Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

Translated title of the contribution: Assembling a cube with AR technology

Juha Sääski, Tapio Salonen, Marja Liinasuo

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages30
ISBN (Electronic)978-951-38-7148-2
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number89

Fingerprint

mink
Tuli

Keywords

  • Augmented Reality
  • assembly
  • 3D puzzle
  • usability study

Cite this

Sääski, J., Salonen, T., & Liinasuo, M. (2008). Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 89
Sääski, Juha ; Salonen, Tapio ; Liinasuo, Marja. / Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 30 p. (VTT Working Papers; No. 89).
@book{055dada8c71247748d4c65f05840e253,
title = "Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla",
abstract = "Ihmiset ovat joustavia ja kykenev{\"a}t ratkaisemaan ongelmia, mink{\"a} vuoksi heid{\"a}n merki-tyksens{\"a} kokoonpanoty{\"o}ss{\"a} on nykyp{\"a}iv{\"a}n{\"a}kin kiistaton. Haasteena on toimittaa ty{\"o}nte-kij{\"o}ille t{\"a}sm{\"a}tietoa kulloinkin k{\"a}sill{\"a} olevasta kokoonpanoteht{\"a}v{\"a}st{\"a}. T{\"a}h{\"a}n lis{\"a}tty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lis{\"a}t{\"a} suomalaisen kokoonpanoty{\"o}n kilpailukyky{\"a}. AR-j{\"a}rjestelmiss{\"a} yhdistet{\"a}{\"a}n digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n n{\"a}kem{\"a}{\"a}n kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hy{\"o}dynt{\"a}minen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-n{\"a}ytt{\"o}jen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyv{\"a}n prosessointikapasiteetin ja akkujen kest{\"a}vyyden kasvun my{\"o}t{\"a}. T{\"a}ss{\"a} osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lis{\"a}tyn todellisuuden k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a} kuution kokoamisteht{\"a}v{\"a}n ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainv{\"a}lisess{\"a} konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkil{\"o}{\"a}. Kokeeseen osallistuneille annettiin teht{\"a}v{\"a}ksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa j{\"a}rjestyksess{\"a} ja asennossa. Kokoamisohjeet n{\"a}y-tettiin AR-tekniikalla silmikkon{\"a}yt{\"o}lle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, mink{\"a} j{\"a}lkeen he t{\"a}yttiv{\"a}t kyselylomakkeen, jossa kysyttiin k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}kokemuksesta ja mielipiteit{\"a} AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat my{\"o}nteisi{\"a}. Teknologia vaatii viel{\"a} parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}lle",
keywords = "Augmented Reality, assembly, 3D puzzle, usability study",
author = "Juha S{\"a}{\"a}ski and Tapio Salonen and Marja Liinasuo",
note = "Project code: 10755",
year = "2008",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "89",
address = "Finland",

}

Sääski, J, Salonen, T & Liinasuo, M 2008, Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. VTT Working Papers, no. 89, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. / Sääski, Juha; Salonen, Tapio; Liinasuo, Marja.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 30 p. (VTT Working Papers; No. 89).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

AU - Sääski, Juha

AU - Salonen, Tapio

AU - Liinasuo, Marja

N1 - Project code: 10755

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle

AB - Ihmiset ovat joustavia ja kykenevät ratkaisemaan ongelmia, minkä vuoksi heidän merki-tyksensä kokoonpanotyössä on nykypäivänäkin kiistaton. Haasteena on toimittaa työnte-kijöille täsmätietoa kulloinkin käsillä olevasta kokoonpanotehtävästä. Tähän lisätty todel-lisuus (Augmented Reality, AR) -teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia, jolloin visuaa-lisella informaatiolla voidaan lisätä suomalaisen kokoonpanotyön kilpailukykyä. AR-järjestelmissä yhdistetään digitaalisia tai muita virtuaalisia objekteja käyttäjän näkemään kuvaan todellisesta maailmasta. AR-teknologian kaupallinen hyödyntäminen on tullut mahdolliseksi viimeaikaisen pienikokoisen teknologian - mm. PDA-laitteiden, silmikko-näyttöjen ja kamerapuhelimien - ja siihen liittyvän prosessointikapasiteetin ja akkujen kestävyyden kasvun myötä. Tässä osin vapaamuotoisessa kokeessa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käytettävyyttä kuution kokoamistehtävän ratkaisussa. Koe suoritettiin kansainvälisessä konferenssissa syyskuussa 2007 Ljubljanan yliopistossa. Otoksen suuruus oli 50 henkilöä. Kokeeseen osallistuneille annettiin tehtäväksi koota kolmiulotteinen palapeli (kuutio), jossa kuusi palikkaaa tuli laittaa paikalleen oikeassa järjestyksessä ja asennossa. Kokoamisohjeet näy-tettiin AR-tekniikalla silmikkonäytölle. Osallistujilta mitattiin suoritusaika, minkä jälkeen he täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin käyttäjäkokemuksesta ja mielipiteitä AR teknologiasta. AR-teknologian avulla kuution kokoaminen oli nopeaa, ja mielipiteet AR-teknologiasta olivat myönteisiä. Teknologia vaatii vielä parantamista, ennen kuin sen voi ottaa tuotantoon, esim. parantamalla laitteen antamaa palautetta käyttäjälle

KW - Augmented Reality

KW - assembly

KW - 3D puzzle

KW - usability study

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Sääski J, Salonen T, Liinasuo M. Kuution kokoaminen AR-teknologian avulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 30 p. (VTT Working Papers; No. 89).