Bensiiniautojen pakokaasupäästöjen määrät, puhdistus, mittaaminen ja päästörajat

Nils-Olof Nylund, Matti Kytö, Päivi Koponen, Eero Leppämäki

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa tarkastellaan bensiiniautojen pakokaasupäästöjen nykyistä tasoa, käytettävissä olevia keinoja päästöjen pienentämiseksi, nykyistä mittaustekniikkaa ja mittaustulosten vertailukelpoisuutta sekä kehitysnäkymiä Euroopassa sekä säännösten että tekniikan osalta. Palamistuotteissa on aina pieniä määriä ei-toivottuja aineita, kuten hiilimonoksidia, palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja. Näiden aineiden pitoisuuksiin vaikuttavat mm. moottorin rakenne ja kuormitus, samoin polttoaineen ja ilman seossuhde. Esimerkiksi ajettaessa rikkaalla seoksella kylmäkäynnistyksen jälkeen pakokaasujen CO- ja HC-pitoisuudet ovat moninkertaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Korkea palamislämpötila lisää typen oksidien määrää. Pakokaasupäästöt autoa kohti ovat vähentyneet moottoritilavuuden (pakokaasujen määrän) pienentyessä ja polttoainetalouden parantuessa. Katalyyttinen puhdistus on nykyisin tehokkain puhdistusmenetelmä. Uusinta tekniikkaa edustaa ns. kolmitiekatalysaattori, jossa tapahtuu sekä hapetus- että pelkistysreaktioita. Katalysaattori oheislaitteineen on suhteellisen kallis ja lisää polttoaineen kulutusta 10 - 15 %. Moottorin- ja autonvalmistajat toivovatkin pystyvänsä kehittämään tulevaisuudessa erittäin laihalla seoksella toimivia moottoreita, jotka tuottavat varsin puhtaita pakokaasuja. Mittausmenetelmän ja -laitteiden samankaltaisuus on ehdoton edellytys eri mittaustulosten vertailukelpoisuudelle. Siksi testimenetelmässä määrätään tarkasti sekä ajosykli että mittalaitteet. Lyijyttömän bensiinin käyttöönotto mahdollistaa katalyyttisen pakokaasunpuhdistuksen ja vähentää pakokaasupäästöjä lyijy-yhdisteiden osalta. Tämän hetken tietojen mukaan lyijytön bensiini otetaan kävttöön EEC:n piirissä vuonna 1989.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages66
    ISBN (Print)951-38-2138-2
    Publication statusPublished - 1985
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number463
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • motor vehicles
    • engines
    • exhaust gases
    • hydrocarbons
    • measurement

    Cite this