TY - BOOK
T1 - Automaattisen kameravalvonnan välittömät nopeusvaikutukset kantatiellä 51
AU - Räsänen, Mikko
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin kantatiellä 51 automaattisen nopeuden kameravalvon-nan vaikutuksia ajoneuvojen keskinopeuksiin pian valvonnan aloittamisen jälkeen. Valvontajakso oli 42,5 km pitkä Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Ajoneuvojen nopeustietoja kerättiin touko-kesäkuun vaihteessa 2002 ennen valvonnan aloittamista ja välittömästi sen jälkeen vuonna 2003. Nopeusmittauksia tehtiin kolmessa pisteessä valvonta-alueella, kahdessa pisteessä valvonta-alueen lähellä ja kolmessa kontrollipisteessä kahden viikon ajan ennen ja jälkeen. Mittauksissa käytettiin Tiehallinnon LAM-asemia ja kiinteän LAM-aseman tapaan toimivia DSL-laitteita. Lisäksi mitattiin ajoneuvojen matkanopeuksia 19 km matkalla valvonta-alueella videokuvaamalla ohiajavien ajoneuvojen rekisterinumerot ja tallentamalla ohitusajankohdat tieosuuden alku- ja loppupäässä. Pistenopeusmittausten perusteella automaattinen nopeuden kameravalvonta alensi välittömästi ajoneuvojen keskinopeuksia noin 2 km/h, valvonta-alueen alussa jopa yli 4 km/h. Valvonnan vaikutus riippuu ilmeisesti enemmän nopeustasosta ennen-tilanteessa kuin kameratolppien sijainnista. Tulokset viittaavat siihen, että kun noin 40 % kuljettajista ylittää 100 km/h nopeusrajoituksen, niin valvonnan jälkeen osuus on 20–25 %. Yli 10 km/h ylitysten osuus väheni suhteellisesti vielä enemmän. Nopeudet pienenivät muillakin nopeusalueilla. Valvonta ei pelkästään vähentänyt ylinopeudella ajamista vaan alensi myös koko liikennevirran nopeustasoa. Keskinopeuden muutokset eri vuorokauden aikoina tai eri liikennemäärillä eivät systemaattisesti eronneet toisistaan. Ainoastaan viikonlopun yöliikenteessä nopeudet alenivat enemmän kuin yleensä yöaikaan valvonta-alueella. Matkanopeus aleni Helsingin suuntaan 3,2 km/h ja Karjaan suuntaan 2,2 km/h. Nopeustaso oli alempi Karjaan suuntaan ennen tilanteessa. Ohituksia tapahtui 15 prosenttiyksikköä vähemmän valvonnan aloittamisen jälkeen kuin ennen sitä.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin kantatiellä 51 automaattisen nopeuden kameravalvon-nan vaikutuksia ajoneuvojen keskinopeuksiin pian valvonnan aloittamisen jälkeen. Valvontajakso oli 42,5 km pitkä Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Ajoneuvojen nopeustietoja kerättiin touko-kesäkuun vaihteessa 2002 ennen valvonnan aloittamista ja välittömästi sen jälkeen vuonna 2003. Nopeusmittauksia tehtiin kolmessa pisteessä valvonta-alueella, kahdessa pisteessä valvonta-alueen lähellä ja kolmessa kontrollipisteessä kahden viikon ajan ennen ja jälkeen. Mittauksissa käytettiin Tiehallinnon LAM-asemia ja kiinteän LAM-aseman tapaan toimivia DSL-laitteita. Lisäksi mitattiin ajoneuvojen matkanopeuksia 19 km matkalla valvonta-alueella videokuvaamalla ohiajavien ajoneuvojen rekisterinumerot ja tallentamalla ohitusajankohdat tieosuuden alku- ja loppupäässä. Pistenopeusmittausten perusteella automaattinen nopeuden kameravalvonta alensi välittömästi ajoneuvojen keskinopeuksia noin 2 km/h, valvonta-alueen alussa jopa yli 4 km/h. Valvonnan vaikutus riippuu ilmeisesti enemmän nopeustasosta ennen-tilanteessa kuin kameratolppien sijainnista. Tulokset viittaavat siihen, että kun noin 40 % kuljettajista ylittää 100 km/h nopeusrajoituksen, niin valvonnan jälkeen osuus on 20–25 %. Yli 10 km/h ylitysten osuus väheni suhteellisesti vielä enemmän. Nopeudet pienenivät muillakin nopeusalueilla. Valvonta ei pelkästään vähentänyt ylinopeudella ajamista vaan alensi myös koko liikennevirran nopeustasoa. Keskinopeuden muutokset eri vuorokauden aikoina tai eri liikennemäärillä eivät systemaattisesti eronneet toisistaan. Ainoastaan viikonlopun yöliikenteessä nopeudet alenivat enemmän kuin yleensä yöaikaan valvonta-alueella. Matkanopeus aleni Helsingin suuntaan 3,2 km/h ja Karjaan suuntaan 2,2 km/h. Nopeustaso oli alempi Karjaan suuntaan ennen tilanteessa. Ohituksia tapahtui 15 prosenttiyksikköä vähemmän valvonnan aloittamisen jälkeen kuin ennen sitä.
KW - spot speed
KW - travel speed
KW - speed enforcement
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Automaattisen kameravalvonnan välittömät nopeusvaikutukset kantatiellä 51
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -