itsehallinto
kuntakoon suurentamisesta tai palvelujärjestelmien
yhdistämisestä huolimatta jää sisällöltään tyhjäksi
verrattuna alkuperäiseen tarkoitukseensa. Tuottavuuden
kehittäminen palvelujärjestelmäinnovaatioiden avulla on
ainoa tapa, jolla kuntasektori voi omin voimin selviytyä
2010-luvun haasteista. Vain kunnat kykenevät viemään
lävitse tarvittavat innovaatiot riittävän halvalla ja
riskittömällä tavalla, muiden tuottamina niistä ei ole
kunnan taloudelle vastaavaa hyötyä.
Tämän saavuttamiseksi tutkimuskysymyksenä on siirtää
yksityisen sektorin innovaatioilla kannattavuutta ja
kasvua tavoittelevat käytännöt kuntasektorille kunnille
sopivilla verkostotalouden rakenteilla. Tärkein asia on
muuntaa kuntien hyödynnettäväksi veturiyrityksen rooli.
Verkottuneessa taloudessa veturiyritys vastaa
asiakasrajapintaa hallitsevien innovaatioiden teosta ja
teettää tätä tukevan kehitys- ja valmistustyön muilla
yrityksillä. Veturiyrityksen kate on innovaatiojohtajan
aseman takia oleellisesti muita suurempi. Tämän roolin
lisäksi halvemmalla toimivan verkoston työstäminen
ansaintalogiikkoineen kuntasektorille sopivaksi
edellyttää sellaisen käyttäjälähtöisyyden kehittämistä,
missä modulaarisesti kehitettävien palvelujen avulla
käyttäjät vertaisedustajineen saadaan mukaan
innovatiivisten uudisteiden kehittämistyöhön. Näin
voidaan laatia asukkaiden pohdittavaksi
tuo-temallinnukset tulevaisuuden toivottavista
modulaarisista palvelujärjestelmistä. Kunnallinen
itsehallinto voi perustua vain tietämysyhteiskunnan
työvälineistöön. Ellei kunta itse käytä välineistöä
palvelujärjestelmiensä tehostamisessa, tulevat muut
toimijat tilalle.
2010-luvulle tultaessa matalan tuottavuuden toimialana
kuntasektori ei voi saada innovaatioista omaa
kannattavuuttaan parantavaa hyötyä. Kuntien puutteellisen
innovaatiohakuisuuden takia syntyvät voitot menevät
innovaatiot kehittäneille yrityksille.
Kilpailuttamisvalmisteluissa kunta kuulostelee, millä
innovaatioilla yritykset kykenevät parantamaan
palvelujärjestelmien tuottavuutta. Varsinaisissa
tarjouksissaan yritykset hinnoittelevat myytävän palvelun
niin, että kunta ei yksityisen sektorin veturin eli
asiakasrajapinnan hallitsijan tavoin kykene nostamaan
tuottavuuttaan ja pitämään innovaatiohyödyillä
veroprosenttiaan kurissa. Veturiyritykset asettavat omien
innovaatioidensa varassa tietyn innovaatiopakotteen
alihankkijoilleen, mutta nykyisessä
public-private-liiketoiminnassa tilaajina toimivat kunnat
joutuvat ostamaan sitä, mitä niille on tarjolla.
Tasapuolisuuden vuoksi yksityisen sektorin käytäntöjen
mukainen innovaatiohakuisuus kuntasektorin
hankintatoimessa vaatii palvelujärjestelmien rakenteiden
muutoksia.
Kuntasektori Suomessa ajautuu tilanteeseen, jossa
työvoimapulan ja palvelu-tarpeen lisääntymisen takia
ainoa keino säilyttää nykyistä palvelutasoa olisi
tuottavuuden parantaminen. Mutta yllä kuvatun mukaan se
ei ole mahdollista. Siksi on venytettävä talousteoriaa
kuntia tukevaan muotoon. Vallitsevista kuntien
tuottavuutta alhaisena pitävistä mekanismeista päästään
eroon kytkemällä innovaatiopakotteisuus eli tuottajille
asetetut innovaatioehdot endogeenisen eli sisäsyntyisen
kasvun malliin. Näin muotoutuvassa strategisessa
palvelujen kehittämismallissa yritysten on helppo toimia,
vaikka kunta saa suurimman hyödyn tuottavuuden noususta.
Ellei näin tapahdu, innovatiivisten hankintojen
nykyideakin menettää merkityksensä kuntien kassan
tyhjentyessä ja niiden keskittyessä palvelujen
leikkauksiin. Innovaatiohakuisuuden tilalle tulee
hinnalla kilpailutus tai toiminnan alasajo kuntien
talouden liikkumavaran hävitessä olemattomiin. Tällöin
kato käy myös julkista sektoria tukevissa
palveluyrityksissä, jotka suuntautuvat uudessa
tilanteessa suoraan yksityisasiakkaiden palveluun.
Selvitäkseen kunnan on siis otettava innovaatioista
hyödyn saavan veturin rooli. Talousteoria tarjoaa
kuntasektorille yhden linjan innovaatiohakuiseen
endogeenista kasvua tavoittelevaan kuntakulttuuriin. Se
on määritteisestikin ainoa 2010-luvulla kuntasektorin
omin voimin käynnistettävissä oleva muutoksen hallinnan
malli. Innovaatioympäristöllisesti kunnan palvelujen
asiakas on jo valmiiksi rahastettu verotuksella. Näillä
varoilla tuotettavilla palveluilla esimerkiksi
perusturvan alalla on jatkuvasti kasvava palvelujen
kysyntä eivätkä palveluja tarvitsevat "karkaa" muille
markkinoille. Kuvaannollisesti kuntien käsissä on
murrostilanteessa on-off-kytkin. Nykyisessä asennossa
nykyisten hyvinvointipalvelujen leikkaukset ovat
pakollisia, innovaatiohakuisessa asennossa 2010-luvun
ajan yrityssektorin tuottavuusajattelua ja ennakoivaa
innovaatiotoimintaa hyödyntäen saadaan palvelujen
tuottavuus paranemaan ylimenokauden ajaksi.
Murroksen hallintaan tarvitaan uudet työvälineet. Kuntien
johtaminen murrostilan yli tapahtuu laatimalla
tuotemallinnukset tulevaisuuden toivottavista
modulaarisista palvelujärjestelmistä. Niiden avulla
syntyy uusia tapoja nopeuttaa käyttäjälähtöisten
innovaatioiden läpivientiä. Mallipelit sosiaalisessa
mediassa ovat tiedon luonnin ja nopeutetun julkisen
sektorin innovaatioprosessin läpiviennin
perustyövälineet. Murrosjohtaminen edellyttää kunnan
laskentajärjestelmään viittä dimensiota, jotka on
yhdistetty pysyvään tulevaisuussuuntautuneen aineiston
keräämiseen. Tätä välineistöä käyttäen asiantuntijat
kykenevät perustelemaan päättäjille strategiset
investointivaihtoehdot euroissa mitattavien,
saavutettavien tuottojen ja säästöjen muodossa. Näin
kehittyvät innovaatiohakuiset budjetit kunnan talouden
ohjauksen ytimeksi. Niiden avulla voidaan perustella
kunnan budjetin ulkopuolinen rahoitus itk-hankkeille.
Vasta edellä kuvattujen innovaatiohakuisen
kuntakulttuurin kehittämien jälkeen hankinnoissa osataan
asettaa innovatiivisia palvelumoduuleja lisääviä ehtoja
kunnan strategiselle hankintatiekartalle. Oheisessa
työssä tarkastellaan perusturvan ja teknisen toimialan
piirissä hankintatekniikkaa kehittäviä malleja.
Perusturvan alalla ajetaan sisään modulaarista
palvelujärjestelmää innovaatioiden kerääjänä, teknisellä
toimialalla pitkän aikavälin ympäristönhallinnan
edellyttämiin säädöksiin perustuva kehitystyötä, mikä on
varsin samankaltaista kaikkialla maailmassa. Kokeilla
havainnollistetaan, miten hankinnoissa voidaan erilaisten
innovaatioehtojen avulla saada aikaan tuottavuuden
nostoa.
KW - innovation enforced endogenous growth
KW - public sector innovation deficit
KW - innovation enforced growth patterns for low productivity private enterprises and public services
KW - Community Intelligence
M3 - Report
SN - 978-951-38-7453-7
T3 - VTT Science
BT - Asiakaslähtöinen palvelujen uusiminen kuntajohtoisella innovaatiotoiminnalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -