TY - BOOK
T1 - Betonin pumppauksen talous
AU - Salminen, Markku
AU - Nykänen, Jukka
AU - Kuivalainen, Leevi
PY - 1974
Y1 - 1974
N2 - Tutkimuksen tavoitteena on edistää eri betonin
siirtomenetelmien taloudellista käyttöä selvittämällä eri
kustannuskomponenttien muodostuminen sekä niiden
riippuvuus eri tekijöistä. Tarkastelun painopiste on
ollut pumppubetonoinnissa. Tutkimus kartoittaa työmailla
betonoitavat massat sekä pumppauskaluston ja -toiminnan
Suomessa. Vertaamalla eri betonin siirtomenetelmiä
keskenään hahmotellaan pumppaustoiminnan kehitysnäkymät
muuttuvassa rakennustapahtumassa.
1960-luvun jälkipuoliskolla kehitetty hydraulisella
jakelupuomilla varustettu autobetonipumppu on viime
vuosina vallannut suuren tehonsa, liikkuvuutensa ja hyvän
ulottuvuutensa ansiosta betonipuppumarkkinat. Suomeen
toimitetuista 58 pumpusta on jo nyt valtaosa, 39 kpl,
autobetonipumppuja, lähes kaikki ovat
valmisbetonitehtaiden omistamia. Näistä tehtaista
todettakoon, että ne ovat suurimpia sekä
tuotantokapasiteetiltaan että kuljetuskalustoltaan.
Autobetonipumput sijaitsevat Etelä- ja Itä-Suomessa.
Pohjanmaalla ja Pohjois-Suomessa ei sitä vastoin ole
vielä yhtään autobetonipumppua eikä
betonipumppu-urakoitsijaa.
Betoninpumppauksen kustannukset ovat jaettavissa
varsinaisiin ja avustavien toimintojen kustannuksiin.
Pumppauksen kustannusten lisäksi on pumpun käytön
aiheuttamia, betonin siirtomenetelmälle kohdistettavia
kustannusvaikutuksia. Varsinaiset kustannukset
muodostuvat betonipumpun ja sen käytön kustannuksista,
jotka jaetaan käyttö- ja pääomakustannuksiin. Näiden
suuruudet pumpattua betonikuutiota kohden riippuvat ennen
kaikkea kertabetonoinnin koosta sekä pumpun
käyttöasteesta. Avustavien toimintojen kustannuksista
valtaosan muodostavat betonointiryhmän työkustannukset.
Näiden suuruus riippuu vallitsevan palkkatason lisäksi
betonointinopeudesta. Betonointinopeuden kasvaessa
tarvitaan lisää betonointimiehistöä riittävän
tiivistyskapasiteetin saavuttamiseksi, toisaalta nopeuden
lisäys lyhentää betonointiin tarvittavaa työaikaa ja
siten aikapalkkausta käytettäessä pienentää
työkustannuksia.
Betonin pumppauksen taloudellisuutta on tarkasteltu
vertaamalla pumppausta sekä torninosturi- että
ajoneuvonosturibetonointiin eri työmaakohteissa.
Suoritettu vertailu on varsin yleisluonteinen eikä
ota huomioon rakennuskohteiden erityispiirteitä eikä
siirtomenetelmille kohdistettavia kustannusvaikutuksia.
Kertabetonointimäärä vaikuttaa kaikissa edellä
mainituissa siirtotavoissa suuresti kustannuksiin, samoin
betonointinopeus torni- ja ajoneuvonosturibetonoinneissa,
kun taas pumppubetonoinnin kustannukset eivät
sanottavastikaan ole riippuvia betonointinopeudesta.
Voidaan todeta pumppauksen yleensä olevan sitä
taloudellisempaa mitä suurempia ovat kertabetonoinnit.
Suomessa betonoitiin vuonna 1973 kaikkiaan noin 315 000
m3 pumppaamalla, mikä oli n. 10 % koko Suomen
valmisbetonituotannosta. Tämänhetkinen
autobetonipumppujen lukumäärä antaa aiheen olettaa, että
vuonna 1974 pumpataan noin 600 000 ... 700 000 m3
betonia, mikä vastaisi noin 20 % valmisbetonituotannosta.
Tämä edustanee jo niin suurta määrää, ettei lähivuosina
liene odotettavissa enää läheskään yhtä nopeata
pumppauskaluston määrän kasvua kuin tähän asti.
Ilmeisesti vain lähinnä Pohjanmaan ja Pohjois-Suomen
pumputtomuuden poistuminen lisää kaluston määrää
tämänhetkisestä tasosta.
Tiedonannon liitteenä on selvitys maassamme olevasta
betonin pumppauskalustosta, sen laadusta ja lukumäärästä.
Lisäksi liitteissä on esitetty vuosina 1973-1974
suoritetun työmaatutkimuksen yhteenvetotulokset, joissa
on mm. esitetty joukko eri siirtomenetelmillä
saavutettuja suuntaa antavia kuvaajia, joista nähdään
betonointiteho ja työmenekki kertabetonoinnin funktiona.
AB - Tutkimuksen tavoitteena on edistää eri betonin
siirtomenetelmien taloudellista käyttöä selvittämällä eri
kustannuskomponenttien muodostuminen sekä niiden
riippuvuus eri tekijöistä. Tarkastelun painopiste on
ollut pumppubetonoinnissa. Tutkimus kartoittaa työmailla
betonoitavat massat sekä pumppauskaluston ja -toiminnan
Suomessa. Vertaamalla eri betonin siirtomenetelmiä
keskenään hahmotellaan pumppaustoiminnan kehitysnäkymät
muuttuvassa rakennustapahtumassa.
1960-luvun jälkipuoliskolla kehitetty hydraulisella
jakelupuomilla varustettu autobetonipumppu on viime
vuosina vallannut suuren tehonsa, liikkuvuutensa ja hyvän
ulottuvuutensa ansiosta betonipuppumarkkinat. Suomeen
toimitetuista 58 pumpusta on jo nyt valtaosa, 39 kpl,
autobetonipumppuja, lähes kaikki ovat
valmisbetonitehtaiden omistamia. Näistä tehtaista
todettakoon, että ne ovat suurimpia sekä
tuotantokapasiteetiltaan että kuljetuskalustoltaan.
Autobetonipumput sijaitsevat Etelä- ja Itä-Suomessa.
Pohjanmaalla ja Pohjois-Suomessa ei sitä vastoin ole
vielä yhtään autobetonipumppua eikä
betonipumppu-urakoitsijaa.
Betoninpumppauksen kustannukset ovat jaettavissa
varsinaisiin ja avustavien toimintojen kustannuksiin.
Pumppauksen kustannusten lisäksi on pumpun käytön
aiheuttamia, betonin siirtomenetelmälle kohdistettavia
kustannusvaikutuksia. Varsinaiset kustannukset
muodostuvat betonipumpun ja sen käytön kustannuksista,
jotka jaetaan käyttö- ja pääomakustannuksiin. Näiden
suuruudet pumpattua betonikuutiota kohden riippuvat ennen
kaikkea kertabetonoinnin koosta sekä pumpun
käyttöasteesta. Avustavien toimintojen kustannuksista
valtaosan muodostavat betonointiryhmän työkustannukset.
Näiden suuruus riippuu vallitsevan palkkatason lisäksi
betonointinopeudesta. Betonointinopeuden kasvaessa
tarvitaan lisää betonointimiehistöä riittävän
tiivistyskapasiteetin saavuttamiseksi, toisaalta nopeuden
lisäys lyhentää betonointiin tarvittavaa työaikaa ja
siten aikapalkkausta käytettäessä pienentää
työkustannuksia.
Betonin pumppauksen taloudellisuutta on tarkasteltu
vertaamalla pumppausta sekä torninosturi- että
ajoneuvonosturibetonointiin eri työmaakohteissa.
Suoritettu vertailu on varsin yleisluonteinen eikä
ota huomioon rakennuskohteiden erityispiirteitä eikä
siirtomenetelmille kohdistettavia kustannusvaikutuksia.
Kertabetonointimäärä vaikuttaa kaikissa edellä
mainituissa siirtotavoissa suuresti kustannuksiin, samoin
betonointinopeus torni- ja ajoneuvonosturibetonoinneissa,
kun taas pumppubetonoinnin kustannukset eivät
sanottavastikaan ole riippuvia betonointinopeudesta.
Voidaan todeta pumppauksen yleensä olevan sitä
taloudellisempaa mitä suurempia ovat kertabetonoinnit.
Suomessa betonoitiin vuonna 1973 kaikkiaan noin 315 000
m3 pumppaamalla, mikä oli n. 10 % koko Suomen
valmisbetonituotannosta. Tämänhetkinen
autobetonipumppujen lukumäärä antaa aiheen olettaa, että
vuonna 1974 pumpataan noin 600 000 ... 700 000 m3
betonia, mikä vastaisi noin 20 % valmisbetonituotannosta.
Tämä edustanee jo niin suurta määrää, ettei lähivuosina
liene odotettavissa enää läheskään yhtä nopeata
pumppauskaluston määrän kasvua kuin tähän asti.
Ilmeisesti vain lähinnä Pohjanmaan ja Pohjois-Suomen
pumputtomuuden poistuminen lisää kaluston määrää
tämänhetkisestä tasosta.
Tiedonannon liitteenä on selvitys maassamme olevasta
betonin pumppauskalustosta, sen laadusta ja lukumäärästä.
Lisäksi liitteissä on esitetty vuosina 1973-1974
suoritetun työmaatutkimuksen yhteenvetotulokset, joissa
on mm. esitetty joukko eri siirtomenetelmillä
saavutettuja suuntaa antavia kuvaajia, joista nähdään
betonointiteho ja työmenekki kertabetonoinnin funktiona.
M3 - Report
SN - 951-38-0151-9
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus: Betonitekniikan laboratorio. Tiedonanto
BT - Betonin pumppauksen talous
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Otaniemi
ER -