@book{bb35a21a670b465eb7db52d1d922ddb7,
title = "Betoniputkikoneen meluntorjunta",
abstract = "Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen turvallisuustekniikan laboratoriossa Tampereella k{\"a}ynnistyi vuonna 1986 betoniteollisuuden meluntorjuntahanke, jonka rahoittajia ovat Ty{\"o}suojelurahasto ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimus muodostaa meluakustisia torjuntatoimenpiteit{\"a} k{\"a}sittelev{\"a}n osahankkeen Suomen Betoniteollisuuden Keskusj{\"a}rjest{\"o}n betonituoteteollisuuden meluntorjuntatutkimushankkeessa. Tutkimuksen ensimm{\"a}isess{\"a} osassa k{\"a}siteltiin putki- ja rengaskoneen meluntorjuntaa. Teht{\"a}v{\"a}n{\"a} oli suunnitella ja toteuttaa meluntorjuntaohjelma yhdelle koneelle sek{\"a} dokumentoida tutkimusraportin ja videofilmin (VHS) avulla koneelle tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset siten, ett{\"a} vastaavan koneen omistavat yritykset voivat suorittaa samat toimenpiteet omalle koneelleen ilman konsulttiapua. Turvallisuustekniikan laboratorion suunnittelema meluntorjuntaohjelma toteutettiin Tampereella Soraseula Oy:n Vihy Simplex -putkikoneelle, joka osoittautui yleisimm{\"a}ksi putkikoneeksi Suomessa. Torjuntatoimenpiteet kohdistettiin muotille, jonka sis{\"a}halkaisija on 300 millimetri{\"a}, koska koneella valmistetaan p{\"a}{\"a}asiassa putkea, jonka mitat ovat {\o} 300 mm x 2000 mm. Vihy Simplex -putkikoneelle toteutettu meluntorjuntaohjelma perustui tehtyjen mittausten tuloksiin ja kirjallisuudesta l{\"o}ytyviin valmiisiin torjuntaratkaisuihin. Torjuntatoimenpiteet jakaantuivat ilma{\"a}{\"a}nen- ja runko{\"a}{\"a}nen torjuntaan, ja niiden k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toteutuksesta vastasi p{\"a}{\"a}osin Soraseula Oy. Toimenpiteiden vaikutusta selvitettiin {\"a}{\"a}nenpainemittauksin yhdest{\"a}toista pisteest{\"a}. Mittaukset tehtiin normaalin ty{\"o}ajan j{\"a}lkeen t{\"a}rytett{\"a}ess{\"a} betonimassalla t{\"a}ytetty{\"a} muottia. Ilma{\"a}{\"a}nen torjuntatoimenpiteill{\"a} pyrittiin pienent{\"a}m{\"a}{\"a}n {\"a}{\"a}nenpainetasoja konekuopassa ja est{\"a}m{\"a}{\"a}n ilma{\"a}{\"a}nen eteneminen konekuopasta ty{\"o}tilaan. Runko{\"a}{\"a}nen torjuntatoimenpiteill{\"a} vaikutettiin v{\"a}r{\"a}htelyn suuruuteen ja sen etenemiseen koneen kansirakenteisiin sek{\"a} siit{\"a} aiheutuviin iskuihin. Torjuntatoimenpiteiden kokonaismateriaalikustannukset olivat 8000 markkaa, ja niiden vaikutus {\"a}{\"a}nenpainetasoihin oli mittauspisteiss{\"a} keskim{\"a}{\"a}rin 10 desibeli{\"a}. Eriteltyn{\"a} ilma{\"a}{\"a}nen- ja runko{\"a}{\"a}nen torjuntatoimenpiteisiin materiaalikustannuksiksi desibeli{\"a} kohti saadaan ilma{\"a}{\"a}nen ollessa kyseess{\"a} yli 1600 markkaa ja runko{\"a}{\"a}nen ollessa kyseess{\"a} alle 500 markkaa. Vihy Simplex -putkikoneelle tehdyill{\"a} meluntorjuntatoimenpiteill{\"a} ei ole todettu olevan mit{\"a}{\"a}n haitallisia vaikutuksia koneen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n tai tuotteen laatuun.",
keywords = "noise reduction, noise control of machines, concrete pipes, concrete industry",
author = "Kari Saarinen and Aulis Liljeroos and Seppo Uosukainen",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3440-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "980",
address = "Finland",
}