Asiakkaat tuottajina, kehittäjinä ja markkinoijina - Avoin innovaatio haastaa osallistumaan osallistumaan

Maria Antikainen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Käyttäjien osallistuminen tuotteiden ja palveluiden kehitykseen ei ole uusi ilmiö. Tiettyjen palveluiden tuottamisessa kuluttajien osallistuminen on aina ollut itsestään selvää. Esimerkiksi kampaajalle kerrotaan millainen tyyli halutaan, ja häntä mahdollisesti opastetaan itse palveluprosessin aikana. Monien palveluiden tuottamisessa vuorovaikutus kuluttajien kanssa onkin aina ollut osa luonnollista toimintaa. Tuotteiden osalta asiat ovat olleet toisin. Massatuotannon alettua ehdittiin jo vieraantua melko kauaksikin kuluttajista ja heidän tarpeistaan Nyt ajat ovat toiset. Kilpailu markkinoilla on entistä kovempaa ja tuotteiden elinkaaret ovat koko ajan lyhentyneet. Uusia tuotteita ja palveluita pitäisi saada markkinoille entistä nopeammassa tahdissa kuitenkin kustannustehokkuus mielessä pitäen. Tähän haasteeseen vastatakseen yritykset miettivät kilvan keinoja houkutella asiakkaat sekä sidosryhmänsä osallistumaan mukaan tuotekehitykseen ja sisällöntuotantoon. Media-ala on kiinnostava esimerkki siitä, kuinka kansalaisten osallistuminen voi mullistaa koko arvoketjun.
Original languageFinnish
Pages (from-to)14-15
JournalGT-lehti
Issue number6
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Cite this