Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Autojen nopeuksiin puolipuomillisessa tasoristeyksessä vaikuttavia tekijöitä selvitettiin yhdessä tasoristeyksessä ennen–jälkeen-asetelmalla. Ennen-vaiheessa autoilla oli 80 km/h nopeusrajoitus, joka jälkeen-vaiheessa oli alennettu 60 km/h:iin. Jälkeen-vaihe oli kaksiosainen: aluksi nopeusrajoitus oli alennettu, puolipuomeja siirretty noin 5 metriä kauemmaksi tasoristeyksestä ja puomeista riippumaan lisätty koko matkalle muoviset ketjut luomaan aitamaista vaikutelmaa. Jälkeen-vaiheen toisessa osassa puomeihin oli edellisten lisäksi asennettu led-nauha, joka vilkkui hälytyksen alkamisesta siihen asti kun puomit alkoivat nousta. Nopeudet olivat jälkeen-vaiheissa selvästi ennen-vaihetta alhaisempia kaikissa mittauspisteissä. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h:iin puolipuomillisen tasoristeyksen kohdalla on erittäin hyvin perusteltua turvallisuuden kannalta ja turvallisuuden kannalta myönteisenä voidaan pitää sitä, että nopeudet alenivat eniten radan lähellä olevissa mittauspisteissä. Led-nauhojen vaikutukset käyttäytymiseen tasoristeyksessä olivat pääosin myönteisiä ja kokeilun perusteella suositellaan niiden käyttöönottoa muissakin tasoristeyksissä. Led-nauhat näyttäisivät parantaneen puolipuomilaitoksen hälytyksen havaittavuutta. Jatkossa led-nauhojen toimintatapaa suositellaan muutettavan niin, että ne toimisivat myös ns. jälkihälytys-tilassa. Led-nauhojen yleistymisen ja pidempiaikaisen käytön vaikutuksia käyttäytymiseen olisi hyvä seurata jatkossakin. Kokeilussa päätettiin luopua ajatuksesta leventää puomeja ja puomien siirron vaikutuksesta turvallisuuteen ei saatu selvää näyttöä. Puomien siirrosta ei kuitenkaan havaittu mitään kielteisiä vaikutuksia, eikä esimerkiksi puomien kiertämistä esiintynyt jälkeen-vaiheessa vaikka niitä esiintyi ennen-vaiheessa. Myös puomien siirron vaikutuksia suositellaan selvitettäväksi pidemmällä aikavälillä, mutta vaihtoehtona sille voitaisiin kokeilla ennakkovaroitusta tasoristeyksessä hälyttävästä varoituslaitoksesta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages37
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-4209-07

    Fingerprint

    railroads
    roads

    Keywords

    • railway crossing
    • driving speeds
    • traffic safety

    Cite this

    Peltola, H. (2007). Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. VTT-R-4209-07
    Peltola, Harri. / Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 37 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-4209-07).
    @book{8f96d00d2ef849c0b7ef57838e40af1c,
    title = "Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksess{\"a}",
    abstract = "Autojen nopeuksiin puolipuomillisessa tasoristeyksess{\"a} vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} selvitettiin yhdess{\"a} tasoristeyksess{\"a} ennen–j{\"a}lkeen-asetelmalla. Ennen-vaiheessa autoilla oli 80 km/h nopeusrajoitus, joka j{\"a}lkeen-vaiheessa oli alennettu 60 km/h:iin. J{\"a}lkeen-vaihe oli kaksiosainen: aluksi nopeusrajoitus oli alennettu, puolipuomeja siirretty noin 5 metri{\"a} kauemmaksi tasoristeyksest{\"a} ja puomeista riippumaan lis{\"a}tty koko matkalle muoviset ketjut luomaan aitamaista vaikutelmaa. J{\"a}lkeen-vaiheen toisessa osassa puomeihin oli edellisten lis{\"a}ksi asennettu led-nauha, joka vilkkui h{\"a}lytyksen alkamisesta siihen asti kun puomit alkoivat nousta. Nopeudet olivat j{\"a}lkeen-vaiheissa selv{\"a}sti ennen-vaihetta alhaisempia kaikissa mittauspisteiss{\"a}. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h:iin puolipuomillisen tasoristeyksen kohdalla on eritt{\"a}in hyvin perusteltua turvallisuuden kannalta ja turvallisuuden kannalta my{\"o}nteisen{\"a} voidaan pit{\"a}{\"a} sit{\"a}, ett{\"a} nopeudet alenivat eniten radan l{\"a}hell{\"a} olevissa mittauspisteiss{\"a}. Led-nauhojen vaikutukset k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen tasoristeyksess{\"a} olivat p{\"a}{\"a}osin my{\"o}nteisi{\"a} ja kokeilun perusteella suositellaan niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa muissakin tasoristeyksiss{\"a}. Led-nauhat n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t parantaneen puolipuomilaitoksen h{\"a}lytyksen havaittavuutta. Jatkossa led-nauhojen toimintatapaa suositellaan muutettavan niin, ett{\"a} ne toimisivat my{\"o}s ns. j{\"a}lkih{\"a}lytys-tilassa. Led-nauhojen yleistymisen ja pidempiaikaisen k{\"a}yt{\"o}n vaikutuksia k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen olisi hyv{\"a} seurata jatkossakin. Kokeilussa p{\"a}{\"a}tettiin luopua ajatuksesta levent{\"a}{\"a} puomeja ja puomien siirron vaikutuksesta turvallisuuteen ei saatu selv{\"a}{\"a} n{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Puomien siirrosta ei kuitenkaan havaittu mit{\"a}{\"a}n kielteisi{\"a} vaikutuksia, eik{\"a} esimerkiksi puomien kiert{\"a}mist{\"a} esiintynyt j{\"a}lkeen-vaiheessa vaikka niit{\"a} esiintyi ennen-vaiheessa. My{\"o}s puomien siirron vaikutuksia suositellaan selvitett{\"a}v{\"a}ksi pidemm{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}, mutta vaihtoehtona sille voitaisiin kokeilla ennakkovaroitusta tasoristeyksess{\"a} h{\"a}lytt{\"a}v{\"a}st{\"a} varoituslaitoksesta.",
    keywords = "railway crossing, driving speeds, traffic safety",
    author = "Harri Peltola",
    note = "VTT-R-4209-07",
    year = "2007",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "VTT-R-4209-07",
    address = "Finland",

    }

    Peltola, H 2007, Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä. VTT Tutkimusraportti, no. VTT-R-4209-07, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä. / Peltola, Harri.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 37 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-4209-07).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä

    AU - Peltola, Harri

    N1 - VTT-R-4209-07

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Autojen nopeuksiin puolipuomillisessa tasoristeyksessä vaikuttavia tekijöitä selvitettiin yhdessä tasoristeyksessä ennen–jälkeen-asetelmalla. Ennen-vaiheessa autoilla oli 80 km/h nopeusrajoitus, joka jälkeen-vaiheessa oli alennettu 60 km/h:iin. Jälkeen-vaihe oli kaksiosainen: aluksi nopeusrajoitus oli alennettu, puolipuomeja siirretty noin 5 metriä kauemmaksi tasoristeyksestä ja puomeista riippumaan lisätty koko matkalle muoviset ketjut luomaan aitamaista vaikutelmaa. Jälkeen-vaiheen toisessa osassa puomeihin oli edellisten lisäksi asennettu led-nauha, joka vilkkui hälytyksen alkamisesta siihen asti kun puomit alkoivat nousta. Nopeudet olivat jälkeen-vaiheissa selvästi ennen-vaihetta alhaisempia kaikissa mittauspisteissä. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h:iin puolipuomillisen tasoristeyksen kohdalla on erittäin hyvin perusteltua turvallisuuden kannalta ja turvallisuuden kannalta myönteisenä voidaan pitää sitä, että nopeudet alenivat eniten radan lähellä olevissa mittauspisteissä. Led-nauhojen vaikutukset käyttäytymiseen tasoristeyksessä olivat pääosin myönteisiä ja kokeilun perusteella suositellaan niiden käyttöönottoa muissakin tasoristeyksissä. Led-nauhat näyttäisivät parantaneen puolipuomilaitoksen hälytyksen havaittavuutta. Jatkossa led-nauhojen toimintatapaa suositellaan muutettavan niin, että ne toimisivat myös ns. jälkihälytys-tilassa. Led-nauhojen yleistymisen ja pidempiaikaisen käytön vaikutuksia käyttäytymiseen olisi hyvä seurata jatkossakin. Kokeilussa päätettiin luopua ajatuksesta leventää puomeja ja puomien siirron vaikutuksesta turvallisuuteen ei saatu selvää näyttöä. Puomien siirrosta ei kuitenkaan havaittu mitään kielteisiä vaikutuksia, eikä esimerkiksi puomien kiertämistä esiintynyt jälkeen-vaiheessa vaikka niitä esiintyi ennen-vaiheessa. Myös puomien siirron vaikutuksia suositellaan selvitettäväksi pidemmällä aikavälillä, mutta vaihtoehtona sille voitaisiin kokeilla ennakkovaroitusta tasoristeyksessä hälyttävästä varoituslaitoksesta.

    AB - Autojen nopeuksiin puolipuomillisessa tasoristeyksessä vaikuttavia tekijöitä selvitettiin yhdessä tasoristeyksessä ennen–jälkeen-asetelmalla. Ennen-vaiheessa autoilla oli 80 km/h nopeusrajoitus, joka jälkeen-vaiheessa oli alennettu 60 km/h:iin. Jälkeen-vaihe oli kaksiosainen: aluksi nopeusrajoitus oli alennettu, puolipuomeja siirretty noin 5 metriä kauemmaksi tasoristeyksestä ja puomeista riippumaan lisätty koko matkalle muoviset ketjut luomaan aitamaista vaikutelmaa. Jälkeen-vaiheen toisessa osassa puomeihin oli edellisten lisäksi asennettu led-nauha, joka vilkkui hälytyksen alkamisesta siihen asti kun puomit alkoivat nousta. Nopeudet olivat jälkeen-vaiheissa selvästi ennen-vaihetta alhaisempia kaikissa mittauspisteissä. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h:iin puolipuomillisen tasoristeyksen kohdalla on erittäin hyvin perusteltua turvallisuuden kannalta ja turvallisuuden kannalta myönteisenä voidaan pitää sitä, että nopeudet alenivat eniten radan lähellä olevissa mittauspisteissä. Led-nauhojen vaikutukset käyttäytymiseen tasoristeyksessä olivat pääosin myönteisiä ja kokeilun perusteella suositellaan niiden käyttöönottoa muissakin tasoristeyksissä. Led-nauhat näyttäisivät parantaneen puolipuomilaitoksen hälytyksen havaittavuutta. Jatkossa led-nauhojen toimintatapaa suositellaan muutettavan niin, että ne toimisivat myös ns. jälkihälytys-tilassa. Led-nauhojen yleistymisen ja pidempiaikaisen käytön vaikutuksia käyttäytymiseen olisi hyvä seurata jatkossakin. Kokeilussa päätettiin luopua ajatuksesta leventää puomeja ja puomien siirron vaikutuksesta turvallisuuteen ei saatu selvää näyttöä. Puomien siirrosta ei kuitenkaan havaittu mitään kielteisiä vaikutuksia, eikä esimerkiksi puomien kiertämistä esiintynyt jälkeen-vaiheessa vaikka niitä esiintyi ennen-vaiheessa. Myös puomien siirron vaikutuksia suositellaan selvitettäväksi pidemmällä aikavälillä, mutta vaihtoehtona sille voitaisiin kokeilla ennakkovaroitusta tasoristeyksessä hälyttävästä varoituslaitoksesta.

    KW - railway crossing

    KW - driving speeds

    KW - traffic safety

    M3 - Report

    T3 - VTT Tutkimusraportti

    BT - Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Peltola H. Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 37 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-4209-07).