Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet

Veli-Pekka Kallberg, Jan Törnqvist

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä työssä selvitettiin mahdollisuuksia tehostaa automaattista nopeusvalvontaa Suomessa. Lähtökohtana olivat automaattisen nopeusvalvontajärjestelmän keskeiset tavoitteet (liikenneturvallisuuden parantaminen, tienkäyttäjien tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä kustannustehokkuus). Suomalaisen järjestelmän ominaisuuksia (mm. valvonnan määrää ja kohdistamista, valvontatoleransseja ja rikkomusten käsittelyä) verrattiin kahdeksan muun maan valvontajärjestelmään, joista kerättiin tietoja kyselyllä. Suomen nykyisen automaattisen nopeusvalvontajärjestelmän arvioitiin yleisesti vastaavan hyvin sille asetettuja tavoitteita; etenkin kustannukset suhteessa vaikutuksiin ovat pienempiä kuin muissa vertailun maissa. Järjestelmää ehdotetaan kehitettäväksi a) laajentamalla kiinteisiin kamerapaikkoihin perustuvaa pistemäistä nopeusvalvontaa noin 1 000 tiekilometrillä, b) ottamalla käyttöön keskinopeuden mittaamiseen perustuva matkanopeusvalvonta, c) tehostamalla taajamien nopeusvalvontaa lisäämällä liikuteltavien kameroiden määrää sekä antamalla kunnille oikeus osallistua nopeusvalvontaan ja d) porrastamalla nopeusrajoituksen ylittämisestä määrättäviä rikesakkoja. Erikseen selvitettäviksi ehdotetaan mahdollisen haltijavastuuseen siirtymisen edut ja haitat. Olisi myös selvitettävä mahdollisuuksia tienpitäjän ja poliisin automaattista nopeusvalvontaa koskevaa työnjaon kehittämiseksi ja laadittava säännöt kuntien osallistumiselle automaattisen nopeusvalvontaan. Lisäksi tulisi kehittää ajonopeuksien seurantaa niin, että myös taajamien nopeuksista olisi saatavilla kattavaa tietoa.
Original languageFinnish
Number of pages70
ISBN (Electronic) 978-952-243-276-6 (PDF)
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesLINTU-julkaisuja
Number5/2011

Keywords

  • kameravalvonta
  • liikenneturvallisuus
  • ajonopeus

Cite this

Kallberg, V-P., & Törnqvist, J. (2011). Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet. LINTU-julkaisuja, No. 5/2011
Kallberg, Veli-Pekka ; Törnqvist, Jan. / Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet. 2011. 70 p. (LINTU-julkaisuja; No. 5/2011).
@book{8825a7d1cc40447d9cf30929dac5c6ca,
title = "Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin mahdollisuuksia tehostaa automaattista nopeusvalvontaa Suomessa. L{\"a}ht{\"o}kohtana olivat automaattisen nopeusvalvontaj{\"a}rjestelm{\"a}n keskeiset tavoitteet (liikenneturvallisuuden parantaminen, tienk{\"a}ytt{\"a}jien tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu sek{\"a} kustannustehokkuus). Suomalaisen j{\"a}rjestelm{\"a}n ominaisuuksia (mm. valvonnan m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja kohdistamista, valvontatoleransseja ja rikkomusten k{\"a}sittely{\"a}) verrattiin kahdeksan muun maan valvontaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n, joista ker{\"a}ttiin tietoja kyselyll{\"a}. Suomen nykyisen automaattisen nopeusvalvontaj{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin yleisesti vastaavan hyvin sille asetettuja tavoitteita; etenkin kustannukset suhteessa vaikutuksiin ovat pienempi{\"a} kuin muissa vertailun maissa. J{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} ehdotetaan kehitett{\"a}v{\"a}ksi a) laajentamalla kiinteisiin kamerapaikkoihin perustuvaa pistem{\"a}ist{\"a} nopeusvalvontaa noin 1 000 tiekilometrill{\"a}, b) ottamalla k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n keskinopeuden mittaamiseen perustuva matkanopeusvalvonta, c) tehostamalla taajamien nopeusvalvontaa lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} liikuteltavien kameroiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sek{\"a} antamalla kunnille oikeus osallistua nopeusvalvontaan ja d) porrastamalla nopeusrajoituksen ylitt{\"a}misest{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}tt{\"a}vi{\"a} rikesakkoja. Erikseen selvitett{\"a}viksi ehdotetaan mahdollisen haltijavastuuseen siirtymisen edut ja haitat. Olisi my{\"o}s selvitett{\"a}v{\"a} mahdollisuuksia tienpit{\"a}j{\"a}n ja poliisin automaattista nopeusvalvontaa koskevaa ty{\"o}njaon kehitt{\"a}miseksi ja laadittava s{\"a}{\"a}nn{\"o}t kuntien osallistumiselle automaattisen nopeusvalvontaan. Lis{\"a}ksi tulisi kehitt{\"a}{\"a} ajonopeuksien seurantaa niin, ett{\"a} my{\"o}s taajamien nopeuksista olisi saatavilla kattavaa tietoa.",
keywords = "kameravalvonta, liikenneturvallisuus, ajonopeus",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Jan T{\"o}rnqvist",
year = "2011",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-243-275-9",
series = "LINTU-julkaisuja",
number = "5/2011",

}

Kallberg, V-P & Törnqvist, J 2011, Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet. LINTU-julkaisuja, no. 5/2011.

Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet. / Kallberg, Veli-Pekka; Törnqvist, Jan.

2011. 70 p. (LINTU-julkaisuja; No. 5/2011).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Törnqvist, Jan

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Tässä työssä selvitettiin mahdollisuuksia tehostaa automaattista nopeusvalvontaa Suomessa. Lähtökohtana olivat automaattisen nopeusvalvontajärjestelmän keskeiset tavoitteet (liikenneturvallisuuden parantaminen, tienkäyttäjien tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä kustannustehokkuus). Suomalaisen järjestelmän ominaisuuksia (mm. valvonnan määrää ja kohdistamista, valvontatoleransseja ja rikkomusten käsittelyä) verrattiin kahdeksan muun maan valvontajärjestelmään, joista kerättiin tietoja kyselyllä. Suomen nykyisen automaattisen nopeusvalvontajärjestelmän arvioitiin yleisesti vastaavan hyvin sille asetettuja tavoitteita; etenkin kustannukset suhteessa vaikutuksiin ovat pienempiä kuin muissa vertailun maissa. Järjestelmää ehdotetaan kehitettäväksi a) laajentamalla kiinteisiin kamerapaikkoihin perustuvaa pistemäistä nopeusvalvontaa noin 1 000 tiekilometrillä, b) ottamalla käyttöön keskinopeuden mittaamiseen perustuva matkanopeusvalvonta, c) tehostamalla taajamien nopeusvalvontaa lisäämällä liikuteltavien kameroiden määrää sekä antamalla kunnille oikeus osallistua nopeusvalvontaan ja d) porrastamalla nopeusrajoituksen ylittämisestä määrättäviä rikesakkoja. Erikseen selvitettäviksi ehdotetaan mahdollisen haltijavastuuseen siirtymisen edut ja haitat. Olisi myös selvitettävä mahdollisuuksia tienpitäjän ja poliisin automaattista nopeusvalvontaa koskevaa työnjaon kehittämiseksi ja laadittava säännöt kuntien osallistumiselle automaattisen nopeusvalvontaan. Lisäksi tulisi kehittää ajonopeuksien seurantaa niin, että myös taajamien nopeuksista olisi saatavilla kattavaa tietoa.

AB - Tässä työssä selvitettiin mahdollisuuksia tehostaa automaattista nopeusvalvontaa Suomessa. Lähtökohtana olivat automaattisen nopeusvalvontajärjestelmän keskeiset tavoitteet (liikenneturvallisuuden parantaminen, tienkäyttäjien tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä kustannustehokkuus). Suomalaisen järjestelmän ominaisuuksia (mm. valvonnan määrää ja kohdistamista, valvontatoleransseja ja rikkomusten käsittelyä) verrattiin kahdeksan muun maan valvontajärjestelmään, joista kerättiin tietoja kyselyllä. Suomen nykyisen automaattisen nopeusvalvontajärjestelmän arvioitiin yleisesti vastaavan hyvin sille asetettuja tavoitteita; etenkin kustannukset suhteessa vaikutuksiin ovat pienempiä kuin muissa vertailun maissa. Järjestelmää ehdotetaan kehitettäväksi a) laajentamalla kiinteisiin kamerapaikkoihin perustuvaa pistemäistä nopeusvalvontaa noin 1 000 tiekilometrillä, b) ottamalla käyttöön keskinopeuden mittaamiseen perustuva matkanopeusvalvonta, c) tehostamalla taajamien nopeusvalvontaa lisäämällä liikuteltavien kameroiden määrää sekä antamalla kunnille oikeus osallistua nopeusvalvontaan ja d) porrastamalla nopeusrajoituksen ylittämisestä määrättäviä rikesakkoja. Erikseen selvitettäviksi ehdotetaan mahdollisen haltijavastuuseen siirtymisen edut ja haitat. Olisi myös selvitettävä mahdollisuuksia tienpitäjän ja poliisin automaattista nopeusvalvontaa koskevaa työnjaon kehittämiseksi ja laadittava säännöt kuntien osallistumiselle automaattisen nopeusvalvontaan. Lisäksi tulisi kehittää ajonopeuksien seurantaa niin, että myös taajamien nopeuksista olisi saatavilla kattavaa tietoa.

KW - kameravalvonta

KW - liikenneturvallisuus

KW - ajonopeus

M3 - Report

SN - 978-952-243-275-9

T3 - LINTU-julkaisuja

BT - Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet

ER -

Kallberg V-P, Törnqvist J. Automaattisen nopeusvalvonnan tehostamisen mahdollisuudet. 2011. 70 p. (LINTU-julkaisuja; No. 5/2011).