@book{8f96d00d2ef849c0b7ef57838e40af1c,
title = "Autoliikenteen nopeudet vartioidussa tasoristeyksess{\"a}",
abstract = "Autojen nopeuksiin puolipuomillisessa tasoristeyksess{\"a} vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} selvitettiin yhdess{\"a} tasoristeyksess{\"a} ennen–j{\"a}lkeen-asetelmalla. Ennen-vaiheessa autoilla oli 80 km/h nopeusrajoitus, joka j{\"a}lkeen-vaiheessa oli alennettu 60 km/h:iin. J{\"a}lkeen-vaihe oli kaksiosainen: aluksi nopeusrajoitus oli alennettu, puolipuomeja siirretty noin 5 metri{\"a} kauemmaksi tasoristeyksest{\"a} ja puomeista riippumaan lis{\"a}tty koko matkalle muoviset ketjut luomaan aitamaista vaikutelmaa. J{\"a}lkeen-vaiheen toisessa osassa puomeihin oli edellisten lis{\"a}ksi asennettu led-nauha, joka vilkkui h{\"a}lytyksen alkamisesta siihen asti kun puomit alkoivat nousta. Nopeudet olivat j{\"a}lkeen-vaiheissa selv{\"a}sti ennen-vaihetta alhaisempia kaikissa mittauspisteiss{\"a}. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h:iin puolipuomillisen tasoristeyksen kohdalla on eritt{\"a}in hyvin perusteltua turvallisuuden kannalta ja turvallisuuden kannalta my{\"o}nteisen{\"a} voidaan pit{\"a}{\"a} sit{\"a}, ett{\"a} nopeudet alenivat eniten radan l{\"a}hell{\"a} olevissa mittauspisteiss{\"a}. Led-nauhojen vaikutukset k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen tasoristeyksess{\"a} olivat p{\"a}{\"a}osin my{\"o}nteisi{\"a} ja kokeilun perusteella suositellaan niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa muissakin tasoristeyksiss{\"a}. Led-nauhat n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t parantaneen puolipuomilaitoksen h{\"a}lytyksen havaittavuutta. Jatkossa led-nauhojen toimintatapaa suositellaan muutettavan niin, ett{\"a} ne toimisivat my{\"o}s ns. j{\"a}lkih{\"a}lytys-tilassa. Led-nauhojen yleistymisen ja pidempiaikaisen k{\"a}yt{\"o}n vaikutuksia k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen olisi hyv{\"a} seurata jatkossakin. Kokeilussa p{\"a}{\"a}tettiin luopua ajatuksesta levent{\"a}{\"a} puomeja ja puomien siirron vaikutuksesta turvallisuuteen ei saatu selv{\"a}{\"a} n{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Puomien siirrosta ei kuitenkaan havaittu mit{\"a}{\"a}n kielteisi{\"a} vaikutuksia, eik{\"a} esimerkiksi puomien kiert{\"a}mist{\"a} esiintynyt j{\"a}lkeen-vaiheessa vaikka niit{\"a} esiintyi ennen-vaiheessa. My{\"o}s puomien siirron vaikutuksia suositellaan selvitett{\"a}v{\"a}ksi pidemm{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}, mutta vaihtoehtona sille voitaisiin kokeilla ennakkovaroitusta tasoristeyksess{\"a} h{\"a}lytt{\"a}v{\"a}st{\"a} varoituslaitoksesta.",
keywords = "railway crossing, driving speeds, traffic safety",
author = "Harri Peltola",
note = "VTT-R-4209-07",
year = "2007",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-R-4209-07",
address = "Finland",
}