Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä

Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla

Risto Öörni, Marita Hietikko, Kimmo Kauvo, Ali Lattunen, Ari Virtanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Työn tavoitteena oli edistää autossa toimivan junavaroitusjärjestelmän yhteiskunnallista ja kaupallista hyödynnettävyyttä tuottamalla tietoa sen teknisestä toimivuudesta, käyttövarmuudesta ja luotettavuudesta sekä sen vaikutuksista, hyödyistä ja kustannuksista. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa mahdollisista muista sovellusalueista sekä potentiaalisista liiketoimintamalleista. Hankkeessa tunnistettiin järjestelmän keskeisimmät toiminnalliset vaatimukset ja toteutettiin rajatulla maantieteellisellä alueella toimiva koejärjestelmä, jota pilotoitiin yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Pilotin aikana tietoja kerättiin havainnoimalla järjestelmän toimintaa tienvarressa, tallentamalla lokitietoja järjestelmän toiminnasta sekä haastattelemalla järjestelmän käyttäjiä. Järjestelmän toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa hyödynnettiin pilotin aikana kertyneitä kustannustietoja. Tuotantovaiheen järjestelmän potentiaaliset vaikutukset arvioitiin kirjallisuudessa esiintyvien tietojen sekä tasoristeysonnettomuuksiin liittyvien tilastotietojen ja yksikkökustannusarvojen perusteella. Järjestelmän käyttövarmuutta ja luotettavuutta koskeva arvio perustuu sen toteuttajille ja sidosryhmille järjestetyissä työpajoissa sekä pilotoinnin aikana kerättyihin tietoihin. Pilotoinnin tulosten perusteella todettiin, että hankkeen koejärjestelmä on toteuttanut siltä odotetun toiminnallisuuden eli auton kuljettajan varoittamisen junasta tasoristeyksessä. Ennen kaupalliseen tuotantovaiheeseen siirtymistä tarvitaan kuitenkin parannuksia järjestelmän toiminnan luotettavuuteen sekä mahdollisesti myös joitakin muutoksia sen toiminnallisuuteen. Järjestelmän toiminnan luotettavuutta voidaan parantaa muun muassa junalaitteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien kahdentamisella, vikaantuneet junalaitteet automaattisesti havaitsevalla toiminnolla sekä järjestelmän toiminnallisten määrittelyiden ja järjestelmän ylläpitoon liittyvien prosessien kehittämisellä. Järjestelmän on arvioitu vähentävän vuositasolla noin neljä henkilövahinko-onnettomuutta tilanteessa, jossa puolet ajoneuvokannasta on varustettu järjestelmää hyödyntävällä päätelaitteella. Järjestelmän arvioitiin olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattava tietyin raportissa esitetyin edellytyksin. Sille luonnosteltiin työssä myös muita sovellusalueita, ja järjestelmän potentiaalisina liiketoimintamalleina nähtiin lähinnä yksityisen ja julkisen toimijan yhteistyöhön perustuva PPP-malli tai suuremman julkisen sektorin roolin sisältävä viranomaisjohtoinen malli. Jatkotutkimustarpeina havaittiin tarkempi analyysi pilotin aikana toteutumatta jääneiden hälytysten syistä ja näihin liittyvistä mahdollisuuksista parantaa järjestelmän toimivuutta. Jatkotutkimuksen kohteita ovat lisäksi kolmannen ja neljännen sukupolven matkaviestinverkkojen tekniikoiden soveltaminen järjestelmän toteutukseen sekä mahdollisten toiminnallisuuteen tarvittavien muutosten tunnistaminen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages147
ISBN (Electronic)978-951-38-7793-4
ISBN (Print)978-951-38-7792-7
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2603
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • in-vehicle
  • warning system
  • level crossing
  • evaluation
  • field test
  • ITS
  • cooperative system

Cite this

Öörni, R., Hietikko, M., Kauvo, K., Lattunen, A., & Virtanen, A. (2011). Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä: Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2603
Öörni, Risto ; Hietikko, Marita ; Kauvo, Kimmo ; Lattunen, Ali ; Virtanen, Ari. / Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä : Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 147 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2603).
@book{3378714fd8034d1fa43d146b46066e3c,
title = "Autossa toimiva junavaroitusj{\"a}rjestelm{\"a}: Kokeilu Hanko-Hyvink{\"a}{\"a}-rataosalla",
abstract = "Ty{\"o}n tavoitteena oli edist{\"a}{\"a} autossa toimivan junavaroitusj{\"a}rjestelm{\"a}n yhteiskunnallista ja kaupallista hy{\"o}dynnett{\"a}vyytt{\"a} tuottamalla tietoa sen teknisest{\"a} toimivuudesta, k{\"a}ytt{\"o}varmuudesta ja luotettavuudesta sek{\"a} sen vaikutuksista, hy{\"o}dyist{\"a} ja kustannuksista. Lis{\"a}ksi tavoitteena oli tuottaa tietoa mahdollisista muista sovellusalueista sek{\"a} potentiaalisista liiketoimintamalleista. Hankkeessa tunnistettiin j{\"a}rjestelm{\"a}n keskeisimm{\"a}t toiminnalliset vaatimukset ja toteutettiin rajatulla maantieteellisell{\"a} alueella toimiva koej{\"a}rjestelm{\"a}, jota pilotoitiin yhdess{\"a} loppuk{\"a}ytt{\"a}jien kanssa. Pilotin aikana tietoja ker{\"a}ttiin havainnoimalla j{\"a}rjestelm{\"a}n toimintaa tienvarressa, tallentamalla lokitietoja j{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnasta sek{\"a} haastattelemalla j{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a}. J{\"a}rjestelm{\"a}n toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa hy{\"o}dynnettiin pilotin aikana kertyneit{\"a} kustannustietoja. Tuotantovaiheen j{\"a}rjestelm{\"a}n potentiaaliset vaikutukset arvioitiin kirjallisuudessa esiintyvien tietojen sek{\"a} tasoristeysonnettomuuksiin liittyvien tilastotietojen ja yksikk{\"o}kustannusarvojen perusteella. J{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"o}varmuutta ja luotettavuutta koskeva arvio perustuu sen toteuttajille ja sidosryhmille j{\"a}rjestetyiss{\"a} ty{\"o}pajoissa sek{\"a} pilotoinnin aikana ker{\"a}ttyihin tietoihin. Pilotoinnin tulosten perusteella todettiin, ett{\"a} hankkeen koej{\"a}rjestelm{\"a} on toteuttanut silt{\"a} odotetun toiminnallisuuden eli auton kuljettajan varoittamisen junasta tasoristeyksess{\"a}. Ennen kaupalliseen tuotantovaiheeseen siirtymist{\"a} tarvitaan kuitenkin parannuksia j{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnan luotettavuuteen sek{\"a} mahdollisesti my{\"o}s joitakin muutoksia sen toiminnallisuuteen. J{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnan luotettavuutta voidaan parantaa muun muassa junalaitteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien kahdentamisella, vikaantuneet junalaitteet automaattisesti havaitsevalla toiminnolla sek{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}n toiminnallisten m{\"a}{\"a}rittelyiden ja j{\"a}rjestelm{\"a}n yll{\"a}pitoon liittyvien prosessien kehitt{\"a}misell{\"a}. J{\"a}rjestelm{\"a}n on arvioitu v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n vuositasolla noin nelj{\"a} henkil{\"o}vahinko-onnettomuutta tilanteessa, jossa puolet ajoneuvokannasta on varustettu j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}ll{\"a} p{\"a}{\"a}telaitteella. J{\"a}rjestelm{\"a}n arvioitiin olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattava tietyin raportissa esitetyin edellytyksin. Sille luonnosteltiin ty{\"o}ss{\"a} my{\"o}s muita sovellusalueita, ja j{\"a}rjestelm{\"a}n potentiaalisina liiketoimintamalleina n{\"a}htiin l{\"a}hinn{\"a} yksityisen ja julkisen toimijan yhteisty{\"o}h{\"o}n perustuva PPP-malli tai suuremman julkisen sektorin roolin sis{\"a}lt{\"a}v{\"a} viranomaisjohtoinen malli. Jatkotutkimustarpeina havaittiin tarkempi analyysi pilotin aikana toteutumatta j{\"a}{\"a}neiden h{\"a}lytysten syist{\"a} ja n{\"a}ihin liittyvist{\"a} mahdollisuuksista parantaa j{\"a}rjestelm{\"a}n toimivuutta. Jatkotutkimuksen kohteita ovat lis{\"a}ksi kolmannen ja nelj{\"a}nnen sukupolven matkaviestinverkkojen tekniikoiden soveltaminen j{\"a}rjestelm{\"a}n toteutukseen sek{\"a} mahdollisten toiminnallisuuteen tarvittavien muutosten tunnistaminen.",
keywords = "in-vehicle, warning system, level crossing, evaluation, field test, ITS, cooperative system",
author = "Risto {\"O}{\"o}rni and Marita Hietikko and Kimmo Kauvo and Ali Lattunen and Ari Virtanen",
year = "2011",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7792-7",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2603",
address = "Finland",

}

Öörni, R, Hietikko, M, Kauvo, K, Lattunen, A & Virtanen, A 2011, Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä: Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2603, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä : Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla. / Öörni, Risto; Hietikko, Marita; Kauvo, Kimmo; Lattunen, Ali; Virtanen, Ari.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 147 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2603).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä

T2 - Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla

AU - Öörni, Risto

AU - Hietikko, Marita

AU - Kauvo, Kimmo

AU - Lattunen, Ali

AU - Virtanen, Ari

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Työn tavoitteena oli edistää autossa toimivan junavaroitusjärjestelmän yhteiskunnallista ja kaupallista hyödynnettävyyttä tuottamalla tietoa sen teknisestä toimivuudesta, käyttövarmuudesta ja luotettavuudesta sekä sen vaikutuksista, hyödyistä ja kustannuksista. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa mahdollisista muista sovellusalueista sekä potentiaalisista liiketoimintamalleista. Hankkeessa tunnistettiin järjestelmän keskeisimmät toiminnalliset vaatimukset ja toteutettiin rajatulla maantieteellisellä alueella toimiva koejärjestelmä, jota pilotoitiin yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Pilotin aikana tietoja kerättiin havainnoimalla järjestelmän toimintaa tienvarressa, tallentamalla lokitietoja järjestelmän toiminnasta sekä haastattelemalla järjestelmän käyttäjiä. Järjestelmän toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa hyödynnettiin pilotin aikana kertyneitä kustannustietoja. Tuotantovaiheen järjestelmän potentiaaliset vaikutukset arvioitiin kirjallisuudessa esiintyvien tietojen sekä tasoristeysonnettomuuksiin liittyvien tilastotietojen ja yksikkökustannusarvojen perusteella. Järjestelmän käyttövarmuutta ja luotettavuutta koskeva arvio perustuu sen toteuttajille ja sidosryhmille järjestetyissä työpajoissa sekä pilotoinnin aikana kerättyihin tietoihin. Pilotoinnin tulosten perusteella todettiin, että hankkeen koejärjestelmä on toteuttanut siltä odotetun toiminnallisuuden eli auton kuljettajan varoittamisen junasta tasoristeyksessä. Ennen kaupalliseen tuotantovaiheeseen siirtymistä tarvitaan kuitenkin parannuksia järjestelmän toiminnan luotettavuuteen sekä mahdollisesti myös joitakin muutoksia sen toiminnallisuuteen. Järjestelmän toiminnan luotettavuutta voidaan parantaa muun muassa junalaitteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien kahdentamisella, vikaantuneet junalaitteet automaattisesti havaitsevalla toiminnolla sekä järjestelmän toiminnallisten määrittelyiden ja järjestelmän ylläpitoon liittyvien prosessien kehittämisellä. Järjestelmän on arvioitu vähentävän vuositasolla noin neljä henkilövahinko-onnettomuutta tilanteessa, jossa puolet ajoneuvokannasta on varustettu järjestelmää hyödyntävällä päätelaitteella. Järjestelmän arvioitiin olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattava tietyin raportissa esitetyin edellytyksin. Sille luonnosteltiin työssä myös muita sovellusalueita, ja järjestelmän potentiaalisina liiketoimintamalleina nähtiin lähinnä yksityisen ja julkisen toimijan yhteistyöhön perustuva PPP-malli tai suuremman julkisen sektorin roolin sisältävä viranomaisjohtoinen malli. Jatkotutkimustarpeina havaittiin tarkempi analyysi pilotin aikana toteutumatta jääneiden hälytysten syistä ja näihin liittyvistä mahdollisuuksista parantaa järjestelmän toimivuutta. Jatkotutkimuksen kohteita ovat lisäksi kolmannen ja neljännen sukupolven matkaviestinverkkojen tekniikoiden soveltaminen järjestelmän toteutukseen sekä mahdollisten toiminnallisuuteen tarvittavien muutosten tunnistaminen.

AB - Työn tavoitteena oli edistää autossa toimivan junavaroitusjärjestelmän yhteiskunnallista ja kaupallista hyödynnettävyyttä tuottamalla tietoa sen teknisestä toimivuudesta, käyttövarmuudesta ja luotettavuudesta sekä sen vaikutuksista, hyödyistä ja kustannuksista. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa mahdollisista muista sovellusalueista sekä potentiaalisista liiketoimintamalleista. Hankkeessa tunnistettiin järjestelmän keskeisimmät toiminnalliset vaatimukset ja toteutettiin rajatulla maantieteellisellä alueella toimiva koejärjestelmä, jota pilotoitiin yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Pilotin aikana tietoja kerättiin havainnoimalla järjestelmän toimintaa tienvarressa, tallentamalla lokitietoja järjestelmän toiminnasta sekä haastattelemalla järjestelmän käyttäjiä. Järjestelmän toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa hyödynnettiin pilotin aikana kertyneitä kustannustietoja. Tuotantovaiheen järjestelmän potentiaaliset vaikutukset arvioitiin kirjallisuudessa esiintyvien tietojen sekä tasoristeysonnettomuuksiin liittyvien tilastotietojen ja yksikkökustannusarvojen perusteella. Järjestelmän käyttövarmuutta ja luotettavuutta koskeva arvio perustuu sen toteuttajille ja sidosryhmille järjestetyissä työpajoissa sekä pilotoinnin aikana kerättyihin tietoihin. Pilotoinnin tulosten perusteella todettiin, että hankkeen koejärjestelmä on toteuttanut siltä odotetun toiminnallisuuden eli auton kuljettajan varoittamisen junasta tasoristeyksessä. Ennen kaupalliseen tuotantovaiheeseen siirtymistä tarvitaan kuitenkin parannuksia järjestelmän toiminnan luotettavuuteen sekä mahdollisesti myös joitakin muutoksia sen toiminnallisuuteen. Järjestelmän toiminnan luotettavuutta voidaan parantaa muun muassa junalaitteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien kahdentamisella, vikaantuneet junalaitteet automaattisesti havaitsevalla toiminnolla sekä järjestelmän toiminnallisten määrittelyiden ja järjestelmän ylläpitoon liittyvien prosessien kehittämisellä. Järjestelmän on arvioitu vähentävän vuositasolla noin neljä henkilövahinko-onnettomuutta tilanteessa, jossa puolet ajoneuvokannasta on varustettu järjestelmää hyödyntävällä päätelaitteella. Järjestelmän arvioitiin olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattava tietyin raportissa esitetyin edellytyksin. Sille luonnosteltiin työssä myös muita sovellusalueita, ja järjestelmän potentiaalisina liiketoimintamalleina nähtiin lähinnä yksityisen ja julkisen toimijan yhteistyöhön perustuva PPP-malli tai suuremman julkisen sektorin roolin sisältävä viranomaisjohtoinen malli. Jatkotutkimustarpeina havaittiin tarkempi analyysi pilotin aikana toteutumatta jääneiden hälytysten syistä ja näihin liittyvistä mahdollisuuksista parantaa järjestelmän toimivuutta. Jatkotutkimuksen kohteita ovat lisäksi kolmannen ja neljännen sukupolven matkaviestinverkkojen tekniikoiden soveltaminen järjestelmän toteutukseen sekä mahdollisten toiminnallisuuteen tarvittavien muutosten tunnistaminen.

KW - in-vehicle

KW - warning system

KW - level crossing

KW - evaluation

KW - field test

KW - ITS

KW - cooperative system

M3 - Report

SN - 978-951-38-7792-7

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Öörni R, Hietikko M, Kauvo K, Lattunen A, Virtanen A. Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä: Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 147 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2603).