Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat

Nils-Olof Nylund, Matti Kytö, Päivi Koponen, Eero Leppämäki

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa tarkastellaan bensiiniautojen pakokaasupäästöjen nykyistä tasoa, käytettävissä olevia keinoja päästöjen pienentämiseksi, nykyistä mittaustekniikkaa ja mittaustulosten vertailukelpoisuutta sekä kehitysnäkymiä Euroopassa sekä säännösten että tekniikan osalta. Palamistuotteissa on aina pieniä määriä ei-toivottuja aineita, kuten hiilimonoksidia, palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja. Näiden aineiden pitoisuuksiin vaikuttavat mm. moottorin rakenne ja kuormitus, samoin polttoaineen ja ilman seossuhde. Esimerkiksi ajettaessa rikkaalla seoksella kylmäkäynnistyksen jälkeen pakokaasujen CO- ja HC-pitoisuudet ovat moninkertaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Korkea palamislämpötila lisää typen oksidien määrää. Pakokaasupäästöt autoa kohti ovat vähentyneet moottoritilavuuden (pakokaasujen määrän) pienentyessä ja polttoainetalouden parantuessa. Katalyyttinen puhdistus on nykyisin tehokkain puhdistusmenetelmä. Uusinta tekniikkaa edustaa ns. kolmitiekatalysaattori, jossa tapahtuu sekä hapetus- että pelkistysreaktioita. Katalysaattori oheislaitteineen on suhteellisen kallis ja lisää polttoaineen kulutusta 10 - 15 %. Moottorin- ja autonvalmistajat toivovatkin pystyvänsä kehittämään tulevaisuudessa erittäin laihalla seoksella toimivia moottoreita, jotka tuottavat varsin puhtaita pakokaasuja. Mittausmenetelmän ja -laitteiden samankaltaisuus on ehdoton edellytys eri mittaustulosten vertailukelpoisuudelle. Siksi testimenetelmässä määrätään tarkasti sekä ajosykli että mittalaitteet. Lyijyttömän bensiinin käyttöönotto mahdollistaa katalyyttisen pakokaasunpuhdistuksen ja vähentää pakokaasupäästöjä lyijy-yhdisteiden osalta. Tämän hetken tietojen mukaan lyijytön bensiini otetaan kävttöön EEC:n piirissä vuonna 1989.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Print)951-38-2138-2
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume463

Fingerprint

European Union
Carbon Monoxide
Gases

Keywords

  • motor vehicles
  • engines
  • exhaust gases
  • hydrocarbons
  • measurement

Cite this

Nylund, N-O., Kytö, M., Koponen, P., & Leppämäki, E. (1985). Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 463
Nylund, Nils-Olof ; Kytö, Matti ; Koponen, Päivi ; Leppämäki, Eero. / Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 463).
@book{5a76b053be84453dbaa23441227b16c7,
title = "Bensiiniautojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a}t, puhdistus, mittaaminen ja p{\"a}{\"a}st{\"o}rajat",
abstract = "Tutkimuksessa tarkastellaan bensiiniautojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen nykyist{\"a} tasoa, k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} olevia keinoja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}miseksi, nykyist{\"a} mittaustekniikkaa ja mittaustulosten vertailukelpoisuutta sek{\"a} kehitysn{\"a}kymi{\"a} Euroopassa sek{\"a} s{\"a}{\"a}nn{\"o}sten ett{\"a} tekniikan osalta. Palamistuotteissa on aina pieni{\"a} m{\"a}{\"a}ri{\"a} ei-toivottuja aineita, kuten hiilimonoksidia, palamattomia hiilivetyj{\"a} ja typen oksideja. N{\"a}iden aineiden pitoisuuksiin vaikuttavat mm. moottorin rakenne ja kuormitus, samoin polttoaineen ja ilman seossuhde. Esimerkiksi ajettaessa rikkaalla seoksella kylm{\"a}k{\"a}ynnistyksen j{\"a}lkeen pakokaasujen CO- ja HC-pitoisuudet ovat moninkertaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Korkea palamisl{\"a}mp{\"o}tila lis{\"a}{\"a} typen oksidien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t autoa kohti ovat v{\"a}hentyneet moottoritilavuuden (pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n) pienentyess{\"a} ja polttoainetalouden parantuessa. Katalyyttinen puhdistus on nykyisin tehokkain puhdistusmenetelm{\"a}. Uusinta tekniikkaa edustaa ns. kolmitiekatalysaattori, jossa tapahtuu sek{\"a} hapetus- ett{\"a} pelkistysreaktioita. Katalysaattori oheislaitteineen on suhteellisen kallis ja lis{\"a}{\"a} polttoaineen kulutusta 10 - 15 {\%}. Moottorin- ja autonvalmistajat toivovatkin pystyv{\"a}ns{\"a} kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n tulevaisuudessa eritt{\"a}in laihalla seoksella toimivia moottoreita, jotka tuottavat varsin puhtaita pakokaasuja. Mittausmenetelm{\"a}n ja -laitteiden samankaltaisuus on ehdoton edellytys eri mittaustulosten vertailukelpoisuudelle. Siksi testimenetelm{\"a}ss{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}t{\"a}{\"a}n tarkasti sek{\"a} ajosykli ett{\"a} mittalaitteet. Lyijytt{\"o}m{\"a}n bensiinin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto mahdollistaa katalyyttisen pakokaasunpuhdistuksen ja v{\"a}hent{\"a}{\"a} pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} lyijy-yhdisteiden osalta. T{\"a}m{\"a}n hetken tietojen mukaan lyijyt{\"o}n bensiini otetaan k{\"a}vtt{\"o}{\"o}n EEC:n piiriss{\"a} vuonna 1989.",
keywords = "motor vehicles, engines, exhaust gases, hydrocarbons, measurement",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and P{\"a}ivi Koponen and Eero Lepp{\"a}m{\"a}ki",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2138-2",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O, Kytö, M, Koponen, P & Leppämäki, E 1985, Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 463, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat. / Nylund, Nils-Olof; Kytö, Matti; Koponen, Päivi; Leppämäki, Eero.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 463).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Kytö, Matti

AU - Koponen, Päivi

AU - Leppämäki, Eero

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Tutkimuksessa tarkastellaan bensiiniautojen pakokaasupäästöjen nykyistä tasoa, käytettävissä olevia keinoja päästöjen pienentämiseksi, nykyistä mittaustekniikkaa ja mittaustulosten vertailukelpoisuutta sekä kehitysnäkymiä Euroopassa sekä säännösten että tekniikan osalta. Palamistuotteissa on aina pieniä määriä ei-toivottuja aineita, kuten hiilimonoksidia, palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja. Näiden aineiden pitoisuuksiin vaikuttavat mm. moottorin rakenne ja kuormitus, samoin polttoaineen ja ilman seossuhde. Esimerkiksi ajettaessa rikkaalla seoksella kylmäkäynnistyksen jälkeen pakokaasujen CO- ja HC-pitoisuudet ovat moninkertaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Korkea palamislämpötila lisää typen oksidien määrää. Pakokaasupäästöt autoa kohti ovat vähentyneet moottoritilavuuden (pakokaasujen määrän) pienentyessä ja polttoainetalouden parantuessa. Katalyyttinen puhdistus on nykyisin tehokkain puhdistusmenetelmä. Uusinta tekniikkaa edustaa ns. kolmitiekatalysaattori, jossa tapahtuu sekä hapetus- että pelkistysreaktioita. Katalysaattori oheislaitteineen on suhteellisen kallis ja lisää polttoaineen kulutusta 10 - 15 %. Moottorin- ja autonvalmistajat toivovatkin pystyvänsä kehittämään tulevaisuudessa erittäin laihalla seoksella toimivia moottoreita, jotka tuottavat varsin puhtaita pakokaasuja. Mittausmenetelmän ja -laitteiden samankaltaisuus on ehdoton edellytys eri mittaustulosten vertailukelpoisuudelle. Siksi testimenetelmässä määrätään tarkasti sekä ajosykli että mittalaitteet. Lyijyttömän bensiinin käyttöönotto mahdollistaa katalyyttisen pakokaasunpuhdistuksen ja vähentää pakokaasupäästöjä lyijy-yhdisteiden osalta. Tämän hetken tietojen mukaan lyijytön bensiini otetaan kävttöön EEC:n piirissä vuonna 1989.

AB - Tutkimuksessa tarkastellaan bensiiniautojen pakokaasupäästöjen nykyistä tasoa, käytettävissä olevia keinoja päästöjen pienentämiseksi, nykyistä mittaustekniikkaa ja mittaustulosten vertailukelpoisuutta sekä kehitysnäkymiä Euroopassa sekä säännösten että tekniikan osalta. Palamistuotteissa on aina pieniä määriä ei-toivottuja aineita, kuten hiilimonoksidia, palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja. Näiden aineiden pitoisuuksiin vaikuttavat mm. moottorin rakenne ja kuormitus, samoin polttoaineen ja ilman seossuhde. Esimerkiksi ajettaessa rikkaalla seoksella kylmäkäynnistyksen jälkeen pakokaasujen CO- ja HC-pitoisuudet ovat moninkertaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Korkea palamislämpötila lisää typen oksidien määrää. Pakokaasupäästöt autoa kohti ovat vähentyneet moottoritilavuuden (pakokaasujen määrän) pienentyessä ja polttoainetalouden parantuessa. Katalyyttinen puhdistus on nykyisin tehokkain puhdistusmenetelmä. Uusinta tekniikkaa edustaa ns. kolmitiekatalysaattori, jossa tapahtuu sekä hapetus- että pelkistysreaktioita. Katalysaattori oheislaitteineen on suhteellisen kallis ja lisää polttoaineen kulutusta 10 - 15 %. Moottorin- ja autonvalmistajat toivovatkin pystyvänsä kehittämään tulevaisuudessa erittäin laihalla seoksella toimivia moottoreita, jotka tuottavat varsin puhtaita pakokaasuja. Mittausmenetelmän ja -laitteiden samankaltaisuus on ehdoton edellytys eri mittaustulosten vertailukelpoisuudelle. Siksi testimenetelmässä määrätään tarkasti sekä ajosykli että mittalaitteet. Lyijyttömän bensiinin käyttöönotto mahdollistaa katalyyttisen pakokaasunpuhdistuksen ja vähentää pakokaasupäästöjä lyijy-yhdisteiden osalta. Tämän hetken tietojen mukaan lyijytön bensiini otetaan kävttöön EEC:n piirissä vuonna 1989.

KW - motor vehicles

KW - engines

KW - exhaust gases

KW - hydrocarbons

KW - measurement

M3 - Report

SN - 951-38-2138-2

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Kytö M, Koponen P, Leppämäki E. Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 463).