Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

Translated title of the contribution: Assembling a cube with AR technology

Juha Sääski, Tapio Salonen, Marja Liinasuo

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages30
    ISBN (Electronic)978-951-38-7148-2
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number89

    Fingerprint

    mink
    Tuli

    Keywords

    • Augmented Reality
    • assembly
    • 3D puzzle
    • usability study

    Cite this

    Sääski, J., Salonen, T., & Liinasuo, M. (2008). Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 89
    Sääski, Juha ; Salonen, Tapio ; Liinasuo, Marja. / Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 30 p. (VTT Working Papers; No. 89).
    @book{055dada8c71247748d4c65f05840e253,
    title = "Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla",
    abstract = "Ihmiset ovat joustavia ja kykenev{\"a}t ratkaisemaan ongelmia, mink{\"a} vuoksi heid{\"a}n merki-tyksens{\"a} kokoonpanoty{\"o}ss{\"a} on nykyp{\"a}iv{\"a}n{\"a}kin kiistaton. Haasteena on toimittaa ty{\"o}nte-kij{\"o}ille t{\"a}sm{\"a}tietoa kulloinkin k{\"a}sill{\"a} olevasta kokoonpanoteht{\"a}v{\"a}st{\"a}. T{\"a}h{\"a}n lis{\"a}tty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lis{\"a}t{\"a} suomalaisen kokoonpanoty{\"o}n kilpailukyky{\"a}. AR-j{\"a}rjestelmiss{\"a} yhdistet{\"a}{\"a}n digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n n{\"a}kem{\"a}{\"a}n kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hy{\"o}dynt{\"a}minen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-n{\"a}ytt{\"o}jen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyv{\"a}n prosessointikapasiteetin ja akkujen kest{\"a}vyyden kasvun my{\"o}t{\"a}. T{\"a}ss{\"a} osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lis{\"a}tyn todellisuuden k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a} kuution kokoamisteht{\"a}v{\"a}n ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainv{\"a}lisess{\"a} konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkil{\"o}{\"a}. Kokeeseen osallistuneille annettiin teht{\"a}v{\"a}ksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa j{\"a}rjestyksess{\"a} ja asennossa. Kokoamisohjeet n{\"a}y-tettiin AR-tekniikalla silmikkon{\"a}yt{\"o}lle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, mink{\"a} j{\"a}lkeen he t{\"a}yttiv{\"a}t kyselylomakkeen, jossa kysyttiin k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}kokemuksesta ja mielipiteit{\"a} AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat my{\"o}nteisi{\"a}. Teknologia vaatii viel{\"a} parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}lle",
    keywords = "Augmented Reality, assembly, 3D puzzle, usability study",
    author = "Juha S{\"a}{\"a}ski and Tapio Salonen and Marja Liinasuo",
    note = "Project code: 10755",
    year = "2008",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Working Papers",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "89",
    address = "Finland",

    }

    Sääski, J, Salonen, T & Liinasuo, M 2008, Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. VTT Working Papers, no. 89, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. / Sääski, Juha; Salonen, Tapio; Liinasuo, Marja.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 30 p. (VTT Working Papers; No. 89).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

    AU - Sääski, Juha

    AU - Salonen, Tapio

    AU - Liinasuo, Marja

    N1 - Project code: 10755

    PY - 2008

    Y1 - 2008

    N2 - Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle

    AB - Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle

    KW - Augmented Reality

    KW - assembly

    KW - 3D puzzle

    KW - usability study

    M3 - Report

    T3 - VTT Working Papers

    BT - Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Sääski J, Salonen T, Liinasuo M. Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 30 p. (VTT Working Papers; No. 89).