@book{23923eef577e4aec85de3341d27a2186,
title = "Automaattisen h{\"a}t{\"a}viestij{\"a}rjestelm{\"a}n vaikutukset onnettomuustilanteessa",
abstract = "Ty{\"o}n p{\"a}{\"a}tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a}, kuinka paljon yleiseurooppalaisella h{\"a}t{\"a}viestij{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} (eCall) voitai-siin v{\"a}hent{\"a}{\"a} liikenneonnettomuuksissa kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} Suomessa. Ty{\"o}n muina tavoitteina oli muun mu-assa saada tietoa viiveist{\"a} liikenneonnettomuustilanteissa ja arvioida saatujen tulosten perusteella, kuinka paljon ja kuinka suuressa osassa onnettomuuksia eCall-j{\"a}rjestelm{\"a} nopeuttaisi h{\"a}lytyksen tekemist{\"a} ja avun paikalle saapumista. Nykytilan kuvauksessa k{\"a}ytiin l{\"a}pi onnettomuustapahtuman t{\"a}rkeimm{\"a}t ajanjaksot ja nopean avun merkitys vammapotilaalle. Lis{\"a}ksi selvitettiin nykyinen viranomaistoiminta liikenneonnettomuustilanteissa ja arvioi-tiin, mit{\"a} vaikutuksia eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} olisi siihen. Ty{\"o}ss{\"a} on my{\"o}s kuvattu automaattisen h{\"a}t{\"a}viestij{\"a}rjestelm{\"a}n yleist{\"a} toimintaa. eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}n vaikutuksia liikenneonnettomuuksissa kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n selvitettiin liikenneonnetto-muuksien tutkijalautakuntien vuosina 2001–2003 tutkimista onnettomuuksista saatujen tietojen avulla. Lii-kenneonnettomuuden tapahtumahetkest{\"a} avun h{\"a}lytt{\"a}miseen kuluvaa aikaa arvioitiin tutkijalautakunta-aineistosta p{\"a}{\"a}ttelem{\"a}ll{\"a}, tutkijalautakunnan m{\"a}{\"a}ritt{\"a}m{\"a}{\"a} tapahtuma-aikaa ja h{\"a}t{\"a}puhelun h{\"a}t{\"a}keskukseen tu-loaikaa vertaamalla sek{\"a} h{\"a}t{\"a}keskusp{\"a}ivyst{\"a}jille osoitetulla kyselyll{\"a}. Noin 82 %:ssa kaikista v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yhden moottoriajoneuvossa mukana olleen kuolemaan johtaneista onnet-tomuuksista avun h{\"a}lytys tehtiin viiden minuutin sis{\"a}ll{\"a} onnettomuuden tapahtumisesta. Onnettomuuden ja avun h{\"a}lytyksen v{\"a}lill{\"a} kului 5–30 minuuttia noin 14 %:ssa onnettomuuksista ja yli 30 minuuttia noin 4 %:ssa onnettomuuksista. Kevyen liikenteen osallisen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa viiveet olivat hieman lyhyempi{\"a}. eCall-j{\"a}rjestelm{\"a} olisi voinut eritt{\"a}in todenn{\"a}k{\"o}isesti est{\"a}{\"a} 4,7 % moottoriajoneuvossa mukana olleiden osal-listen kuolemista. Kevyen liikenteen ja moottoriajoneuvon v{\"a}lisiss{\"a} onnettomuuksissa j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} ei to-denn{\"a}k{\"o}isesti olisi ollut vaikutusta kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n. Kaikkiaan eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} arvioitiin voitavan v{\"a}ltt{\"a}{\"a} 4–8 % Suomen liikennekuolemista. eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}n hy{\"o}ty-kustannussuhteeksi saatiin 0,5–2,3. Hy{\"o}ty-kustannussuhteen arvioitiin kuitenkin olevan suurempi, jos eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} v{\"a}lillisesti saatavat hy{\"o}dyt olisi pystytty arvioimaan ja arvottamaan rahaksi. Ty{\"o}n tulosten perusteella eCall-j{\"a}rjestelm{\"a} suositellaan otettavaksi k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n Suomessa mahdollisimman no-peasti ja laajasti. My{\"o}s vakavasti loukkaantuneita koskevaa tilastointia suositellaan kehitett{\"a}v{\"a}n.",
keywords = "eCall, automatic emergency call system, automatic crash notification system, road safety, traffic accident",
author = "Niina Virtanen",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "952-201-966-6",
series = "AINO-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
address = "Finland",
}