@book{5a76b053be84453dbaa23441227b16c7,
title = "Bensiiniautojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a}t, puhdistus, mittaaminen ja p{\"a}{\"a}st{\"o}rajat",
abstract = "Tutkimuksessa tarkastellaan bensiiniautojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen nykyist{\"a} tasoa, k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} olevia keinoja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}miseksi, nykyist{\"a} mittaustekniikkaa ja mittaustulosten vertailukelpoisuutta sek{\"a} kehitysn{\"a}kymi{\"a} Euroopassa sek{\"a} s{\"a}{\"a}nn{\"o}sten ett{\"a} tekniikan osalta. Palamistuotteissa on aina pieni{\"a} m{\"a}{\"a}ri{\"a} ei-toivottuja aineita, kuten hiilimonoksidia, palamattomia hiilivetyj{\"a} ja typen oksideja. N{\"a}iden aineiden pitoisuuksiin vaikuttavat mm. moottorin rakenne ja kuormitus, samoin polttoaineen ja ilman seossuhde. Esimerkiksi ajettaessa rikkaalla seoksella kylm{\"a}k{\"a}ynnistyksen j{\"a}lkeen pakokaasujen CO- ja HC-pitoisuudet ovat moninkertaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Korkea palamisl{\"a}mp{\"o}tila lis{\"a}{\"a} typen oksidien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t autoa kohti ovat v{\"a}hentyneet moottoritilavuuden (pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n) pienentyess{\"a} ja polttoainetalouden parantuessa. Katalyyttinen puhdistus on nykyisin tehokkain puhdistusmenetelm{\"a}. Uusinta tekniikkaa edustaa ns. kolmitiekatalysaattori, jossa tapahtuu sek{\"a} hapetus- ett{\"a} pelkistysreaktioita. Katalysaattori oheislaitteineen on suhteellisen kallis ja lis{\"a}{\"a} polttoaineen kulutusta 10 - 15 %. Moottorin- ja autonvalmistajat toivovatkin pystyv{\"a}ns{\"a} kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n tulevaisuudessa eritt{\"a}in laihalla seoksella toimivia moottoreita, jotka tuottavat varsin puhtaita pakokaasuja. Mittausmenetelm{\"a}n ja -laitteiden samankaltaisuus on ehdoton edellytys eri mittaustulosten vertailukelpoisuudelle. Siksi testimenetelm{\"a}ss{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}t{\"a}{\"a}n tarkasti sek{\"a} ajosykli ett{\"a} mittalaitteet. Lyijytt{\"o}m{\"a}n bensiinin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto mahdollistaa katalyyttisen pakokaasunpuhdistuksen ja v{\"a}hent{\"a}{\"a} pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} lyijy-yhdisteiden osalta. T{\"a}m{\"a}n hetken tietojen mukaan lyijyt{\"o}n bensiini otetaan k{\"a}vtt{\"o}{\"o}n EEC:n piiriss{\"a} vuonna 1989.",
keywords = "motor vehicles, engines, exhaust gases, hydrocarbons, measurement",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and P{\"a}ivi Koponen and Eero Lepp{\"a}m{\"a}ki",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2138-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "463",
address = "Finland",
}