Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Nämä nopeusrajoitukset alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sisälsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin: 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia ja 3) kuljettajien mielipiteitä nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta. Tässä osaraportissa tarkastellaan autojen nopeuksia kokeiluteillä. Tutkimusta varten mitattiin tutkalla yli 200 000 auton nopeus. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talveksi 80 km:iin/h alensi kaikkien autojen keskinopeutta 3,8 km/h. Autojen keskinopeus aleni lisäksi pelkkien sää- ja keliolojen vuoksi 3 km/h. Rajoituksen alentaminen vaikutti eniten nopeusjakaumassa havaittuihin suurimpiin nopeuksiin (Via), joten rajoituksen alentaminen pienensi nopeuseroja. V85 tarkoittaa nopeutta, jota hitaammin ajaa 85 % autoista. Nopeusrajoituksen alentaminen talveksi pienensi nopeuksia sitä enemmän, mitä suurempia nopeudet olivat ennen rajoituksen alentamista. Käytettyihin nopeuksiin vaikuttivat rajoitusten ohella liukas tienpinta (alensi keskinopeutta 2,5 km/h), lumi-, räntä- tai kova vesisade (alensi keskinopeutta 1,0 km/h) sekä ajan kuluessa tapahtunut nopeustason muutos (Via- ja keskinopeus kasvoivat 1,0 km/h vuodessa). Nopeusrajoituksen alentamisella ei ollut merkittävää vaikutusta muiden kuin henkilöautojen nopeuksiin. Rajoituksen alentaminen pienensi henkilöautojen keskinopeutta 5,2 km/h. Rajoituksen alentaminen moottoriteillä talveksi (120 km/h-100 km/h) alensi autojen keskinopeutta 3,9 km/h. Pelkän talviajan vuoksi keskinopeus aleni moottoriteillä arviolta 1,6 km/h. Nopeusrajoituksen korottaminen kesän ajaksi (80 km/ h-100 km/h) nosti kaikkien autojen keskinopeutta 3,7 km/h. Rajoituksen korottamisen seurauksena nousivat eniten V85-nopeudet, joten rajoituksen korottaminen kasvatti nopeuseroja. Henkilöautojen keskinopeus kasvoi rajoituksen korotuksen seurauksena 4,7 km/h.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages58
    ISBN (Print)951-38-3854-4
    Publication statusPublished - 1991
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number1222
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    experiment
    speed
    vehicle
    speed limit

    Keywords

    • speed limit
    • traffic control
    • traffic regulations
    • seasons
    • summer
    • winter
    • seasonal variations
    • vehicular traffic
    • automobiles
    • passenger vehicles
    • experimentation
    • revisions
    • roads
    • highways
    • opinions
    • attitudes
    • drivers
    • Finland

    Cite this

    Peltola, H. (1991). Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1222
    Peltola, Harri. / Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa : Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 58 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1222).
    @book{f17b48a77e6e467096030fae992af2eb,
    title = "Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1",
    abstract = "Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kes{\"a}n{\"a} marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 v{\"a}lisen{\"a} aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometri{\"a} teit{\"a}, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. N{\"a}m{\"a} nopeusrajoitukset alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimm{\"a}iseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lis{\"a}ksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kes{\"a}rajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kes{\"a}ksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteens{\"a} 1 400 tiekilometrill{\"a} vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sis{\"a}lsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin: 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kokeilussa mukana olleilla teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia ja 3) kuljettajien mielipiteit{\"a} nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta. T{\"a}ss{\"a} osaraportissa tarkastellaan autojen nopeuksia kokeiluteill{\"a}. Tutkimusta varten mitattiin tutkalla yli 200 000 auton nopeus. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talveksi 80 km:iin/h alensi kaikkien autojen keskinopeutta 3,8 km/h. Autojen keskinopeus aleni lis{\"a}ksi pelkkien s{\"a}{\"a}- ja keliolojen vuoksi 3 km/h. Rajoituksen alentaminen vaikutti eniten nopeusjakaumassa havaittuihin suurimpiin nopeuksiin (Via), joten rajoituksen alentaminen pienensi nopeuseroja. V85 tarkoittaa nopeutta, jota hitaammin ajaa 85 {\%} autoista. Nopeusrajoituksen alentaminen talveksi pienensi nopeuksia sit{\"a} enemm{\"a}n, mit{\"a} suurempia nopeudet olivat ennen rajoituksen alentamista. K{\"a}ytettyihin nopeuksiin vaikuttivat rajoitusten ohella liukas tienpinta (alensi keskinopeutta 2,5 km/h), lumi-, r{\"a}nt{\"a}- tai kova vesisade (alensi keskinopeutta 1,0 km/h) sek{\"a} ajan kuluessa tapahtunut nopeustason muutos (Via- ja keskinopeus kasvoivat 1,0 km/h vuodessa). Nopeusrajoituksen alentamisella ei ollut merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} vaikutusta muiden kuin henkil{\"o}autojen nopeuksiin. Rajoituksen alentaminen pienensi henkil{\"o}autojen keskinopeutta 5,2 km/h. Rajoituksen alentaminen moottoriteill{\"a} talveksi (120 km/h-100 km/h) alensi autojen keskinopeutta 3,9 km/h. Pelk{\"a}n talviajan vuoksi keskinopeus aleni moottoriteill{\"a} arviolta 1,6 km/h. Nopeusrajoituksen korottaminen kes{\"a}n ajaksi (80 km/ h-100 km/h) nosti kaikkien autojen keskinopeutta 3,7 km/h. Rajoituksen korottamisen seurauksena nousivat eniten V85-nopeudet, joten rajoituksen korottaminen kasvatti nopeuseroja. Henkil{\"o}autojen keskinopeus kasvoi rajoituksen korotuksen seurauksena 4,7 km/h.",
    keywords = "speed limit, traffic control, traffic regulations, seasons, summer, winter, seasonal variations, vehicular traffic, automobiles, passenger vehicles, experimentation, revisions, roads, highways, opinions, attitudes, drivers, Finland",
    author = "Harri Peltola",
    year = "1991",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-3854-4",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "1222",
    address = "Finland",

    }

    Peltola, H 1991, Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1222, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa : Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1. / Peltola, Harri.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 58 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1222).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa

    T2 - Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1

    AU - Peltola, Harri

    PY - 1991

    Y1 - 1991

    N2 - Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Nämä nopeusrajoitukset alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sisälsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin: 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia ja 3) kuljettajien mielipiteitä nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta. Tässä osaraportissa tarkastellaan autojen nopeuksia kokeiluteillä. Tutkimusta varten mitattiin tutkalla yli 200 000 auton nopeus. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talveksi 80 km:iin/h alensi kaikkien autojen keskinopeutta 3,8 km/h. Autojen keskinopeus aleni lisäksi pelkkien sää- ja keliolojen vuoksi 3 km/h. Rajoituksen alentaminen vaikutti eniten nopeusjakaumassa havaittuihin suurimpiin nopeuksiin (Via), joten rajoituksen alentaminen pienensi nopeuseroja. V85 tarkoittaa nopeutta, jota hitaammin ajaa 85 % autoista. Nopeusrajoituksen alentaminen talveksi pienensi nopeuksia sitä enemmän, mitä suurempia nopeudet olivat ennen rajoituksen alentamista. Käytettyihin nopeuksiin vaikuttivat rajoitusten ohella liukas tienpinta (alensi keskinopeutta 2,5 km/h), lumi-, räntä- tai kova vesisade (alensi keskinopeutta 1,0 km/h) sekä ajan kuluessa tapahtunut nopeustason muutos (Via- ja keskinopeus kasvoivat 1,0 km/h vuodessa). Nopeusrajoituksen alentamisella ei ollut merkittävää vaikutusta muiden kuin henkilöautojen nopeuksiin. Rajoituksen alentaminen pienensi henkilöautojen keskinopeutta 5,2 km/h. Rajoituksen alentaminen moottoriteillä talveksi (120 km/h-100 km/h) alensi autojen keskinopeutta 3,9 km/h. Pelkän talviajan vuoksi keskinopeus aleni moottoriteillä arviolta 1,6 km/h. Nopeusrajoituksen korottaminen kesän ajaksi (80 km/ h-100 km/h) nosti kaikkien autojen keskinopeutta 3,7 km/h. Rajoituksen korottamisen seurauksena nousivat eniten V85-nopeudet, joten rajoituksen korottaminen kasvatti nopeuseroja. Henkilöautojen keskinopeus kasvoi rajoituksen korotuksen seurauksena 4,7 km/h.

    AB - Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Nämä nopeusrajoitukset alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sisälsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin: 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia ja 3) kuljettajien mielipiteitä nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta. Tässä osaraportissa tarkastellaan autojen nopeuksia kokeiluteillä. Tutkimusta varten mitattiin tutkalla yli 200 000 auton nopeus. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talveksi 80 km:iin/h alensi kaikkien autojen keskinopeutta 3,8 km/h. Autojen keskinopeus aleni lisäksi pelkkien sää- ja keliolojen vuoksi 3 km/h. Rajoituksen alentaminen vaikutti eniten nopeusjakaumassa havaittuihin suurimpiin nopeuksiin (Via), joten rajoituksen alentaminen pienensi nopeuseroja. V85 tarkoittaa nopeutta, jota hitaammin ajaa 85 % autoista. Nopeusrajoituksen alentaminen talveksi pienensi nopeuksia sitä enemmän, mitä suurempia nopeudet olivat ennen rajoituksen alentamista. Käytettyihin nopeuksiin vaikuttivat rajoitusten ohella liukas tienpinta (alensi keskinopeutta 2,5 km/h), lumi-, räntä- tai kova vesisade (alensi keskinopeutta 1,0 km/h) sekä ajan kuluessa tapahtunut nopeustason muutos (Via- ja keskinopeus kasvoivat 1,0 km/h vuodessa). Nopeusrajoituksen alentamisella ei ollut merkittävää vaikutusta muiden kuin henkilöautojen nopeuksiin. Rajoituksen alentaminen pienensi henkilöautojen keskinopeutta 5,2 km/h. Rajoituksen alentaminen moottoriteillä talveksi (120 km/h-100 km/h) alensi autojen keskinopeutta 3,9 km/h. Pelkän talviajan vuoksi keskinopeus aleni moottoriteillä arviolta 1,6 km/h. Nopeusrajoituksen korottaminen kesän ajaksi (80 km/ h-100 km/h) nosti kaikkien autojen keskinopeutta 3,7 km/h. Rajoituksen korottamisen seurauksena nousivat eniten V85-nopeudet, joten rajoituksen korottaminen kasvatti nopeuseroja. Henkilöautojen keskinopeus kasvoi rajoituksen korotuksen seurauksena 4,7 km/h.

    KW - speed limit

    KW - traffic control

    KW - traffic regulations

    KW - seasons

    KW - summer

    KW - winter

    KW - seasonal variations

    KW - vehicular traffic

    KW - automobiles

    KW - passenger vehicles

    KW - experimentation

    KW - revisions

    KW - roads

    KW - highways

    KW - opinions

    KW - attitudes

    KW - drivers

    KW - Finland

    M3 - Report

    SN - 951-38-3854-4

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Peltola H. Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 58 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1222).