Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksessä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Autojen nopeuksiin puolipuomillisessa tasoristeyksessä vaikuttavia tekijöitä selvitettiin yhdessä tasoristeyksessä ennen–jälkeen-asetelmalla. Ennen-vaiheessa autoilla oli 80 km/h nopeusrajoitus, joka jälkeen-vaiheessa oli alennettu 60 km/h:iin. Jälkeen-vaihe oli kaksiosainen: aluksi nopeusrajoitus oli alennettu, puolipuomeja siirretty noin 5 metriä kauemmaksi tasoristeyksestä ja puomeista riippumaan lisätty koko matkalle muoviset ketjut luomaan aitamaista vaikutelmaa. Jälkeen-vaiheen toisessa osassa puomeihin oli edellisten lisäksi asennettu led-nauha, joka vilkkui hälytyksen alkamisesta siihen asti kun puomit alkoivat nousta. Nopeudet olivat jälkeen-vaiheissa selvästi ennen-vaihetta alhaisempia kaikissa mittauspisteissä. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h:iin puolipuomillisen tasoristeyksen kohdalla on erittäin hyvin perusteltua turvallisuuden kannalta ja turvallisuuden kannalta myönteisenä voidaan pitää sitä, että nopeudet alenivat eniten radan lähellä olevissa mittauspisteissä. Led-nauhojen vaikutukset käyttäytymiseen tasoristeyksessä olivat pääosin myönteisiä ja kokeilun perusteella suositellaan niiden käyttöönottoa muissakin tasoristeyksissä. Led-nauhat näyttäisivät parantaneen puolipuomilaitoksen hälytyksen havaittavuutta. Jatkossa led-nauhojen toimintatapaa suositellaan muutettavan niin, että ne toimisivat myös ns. jälkihälytys-tilassa. Led-nauhojen yleistymisen ja pidempiaikaisen käytön vaikutuksia käyttäytymiseen olisi hyvä seurata jatkossakin. Kokeilussa päätettiin luopua ajatuksesta leventää puomeja ja puomien siirron vaikutuksesta turvallisuuteen ei saatu selvää näyttöä. Puomien siirrosta ei kuitenkaan havaittu mitään kielteisiä vaikutuksia, eikä esimerkiksi puomien kiertämistä esiintynyt jälkeen-vaiheessa vaikka niitä esiintyi ennen-vaiheessa. Myös puomien siirron vaikutuksia suositellaan selvitettäväksi pidemmällä aikavälillä, mutta vaihtoehtona sille voitaisiin kokeilla ennakkovaroitusta tasoristeyksessä hälyttävästä varoituslaitoksesta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages37
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-4209-07

    Keywords

    • railway crossing
    • driving speeds
    • traffic safety

    Cite this