Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa: Liike- ja toimistokiinteistöt

Markku Riihimäki, Heidi Siekkinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen aiheena ovat asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Asiakaslähtöisesti ajateltuna kiinteistöä voidaan tarkastella neljästä ominaisuudesta koostuvana palvelupakettina. Nämä ominaisuudet ovat: tilat (teknisestä näkökulmasta), sijainti, tarjottavat palvelut ja mielikuvat. Tutkimuksessa tarkasteltiin pitkän aikavälin trendejä, jotka tulevaisuudessa vaikuttavat näiden elementtien painotuksiin ja sisältöihin. Kiinteistöalan näkökulmasta keskeisimmiksi trendeiksi määriteltiin seuraavat: teknologiset muutokset, tietoyhteiskunnan kehittyminen, kansainvälistyminen, yritysten keskittyminen ydinosaamiseen, pienten yritysten lisääntyminen ja verkottuminen, jakelukanavien kehitys, väestömuutokset, arvomuutokset ja muutokset työelämässä. Tutkimuksessa arvioidaan, että tulevaisuudessa kiinteistöjen käyttäjät ulkoistavat entistä enemmän kiinteistöihin liittyviä toimintojaan. Yksittäisten toimintojen ulkoistamisen lisäksi on mahdollista ulkoistaa koko kiinteistöpalvelujen hankinta. Tämä synnyttää potentiaalista uutta liiketoimintaa kiinteistöalan palvelutarjoajille. Kiinteistöalalla on perinteisesti keskitetty tarjoamaan kapeaa palveluvalikoimaa, mutta entistä enemmän on kiinnitetty huomiota asiakkaan palvelemiseen koko kiinteistötuotteen elinkaarella. Sijainti on tärkeä kiinteistön arvoon vaikuttava tekijä, eikä tämä tule menettämään merkitystään. Tietyillä toimialoilla, kuten kaupan alalla, keskeistä on toimipisteen maantieteellinen sijainti. Toisille yrityksille tätä tärkeämpää on sijainti suhteessa kumppaneihin ja sidosryhmiin. Näissä olosuhteissa on äärimmäisen tärkeää osaamisen siirtäminen verkostoissa. Tähän tarpeeseen vastaamaan on kehitetty erilaisia yrityspuistoja ja teknologiakeskuksia. Tutkimuksessa on syvennytty myös näiden nk. kiinteistökonseptien rakenteeseen ja ominaisuuksiin. Mielikuvien merkityksen kasvu jatkuu. Tulevaisuudessa nämä vaikuttavat kiinteistön arvoon entistä enemmän, kun yleisessä arvomaailmassa tapahtuu muutos kohti elämyksellisyyden korostumista. Tutkimuksessa esitellään myös kiinteistöalan toimintaympäristö yleisellä tasolla. Tämä osuus käsittelee laillisia rajoitteita, rakennuskantaa, uudisrakentamista, asiakaspohjaa ja erilaisia asiakasryhmiä. Myös alan keskeisimpiä toimijoita on esitelty kokonaiskuvan luomiseksi markkinoista.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages94
ISBN (Electronic)951-38-5940-1
ISBN (Print)951-38-5939-8
Publication statusPublished - 2002
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2125
ISSN1235-0605

Keywords

  • real estate business
  • facilities management
  • customer satisfaction
  • Finland
  • trends
  • changes
  • consumer products
  • building stock
  • performance

Cite this

Riihimäki, M., & Siekkinen, H. (2002). Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa: Liike- ja toimistokiinteistöt. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2125
Riihimäki, Markku ; Siekkinen, Heidi. / Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa : Liike- ja toimistokiinteistöt. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 94 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2125).
@book{da93301f362b4b7ca9f98ffa597afa08,
title = "Asiakastarpeet kiinteist{\"o}liiketoiminnassa: Liike- ja toimistokiinteist{\"o}t",
abstract = "Tutkimuksen aiheena ovat asiakastarpeet kiinteist{\"o}liiketoiminnassa. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteist{\"o}liiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Asiakasl{\"a}ht{\"o}isesti ajateltuna kiinteist{\"o}{\"a} voidaan tarkastella nelj{\"a}st{\"a} ominaisuudesta koostuvana palvelupakettina. N{\"a}m{\"a} ominaisuudet ovat: tilat (teknisest{\"a} n{\"a}k{\"o}kulmasta), sijainti, tarjottavat palvelut ja mielikuvat. Tutkimuksessa tarkasteltiin pitk{\"a}n aikav{\"a}lin trendej{\"a}, jotka tulevaisuudessa vaikuttavat n{\"a}iden elementtien painotuksiin ja sis{\"a}lt{\"o}ihin. Kiinteist{\"o}alan n{\"a}k{\"o}kulmasta keskeisimmiksi trendeiksi m{\"a}{\"a}riteltiin seuraavat: teknologiset muutokset, tietoyhteiskunnan kehittyminen, kansainv{\"a}listyminen, yritysten keskittyminen ydinosaamiseen, pienten yritysten lis{\"a}{\"a}ntyminen ja verkottuminen, jakelukanavien kehitys, v{\"a}est{\"o}muutokset, arvomuutokset ja muutokset ty{\"o}el{\"a}m{\"a}ss{\"a}. Tutkimuksessa arvioidaan, ett{\"a} tulevaisuudessa kiinteist{\"o}jen k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t ulkoistavat entist{\"a} enemm{\"a}n kiinteist{\"o}ihin liittyvi{\"a} toimintojaan. Yksitt{\"a}isten toimintojen ulkoistamisen lis{\"a}ksi on mahdollista ulkoistaa koko kiinteist{\"o}palvelujen hankinta. T{\"a}m{\"a} synnytt{\"a}{\"a} potentiaalista uutta liiketoimintaa kiinteist{\"o}alan palvelutarjoajille. Kiinteist{\"o}alalla on perinteisesti keskitetty tarjoamaan kapeaa palveluvalikoimaa, mutta entist{\"a} enemm{\"a}n on kiinnitetty huomiota asiakkaan palvelemiseen koko kiinteist{\"o}tuotteen elinkaarella. Sijainti on t{\"a}rke{\"a} kiinteist{\"o}n arvoon vaikuttava tekij{\"a}, eik{\"a} t{\"a}m{\"a} tule menett{\"a}m{\"a}{\"a}n merkityst{\"a}{\"a}n. Tietyill{\"a} toimialoilla, kuten kaupan alalla, keskeist{\"a} on toimipisteen maantieteellinen sijainti. Toisille yrityksille t{\"a}t{\"a} t{\"a}rke{\"a}mp{\"a}{\"a} on sijainti suhteessa kumppaneihin ja sidosryhmiin. N{\"a}iss{\"a} olosuhteissa on {\"a}{\"a}rimm{\"a}isen t{\"a}rke{\"a}{\"a} osaamisen siirt{\"a}minen verkostoissa. T{\"a}h{\"a}n tarpeeseen vastaamaan on kehitetty erilaisia yrityspuistoja ja teknologiakeskuksia. Tutkimuksessa on syvennytty my{\"o}s n{\"a}iden nk. kiinteist{\"o}konseptien rakenteeseen ja ominaisuuksiin. Mielikuvien merkityksen kasvu jatkuu. Tulevaisuudessa n{\"a}m{\"a} vaikuttavat kiinteist{\"o}n arvoon entist{\"a} enemm{\"a}n, kun yleisess{\"a} arvomaailmassa tapahtuu muutos kohti el{\"a}myksellisyyden korostumista. Tutkimuksessa esitell{\"a}{\"a}n my{\"o}s kiinteist{\"o}alan toimintaymp{\"a}rist{\"o} yleisell{\"a} tasolla. T{\"a}m{\"a} osuus k{\"a}sittelee laillisia rajoitteita, rakennuskantaa, uudisrakentamista, asiakaspohjaa ja erilaisia asiakasryhmi{\"a}. My{\"o}s alan keskeisimpi{\"a} toimijoita on esitelty kokonaiskuvan luomiseksi markkinoista.",
keywords = "real estate business, facilities management, customer satisfaction, Finland, trends, changes, consumer products, building stock, performance",
author = "Markku Riihim{\"a}ki and Heidi Siekkinen",
year = "2002",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5939-8",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2125",
address = "Finland",

}

Riihimäki, M & Siekkinen, H 2002, Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa: Liike- ja toimistokiinteistöt. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2125, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa : Liike- ja toimistokiinteistöt. / Riihimäki, Markku; Siekkinen, Heidi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 94 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2125).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa

T2 - Liike- ja toimistokiinteistöt

AU - Riihimäki, Markku

AU - Siekkinen, Heidi

PY - 2002

Y1 - 2002

N2 - Tutkimuksen aiheena ovat asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Asiakaslähtöisesti ajateltuna kiinteistöä voidaan tarkastella neljästä ominaisuudesta koostuvana palvelupakettina. Nämä ominaisuudet ovat: tilat (teknisestä näkökulmasta), sijainti, tarjottavat palvelut ja mielikuvat. Tutkimuksessa tarkasteltiin pitkän aikavälin trendejä, jotka tulevaisuudessa vaikuttavat näiden elementtien painotuksiin ja sisältöihin. Kiinteistöalan näkökulmasta keskeisimmiksi trendeiksi määriteltiin seuraavat: teknologiset muutokset, tietoyhteiskunnan kehittyminen, kansainvälistyminen, yritysten keskittyminen ydinosaamiseen, pienten yritysten lisääntyminen ja verkottuminen, jakelukanavien kehitys, väestömuutokset, arvomuutokset ja muutokset työelämässä. Tutkimuksessa arvioidaan, että tulevaisuudessa kiinteistöjen käyttäjät ulkoistavat entistä enemmän kiinteistöihin liittyviä toimintojaan. Yksittäisten toimintojen ulkoistamisen lisäksi on mahdollista ulkoistaa koko kiinteistöpalvelujen hankinta. Tämä synnyttää potentiaalista uutta liiketoimintaa kiinteistöalan palvelutarjoajille. Kiinteistöalalla on perinteisesti keskitetty tarjoamaan kapeaa palveluvalikoimaa, mutta entistä enemmän on kiinnitetty huomiota asiakkaan palvelemiseen koko kiinteistötuotteen elinkaarella. Sijainti on tärkeä kiinteistön arvoon vaikuttava tekijä, eikä tämä tule menettämään merkitystään. Tietyillä toimialoilla, kuten kaupan alalla, keskeistä on toimipisteen maantieteellinen sijainti. Toisille yrityksille tätä tärkeämpää on sijainti suhteessa kumppaneihin ja sidosryhmiin. Näissä olosuhteissa on äärimmäisen tärkeää osaamisen siirtäminen verkostoissa. Tähän tarpeeseen vastaamaan on kehitetty erilaisia yrityspuistoja ja teknologiakeskuksia. Tutkimuksessa on syvennytty myös näiden nk. kiinteistökonseptien rakenteeseen ja ominaisuuksiin. Mielikuvien merkityksen kasvu jatkuu. Tulevaisuudessa nämä vaikuttavat kiinteistön arvoon entistä enemmän, kun yleisessä arvomaailmassa tapahtuu muutos kohti elämyksellisyyden korostumista. Tutkimuksessa esitellään myös kiinteistöalan toimintaympäristö yleisellä tasolla. Tämä osuus käsittelee laillisia rajoitteita, rakennuskantaa, uudisrakentamista, asiakaspohjaa ja erilaisia asiakasryhmiä. Myös alan keskeisimpiä toimijoita on esitelty kokonaiskuvan luomiseksi markkinoista.

AB - Tutkimuksen aiheena ovat asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Asiakaslähtöisesti ajateltuna kiinteistöä voidaan tarkastella neljästä ominaisuudesta koostuvana palvelupakettina. Nämä ominaisuudet ovat: tilat (teknisestä näkökulmasta), sijainti, tarjottavat palvelut ja mielikuvat. Tutkimuksessa tarkasteltiin pitkän aikavälin trendejä, jotka tulevaisuudessa vaikuttavat näiden elementtien painotuksiin ja sisältöihin. Kiinteistöalan näkökulmasta keskeisimmiksi trendeiksi määriteltiin seuraavat: teknologiset muutokset, tietoyhteiskunnan kehittyminen, kansainvälistyminen, yritysten keskittyminen ydinosaamiseen, pienten yritysten lisääntyminen ja verkottuminen, jakelukanavien kehitys, väestömuutokset, arvomuutokset ja muutokset työelämässä. Tutkimuksessa arvioidaan, että tulevaisuudessa kiinteistöjen käyttäjät ulkoistavat entistä enemmän kiinteistöihin liittyviä toimintojaan. Yksittäisten toimintojen ulkoistamisen lisäksi on mahdollista ulkoistaa koko kiinteistöpalvelujen hankinta. Tämä synnyttää potentiaalista uutta liiketoimintaa kiinteistöalan palvelutarjoajille. Kiinteistöalalla on perinteisesti keskitetty tarjoamaan kapeaa palveluvalikoimaa, mutta entistä enemmän on kiinnitetty huomiota asiakkaan palvelemiseen koko kiinteistötuotteen elinkaarella. Sijainti on tärkeä kiinteistön arvoon vaikuttava tekijä, eikä tämä tule menettämään merkitystään. Tietyillä toimialoilla, kuten kaupan alalla, keskeistä on toimipisteen maantieteellinen sijainti. Toisille yrityksille tätä tärkeämpää on sijainti suhteessa kumppaneihin ja sidosryhmiin. Näissä olosuhteissa on äärimmäisen tärkeää osaamisen siirtäminen verkostoissa. Tähän tarpeeseen vastaamaan on kehitetty erilaisia yrityspuistoja ja teknologiakeskuksia. Tutkimuksessa on syvennytty myös näiden nk. kiinteistökonseptien rakenteeseen ja ominaisuuksiin. Mielikuvien merkityksen kasvu jatkuu. Tulevaisuudessa nämä vaikuttavat kiinteistön arvoon entistä enemmän, kun yleisessä arvomaailmassa tapahtuu muutos kohti elämyksellisyyden korostumista. Tutkimuksessa esitellään myös kiinteistöalan toimintaympäristö yleisellä tasolla. Tämä osuus käsittelee laillisia rajoitteita, rakennuskantaa, uudisrakentamista, asiakaspohjaa ja erilaisia asiakasryhmiä. Myös alan keskeisimpiä toimijoita on esitelty kokonaiskuvan luomiseksi markkinoista.

KW - real estate business

KW - facilities management

KW - customer satisfaction

KW - Finland

KW - trends

KW - changes

KW - consumer products

KW - building stock

KW - performance

M3 - Report

SN - 951-38-5939-8

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Riihimäki M, Siekkinen H. Asiakastarpeet kiinteistöliiketoiminnassa: Liike- ja toimistokiinteistöt. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 94 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2125).