TY - BOOK
T1 - Automaattisen nopeusvalvonnan kohdentaminen
T2 - Ehdotus valvonnan piiriin tulevista uusista tiejaksoista
AU - Räsänen, Mikko
AU - Peltola, Harri
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Valtioneuvoston liikenneturvallisuuden parantamisesta
tekemässä periaatepäätöksessä edellytetään, että
päätieverkosta ainakin 800 km on automaattisen
nopeusvalvonnan piirissä vuoteen 2005 mennessä. Pääteiden
osuus yleisten teiden liikennekuolemista on yli 60 % ja
henkilövahinko-onnettomuuksista noin 50 %, vaikka niiden
osuus tiepituudesta on 17 %. Poliisin automaattisen
liikennevalvonnan ja Tiehallinnon pääteiden
toimintalinjojen yhteensovittamisella voidaan rajalliset
resurssit kohdentaa mahdollisimman tehokkaasti. Nykyisin
automaattisen nopeusvalvonnan alaisena on noin 250 km.
Näiden kohteiden turvallisuusanalyysin perusteella
automaattivalvonta on uskottavimmin vähentänyt
henkilövahinko-onnettomuuksia 21 % ja kuolemia jopa 52 %.
Melko pienestä aineistosta huolimatta nämä vaikutukset
olivat tilastollisesti merkitseviä 95 % varmuustasolla.
Lisäksi ne ovat yhdenmukaisia sen havainnon kanssa, että
nopeuksien alentaminen vähentää keskimääräistä enemmän
vakavimpien onnettomuuksien määrä. Pääteiden
toimintalinjat -aineiston turvallisuustarkastelujen,
aikaisempien tutkimusten sekä poliisin ja tiepiirien
edustajien näkemysten perusteella muodostettiin kriteerit
automaattivalvonnan kohteiden valintaan. Uusiksi
valvontakohteiksi ehdotettiin vähintään 50 km pitkiä
tiejaksoja, jotka kuuluivat onnettomuusmallien ja
onnettomuushistorian perusteella pahimpaan
onnettomuustiheysluokkaan. Näiden tiejaksojen
yhteispituus on 600 km (nopeusrajoitusalueet: =< 60 km/h
81 km; 70-80 km/h 283 km ja 100 km/h 236 km/h).
Nopeusvalvonnan toteutumisen turvallisuushyötyjen
laskettiin olevan vuosittain 27
henkilövahinko-onnettomuutta. Ilman automaattivalvonnan
laajentamista onnettomuuksissa kuolisi joka vuosi 6
henkeä enemmän kuin jos automaattivalvontaa laajennetaan
valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti noin 600
lisäkilometrille ja laajennus kohdennetaan ehdotetulle
tieverkolle. Lopuksi esitettiin automaattisen
nopeusvalvonnan vaikutusten seurantasuunnitelma.
Ennen-jälkeen-tutkimuksen keskeisiä mittareita ovat
nopeudet (pistekohtainen ja matkanopeus), onnettomuudet
sekä kuljettajien asenteet ja oman käyttäytymisen
arviointi.
AB - Valtioneuvoston liikenneturvallisuuden parantamisesta
tekemässä periaatepäätöksessä edellytetään, että
päätieverkosta ainakin 800 km on automaattisen
nopeusvalvonnan piirissä vuoteen 2005 mennessä. Pääteiden
osuus yleisten teiden liikennekuolemista on yli 60 % ja
henkilövahinko-onnettomuuksista noin 50 %, vaikka niiden
osuus tiepituudesta on 17 %. Poliisin automaattisen
liikennevalvonnan ja Tiehallinnon pääteiden
toimintalinjojen yhteensovittamisella voidaan rajalliset
resurssit kohdentaa mahdollisimman tehokkaasti. Nykyisin
automaattisen nopeusvalvonnan alaisena on noin 250 km.
Näiden kohteiden turvallisuusanalyysin perusteella
automaattivalvonta on uskottavimmin vähentänyt
henkilövahinko-onnettomuuksia 21 % ja kuolemia jopa 52 %.
Melko pienestä aineistosta huolimatta nämä vaikutukset
olivat tilastollisesti merkitseviä 95 % varmuustasolla.
Lisäksi ne ovat yhdenmukaisia sen havainnon kanssa, että
nopeuksien alentaminen vähentää keskimääräistä enemmän
vakavimpien onnettomuuksien määrä. Pääteiden
toimintalinjat -aineiston turvallisuustarkastelujen,
aikaisempien tutkimusten sekä poliisin ja tiepiirien
edustajien näkemysten perusteella muodostettiin kriteerit
automaattivalvonnan kohteiden valintaan. Uusiksi
valvontakohteiksi ehdotettiin vähintään 50 km pitkiä
tiejaksoja, jotka kuuluivat onnettomuusmallien ja
onnettomuushistorian perusteella pahimpaan
onnettomuustiheysluokkaan. Näiden tiejaksojen
yhteispituus on 600 km (nopeusrajoitusalueet: =< 60 km/h
81 km; 70-80 km/h 283 km ja 100 km/h 236 km/h).
Nopeusvalvonnan toteutumisen turvallisuushyötyjen
laskettiin olevan vuosittain 27
henkilövahinko-onnettomuutta. Ilman automaattivalvonnan
laajentamista onnettomuuksissa kuolisi joka vuosi 6
henkeä enemmän kuin jos automaattivalvontaa laajennetaan
valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti noin 600
lisäkilometrille ja laajennus kohdennetaan ehdotetulle
tieverkolle. Lopuksi esitettiin automaattisen
nopeusvalvonnan vaikutusten seurantasuunnitelma.
Ennen-jälkeen-tutkimuksen keskeisiä mittareita ovat
nopeudet (pistekohtainen ja matkanopeus), onnettomuudet
sekä kuljettajien asenteet ja oman käyttäytymisen
arviointi.
M3 - Report
T3 - Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja
BT - Automaattisen nopeusvalvonnan kohdentaminen
PB - Tiehallinto
CY - Helsinki
ER -