@book{c63e1c07d7c04171b3f2e9a83d1bb4c0,
title = "Asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa",
abstract = "Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riitt{\"a}v{\"a}n tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen per{\"a}kk{\"a}inen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}ksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin my{\"o}s teknologisesti vaativissa tuotteissa. Ty{\"o}ss{\"a} kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelm{\"a} perustuu massar{\"a}{\"a}t{\"a}l{\"o}intityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien j{\"a}rjestelm{\"a}lliseen suunnitteluun. Menetelm{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} lis{\"a}ksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen m{\"a}{\"a}rittelyyn. Ty{\"o}ss{\"a} kehitetyss{\"a} menetelm{\"a}ss{\"a} asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyv{\"a}isyys on oleellinen tekij{\"a} tuotevarianttien ominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}misess{\"a}. Ty{\"o}ss{\"a} on kehitetty menetelm{\"a}t ja apuv{\"a}lineet sek{\"a} tuotesegmentointiin ett{\"a} tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelm{\"a} yhdist{\"a}{\"a} markkina-l{\"a}ht{\"o}isen ja toimialal{\"a}ht{\"o}isen segmentoinnin tarvel{\"a}ht{\"o}iseksi tuotedifferonti-menetelm{\"a}ksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelm{\"a} tukee my{\"o}s tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelm{\"a} tuo asiakastyytyv{\"a}isyyden tuote-ominaisuuksien m{\"a}{\"a}rittelyn kriteeriksi. Lis{\"a}ksi se mahdollistaa tuotteiden keskin{\"a}isen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana m{\"a}{\"a}rittely{\"a}.",
keywords = "electronic components, product development, market segmentation, customers",
author = "Juha-Pekka Soininen",
year = "1997",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4531-1",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",
}