@book{3b9b1c2f2e1f49879c8d3c2762ae77a6,
title = "Autoliikenteen nopeuksien alentaminen tasoristeyksiss{\"a}",
abstract = "Tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} vilkasliikenteisen tien autoliikenteen nopeuksia tasoristeyksen l{\"a}hell{\"a} silloin, kun puolipuomilaitos ei h{\"a}lyt{\"a}. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin sit{\"a}, kuinka nopeuksiin voidaan vaikuttaa alentamalla nopeusrajoitusta ja ottamalla k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n automaattinen nopeusvalvonta. Tasoristeykseen saapuvien henkil{\"o}- ja pakettiautojen nopeudet alenivat nopeusrajoituksen alentamisen (80 -> 60 km/h) seurauksena keskim{\"a}{\"a}rin 10,4 km/h. Automaattivalvonta alensi nopeuksia edelleen 6,7 km/h. Kummankin toimenpiteen seurauksena nopeudet alenivat eniten juuri ennen radan ylityst{\"a}. Esimerkiksi enint{\"a}{\"a}n 60 km/h rataa l{\"a}hestyneiden autojen osuus nousi toimenpiteiden ansiosta nelj{\"a}st{\"a} prosentista 43 prosenttiin. Nopeusrajoituksen alentamisen ja automaattivalvonnan yhteisvaikutuksena henkil{\"o}- ja pakettiautojen keskinopeus 79,0 km/h aleni 61,9 km/h:iin. Nopeuden aleneman voidaan onnettomuusmallien perusteella ennustaa v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n henkil{\"o}vahinkoihin johtavia onnettomuuksia keskim{\"a}{\"a}rin 39 % ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia jopa 62 %. Autoliikenteen nopeuksiin vaikuttamalla voidaan pienent{\"a}{\"a} my{\"o}s junien onnettomuusriski{\"a}. Jatkossa varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten nopeusrajoituksia ehdotetaan rajoitettavan enint{\"a}{\"a}n 60 km/h:iin ja pahimmissa tasoristeyksiss{\"a} k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi automaattivalvontaa. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa tasoristeyksen automaattivalvonta oli osa pidemp{\"a}{\"a} valvontajaksoa, mutta my{\"o}s mahdollisuutta yksitt{\"a}isiin automaattivalvontapisteisiin eritt{\"a}in pahoissa tasoristeyksiss{\"a} tulisi selvitt{\"a}{\"a}. Vastaavasti suositellaan kokeiltavaksi h{\"a}lytt{\"a}v{\"a}st{\"a} puolipuomilaitoksesta varoittavaa vilkkuvaloa kauempana tasoristeyksest{\"a}.",
keywords = "railway level crossing, speed limit, driving speeds, traffic safety, automatic speed enforcement",
author = "Harri Peltola",
note = "VTT-R-4866-07",
year = "2007",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-R-4866-07",
address = "Finland",
}