Abstract
Suomessa on kolme betonin säilyvyyden koekenttää. Yksi kenttä on tienvieruskoekenttä, jossa koekappaleet altistuvat tiesuolauksen vaikutuksille. Lisäksi yksi koekenttä on Espoossa ja yksi Sodankylässä. Näille koekentille on sijoitettu noin 90 eri betonikoostumusta yli kymmenen vuoden kuluessa (2001 - 12). Kenttätutkimuksiin sisältyvät kosteusolosuhteiden vaihtelut, tiesuolauksen vaikutukset, lämpötilavaihtelu sekä auringon säteilyaltistus. Myös ilman hiilidioksidin vaikutukset betonissa sekä betonin kovettumisen eteneminen tulevat otetuiksi huomioon. Kenttätutkimuksissa eri vaurioitumismekanismien vuorovaikutukset tulevat myös otetuiksi huomioon - esimerkiksi se, miten pakkasvaurioituminen vaikuttaa suolojen tunkeutumiseen ja betonin karbonatisoitumiseen. Kenttämittauksia on aloitettu Suomessa kolmessa laajemmassa projektissa (DuraInt (2007 - 11), CONLIFE (2001 - 04) ja YmpBetoni (2002 -04)). Lisäksi erillisiin pienempiin tutkimuksiin liittyviä koekappaleita viedään koekentille edelleen. Tavoitteena on, että kenttätutkimuksia jatketaan ainakin 20 vuoteen asti. Vasta tämän ajan kuluessa on mahdollista saada riittävän luotettavaa tietoa betonien säilyvyydestä erityisesti suunnittelukäyttöiän ollessa pitkä, 100 - 200 vuotta. Laboratorio- ja kenttäkoetulokset ovat toistaiseksi vastanneet toisiaan hyvin tai suhteellisen hyvin. Kuitenkin tuloksia pitkäaikaisista kenttätutkimuksista tullaan tarvitsemaan jatkossa sekä laboratoriotestauksen että erityisesti säilyvyysmallinnuksen kehittämisessä. Säilyvyyden kenttätutkimus on luotettavin tapa saada tietoa säilyvyysmallien verifiointiin. Erityisesti kenttämittaustuloksia tarvitaan, kun selvitetään uusien ekologisten sideaineiden, betonikoostumusten ja erilaisten betonin suojaus-menetelmien toimivuutta käytännön olosuhteissa.
Translated title of the contribution | Field testing research of concrete: Significance and results |
---|---|
Original language | Finnish |
Pages (from-to) | 46-49 |
Number of pages | 4 |
Journal | Betoni |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2012 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |