TY - BOOK
T1 - Betonisten talonrakennuselementtien valmistusmenetelmät
AU - Alho, Matti
AU - Nykänen, Jukka
PY - 1975
Y1 - 1975
N2 - Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka betonisten
talonrakennuselementtien valmistus nykyisin suoritetaan
suomalaisissa elementtitehtaissa. Tutkimuksessa
tarkastellaan vain asuin- ja
teollisuusrakennuselementtien valmistusta.
Vuosina 1962-1972 kasvoi betonirunkoisten joko osittain
tai kokonaan elementeistä koottujen asuinrakennusten
osuus kaikista asuinrakennuksista noin viisinkertaiseksi.
Betonisia talonrakennuselementtejä valmistavien tehtaiden
lukumäärä oli vuonna 1973 sama kuin vuonna 1968. Uusia
suuria tehtaita on koko ajan perustettu lisää pienempien
tuotantolaitosten lopettaessa koko toimintansa tai
talonrakennuselementtituotantonsa.
Betonisten asuinrakennuselementtien tuotanto vuonna 1973
oli noin 1 240 000 tonnia. Teollisuusrakennuselementtejä
valmistettiin samana vuonna noin 474 000 tonnia.
Elementtien "raaka-aineet" betonimassa,
raudoituselementit ja erillisosat yhdistetään
kokonaisuudeksi muoteissa. Valmistuksen työvaiheet
voidaan suorittaa joko kiinteä- tai
liikkuvamuottimenetelmällä. Liikkuvamuottimenetelmää
käytetään jonkin verran vain teräsbetonisten ulkoseinä-
ja välipohjaelementtien valmistuksessa. Muut elementit
valmistetaan kiinteämuottimenetelmää käyttäen.
Betonimassantärytys tapahtuu joko sauva-, pinta- tai
muottitärytyksellä sekä edellisiä yhdistämällä.
Väliseinä-, välipohja- ja parveke-elementit tärytetään
vielä pääasiassa sauvatäryttimellä. Hissikuilu- ja
hormielementeissä käytetään yksinomaan sauvatärytystä.
Ulkoseinäelementtien tärytysmenetelmistä on yhdistetty
sauva- ja muottitärytys yleisin.
Betonin kovettumista nopeutetaan meikäläisissä
elementtitehtaissa tavallisimmin siten, että betonointi
suoritetaan lämmitetyllä betonimassalla (lämpötila 25 °C
- 40 °C), minkä jälkeen elementtiä vielä lämmitetään
jollain lämpökäsittelymenetelmällä, useimmin
muottilämmityksellä. Erikoissementtien ja lisäaineiden
käyttö betonin kovettumisen nopeuttajina on sitä vastoin
meillä melko harvinaista.
Tehtaan sisäinen kuljetusjärjestelmä yhdistää eri
työvaiheet. Valmistusprosessi ei saisi häiriintyä
siirtojen takia, joten kuljetuskapasiteetin pitäisi olla
niin mitoitettu, ettei eri valmistuspaikoilla esiintyisi
tarvikkeiden odotusaikaa.
Siltanosturi on elementtitehtaiden yleisin siirtoväline,
ja se on käytössä melkein jokaisessa elementtitehtaassa.
Se on myös yleisnosturi, jolla suoritetaan
käytännöllisesti katsoen kaikkia tehtaan sisäisiä
kuljetuksia. Muut siirtovälineet ovat yleensä
erikoistuneet määrättyjen materiaalien siirtoon.
Elementtitehtaiden laadunvalvonta on usein puutteellista
ja se rajoittuu pääasiassa betonin laadunvalvontaan. Tämä
ei kuitenkaan riitä, vaan valvontaa olisi kohdistettava
myös raaka-aineisiin, tuotantoprosessiin ja valmiisiin
tuotteisiin.
Lopuksi kartoitettiin betonielementtiteollisuutta
koskevaa tutkimustarvetta. Tutkimusaiheita saatiin 18
tehtaalta. Suurin osa vastanneista tehtaista piti betonin
kovettumisen nopeuttamista tärkeimpänä tutkimusaiheena.
Muita toivottuja tutkimusaiheita olivat mm.
valmistustekniikkojen, standardisoinnin, normien
tarkistamisen ja laadunvalvonnan suorittamisen
tutkiminen.
AB - Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka betonisten
talonrakennuselementtien valmistus nykyisin suoritetaan
suomalaisissa elementtitehtaissa. Tutkimuksessa
tarkastellaan vain asuin- ja
teollisuusrakennuselementtien valmistusta.
Vuosina 1962-1972 kasvoi betonirunkoisten joko osittain
tai kokonaan elementeistä koottujen asuinrakennusten
osuus kaikista asuinrakennuksista noin viisinkertaiseksi.
Betonisia talonrakennuselementtejä valmistavien tehtaiden
lukumäärä oli vuonna 1973 sama kuin vuonna 1968. Uusia
suuria tehtaita on koko ajan perustettu lisää pienempien
tuotantolaitosten lopettaessa koko toimintansa tai
talonrakennuselementtituotantonsa.
Betonisten asuinrakennuselementtien tuotanto vuonna 1973
oli noin 1 240 000 tonnia. Teollisuusrakennuselementtejä
valmistettiin samana vuonna noin 474 000 tonnia.
Elementtien "raaka-aineet" betonimassa,
raudoituselementit ja erillisosat yhdistetään
kokonaisuudeksi muoteissa. Valmistuksen työvaiheet
voidaan suorittaa joko kiinteä- tai
liikkuvamuottimenetelmällä. Liikkuvamuottimenetelmää
käytetään jonkin verran vain teräsbetonisten ulkoseinä-
ja välipohjaelementtien valmistuksessa. Muut elementit
valmistetaan kiinteämuottimenetelmää käyttäen.
Betonimassantärytys tapahtuu joko sauva-, pinta- tai
muottitärytyksellä sekä edellisiä yhdistämällä.
Väliseinä-, välipohja- ja parveke-elementit tärytetään
vielä pääasiassa sauvatäryttimellä. Hissikuilu- ja
hormielementeissä käytetään yksinomaan sauvatärytystä.
Ulkoseinäelementtien tärytysmenetelmistä on yhdistetty
sauva- ja muottitärytys yleisin.
Betonin kovettumista nopeutetaan meikäläisissä
elementtitehtaissa tavallisimmin siten, että betonointi
suoritetaan lämmitetyllä betonimassalla (lämpötila 25 °C
- 40 °C), minkä jälkeen elementtiä vielä lämmitetään
jollain lämpökäsittelymenetelmällä, useimmin
muottilämmityksellä. Erikoissementtien ja lisäaineiden
käyttö betonin kovettumisen nopeuttajina on sitä vastoin
meillä melko harvinaista.
Tehtaan sisäinen kuljetusjärjestelmä yhdistää eri
työvaiheet. Valmistusprosessi ei saisi häiriintyä
siirtojen takia, joten kuljetuskapasiteetin pitäisi olla
niin mitoitettu, ettei eri valmistuspaikoilla esiintyisi
tarvikkeiden odotusaikaa.
Siltanosturi on elementtitehtaiden yleisin siirtoväline,
ja se on käytössä melkein jokaisessa elementtitehtaassa.
Se on myös yleisnosturi, jolla suoritetaan
käytännöllisesti katsoen kaikkia tehtaan sisäisiä
kuljetuksia. Muut siirtovälineet ovat yleensä
erikoistuneet määrättyjen materiaalien siirtoon.
Elementtitehtaiden laadunvalvonta on usein puutteellista
ja se rajoittuu pääasiassa betonin laadunvalvontaan. Tämä
ei kuitenkaan riitä, vaan valvontaa olisi kohdistettava
myös raaka-aineisiin, tuotantoprosessiin ja valmiisiin
tuotteisiin.
Lopuksi kartoitettiin betonielementtiteollisuutta
koskevaa tutkimustarvetta. Tutkimusaiheita saatiin 18
tehtaalta. Suurin osa vastanneista tehtaista piti betonin
kovettumisen nopeuttamista tärkeimpänä tutkimusaiheena.
Muita toivottuja tutkimusaiheita olivat mm.
valmistustekniikkojen, standardisoinnin, normien
tarkistamisen ja laadunvalvonnan suorittamisen
tutkiminen.
M3 - Report
SN - 951-38-0248-5
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus: Betonitekniikan laboratorio. Tiedonanto
BT - Betonisten talonrakennuselementtien valmistusmenetelmät
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Otaniemi
ER -