Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

Translated title of the contribution: Assembling a cube with AR technology

Juha Sääski, Tapio Salonen, Marja Liinasuo

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle
    Translated title of the contributionAssembling a cube with AR technology
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages30
    ISBN (Electronic)978-951-38-7148-2
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number89

    Keywords

    • Augmented Reality
    • assembly
    • 3D puzzle
    • usability study

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Assembling a cube with AR technology'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this