Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA)

Arto Kyytinen, Aarno Lybeck, Matti Kutila, Merja Penttinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat tarpeelliset muutokset kuljettajakoulutukseen ja pätevyysvaatimusten sääntelyyn automaation muuttaessa raskaan liikenteen kuljetustyön työtehtäviä ja kuljettajan roolia.
Tutkimus keskittyy muutoksiin, joita todennäköisesti tapahtuu raskaan liikenteen ajoneuvokalustossa ja kuljetusjärjestelmissä vuosina 2017–2021 sekä siihen, millaisia vaikutuksia näillä muutoksilla on ajo-oikeus- ja koulutusvaatimuksiin.
Tutkimus tarkastelee ensin uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia suhteessa sen yleistymisen todennäköisyyteen. Tästä jatketaan tarkastelemalla niitä muutoksia, joita teknologian kehittyminen aiheuttaa ammattikuljettajan työn sisältöön, rasittavuuteen ja osaamistarpeisiin.
Tutkimuksen tekninen osa tuo esiin useita epävarmuustekijöitä liittyen siihen, miten nykyinen teknologia soveltuu suomalaiseen liikenneympäristöön ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Erityisen suurta epävarmuutta aiheuttaa kameroiden ja muiden antureiden toimivuus lumisissa olosuhteissa sekä räntäsateessa. Järjestelmien yleistymisen osalta matalamman tason automaatio eli kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kuitenkin jo laaja-alaisesti uotantokäytössä tai tulossa uuteen kuljetuskalustoon.
Kuljetusyritysten haastatteluissa korostuivat yrityksen toimialan edellyttämät erityisvaatimukset sekä taloudellisten tekijöiden vaikutus uuden teknologian ja automaation käyttöönottoon. Useissa kuljetusyrityksissä ajoneuvon kuljettaminen on vain yksi osa toimintaa. Tämä korostuu erityisesti tavaraliikenteessä, jossa erilaiset rahdinkäsittelyyn liittyvät tehtävät voivat muodostaa jopa 80 % kuljettajan työtehtävistä. Tästä työtehtävien moninaisuudesta johtuen on täysin mahdotonta järjestää kattavaa ammatillista koulutusta, joka kattaisi kaikki erilaiset ammatilliset osaamistarpeet. Kuljetusyritykset korostivat toimiala- ja yrityskohtaisen koulutuksen välttämättömyyttä. Automaation yleistymistä hallitsee voimakkaasti kuljetuskaluston uusiutumisnopeus, joka lyhimmilläänkin on kolmesta neljään vuotta. Tason kolme automaatio ei näin ollen tule laajasti vaikuttamaan kuljettajien osaamistarpeisiin seuraavien viiden vuoden kuluessa. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo laajasti käytössä, ja siksi tällaisten avustavien järjestelmien tarkoituksenmukaisen käytön tulee sisältyä ammatillisen osaamisen koulutukseen. Selvityksen pohjalta voidaan todeta, että automaation vaikutukset kuljettajan työtehtäviin seuraavan viiden vuoden ajalla tulevat olemaan vähäiset. Muutosten aiheuttama koulutustarve toteutuu kyseisellä aikavälillä pääosin yritysten omana sekä ajoneuvojen maahantuojien tarjoamana koulutuksena ja perehdytyksenä.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages36
Volume2017
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesTrafin tutkimuksia
Number6
Volume2017

Cite this

Kyytinen, A., Lybeck, A., Kutila, M., & Penttinen, M. (2017). Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA). Helsinki. Trafin tutkimuksia, No. 6, Vol.. 2017
Kyytinen, Arto ; Lybeck, Aarno ; Kutila, Matti ; Penttinen, Merja. / Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA). Helsinki, 2017. 36 p. (Trafin tutkimuksia; No. 6, Vol. 2017).
@book{febbc20d3ded4ed381e8ff7396fc6489,
title = "Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteess{\"a} (AULA)",
abstract = "Tutkimuksessa selvitet{\"a}{\"a}n, mitk{\"a} ovat tarpeelliset muutokset kuljettajakoulutukseen ja p{\"a}tevyysvaatimusten s{\"a}{\"a}ntelyyn automaation muuttaessa raskaan liikenteen kuljetusty{\"o}n ty{\"o}teht{\"a}vi{\"a} ja kuljettajan roolia.Tutkimus keskittyy muutoksiin, joita todenn{\"a}k{\"o}isesti tapahtuu raskaan liikenteen ajoneuvokalustossa ja kuljetusj{\"a}rjestelmiss{\"a} vuosina 2017–2021 sek{\"a} siihen, millaisia vaikutuksia n{\"a}ill{\"a} muutoksilla on ajo-oikeus- ja koulutusvaatimuksiin.Tutkimus tarkastelee ensin uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia suhteessa sen yleistymisen todenn{\"a}k{\"o}isyyteen. T{\"a}st{\"a} jatketaan tarkastelemalla niit{\"a} muutoksia, joita teknologian kehittyminen aiheuttaa ammattikuljettajan ty{\"o}n sis{\"a}lt{\"o}{\"o}n, rasittavuuteen ja osaamistarpeisiin.Tutkimuksen tekninen osa tuo esiin useita ep{\"a}varmuustekij{\"o}it{\"a} liittyen siihen, miten nykyinen teknologia soveltuu suomalaiseen liikenneymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n ja vallitseviin ymp{\"a}rist{\"o}olosuhteisiin. Erityisen suurta ep{\"a}varmuutta aiheuttaa kameroiden ja muiden antureiden toimivuus lumisissa olosuhteissa sek{\"a} r{\"a}nt{\"a}sateessa. J{\"a}rjestelmien yleistymisen osalta matalamman tason automaatio eli kuljettajaa avustavat j{\"a}rjestelm{\"a}t ovat kuitenkin jo laaja-alaisesti uotantok{\"a}yt{\"o}ss{\"a} tai tulossa uuteen kuljetuskalustoon.Kuljetusyritysten haastatteluissa korostuivat yrityksen toimialan edellytt{\"a}m{\"a}t erityisvaatimukset sek{\"a} taloudellisten tekij{\"o}iden vaikutus uuden teknologian ja automaation k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoon. Useissa kuljetusyrityksiss{\"a} ajoneuvon kuljettaminen on vain yksi osa toimintaa. T{\"a}m{\"a} korostuu erityisesti tavaraliikenteess{\"a}, jossa erilaiset rahdink{\"a}sittelyyn liittyv{\"a}t teht{\"a}v{\"a}t voivat muodostaa jopa 80 {\%} kuljettajan ty{\"o}teht{\"a}vist{\"a}. T{\"a}st{\"a} ty{\"o}teht{\"a}vien moninaisuudesta johtuen on t{\"a}ysin mahdotonta j{\"a}rjest{\"a}{\"a} kattavaa ammatillista koulutusta, joka kattaisi kaikki erilaiset ammatilliset osaamistarpeet. Kuljetusyritykset korostivat toimiala- ja yrityskohtaisen koulutuksen v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"o}myytt{\"a}. Automaation yleistymist{\"a} hallitsee voimakkaasti kuljetuskaluston uusiutumisnopeus, joka lyhimmill{\"a}{\"a}nkin on kolmesta nelj{\"a}{\"a}n vuotta. Tason kolme automaatio ei n{\"a}in ollen tule laajasti vaikuttamaan kuljettajien osaamistarpeisiin seuraavien viiden vuoden kuluessa. Kuljettajaa avustavat j{\"a}rjestelm{\"a}t ovat jo laajasti k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}, ja siksi t{\"a}llaisten avustavien j{\"a}rjestelmien tarkoituksenmukaisen k{\"a}yt{\"o}n tulee sis{\"a}lty{\"a} ammatillisen osaamisen koulutukseen. Selvityksen pohjalta voidaan todeta, ett{\"a} automaation vaikutukset kuljettajan ty{\"o}teht{\"a}viin seuraavan viiden vuoden ajalla tulevat olemaan v{\"a}h{\"a}iset. Muutosten aiheuttama koulutustarve toteutuu kyseisell{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} p{\"a}{\"a}osin yritysten omana sek{\"a} ajoneuvojen maahantuojien tarjoamana koulutuksena ja perehdytyksen{\"a}.",
author = "Arto Kyytinen and Aarno Lybeck and Matti Kutila and Merja Penttinen",
year = "2017",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-311-193-6",
volume = "2017",
series = "Trafin tutkimuksia",
number = "6",

}

Kyytinen, A, Lybeck, A, Kutila, M & Penttinen, M 2017, Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA). Trafin tutkimuksia, no. 6, vol. 2017, vol. 2017, Helsinki.

Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA). / Kyytinen, Arto; Lybeck, Aarno; Kutila, Matti; Penttinen, Merja.

Helsinki, 2017. 36 p. (Trafin tutkimuksia; No. 6, Vol. 2017).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA)

AU - Kyytinen, Arto

AU - Lybeck, Aarno

AU - Kutila, Matti

AU - Penttinen, Merja

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat tarpeelliset muutokset kuljettajakoulutukseen ja pätevyysvaatimusten sääntelyyn automaation muuttaessa raskaan liikenteen kuljetustyön työtehtäviä ja kuljettajan roolia.Tutkimus keskittyy muutoksiin, joita todennäköisesti tapahtuu raskaan liikenteen ajoneuvokalustossa ja kuljetusjärjestelmissä vuosina 2017–2021 sekä siihen, millaisia vaikutuksia näillä muutoksilla on ajo-oikeus- ja koulutusvaatimuksiin.Tutkimus tarkastelee ensin uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia suhteessa sen yleistymisen todennäköisyyteen. Tästä jatketaan tarkastelemalla niitä muutoksia, joita teknologian kehittyminen aiheuttaa ammattikuljettajan työn sisältöön, rasittavuuteen ja osaamistarpeisiin.Tutkimuksen tekninen osa tuo esiin useita epävarmuustekijöitä liittyen siihen, miten nykyinen teknologia soveltuu suomalaiseen liikenneympäristöön ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Erityisen suurta epävarmuutta aiheuttaa kameroiden ja muiden antureiden toimivuus lumisissa olosuhteissa sekä räntäsateessa. Järjestelmien yleistymisen osalta matalamman tason automaatio eli kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kuitenkin jo laaja-alaisesti uotantokäytössä tai tulossa uuteen kuljetuskalustoon.Kuljetusyritysten haastatteluissa korostuivat yrityksen toimialan edellyttämät erityisvaatimukset sekä taloudellisten tekijöiden vaikutus uuden teknologian ja automaation käyttöönottoon. Useissa kuljetusyrityksissä ajoneuvon kuljettaminen on vain yksi osa toimintaa. Tämä korostuu erityisesti tavaraliikenteessä, jossa erilaiset rahdinkäsittelyyn liittyvät tehtävät voivat muodostaa jopa 80 % kuljettajan työtehtävistä. Tästä työtehtävien moninaisuudesta johtuen on täysin mahdotonta järjestää kattavaa ammatillista koulutusta, joka kattaisi kaikki erilaiset ammatilliset osaamistarpeet. Kuljetusyritykset korostivat toimiala- ja yrityskohtaisen koulutuksen välttämättömyyttä. Automaation yleistymistä hallitsee voimakkaasti kuljetuskaluston uusiutumisnopeus, joka lyhimmilläänkin on kolmesta neljään vuotta. Tason kolme automaatio ei näin ollen tule laajasti vaikuttamaan kuljettajien osaamistarpeisiin seuraavien viiden vuoden kuluessa. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo laajasti käytössä, ja siksi tällaisten avustavien järjestelmien tarkoituksenmukaisen käytön tulee sisältyä ammatillisen osaamisen koulutukseen. Selvityksen pohjalta voidaan todeta, että automaation vaikutukset kuljettajan työtehtäviin seuraavan viiden vuoden ajalla tulevat olemaan vähäiset. Muutosten aiheuttama koulutustarve toteutuu kyseisellä aikavälillä pääosin yritysten omana sekä ajoneuvojen maahantuojien tarjoamana koulutuksena ja perehdytyksenä.

AB - Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat tarpeelliset muutokset kuljettajakoulutukseen ja pätevyysvaatimusten sääntelyyn automaation muuttaessa raskaan liikenteen kuljetustyön työtehtäviä ja kuljettajan roolia.Tutkimus keskittyy muutoksiin, joita todennäköisesti tapahtuu raskaan liikenteen ajoneuvokalustossa ja kuljetusjärjestelmissä vuosina 2017–2021 sekä siihen, millaisia vaikutuksia näillä muutoksilla on ajo-oikeus- ja koulutusvaatimuksiin.Tutkimus tarkastelee ensin uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia suhteessa sen yleistymisen todennäköisyyteen. Tästä jatketaan tarkastelemalla niitä muutoksia, joita teknologian kehittyminen aiheuttaa ammattikuljettajan työn sisältöön, rasittavuuteen ja osaamistarpeisiin.Tutkimuksen tekninen osa tuo esiin useita epävarmuustekijöitä liittyen siihen, miten nykyinen teknologia soveltuu suomalaiseen liikenneympäristöön ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Erityisen suurta epävarmuutta aiheuttaa kameroiden ja muiden antureiden toimivuus lumisissa olosuhteissa sekä räntäsateessa. Järjestelmien yleistymisen osalta matalamman tason automaatio eli kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kuitenkin jo laaja-alaisesti uotantokäytössä tai tulossa uuteen kuljetuskalustoon.Kuljetusyritysten haastatteluissa korostuivat yrityksen toimialan edellyttämät erityisvaatimukset sekä taloudellisten tekijöiden vaikutus uuden teknologian ja automaation käyttöönottoon. Useissa kuljetusyrityksissä ajoneuvon kuljettaminen on vain yksi osa toimintaa. Tämä korostuu erityisesti tavaraliikenteessä, jossa erilaiset rahdinkäsittelyyn liittyvät tehtävät voivat muodostaa jopa 80 % kuljettajan työtehtävistä. Tästä työtehtävien moninaisuudesta johtuen on täysin mahdotonta järjestää kattavaa ammatillista koulutusta, joka kattaisi kaikki erilaiset ammatilliset osaamistarpeet. Kuljetusyritykset korostivat toimiala- ja yrityskohtaisen koulutuksen välttämättömyyttä. Automaation yleistymistä hallitsee voimakkaasti kuljetuskaluston uusiutumisnopeus, joka lyhimmilläänkin on kolmesta neljään vuotta. Tason kolme automaatio ei näin ollen tule laajasti vaikuttamaan kuljettajien osaamistarpeisiin seuraavien viiden vuoden kuluessa. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo laajasti käytössä, ja siksi tällaisten avustavien järjestelmien tarkoituksenmukaisen käytön tulee sisältyä ammatillisen osaamisen koulutukseen. Selvityksen pohjalta voidaan todeta, että automaation vaikutukset kuljettajan työtehtäviin seuraavan viiden vuoden ajalla tulevat olemaan vähäiset. Muutosten aiheuttama koulutustarve toteutuu kyseisellä aikavälillä pääosin yritysten omana sekä ajoneuvojen maahantuojien tarjoamana koulutuksena ja perehdytyksenä.

M3 - Report

SN - 978-952-311-193-6

VL - 2017

T3 - Trafin tutkimuksia

BT - Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA)

CY - Helsinki

ER -

Kyytinen A, Lybeck A, Kutila M, Penttinen M. Automaattikuljettajan osaamistarpeet automaattisessa liikenteessä (AULA). Helsinki, 2017. 36 p. (Trafin tutkimuksia; No. 6, Vol. 2017).