Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tavoitteena oli selvittää vilkasliikenteisen tien autoliikenteen nopeuksia tasoristeyksen lähellä silloin, kun puolipuomilaitos ei hälytä. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka nopeuksiin voidaan vaikuttaa alentamalla nopeusrajoitusta ja ottamalla käyttöön automaattinen nopeusvalvonta. Tasoristeykseen saapuvien henkilö- ja pakettiautojen nopeudet alenivat nopeusrajoituksen alentamisen (80 -> 60 km/h) seurauksena keskimäärin 10,4 km/h. Automaattivalvonta alensi nopeuksia edelleen 6,7 km/h. Kummankin toimenpiteen seurauksena nopeudet alenivat eniten juuri ennen radan ylitystä. Esimerkiksi enintään 60 km/h rataa lähestyneiden autojen osuus nousi toimenpiteiden ansiosta neljästä prosentista 43 prosenttiin. Nopeusrajoituksen alentamisen ja automaattivalvonnan yhteisvaikutuksena henkilö- ja pakettiautojen keskinopeus 79,0 km/h aleni 61,9 km/h:iin. Nopeuden aleneman voidaan onnettomuusmallien perusteella ennustaa vähentävän henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia keskimäärin 39 % ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia jopa 62 %. Autoliikenteen nopeuksiin vaikuttamalla voidaan pienentää myös junien onnettomuusriskiä. Jatkossa varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten nopeusrajoituksia ehdotetaan rajoitettavan enintään 60 km/h:iin ja pahimmissa tasoristeyksissä käytettäväksi automaattivalvontaa. Tässä tutkimuksessa tasoristeyksen automaattivalvonta oli osa pidempää valvontajaksoa, mutta myös mahdollisuutta yksittäisiin automaattivalvontapisteisiin erittäin pahoissa tasoristeyksissä tulisi selvittää. Vastaavasti suositellaan kokeiltavaksi hälyttävästä puolipuomilaitoksesta varoittavaa vilkkuvaloa kauempana tasoristeyksestä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages46
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-4866-07

    Fingerprint

    railway
    road
    speed
    vehicle

    Keywords

    • railway level crossing
    • speed limit
    • driving speeds
    • traffic safety
    • automatic speed enforcement

    Cite this

    Peltola, H. (2007). Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. VTT-R-4866-07
    Peltola, Harri. / Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 46 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-4866-07).
    @book{3b9b1c2f2e1f49879c8d3c2762ae77a6,
    title = "Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksiss{\"a}",
    abstract = "Tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} vilkasliikenteisen tien autoliikenteen nopeuksia tasoristeyksen l{\"a}hell{\"a} silloin, kun puolipuomilaitos ei h{\"a}lyt{\"a}. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin sit{\"a}, kuinka nopeuksiin voidaan vaikuttaa alentamalla nopeusrajoitusta ja ottamalla k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n automaattinen nopeusvalvonta. Tasoristeykseen saapuvien henkil{\"o}- ja pakettiautojen nopeudet alenivat nopeusrajoituksen alentamisen (80 -> 60 km/h) seurauksena keskim{\"a}{\"a}rin 10,4 km/h. Automaattivalvonta alensi nopeuksia edelleen 6,7 km/h. Kummankin toimenpiteen seurauksena nopeudet alenivat eniten juuri ennen radan ylityst{\"a}. Esimerkiksi enint{\"a}{\"a}n 60 km/h rataa l{\"a}hestyneiden autojen osuus nousi toimenpiteiden ansiosta nelj{\"a}st{\"a} prosentista 43 prosenttiin. Nopeusrajoituksen alentamisen ja automaattivalvonnan yhteisvaikutuksena henkil{\"o}- ja pakettiautojen keskinopeus 79,0 km/h aleni 61,9 km/h:iin. Nopeuden aleneman voidaan onnettomuusmallien perusteella ennustaa v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n henkil{\"o}vahinkoihin johtavia onnettomuuksia keskim{\"a}{\"a}rin 39 {\%} ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia jopa 62 {\%}. Autoliikenteen nopeuksiin vaikuttamalla voidaan pienent{\"a}{\"a} my{\"o}s junien onnettomuusriski{\"a}. Jatkossa varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten nopeusrajoituksia ehdotetaan rajoitettavan enint{\"a}{\"a}n 60 km/h:iin ja pahimmissa tasoristeyksiss{\"a} k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi automaattivalvontaa. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa tasoristeyksen automaattivalvonta oli osa pidemp{\"a}{\"a} valvontajaksoa, mutta my{\"o}s mahdollisuutta yksitt{\"a}isiin automaattivalvontapisteisiin eritt{\"a}in pahoissa tasoristeyksiss{\"a} tulisi selvitt{\"a}{\"a}. Vastaavasti suositellaan kokeiltavaksi h{\"a}lytt{\"a}v{\"a}st{\"a} puolipuomilaitoksesta varoittavaa vilkkuvaloa kauempana tasoristeyksest{\"a}.",
    keywords = "railway level crossing, speed limit, driving speeds, traffic safety, automatic speed enforcement",
    author = "Harri Peltola",
    note = "VTT-R-4866-07",
    year = "2007",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "VTT-R-4866-07",
    address = "Finland",

    }

    Peltola, H 2007, Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä. VTT Tutkimusraportti, no. VTT-R-4866-07, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä. / Peltola, Harri.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 46 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-4866-07).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä

    AU - Peltola, Harri

    N1 - VTT-R-4866-07

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Tavoitteena oli selvittää vilkasliikenteisen tien autoliikenteen nopeuksia tasoristeyksen lähellä silloin, kun puolipuomilaitos ei hälytä. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka nopeuksiin voidaan vaikuttaa alentamalla nopeusrajoitusta ja ottamalla käyttöön automaattinen nopeusvalvonta. Tasoristeykseen saapuvien henkilö- ja pakettiautojen nopeudet alenivat nopeusrajoituksen alentamisen (80 -> 60 km/h) seurauksena keskimäärin 10,4 km/h. Automaattivalvonta alensi nopeuksia edelleen 6,7 km/h. Kummankin toimenpiteen seurauksena nopeudet alenivat eniten juuri ennen radan ylitystä. Esimerkiksi enintään 60 km/h rataa lähestyneiden autojen osuus nousi toimenpiteiden ansiosta neljästä prosentista 43 prosenttiin. Nopeusrajoituksen alentamisen ja automaattivalvonnan yhteisvaikutuksena henkilö- ja pakettiautojen keskinopeus 79,0 km/h aleni 61,9 km/h:iin. Nopeuden aleneman voidaan onnettomuusmallien perusteella ennustaa vähentävän henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia keskimäärin 39 % ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia jopa 62 %. Autoliikenteen nopeuksiin vaikuttamalla voidaan pienentää myös junien onnettomuusriskiä. Jatkossa varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten nopeusrajoituksia ehdotetaan rajoitettavan enintään 60 km/h:iin ja pahimmissa tasoristeyksissä käytettäväksi automaattivalvontaa. Tässä tutkimuksessa tasoristeyksen automaattivalvonta oli osa pidempää valvontajaksoa, mutta myös mahdollisuutta yksittäisiin automaattivalvontapisteisiin erittäin pahoissa tasoristeyksissä tulisi selvittää. Vastaavasti suositellaan kokeiltavaksi hälyttävästä puolipuomilaitoksesta varoittavaa vilkkuvaloa kauempana tasoristeyksestä.

    AB - Tavoitteena oli selvittää vilkasliikenteisen tien autoliikenteen nopeuksia tasoristeyksen lähellä silloin, kun puolipuomilaitos ei hälytä. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka nopeuksiin voidaan vaikuttaa alentamalla nopeusrajoitusta ja ottamalla käyttöön automaattinen nopeusvalvonta. Tasoristeykseen saapuvien henkilö- ja pakettiautojen nopeudet alenivat nopeusrajoituksen alentamisen (80 -> 60 km/h) seurauksena keskimäärin 10,4 km/h. Automaattivalvonta alensi nopeuksia edelleen 6,7 km/h. Kummankin toimenpiteen seurauksena nopeudet alenivat eniten juuri ennen radan ylitystä. Esimerkiksi enintään 60 km/h rataa lähestyneiden autojen osuus nousi toimenpiteiden ansiosta neljästä prosentista 43 prosenttiin. Nopeusrajoituksen alentamisen ja automaattivalvonnan yhteisvaikutuksena henkilö- ja pakettiautojen keskinopeus 79,0 km/h aleni 61,9 km/h:iin. Nopeuden aleneman voidaan onnettomuusmallien perusteella ennustaa vähentävän henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia keskimäärin 39 % ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia jopa 62 %. Autoliikenteen nopeuksiin vaikuttamalla voidaan pienentää myös junien onnettomuusriskiä. Jatkossa varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten nopeusrajoituksia ehdotetaan rajoitettavan enintään 60 km/h:iin ja pahimmissa tasoristeyksissä käytettäväksi automaattivalvontaa. Tässä tutkimuksessa tasoristeyksen automaattivalvonta oli osa pidempää valvontajaksoa, mutta myös mahdollisuutta yksittäisiin automaattivalvontapisteisiin erittäin pahoissa tasoristeyksissä tulisi selvittää. Vastaavasti suositellaan kokeiltavaksi hälyttävästä puolipuomilaitoksesta varoittavaa vilkkuvaloa kauempana tasoristeyksestä.

    KW - railway level crossing

    KW - speed limit

    KW - driving speeds

    KW - traffic safety

    KW - automatic speed enforcement

    M3 - Report

    T3 - VTT Tutkimusraportti

    BT - Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Peltola H. Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 46 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-4866-07).