@book{3378714fd8034d1fa43d146b46066e3c,
title = "Autossa toimiva junavaroitusj{\"a}rjestelm{\"a} - kokeilu Hanko-Hyvink{\"a}{\"a}-rataosalla",
abstract = "Ty{\"o}n tavoitteena oli edist{\"a}{\"a} autossa toimivan junavaroitusj{\"a}rjestelm{\"a}n yhteiskunnallista ja kaupallista hy{\"o}dynnett{\"a}vyytt{\"a} tuottamalla tietoa sen teknisest{\"a} toimivuudesta, k{\"a}ytt{\"o}varmuudesta ja luotettavuudesta sek{\"a} sen vaikutuksista, hy{\"o}dyist{\"a} ja kustannuksista. Lis{\"a}ksi tavoitteena oli tuottaa tietoa mahdollisista muista sovellusalueista sek{\"a} potentiaalisista liiketoimintamalleista. Hankkeessa tunnistettiin j{\"a}rjestelm{\"a}n keskeisimm{\"a}t toiminnalliset vaatimukset ja toteutettiin rajatulla maantieteellisell{\"a} alueella toimiva koej{\"a}rjestelm{\"a}, jota pilotoitiin yhdess{\"a} loppuk{\"a}ytt{\"a}jien kanssa. Pilotin aikana tietoja ker{\"a}ttiin havainnoimalla j{\"a}rjestelm{\"a}n toimintaa tienvarressa, tallentamalla lokitietoja j{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnasta sek{\"a} haastattelemalla j{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a}. J{\"a}rjestelm{\"a}n toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa hy{\"o}dynnettiin pilotin aikana kertyneit{\"a} kustannustietoja. Tuotantovaiheen j{\"a}rjestelm{\"a}n potentiaaliset vaikutukset arvioitiin kirjallisuudessa esiintyvien tietojen sek{\"a} tasoristeysonnettomuuksiin liittyvien tilastotietojen ja yksikk{\"o}kustannusarvojen perusteella. J{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"o}varmuutta ja luotettavuutta koskeva arvio perustuu sen toteuttajille ja sidosryhmille j{\"a}rjestetyiss{\"a} ty{\"o}pajoissa sek{\"a} pilotoinnin aikana ker{\"a}ttyihin tietoihin. Pilotoinnin tulosten perusteella todettiin, ett{\"a} hankkeen koej{\"a}rjestelm{\"a} on toteuttanut silt{\"a} odotetun toiminnallisuuden eli auton kuljettajan varoittamisen junasta tasoristeyksess{\"a}. Ennen kaupalliseen tuotantovaiheeseen siirtymist{\"a} tarvitaan kuitenkin parannuksia j{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnan luotettavuuteen sek{\"a} mahdollisesti my{\"o}s joitakin muutoksia sen toiminnallisuuteen. J{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnan luotettavuutta voidaan parantaa muun muassa junalaitteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien kahdentamisella, vikaantuneet junalaitteet automaattisesti havaitsevalla toiminnolla sek{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnallisten m{\"a}{\"a}rittelyiden ja j{\"a}rjestelm{\"a}n yll{\"a}pitoon liittyvien prosessien kehitt{\"a}misell{\"a}. J{\"a}rjestelm{\"a}n on arvioitu v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n vuositasolla noin nelj{\"a} henkil{\"o}vahinko-onnettomuutta tilanteessa, jossa puolet ajoneuvokannasta on varustettu j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}ll{\"a} p{\"a}{\"a}telaitteella. J{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattava tietyin raportissa esitetyin edellytyksin. Sille luonnosteltiin ty{\"o}ss{\"a} my{\"o}s muita sovellusalueita, ja j{\"a}rjestelm{\"a}n potentiaalisina liiketoimintamalleina n{\"a}htiin l{\"a}hinn{\"a} yksityisen ja julkisen toimijan yhteisty{\"o}h{\"o}n perustuva PPP-malli tai suuremman julkisen sektorin roolin sis{\"a}lt{\"a}v{\"a} viranomaisjohtoinen malli. Jatkotutkimustarpeina havaittiin tarkempi analyysi pilotin aikana toteutumatta j{\"a}{\"a}neiden h{\"a}lytysten syist{\"a} ja n{\"a}ihin liittyvist{\"a} mahdollisuuksista parantaa j{\"a}rjestelm{\"a}n toimivuutta. Jatkotutkimuksen kohteita ovat lis{\"a}ksi kolmannen ja nelj{\"a}nnen sukupolven matkaviestinverkkojen tekniikoiden soveltaminen j{\"a}rjestelm{\"a}n toteutukseen sek{\"a} mahdollisten toiminnallisuuteen tarvittavien muutosten tunnistaminen.",
keywords = "in-vehicle, warning system, level crossing, evaluation, field test, ITS, cooperative system",
author = "Risto {\"O}{\"o}rni and Marita Hietikko and Kimmo Kauvo and Ali Lattunen and Ari Virtanen",
year = "2011",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7792-7",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2603",
address = "Finland",
}