@book{f17b48a77e6e467096030fae992af2eb,
title = "Autojen nopeudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 1",
abstract = "Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kes{\"a}n{\"a} marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 v{\"a}lisen{\"a} aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometri{\"a} teit{\"a}, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. N{\"a}m{\"a} nopeusrajoitukset alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimm{\"a}iseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lis{\"a}ksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kes{\"a}rajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kes{\"a}ksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteens{\"a} 1 400 tiekilometrill{\"a} vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sis{\"a}lsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin: 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kokeilussa mukana olleilla teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia ja 3) kuljettajien mielipiteit{\"a} nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta. T{\"a}ss{\"a} osaraportissa tarkastellaan autojen nopeuksia kokeiluteill{\"a}. Tutkimusta varten mitattiin tutkalla yli 200 000 auton nopeus. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talveksi 80 km:iin/h alensi kaikkien autojen keskinopeutta 3,8 km/h. Autojen keskinopeus aleni lis{\"a}ksi pelkkien s{\"a}{\"a}- ja keliolojen vuoksi 3 km/h. Rajoituksen alentaminen vaikutti eniten nopeusjakaumassa havaittuihin suurimpiin nopeuksiin (Via), joten rajoituksen alentaminen pienensi nopeuseroja. V85 tarkoittaa nopeutta, jota hitaammin ajaa 85 % autoista. Nopeusrajoituksen alentaminen talveksi pienensi nopeuksia sit{\"a} enemm{\"a}n, mit{\"a} suurempia nopeudet olivat ennen rajoituksen alentamista. K{\"a}ytettyihin nopeuksiin vaikuttivat rajoitusten ohella liukas tienpinta (alensi keskinopeutta 2,5 km/h), lumi-, r{\"a}nt{\"a}- tai kova vesisade (alensi keskinopeutta 1,0 km/h) sek{\"a} ajan kuluessa tapahtunut nopeustason muutos (Via- ja keskinopeus kasvoivat 1,0 km/h vuodessa). Nopeusrajoituksen alentamisella ei ollut merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} vaikutusta muiden kuin henkil{\"o}autojen nopeuksiin. Rajoituksen alentaminen pienensi henkil{\"o}autojen keskinopeutta 5,2 km/h. Rajoituksen alentaminen moottoriteill{\"a} talveksi (120 km/h-100 km/h) alensi autojen keskinopeutta 3,9 km/h. Pelk{\"a}n talviajan vuoksi keskinopeus aleni moottoriteill{\"a} arviolta 1,6 km/h. Nopeusrajoituksen korottaminen kes{\"a}n ajaksi (80 km/ h-100 km/h) nosti kaikkien autojen keskinopeutta 3,7 km/h. Rajoituksen korottamisen seurauksena nousivat eniten V85-nopeudet, joten rajoituksen korottaminen kasvatti nopeuseroja. Henkil{\"o}autojen keskinopeus kasvoi rajoituksen korotuksen seurauksena 4,7 km/h.",
keywords = "speed limit, traffic control, traffic regulations, seasons, summer, winter, seasonal variations, vehicular traffic, automobiles, passenger vehicles, experimentation, revisions, roads, highways, opinions, attitudes, drivers, Finland",
author = "Harri Peltola",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3854-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1222",
address = "Finland",
}