Betoniputkikoneen meluntorjunta

Kari Saarinen, Aulis Liljeroos, Seppo Uosukainen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen turvallisuustekniikan laboratoriossa Tampereella käynnistyi vuonna 1986 betoniteollisuuden meluntorjuntahanke, jonka rahoittajia ovat Työsuojelurahasto ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimus muodostaa meluakustisia torjuntatoimenpiteitä käsittelevän osahankkeen Suomen Betoniteollisuuden Keskusjärjestön betonituoteteollisuuden meluntorjuntatutkimushankkeessa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa käsiteltiin putki- ja rengaskoneen meluntorjuntaa. Tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa meluntorjuntaohjelma yhdelle koneelle sekä dokumentoida tutkimusraportin ja videofilmin (VHS) avulla koneelle tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset siten, että vastaavan koneen omistavat yritykset voivat suorittaa samat toimenpiteet omalle koneelleen ilman konsulttiapua. Turvallisuustekniikan laboratorion suunnittelema meluntorjuntaohjelma toteutettiin Tampereella Soraseula Oy:n Vihy Simplex -putkikoneelle, joka osoittautui yleisimmäksi putkikoneeksi Suomessa. Torjuntatoimenpiteet kohdistettiin muotille, jonka sisähalkaisija on 300 millimetriä, koska koneella valmistetaan pääasiassa putkea, jonka mitat ovat ø 300 mm x 2000 mm. Vihy Simplex -putkikoneelle toteutettu meluntorjuntaohjelma perustui tehtyjen mittausten tuloksiin ja kirjallisuudesta löytyviin valmiisiin torjuntaratkaisuihin. Torjuntatoimenpiteet jakaantuivat ilmaäänen- ja runkoäänen torjuntaan, ja niiden käytännön toteutuksesta vastasi pääosin Soraseula Oy. Toimenpiteiden vaikutusta selvitettiin äänenpainemittauksin yhdestätoista pisteestä. Mittaukset tehtiin normaalin työajan jälkeen tärytettäessä betonimassalla täytettyä muottia. Ilmaäänen torjuntatoimenpiteillä pyrittiin pienentämään äänenpainetasoja konekuopassa ja estämään ilmaäänen eteneminen konekuopasta työtilaan. Runkoäänen torjuntatoimenpiteillä vaikutettiin värähtelyn suuruuteen ja sen etenemiseen koneen kansirakenteisiin sekä siitä aiheutuviin iskuihin. Torjuntatoimenpiteiden kokonaismateriaalikustannukset olivat 8000 markkaa, ja niiden vaikutus äänenpainetasoihin oli mittauspisteissä keskimäärin 10 desibeliä. Eriteltynä ilmaäänen- ja runkoäänen torjuntatoimenpiteisiin materiaalikustannuksiksi desibeliä kohti saadaan ilmaäänen ollessa kyseessä yli 1600 markkaa ja runkoäänen ollessa kyseessä alle 500 markkaa. Vihy Simplex -putkikoneelle tehdyillä meluntorjuntatoimenpiteillä ei ole todettu olevan mitään haitallisia vaikutuksia koneen käyttöön tai tuotteen laatuun.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages66
    ISBN (Print)951-38-3440-9
    Publication statusPublished - 1989
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number980
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • noise reduction
    • noise control of machines
    • concrete pipes
    • concrete industry

    Cite this

    Saarinen, K., Liljeroos, A., & Uosukainen, S. (1989). Betoniputkikoneen meluntorjunta. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 980
    Saarinen, Kari ; Liljeroos, Aulis ; Uosukainen, Seppo. / Betoniputkikoneen meluntorjunta. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 980).
    @book{bb35a21a670b465eb7db52d1d922ddb7,
    title = "Betoniputkikoneen meluntorjunta",
    abstract = "Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen turvallisuustekniikan laboratoriossa Tampereella k{\"a}ynnistyi vuonna 1986 betoniteollisuuden meluntorjuntahanke, jonka rahoittajia ovat Ty{\"o}suojelurahasto ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimus muodostaa meluakustisia torjuntatoimenpiteit{\"a} k{\"a}sittelev{\"a}n osahankkeen Suomen Betoniteollisuuden Keskusj{\"a}rjest{\"o}n betonituoteteollisuuden meluntorjuntatutkimushankkeessa. Tutkimuksen ensimm{\"a}isess{\"a} osassa k{\"a}siteltiin putki- ja rengaskoneen meluntorjuntaa. Teht{\"a}v{\"a}n{\"a} oli suunnitella ja toteuttaa meluntorjuntaohjelma yhdelle koneelle sek{\"a} dokumentoida tutkimusraportin ja videofilmin (VHS) avulla koneelle tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset siten, ett{\"a} vastaavan koneen omistavat yritykset voivat suorittaa samat toimenpiteet omalle koneelleen ilman konsulttiapua. Turvallisuustekniikan laboratorion suunnittelema meluntorjuntaohjelma toteutettiin Tampereella Soraseula Oy:n Vihy Simplex -putkikoneelle, joka osoittautui yleisimm{\"a}ksi putkikoneeksi Suomessa. Torjuntatoimenpiteet kohdistettiin muotille, jonka sis{\"a}halkaisija on 300 millimetri{\"a}, koska koneella valmistetaan p{\"a}{\"a}asiassa putkea, jonka mitat ovat {\o} 300 mm x 2000 mm. Vihy Simplex -putkikoneelle toteutettu meluntorjuntaohjelma perustui tehtyjen mittausten tuloksiin ja kirjallisuudesta l{\"o}ytyviin valmiisiin torjuntaratkaisuihin. Torjuntatoimenpiteet jakaantuivat ilma{\"a}{\"a}nen- ja runko{\"a}{\"a}nen torjuntaan, ja niiden k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toteutuksesta vastasi p{\"a}{\"a}osin Soraseula Oy. Toimenpiteiden vaikutusta selvitettiin {\"a}{\"a}nenpainemittauksin yhdest{\"a}toista pisteest{\"a}. Mittaukset tehtiin normaalin ty{\"o}ajan j{\"a}lkeen t{\"a}rytett{\"a}ess{\"a} betonimassalla t{\"a}ytetty{\"a} muottia. Ilma{\"a}{\"a}nen torjuntatoimenpiteill{\"a} pyrittiin pienent{\"a}m{\"a}{\"a}n {\"a}{\"a}nenpainetasoja konekuopassa ja est{\"a}m{\"a}{\"a}n ilma{\"a}{\"a}nen eteneminen konekuopasta ty{\"o}tilaan. Runko{\"a}{\"a}nen torjuntatoimenpiteill{\"a} vaikutettiin v{\"a}r{\"a}htelyn suuruuteen ja sen etenemiseen koneen kansirakenteisiin sek{\"a} siit{\"a} aiheutuviin iskuihin. Torjuntatoimenpiteiden kokonaismateriaalikustannukset olivat 8000 markkaa, ja niiden vaikutus {\"a}{\"a}nenpainetasoihin oli mittauspisteiss{\"a} keskim{\"a}{\"a}rin 10 desibeli{\"a}. Eriteltyn{\"a} ilma{\"a}{\"a}nen- ja runko{\"a}{\"a}nen torjuntatoimenpiteisiin materiaalikustannuksiksi desibeli{\"a} kohti saadaan ilma{\"a}{\"a}nen ollessa kyseess{\"a} yli 1600 markkaa ja runko{\"a}{\"a}nen ollessa kyseess{\"a} alle 500 markkaa. Vihy Simplex -putkikoneelle tehdyill{\"a} meluntorjuntatoimenpiteill{\"a} ei ole todettu olevan mit{\"a}{\"a}n haitallisia vaikutuksia koneen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n tai tuotteen laatuun.",
    keywords = "noise reduction, noise control of machines, concrete pipes, concrete industry",
    author = "Kari Saarinen and Aulis Liljeroos and Seppo Uosukainen",
    year = "1989",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-3440-9",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "980",
    address = "Finland",

    }

    Saarinen, K, Liljeroos, A & Uosukainen, S 1989, Betoniputkikoneen meluntorjunta. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 980, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Betoniputkikoneen meluntorjunta. / Saarinen, Kari; Liljeroos, Aulis; Uosukainen, Seppo.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 980).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Betoniputkikoneen meluntorjunta

    AU - Saarinen, Kari

    AU - Liljeroos, Aulis

    AU - Uosukainen, Seppo

    PY - 1989

    Y1 - 1989

    N2 - Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen turvallisuustekniikan laboratoriossa Tampereella käynnistyi vuonna 1986 betoniteollisuuden meluntorjuntahanke, jonka rahoittajia ovat Työsuojelurahasto ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimus muodostaa meluakustisia torjuntatoimenpiteitä käsittelevän osahankkeen Suomen Betoniteollisuuden Keskusjärjestön betonituoteteollisuuden meluntorjuntatutkimushankkeessa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa käsiteltiin putki- ja rengaskoneen meluntorjuntaa. Tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa meluntorjuntaohjelma yhdelle koneelle sekä dokumentoida tutkimusraportin ja videofilmin (VHS) avulla koneelle tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset siten, että vastaavan koneen omistavat yritykset voivat suorittaa samat toimenpiteet omalle koneelleen ilman konsulttiapua. Turvallisuustekniikan laboratorion suunnittelema meluntorjuntaohjelma toteutettiin Tampereella Soraseula Oy:n Vihy Simplex -putkikoneelle, joka osoittautui yleisimmäksi putkikoneeksi Suomessa. Torjuntatoimenpiteet kohdistettiin muotille, jonka sisähalkaisija on 300 millimetriä, koska koneella valmistetaan pääasiassa putkea, jonka mitat ovat ø 300 mm x 2000 mm. Vihy Simplex -putkikoneelle toteutettu meluntorjuntaohjelma perustui tehtyjen mittausten tuloksiin ja kirjallisuudesta löytyviin valmiisiin torjuntaratkaisuihin. Torjuntatoimenpiteet jakaantuivat ilmaäänen- ja runkoäänen torjuntaan, ja niiden käytännön toteutuksesta vastasi pääosin Soraseula Oy. Toimenpiteiden vaikutusta selvitettiin äänenpainemittauksin yhdestätoista pisteestä. Mittaukset tehtiin normaalin työajan jälkeen tärytettäessä betonimassalla täytettyä muottia. Ilmaäänen torjuntatoimenpiteillä pyrittiin pienentämään äänenpainetasoja konekuopassa ja estämään ilmaäänen eteneminen konekuopasta työtilaan. Runkoäänen torjuntatoimenpiteillä vaikutettiin värähtelyn suuruuteen ja sen etenemiseen koneen kansirakenteisiin sekä siitä aiheutuviin iskuihin. Torjuntatoimenpiteiden kokonaismateriaalikustannukset olivat 8000 markkaa, ja niiden vaikutus äänenpainetasoihin oli mittauspisteissä keskimäärin 10 desibeliä. Eriteltynä ilmaäänen- ja runkoäänen torjuntatoimenpiteisiin materiaalikustannuksiksi desibeliä kohti saadaan ilmaäänen ollessa kyseessä yli 1600 markkaa ja runkoäänen ollessa kyseessä alle 500 markkaa. Vihy Simplex -putkikoneelle tehdyillä meluntorjuntatoimenpiteillä ei ole todettu olevan mitään haitallisia vaikutuksia koneen käyttöön tai tuotteen laatuun.

    AB - Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen turvallisuustekniikan laboratoriossa Tampereella käynnistyi vuonna 1986 betoniteollisuuden meluntorjuntahanke, jonka rahoittajia ovat Työsuojelurahasto ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimus muodostaa meluakustisia torjuntatoimenpiteitä käsittelevän osahankkeen Suomen Betoniteollisuuden Keskusjärjestön betonituoteteollisuuden meluntorjuntatutkimushankkeessa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa käsiteltiin putki- ja rengaskoneen meluntorjuntaa. Tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa meluntorjuntaohjelma yhdelle koneelle sekä dokumentoida tutkimusraportin ja videofilmin (VHS) avulla koneelle tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset siten, että vastaavan koneen omistavat yritykset voivat suorittaa samat toimenpiteet omalle koneelleen ilman konsulttiapua. Turvallisuustekniikan laboratorion suunnittelema meluntorjuntaohjelma toteutettiin Tampereella Soraseula Oy:n Vihy Simplex -putkikoneelle, joka osoittautui yleisimmäksi putkikoneeksi Suomessa. Torjuntatoimenpiteet kohdistettiin muotille, jonka sisähalkaisija on 300 millimetriä, koska koneella valmistetaan pääasiassa putkea, jonka mitat ovat ø 300 mm x 2000 mm. Vihy Simplex -putkikoneelle toteutettu meluntorjuntaohjelma perustui tehtyjen mittausten tuloksiin ja kirjallisuudesta löytyviin valmiisiin torjuntaratkaisuihin. Torjuntatoimenpiteet jakaantuivat ilmaäänen- ja runkoäänen torjuntaan, ja niiden käytännön toteutuksesta vastasi pääosin Soraseula Oy. Toimenpiteiden vaikutusta selvitettiin äänenpainemittauksin yhdestätoista pisteestä. Mittaukset tehtiin normaalin työajan jälkeen tärytettäessä betonimassalla täytettyä muottia. Ilmaäänen torjuntatoimenpiteillä pyrittiin pienentämään äänenpainetasoja konekuopassa ja estämään ilmaäänen eteneminen konekuopasta työtilaan. Runkoäänen torjuntatoimenpiteillä vaikutettiin värähtelyn suuruuteen ja sen etenemiseen koneen kansirakenteisiin sekä siitä aiheutuviin iskuihin. Torjuntatoimenpiteiden kokonaismateriaalikustannukset olivat 8000 markkaa, ja niiden vaikutus äänenpainetasoihin oli mittauspisteissä keskimäärin 10 desibeliä. Eriteltynä ilmaäänen- ja runkoäänen torjuntatoimenpiteisiin materiaalikustannuksiksi desibeliä kohti saadaan ilmaäänen ollessa kyseessä yli 1600 markkaa ja runkoäänen ollessa kyseessä alle 500 markkaa. Vihy Simplex -putkikoneelle tehdyillä meluntorjuntatoimenpiteillä ei ole todettu olevan mitään haitallisia vaikutuksia koneen käyttöön tai tuotteen laatuun.

    KW - noise reduction

    KW - noise control of machines

    KW - concrete pipes

    KW - concrete industry

    M3 - Report

    SN - 951-38-3440-9

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Betoniputkikoneen meluntorjunta

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Saarinen K, Liljeroos A, Uosukainen S. Betoniputkikoneen meluntorjunta. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 980).