TY - BOOK
T1 - Autoradioiden RDS-TA-tekniikan käytön tehostaminen
AU - Öörni, Risto
AU - Schirokoff, Anna
AU - Anttila, Virpi
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Liikennetiedottamisen tavoitteena on, että liikennettä koskevat tiedotteet tavoittaisivat mahdollisimman suuren osan tienkäyttäjistä ja matkaa suunnittelevista mahdollisimman nopeasti. Nykyisessä tilanteessa radio on eräs merkittävimmistä välineistä liikenteen tiedotuksessa. Tiedottamalla liikenteen häiriöistä, kuten onnettomuuksista, voidaan edistää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Työn tavoitteeksi asetettiin selvittää, miten autoradioiden RDS-TA-toimintoa voitaisiin hyödyntää aikaisempaa tehokkaammin liikenteen tiedotuksessa. Lyhenne RDS-TA viittaa liikennetiedotteiden välittämiseen RDS-tekniikkaa (radio data system) hyödyntäen. Nykyisessä tilanteessa RDS-TA on Yleisradiolla käytössä Radio Suomen valtakunnallisten lähetysten aikana. Tehtävänä oli kartoittaa tekniset mahdollisuudet ja rajoitteet tavoitetilan saavuttamiseksi RDS-TA:n avulla, kartoittaa radioasemien näkemyksiä RDS-TA:sta ja tavoitetilanteesta, kartoittaa mahdollisia hallinnollisia ja kaupallisia esteitä RDS-TA-tekniikan avulla toteutetulle aikaisempaa laajemmalle liikennetiedottamiselle sekä valmistella suosituksia jatkotoimenpiteiksi. Työssä tunnistettiin eri vaihtoehtoja, joiden mukaisesti radioasemat voivat hyödyntää RDS-TA:ta. Työssä ei tullut esille teknisiä ongelmia, joiden vuoksi RDS-TA ei soveltuisi nykyistä laajemmin Suomessa käytettäväksi. RDS-tekniikasta on kokemuksia jo useilta vuosilta eikä ole todennäköistä, että RDS poistuisi käytöstä lähiaikoina. RDS-TA:n laajempi käyttö edellyttäisi radioasemien ja kuuntelijoiden tietoisuuden lisäämistä tekniikan tarjoamista mahdollisuuksista ja toimintatapojen selkeyttämistä. RDS-TA:n käyttöönottoa tukisi myös viranomaisten ja radioasemien välinen yhteistyö sekä RDS-TA:n nykyistä käyttöä ja kuuntelutottumuksia koskeva tarkempi
AB - Liikennetiedottamisen tavoitteena on, että liikennettä koskevat tiedotteet tavoittaisivat mahdollisimman suuren osan tienkäyttäjistä ja matkaa suunnittelevista mahdollisimman nopeasti. Nykyisessä tilanteessa radio on eräs merkittävimmistä välineistä liikenteen tiedotuksessa. Tiedottamalla liikenteen häiriöistä, kuten onnettomuuksista, voidaan edistää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Työn tavoitteeksi asetettiin selvittää, miten autoradioiden RDS-TA-toimintoa voitaisiin hyödyntää aikaisempaa tehokkaammin liikenteen tiedotuksessa. Lyhenne RDS-TA viittaa liikennetiedotteiden välittämiseen RDS-tekniikkaa (radio data system) hyödyntäen. Nykyisessä tilanteessa RDS-TA on Yleisradiolla käytössä Radio Suomen valtakunnallisten lähetysten aikana. Tehtävänä oli kartoittaa tekniset mahdollisuudet ja rajoitteet tavoitetilan saavuttamiseksi RDS-TA:n avulla, kartoittaa radioasemien näkemyksiä RDS-TA:sta ja tavoitetilanteesta, kartoittaa mahdollisia hallinnollisia ja kaupallisia esteitä RDS-TA-tekniikan avulla toteutetulle aikaisempaa laajemmalle liikennetiedottamiselle sekä valmistella suosituksia jatkotoimenpiteiksi. Työssä tunnistettiin eri vaihtoehtoja, joiden mukaisesti radioasemat voivat hyödyntää RDS-TA:ta. Työssä ei tullut esille teknisiä ongelmia, joiden vuoksi RDS-TA ei soveltuisi nykyistä laajemmin Suomessa käytettäväksi. RDS-tekniikasta on kokemuksia jo useilta vuosilta eikä ole todennäköistä, että RDS poistuisi käytöstä lähiaikoina. RDS-TA:n laajempi käyttö edellyttäisi radioasemien ja kuuntelijoiden tietoisuuden lisäämistä tekniikan tarjoamista mahdollisuuksista ja toimintatapojen selkeyttämistä. RDS-TA:n käyttöönottoa tukisi myös viranomaisten ja radioasemien välinen yhteistyö sekä RDS-TA:n nykyistä käyttöä ja kuuntelutottumuksia koskeva tarkempi
M3 - Report
SN - 951-803-708-6
T3 - Tiehallinnon selvityksiä
BT - Autoradioiden RDS-TA-tekniikan käytön tehostaminen
PB - Tiehallinto
CY - Helsinki
ER -