Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksissä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tavoitteena oli selvittää vilkasliikenteisen tien autoliikenteen nopeuksia tasoristeyksen lähellä silloin, kun puolipuomilaitos ei hälytä. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka nopeuksiin voidaan vaikuttaa alentamalla nopeusrajoitusta ja ottamalla käyttöön automaattinen nopeusvalvonta. Tasoristeykseen saapuvien henkilö- ja pakettiautojen nopeudet alenivat nopeusrajoituksen alentamisen (80 -> 60 km/h) seurauksena keskimäärin 10,4 km/h. Automaattivalvonta alensi nopeuksia edelleen 6,7 km/h. Kummankin toimenpiteen seurauksena nopeudet alenivat eniten juuri ennen radan ylitystä. Esimerkiksi enintään 60 km/h rataa lähestyneiden autojen osuus nousi toimenpiteiden ansiosta neljästä prosentista 43 prosenttiin. Nopeusrajoituksen alentamisen ja automaattivalvonnan yhteisvaikutuksena henkilö- ja pakettiautojen keskinopeus 79,0 km/h aleni 61,9 km/h:iin. Nopeuden aleneman voidaan onnettomuusmallien perusteella ennustaa vähentävän henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia keskimäärin 39 % ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia jopa 62 %. Autoliikenteen nopeuksiin vaikuttamalla voidaan pienentää myös junien onnettomuusriskiä. Jatkossa varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten nopeusrajoituksia ehdotetaan rajoitettavan enintään 60 km/h:iin ja pahimmissa tasoristeyksissä käytettäväksi automaattivalvontaa. Tässä tutkimuksessa tasoristeyksen automaattivalvonta oli osa pidempää valvontajaksoa, mutta myös mahdollisuutta yksittäisiin automaattivalvontapisteisiin erittäin pahoissa tasoristeyksissä tulisi selvittää. Vastaavasti suositellaan kokeiltavaksi hälyttävästä puolipuomilaitoksesta varoittavaa vilkkuvaloa kauempana tasoristeyksestä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages46
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-4866-07

    Keywords

    • railway level crossing
    • speed limit
    • driving speeds
    • traffic safety
    • automatic speed enforcement

    Cite this