Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä: Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla

Risto Öörni, Marita Hietikko, Kimmo Kauvo, Ali Lattunen, Ari Virtanen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työn tavoitteena oli edistää autossa toimivan junavaroitusjärjestelmän yhteiskunnallista ja kaupallista hyödynnettävyyttä tuottamalla tietoa sen teknisestä toimivuudesta, käyttövarmuudesta ja luotettavuudesta sekä sen vaikutuksista, hyödyistä ja kustannuksista. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa mahdollisista muista sovellusalueista sekä potentiaalisista liiketoimintamalleista. Hankkeessa tunnistettiin järjestelmän keskeisimmät toiminnalliset vaatimukset ja toteutettiin rajatulla maantieteellisellä alueella toimiva koejärjestelmä, jota pilotoitiin yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Pilotin aikana tietoja kerättiin havainnoimalla järjestelmän toimintaa tienvarressa, tallentamalla lokitietoja järjestelmän toiminnasta sekä haastattelemalla järjestelmän käyttäjiä. Järjestelmän toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia arvioitaessa hyödynnettiin pilotin aikana kertyneitä kustannustietoja. Tuotantovaiheen järjestelmän potentiaaliset vaikutukset arvioitiin kirjallisuudessa esiintyvien tietojen sekä tasoristeysonnettomuuksiin liittyvien tilastotietojen ja yksikkökustannusarvojen perusteella. Järjestelmän käyttövarmuutta ja luotettavuutta koskeva arvio perustuu sen toteuttajille ja sidosryhmille järjestetyissä työpajoissa sekä pilotoinnin aikana kerättyihin tietoihin. Pilotoinnin tulosten perusteella todettiin, että hankkeen koejärjestelmä on toteuttanut siltä odotetun toiminnallisuuden eli auton kuljettajan varoittamisen junasta tasoristeyksessä. Ennen kaupalliseen tuotantovaiheeseen siirtymistä tarvitaan kuitenkin parannuksia järjestelmän toiminnan luotettavuuteen sekä mahdollisesti myös joitakin muutoksia sen toiminnallisuuteen. Järjestelmän toiminnan luotettavuutta voidaan parantaa muun muassa junalaitteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien kahdentamisella, vikaantuneet junalaitteet automaattisesti havaitsevalla toiminnolla sekä järjestelmän toiminnallisten määrittelyiden ja järjestelmän ylläpitoon liittyvien prosessien kehittämisellä. Järjestelmän on arvioitu vähentävän vuositasolla noin neljä henkilövahinko-onnettomuutta tilanteessa, jossa puolet ajoneuvokannasta on varustettu järjestelmää hyödyntävällä päätelaitteella. Järjestelmän arvioitiin olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattava tietyin raportissa esitetyin edellytyksin. Sille luonnosteltiin työssä myös muita sovellusalueita, ja järjestelmän potentiaalisina liiketoimintamalleina nähtiin lähinnä yksityisen ja julkisen toimijan yhteistyöhön perustuva PPP-malli tai suuremman julkisen sektorin roolin sisältävä viranomaisjohtoinen malli. Jatkotutkimustarpeina havaittiin tarkempi analyysi pilotin aikana toteutumatta jääneiden hälytysten syistä ja näihin liittyvistä mahdollisuuksista parantaa järjestelmän toimivuutta. Jatkotutkimuksen kohteita ovat lisäksi kolmannen ja neljännen sukupolven matkaviestinverkkojen tekniikoiden soveltaminen järjestelmän toteutukseen sekä mahdollisten toiminnallisuuteen tarvittavien muutosten tunnistaminen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages147
    ISBN (Electronic)978-951-38-7793-4
    ISBN (Print)978-951-38-7792-7
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2603
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • in-vehicle
    • warning system
    • level crossing
    • evaluation
    • field test
    • ITS
    • cooperative system

    Cite this

    Öörni, R., Hietikko, M., Kauvo, K., Lattunen, A., & Virtanen, A. (2011). Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä: Kokeilu Hanko-Hyvinkää-rataosalla. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2603 http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2011/T2603.pdf